Suomessa liian pieni sosiaaliturva?
Suomen sosiaaliturva on mahdollisesti Romanian tasolla.
Monet sossun tuilla elävät ihmiset ovat sanoneet, että sosiaalietuudet ovat hyvin pieniä, eikä niillä kunnolla elä. Taas töissäkäyvät ihmiset sanovat usein että "Mene töihin pummi verorahoilla loisimasta siitä".
Nyt alkaa näyttää siltä, että sossun tukien pienuudesta valittavat ovat ehkä sittenkin oikeassa siitä, että tuet ovat jopa liian pienet. Euroopan neuvostokin on älähtänyt asiasta Suomelle.
Kommentit (36)
Tai voisi kysyä, onko meillä liian korkea keskipalkka...? Ts. meiltä puuttuu vallan orjapalkalla tehtävät työt tyylin Espanja, jossa iso porukka tekee töitä puolella meidän siivoojan palkasta. Jos täälläkin olisi siivoojien, myyjien ja muiden matalapalkkaisten palkat luokkaa 700-900 Euroa/kk, niin johan alkaisi sosiaaliturvakin näyttää paremmalta suhteessa palkkoihin.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 12:58"]
Suomen sosiaaliturva on mahdollisesti Romanian tasolla.
Monet sossun tuilla elävät ihmiset ovat sanoneet, että sosiaalietuudet ovat hyvin pieniä, eikä niillä kunnolla elä. Taas töissäkäyvät ihmiset sanovat usein että "Mene töihin pummi verorahoilla loisimasta siitä".
Nyt alkaa näyttää siltä, että sossun tukien pienuudesta valittavat ovat ehkä sittenkin oikeassa siitä, että tuet ovat jopa liian pienet. Euroopan neuvostokin on älähtänyt asiasta Suomelle.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186274_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015021319186792_uu.shtml
[/quote]
Vuokran jälkeen pitää jäädä 405€ elämäseen, eli ruokaan, laskuihin, matkoihin, vaatteisiin, kodintarvikkeisiin yms.
Niin PITÄIS, muttei jää.
Mä en ymmärrä tuota juttua. Mies väittää olleensa töissä ja jääneensä sairaseläkkeelle 1999, mutta silti eläke on melkein minimi. Selitys haisee. Joko eläke on paljon suurempi tai sitten työuraa ei taustalla ole nimeksikään. Oma äitini jäi sairaseläkkeelle 2004 53-vuotiaana ja saa tosi muhevaa eläkettä, kun oli ollut koko ajan töissä loppuun asti.
Ja se on se, miten elää. Omilla vanhemmillani ovat juoksevat menot 1500 Euroa/kk eli alle äitini nettoeläke. Jonkin verran on nykyään sairauskuluja, mutta kaikki nuo mahtuvat tuohon 1500 Euroon. Kaikki sen päälle tuleva jää säästöön, josta ostavat isompia juttuja, kuten nyt ostivat tuliterän auton. Ja tuolla rahalla ylläpitävät siis autoa, matkustavat silloin tällöin Välimerelle (ottavat kyllä edullisia matkoja ja pihistävät perillä), ostavat jääkaapin täyteen ruokaa, ostavat meille kaikkea pientä ja antavat lapsille rahaa, ylläpitävät 140m2 omakotitaloa ja mökkiä. Toki ovat perustarkkoja, mutta mitenkään elämä ei ole ankeaa ja on varaa tosiaan kahteen kiinteistöönkin.
Työkkärikorvauksen ja takuueläkkeen pitäisi olla suurempia. Sitten pois kaikki asumistuet ja sossun tuet. Olisi selkeämpää.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 13:10"]
Jostain syystä aina unohdetaan, että meillä on asumistuki, jota saavat käytännössä kaikki sossun tuella elävät. Tämän kun liittää toimeentulotukeen, päästään samantien yli edellytetyn rajasumman. Toimeentulotukiminimiä saa tosi harva.
Miksi vertailla eri valtioiden summia katsomatta, mitä esim. brittiläinen työttömyyspäiväraha sisältää JA mitä se edellyttää? Tai vertaillaan äitiyspäivärahoja katsomatta, miten pitkään niitä jaetaan eri maissa.
Minusta Suomessa voisi poistaa asumistuen ja liittää sen summan päivärahoihin. Samalla tulottomat joutuisi muuttamaan syrjäseuduille, koska heillä ei olisi enää varaa asua kalliisti keskustojen asunnoissa kuten nyt.
