Mistä apu sairaalle työttömälle, Kela ja TE pompottavat luukulta toiselle, rahaa ei tule mistään.
Onko joku oikeustaho, mistä varaton saisi apua? Kelalla sairauspäivähakemus menossa ja B-lausunnot kunnossa, mutta aina on joku häikkä, ja kielteinen päätös. TE painostaa vaan hakemaan työmarkkinatukea, mutta sen edellytyksenähän on kyky tehdä töitä, eikö? Jos et voi, niin karenssi.
Eli kehotetaan hakemaan useita tukia samaan aikaan?? Olemaan sekä työkykyinen että työkyvytön.
Onko tässä enää mitään järkeä??
Kela ehdotti myös hakemaan jotain aikuisen vammaistukea, mutta sellaista saadakseen pitäisi olla vähintään vaipoissa ja saada jotain apua kotiin päivittäistoiminnoissa. Pärjään itse kuitenkin.
Onko joku ollut samanlaisessa tilanteessa ns. heittopussina, jolta yritetään kaikin keinoin evätä jokapäiväinen toimeentulo? Töihin yrittäisin, jos pystyisin. Lääkärinlausunnot ja todisteet selvät, en kykene.
Eläkeikä saavutettu vasta parin vuoden päästä.
Kommentit (32)
Menet työnhakijaksi TE toimistoon. Niin ne muutkin samassa asemassa olevat tekevät ovat.
Sillä varmaa on, ettei sinulle työtarjouksia tule.
Ja jos tulisikin, et taatusti pääse töihin.
Jos sairaspäivärahaa ei makseta, niin silloin katsotaan että olet teoriassa työkykyinen, vaikka et käytännössä olekaan.
Juuri tälläisiä työttömiä on runsaasti työnhakijoina.
Lähipiirissäni on just samanlainen tapaus kun ap:lla. On työnhakija saa työttömyyspäivärahaa sekä asumistuen. Eipä ole tullut mitään työtarjouksia vuosikausiin. Eikä muutenkaan hätyytellä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ryöstä pankki. Jos sellaisen jostain löydät.
Unohdin pyytää vain asiallisia vastauksia, kiitos.
Viitaten neuvoosi, en kykene juoksemaan tai ajamaan fillarilla pakoon, autoakaan ei ole. Vankila ei houkuta, vaikka peti ja ruoka siellä tarjotaankin.
Menet työnhakijaksi TE toimistoon.
Kuule, ap, Olet jo niin vanha, ettei kukaan edes enää ota sinua töihin.
Tottahan sun täytyy olla työnhakijana, että saat sen työttömyysrahan.
Milläs muka muutoin eläisit.?
Roikut vaan sen pari vuotta työnhakijana, ja sitten saat eläkkeen.
Luuletko että olet ainoa Suomessa joka tuossa tilanteessa.
Kenen sinä luulet tarjoavan sinulle töitä?🤣
Miten niin pompotellaan? Ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi äläkä nillitä, saat työttömyysetuutta. Ihan omituista, että ei viitsitä tehdä ohjeiden mukaan, kun nyt ei vaan viitsitä tehdä ohjeiden mukaan.
Jos akuutti hätä, menet hakemaan rahaa sosiaalitoimesta. Mene heti.
Jos sinulla on puoliso töissä, lasketaan teidän yhteiset tulot, silloin rahaa ei saa välttämättä ollenkaan jos tuloraja ylittyy.
Jos sinulla on lääkärintodistus, ettet kykene, ja sairauspäivärahahakemus menossa, niin joko toimeentulotuki (ensin kelalta, sitten kunnalta, jos ei ole varoja lainkaan) tai yhteys diakoniaan. Ei tarvitse kuulua kirkkoon tai uskoa jumaluuksiin.
Työkkärissä on satoja, ellei tuhansia kuntoutusasiakkaita, jotka odottavat elkäkepäätösyä ja samalla hakevat tyltyömyysturvaa. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, se on väliaikainen järjestely, että saat rahaa .
Mene heti ilmottautumaan työkkätin kuntoutusneuvojalle, mukaan kaikki lääkärinlausunnot. Olet vajaakuntoinen työnhakija sen mukaan mitä lääkärin ösisunnpt kertovat. Haet sitten korvauksia ja odottelet eläkepäätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Menet työnhakijaksi TE toimistoon. Niin ne muutkin samassa asemassa olevat tekevät ovat.
Jos sairaspäivärahaa ei makseta, niin silloin katsotaan että olet teoriassa työkykyinen, vaikka et käytännössä olekaan.
Lähipiirissäni on just samanlainen tapaus kun ap:lla. On työnhakija saa työttömyyspäivärahaa sekä asumistuen. Eipä ole tullut mitään työtarjouksia vuosikausiin. Eikä muutenkaan hätyytellä mitenkään.
Kiitos paljon sinulle! Juttelin TE:n kaverin kanssa, ja hän oli kans tätä mieltä, että eiku hakemaan vaan.
Ei tuntunut oikein "ymmärtävän" kun sanoin, ettei mun oikeustajuun mene, että olen sairas ja työkyvytön, mutta pirtsakkana haen työmarkkinatukea muiden työnhakijoiden joukossa. Mutta jos muutkin, niin...
Minunkin on sitten pelattava aktiivimallin mukaan ja haettava joka viikko yhtä työpaikkaa.
Juostava haastatteluissa ja loppujen lopuksi varauduttava kuitenkin mahdolliseen karenssiin.
On tämä melkoinen hyvinvointivaltio :o Töitä on tehtynä ja verojakin makseltu...
