Stressaantunut maisteri; Onko vika minussa vai työelämässä?
Olenko ainoa laatuani, kun tuntuu siltä jatkuvasti? Olen kolmikymppinen, akateemisessa ammatissa (viestintätehtävät) oleva nainen, ja minusta tuntuu, että ajatukseni ovat todella kummallisia ja minulla on kummallisia ura-ongelmia! Yritän hieman kuvata tuntemuksiani:
- Maailma ja työelämä pyörii täysin epäolennaisten asioiden ympärillä. Kaikkein tärkeintä on mielestäni omien lasten (tai lasten ylipäänsä) hoito ja rakkauden antaminen, mutta ainakin akateemisessa maailmassa esim. hoitovapaita pidetään pikemminkin hävettävinä ajanjaksoina, jolloin ei kehity ammatillisesti, joten niitä pitää olla mahdollisimman vähän. Olen kuitenkin myös yliopiston, koulutuksen, työnteon jne. vankkumaton kannattaja, jos näin voi sanoa, mutta ihmettelen, miten näillä areenoilla suhtaudutaan ns. elämän perusasioihin.
- Olen ollut koko elämäni varsin " hyvä" koulussa ja yliopistossa ja olen saanut kiitosta, joitakin taitojani (esim. kielissä) on pidetty hyvin poikkeuksellisina. Kuitenkin minusta tuntuu, että en oikein osaa mitään. Ehkä se osaaminen on niin epäkonkreettista, että sitä ei osaa mieltää. Tutkintoni (YTM) on todella huono, koska se on niin yleinen ja hajanainen.
- Kaikki mikä nyt kuitenkin mielestäni minulta sujuu, tai jossa saan sinänsä jopa erinomaisia tuloksia, pitää nykymaailmassa tehdä sellaisella tahdilla, että kognitiiviset kykyni tai jaksamiseni ei kerta kaikkiaan pysy perässä. Jos saan tehdä vähän hitaammin, saan useimmiten hyviä tuloksia aikaiseksi. Mutta kun oletetaan, että työntekijä pystyy työpäivän aikana tekemään tuhat asiaa ja vielä olemaan sosiaalinen ja hymyilevä! Tuntuu, että maailma on kouluajoistani muuttunut todella paljon ja paljon raaempaan suuntaan. Tämä ei siis ole pelkästään vanhojen työntekijöiden ongelma, vaan nuoremmatkin voivat kärsiä samasta asiasta!
- Aikapulan kruunaa se, että lapsen saatuani koen suht. älyllisen päivätyöni hyvin vaikeaksi, koska päässäni pyörii liikaa asioita. En saa työvaihdetta pois työpäivän jälkeen, vaan olen kireä ja stressaantunut kaikesta päivän kaaoksesta. Tuntuu ylivoimaiselta raahautua taas uuteen päivään, jossa pitää olla skarppina ja tehokkaana valmiina omaksumaan uusia asioita ja tietoja (eikä työaika tosiaankaan riitä, vaan pitäisi lukea papereita käytännössä iltaisinkin, jos haluaa menestyä). Työaika sinänsä on ok - mutta mielestäni missään ei oikein puhuta tästä toisesta puolesta, eli henkisestä väsymisestä tai viriketulvasta, jonka kanssa äiti (tai isä) joutuu taistelemaan lähes joka päivä. Ei ne työtunnit (pelkästään) vaan ne työasiat!
Siksi, kaiken maisterintutkintoni, lahjakkuuteni, tiedonhaluni ja kunnianhimoni hyläten olenkin alkanut vakavasti harkitsemaan kotiin jäämistä, siis kotiäidiksi. Siinä ei ainakaan tarvitse revetä täysin eri elämänalueille ja joka suuntaan, ja kaikella mitä teen, on tärkeä merkitys.
Tässä tuli nyt useita vähän erilaisia asioita, mutta haluaisin kuulla, herääkö näistä joitakin ajatuksia, joista voisi jatkaa keskustelua.
Kommentit (23)
minä olen myös akateeminen, kahden alle kouluikäisen lapsen äiti. Työtahti on tiukka, töitä paljon. Tunnen riittämättömyyttä, vaikka olen ihminen, joka " osaa kaikesta jotain" . Aina silti saa kritiikkiä ja jotain jää uupumaan...
Mutta tämän pätemättömyyen tunteen ohella en ole stressaantunut tällä hetkellä. Miksikö? Koska en pidä töistäni tällä hetkellä, enää, ja olemme muutenkin muuttamassa paikkakuntaa puolen vuoden sisällä. Tästä syystä minulla on rento olo: entä sitten, jos saan potkut? Elämäni ei ole yhden kortin varassa.
En muutenkaan ole helposti stressaantuva. Koska en ole koskaan ollut perfektionisti. Haluan kyllä tehdä hyvää laatua, mutta tiedän, milloin on aika laittaa piste. Hieromisella on rajansa.
Kolmanneksi minä olen erittäin hyvä sanomaan " ei" . Jos ei ehdi, niin ei ehdi. Ei asiat muuksi muutu, vaikka käsillään seisoisi.
Eli jos et voi muuttaa työpaikkaasi tai pomoasi, niin yritä muuttaa omaa asennettasi. Se on pitkä prosessi, ja uuden ajatustavan omaksuminen vie vähintään puoli vuotta. Mutta jostain on alotettava, eikö?
Mielestäni työelämässä tehtiin paljon turhia asioita. Monesti tuntui, että olisi fiksumpaa olla kotona siivoamassa kuin tuhlaamassa aikaansa täällä toimistossa. Vaikka olinkin ammattini nimikkeellä töissä, niin mielestäni tein hyvin erilaista työtä kuin mihin koulutukseni oli. Mietin aina, miten nämä saman alan ihmiset viitsivät sompailla näin yksinkertaisten asioiden kanssa.
Kotona ollessa ei ole tyhjää aikaa lainkaan. Välillä väsyttää tosi paljon, kun on niin paljon hommia. Silti on koko ajan sellainen olo, että teen jotain tärkeää ja asiallista. Kun tulee liian väsynyt olo, sanon siitä miehelleni, joka antaa sitten lepoaikaa eli on sitten lasten kanssa.
Vieläkin saatan harrastuksena ottaa selvää oman alan asioista, mutta sen alan töihin en enää halua palata. Jos joskus menen töihin, niin ehkä hankin vielä ennen töihin menoa uuden ammatin tai teen jotain muuta, jotta työni tulee olemaan erilaista kuin ennen.
vaikka tällä palstalla suositaan akateemisuutta ja AMK-koulutuksen hankkineet ihmiset saavat aina lokaa niskaansa, päädyin kuitenkin itse ammattikorkeaan. Saan teorian rinnalle käytäntöä ja työllistyminen onnistui paljon helpommin kuin monilla tuttavilla, jotka ovat kandeja/maistereita/tohtoreja, mutta kenties pätkätöissä, tai koulutustaan vastaamattomissa tehtävissä tai peräti työttöminä.
Hylkäsin siis statuksen ja otan mieluummin vakaamman leivän.