[/quote]Sinä nyt unohdat autaasti sen että toimeentulotuki ei ole vain summa jonka saa kaiken päälle.
Toimeentulotukilaskelmassa otetaan kaikki tulot, se asumistukikin, ja kaikki hyväksyttävät menot (Esim. vuokra, lääkket, sähkö. Mitään lehtiä tai puhelinlaskuja ei toimeentulotukeen huomioida.) ja tämän jälkeen lasketaan tulot - menot, ja jos summa jää toimeentulominmin alle, saa erotuksen toimeentulotukena. Googlaa netistä kaavat, mulla on ruanlaitto kesken niin nyt en ehdi perehtyä enempää. Mutta älä levitä väärää tietoa.
Itse elin vuosia sitten useamman kuukauden Peruspäivärahalla.
Hain kaikki tuet siihen. Asumistuki. Toimeentulotuki.
Käyttöön jäävän rahan määrä oli järkytys! Ruokaan. Vaatteisiin. Hygieniaan jne jäi kuussa n 150e.
Pakko sanoa että ei todellakaan käy kateeksi "Suomalaisia" Vuosiakin Sossurahoilla eläjiä.
Kokeilkaapa itse. Voitte järkyttyä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:41"]
Työkkärikorvauksen ja takuueläkkeen pitäisi olla suurempia. Sitten pois kaikki asumistuet ja sossun tuet. Olisi selkeämpää.
[/quote]
Tämä vähentää byrokraattien ja paperin kääntelijöiden työtä ja johtaa jopa siihen ettei sossu saa kiusatuksi kansalaista.
Ei ei ei, lähtee virka!
Ei sen pitäisi hirveän iso ollakaan. Työntekijät sen pummin elämisen maksaa. Ettäs kehtaavat valittaa kun eivät viitsi töitä tehdä. Jos ei oo koulutusta voi mennä opiskeleen. Jos ei riitä keskiarvot sun muut voi itse peiliin katsoa. Ei se oo yhteiskunnan tehtävä koulunsa laiminlyöneitä elättää.
Mun mielestäni suomessa on ihan hyvät tuet nyt. Ei pidä nostaa. Kun ei siihen ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:50"]
Käyttöön jäävän rahan määrä oli järkytys! Ruokaan. Vaatteisiin. Hygieniaan jne jäi kuussa n 150e.
Pakko sanoa että ei todellakaan käy kateeksi "Suomalaisia" Vuosiakin Sossurahoilla eläjiä.
[/quote]
Opiskelijat jäävät tuista miinuksille eivätkä silti kitise.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä muuten kitisevät. Ja aihettakin on!
En ole rehellisesti ymmärtänyt, miksi työttömät ja opiskelijat taistelevat toistensa kurkussa siitä, kummalla ryhmällä on isompi oikeus tukiinsa ja kumpi saa enemmän. Itse tuorenna valmistuneena, entisenä työttömänä ja nykyisenä usean työn puurtajana näen kyllä tämän ajan harvinaisen lohduttomana: opiskelijana odotin malttamattomana, että pääsisin vihdoinkin viettämään inhimillistä ja taloudellisesti vakaampaa elämää. Työttömänä odotin, että vihdoinkin saisin työn, jolla pääsisin jaloilleni ja pääsisin jo aloittamaan ns. aikuisen elämän pesänrakennuksineen. Ja nyt monta osa-aikaisuutta tekevänä huomaan, että odotan edelleen näitä samoja asioita ja katselen palkkapussiani, joka on ajoittain jopa työttömyystukeani pienempi. Elämäni seisoo paikoillaan, vaikka olen kaikkeni tehnyt edetäkseni. Kiitos jatkuvasta joustosta ja erittäin työhaluisesta asenteesta olen kiitoksena saanut lähinnä päänsilityksiä.
Terveisiä täältä työttömien, osa-aikalaisten, nollasopimuslaisten ja opiskelijoiden maailmasta. Että hyvin pyyhkii sitten varmaan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
En ole rehellisesti ymmärtänyt, miksi työttömät ja opiskelijat taistelevat toistensa kurkussa siitä, kummalla ryhmällä on isompi oikeus tukiinsa ja kumpi saa enemmän. Itse tuorenna valmistuneena, entisenä työttömänä ja nykyisenä usean työn puurtajana näen kyllä tämän ajan harvinaisen lohduttomana: opiskelijana odotin malttamattomana, että pääsisin vihdoinkin viettämään inhimillistä ja taloudellisesti vakaampaa elämää. Työttömänä odotin, että vihdoinkin saisin työn, jolla pääsisin jaloilleni ja pääsisin jo aloittamaan ns. aikuisen elämän pesänrakennuksineen. Ja nyt monta osa-aikaisuutta tekevänä huomaan, että odotan edelleen näitä samoja asioita ja katselen palkkapussiani, joka on ajoittain jopa työttömyystukeani pienempi. Elämäni seisoo paikoillaan, vaikka olen kaikkeni tehnyt edetäkseni. Kiitos jatkuvasta joustosta ja erittäin työhaluisesta asenteesta olen kiitoksena saanut lähinnä päänsilityksiä.