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä tiedän, mutta pelkään, että onko tässä nyt vain tarjolla karenssiloukku? Tuleeko työttömyysetuus tuosta noin vain? Aina on se mahdollisuus, että joku siivouspaikka sieltä sitten löytyykin.
Juuri näin. Haet työmarkkinatukea. Meitä on todella moni samassa tilanteessa.
Työkyvytön työtön työmarkkinatuella
Työkkärissä on valtava määrä sairaita ihmisiä, sillä sairauspäivärahalla saa olla vain 300 päivää. Jos ei pääse eläkkeelle, kuten suurin osa ei pääse, putoaa työkkäriin.
Sinä olet työmarkkinoiden käytettävissä niin kauan kuin teet kaiken mitä työkkäri käskee. Jos sieltä tulee joku kurssiosoitus, etkä suostu menemään sinne, silloin et ole. Menet kurssille ja haet saikkua, jos et pysty siellä olemaan. Töitä et tule työkkärin kautta saamaan, sitä ei tarvitse pelätä.
Eli ekana yhteys työkkäriin. Sitten käyt lääkärin kanssa läpi miksi sairauslomahakemuksesi hylättiin, sillä kyllähän sairaan ihmisen paikka on sairauslomalla. Samalla voitte käydä läpi sen vammaistukiasian. Lähtökohtaisesti Kelan virkailijat eivät niitä asioita tiedä, hän on nyt halunnut olla asiakaslähtöinen ja ehdottaa sinulle jotain, mutta ei se sitä tarkoita, että olisit siihen oikeutettu. Selvitä onko se mahdollista.
Helpointa sun on olla työtön sen 2 v kunnes pääset eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mä tiedän, mutta pelkään, että onko tässä nyt vain tarjolla karenssiloukku? Tuleeko työttömyysetuus tuosta noin vain? Aina on se mahdollisuus, että joku siivouspaikka sieltä sitten löytyykin.
No eihän ne sulle siivousta tarjoa jos sulla on fyysisiä sairauksia! Tietenkin katsotaan mitä pystyt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Jos akuutti hätä, menet hakemaan rahaa sosiaalitoimesta. Mene heti.
Jos sinulla on puoliso töissä, lasketaan teidän yhteiset tulot, silloin rahaa ei saa välttämättä ollenkaan jos tuloraja ylittyy.
Kumppanin tulot menevät yli rajan. Tilillä hieman säästöjä joilla olen pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne sulle siivousta tarjoa jos sulla on fyysisiä sairauksia! Tietenkin katsotaan mitä pystyt tekemään.
No sepä se onkin kun niitä on tarjottu jo vuosia, vaikka olen allerginen ja todellakin työrajoitteinen/kyvytön tällä hetkellä. On kodinhoitajan koulutus, ja siihe nojaten kai noita tarjolle minulle laittavat. Aina on pitänyt sairauslomalla kuitenkin jäädä. Tuntuu että tässä on jo jotain henkilökohtaistakin... ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon sinulle! Juttelin TE:n kaverin kanssa, ja hän oli kans tätä mieltä, että eiku hakemaan vaan.
Ei tuntunut oikein "ymmärtävän" kun sanoin, ettei mun oikeustajuun mene, että olen sairas ja työkyvytön, mutta pirtsakkana haen työmarkkinatukea muiden työnhakijoiden joukossa. Mutta jos muutkin, niin...
Minunkin on sitten pelattava aktiivimallin mukaan ja haettava joka viikko yhtä työpaikkaa.
Juostava haastatteluissa ja loppujen lopuksi varauduttava kuitenkin mahdolliseen karenssiin.
On tämä melkoinen hyvinvointivaltio :o Töitä on tehtynä ja verojakin makseltu...
Älä mene asioiden edelle!
Yksi askel kerrallaan eli nyt ensi alkuun ilmoittaudut sinne työkkäriin lääkärinlausuntojen kera ja sen jälkeen haet sen työttömyyskorvauksen.
Kuten jo sanottua, niin tää on ihan yleinen käytäntö niille, joiden saikkua Kela ei hyväksy. Toimit sitten työkkärin ohjeiden mukaan, eli ei sun heti mitään pirtsakkaa työntekijän roolia tarvi alkaa leikkimään.
Sitten kun tuo on ok, niin voit jatkaa sen sairauspäivärahahakemuksen kanssa taistelua.
Vierailija kirjoitti:
Miten ei hätyytellä? Miksi joitakin sitten hätyytellään niinkuin minua. Jäin työttömäksi helmikuussa ja siitä asti olen joutunut jo kolmelle työkkärin kurssille vaikka olen jos saanut osa-aikatyönkin. Jatkuvasti sieltä otetaan yhteyttä ja ehdotetaan lisää kursseja tai aivan täyttä uuden ammatin opiskelua vaikka minulla on kolme ammattia. Ei siis hetken rauhaa. Toki haluan kokoaikaisen työn, mutta tässä kaupungissa saa olla todella kiitollinen että sai edes tuon osa-aikatyön ja uskon että sitä kautta voi saada lisää töitä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä se onkin kun niitä on tarjottu jo vuosia, vaikka olen allerginen ja todellakin työrajoitteinen/kyvytön tällä hetkellä. On kodinhoitajan koulutus, ja siihe nojaten kai noita tarjolle minulle laittavat. Aina on pitänyt sairauslomalla kuitenkin jäädä. Tuntuu että tässä on jo jotain henkilökohtaistakin... ap
Oot siis pidempään ollu työttömänä? Ootko milloin toimittanut työkkäriin B-lausunnon tms lääkärinlausunnot sairauksista?
Ryöstä pankki. Jos sellaisen jostain löydät.