Terveisiä täältä työttömien, osa-aikalaisten, nollasopimuslaisten ja opiskelijoiden maailmasta. Että hyvin pyyhkii sitten varmaan.
[/quote]
Olen itsekin opiskelija ja minun käsittääkseni muut tuet ovat isompia.
Voi helvetti. Lukekaa nyt hyvät ihmiset tuo vertailu niin tajuatte miten paska se on - eihän tuohon ole sisällytetty esimerkiksi asumistukea ollenkaan! Tai katsokaa joskus edes uutisia muiden maiden menosta niin loppuu se ääliömäinen kitinä siitä, ettei valtio muka tarjoa mitään. Saatte paljon enemmän kuin ansaitsette, raha ei kasva puussa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:25"] Vuokran jälkeen pitää jäädä 405€ elämäseen, eli ruokaan, laskuihin, matkoihin, vaatteisiin, kodintarvikkeisiin yms.
Niin PITÄIS, muttei jää.
[/quote]
Asut liian kalliissa asunnossa. Sinulla itselläsi terveenä aikuisena ei siis ole mitään velvollisuuksia, pelkkiä oikeuksia.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minä todellakin ymmärrän, miksi ovat toistensa kurkussa: Opiskelijat raatavat tullakseen tuottaviksi veronmaksajiksi, työttömät eivät tee mitään. Ei ihme, että opiskelijaa korpeaa kun työtön saa enemmän vaikka makaisi kotona vuosikausia
Ei ne tarvitse olla minusta suuremmat, mutta työkkärin voisi pistää pois kuvioista ja säästää senkin rahan.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:29"] [quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 14:50"] Itse elin vuosia sitten useamman kuukauden Peruspäivärahalla. Hain kaikki tuet siihen. Asumistuki. Toimeentulotuki. Käyttöön jäävän rahan määrä oli järkytys! Ruokaan. Vaatteisiin. Hygieniaan jne jäi kuussa n 150e. Pakko sanoa että ei todellakaan käy kateeksi "Suomalaisia" Vuosiakin Sossurahoilla eläjiä. Kokeilkaapa itse. Voitte järkyttyä. [/quote] Opiskelijat jäävät tuista miinuksille eivätkä silti kitise. [/quote]
Terveisiä täältä työttömien, osa-aikalaisten, nollasopimuslaisten ja opiskelijoiden maailmasta. Että hyvin pyyhkii sitten varmaan. [/quote] Minä todellakin ymmärrän, miksi ovat toistensa kurkussa: Opiskelijat raatavat tullakseen tuottaviksi veronmaksajiksi, työttömät eivät tee mitään. Ei ihme, että opiskelijaa korpeaa kun työtön saa enemmän vaikka makaisi kotona vuosikausia
[/quote]
Tiedätkö: sinä tuottavaksi veronmaksajaksi halajava opiskelija voit olla yksi meistä työttömistä, jotka halajimme ihan samaa asiaa opiskellessamme ja opiskelimme jopa pitkällekin tätä tavoitellessamme. Ja työtön kyllä tekee jotakin, osa hyvin ahkerastikin: hakee nimittäin töitä. Se vain, että niitä ei juuri nyt ihan jokaiselle halukkaalle läheskään ole.
Tämän takia tätä ihmettelenkin: miksi heikoimmin pärjäävät riipivät toisiaan siitä, kuka saa ansaita ja mitäkin, kun meidän pitäisi olla nimenomaan päättäjien kurkussa parantamassa meidän taloudellisesti huono-osaisten asemaa? Tällä hetkellä meitä huonosti pärjääviä on niin opiskelijoissa, työttömissä kuin nollasopparilaisissa + osa-aikaisissa, ja meitä alkaa olla aika iso ryhmä kaiken kaikkiaan.
Ehkä voisi olla varaa oman maan köyhiin, jos ei tarvitsisi toimia koko maailman sosiaalitoimistona.