Jos sanot jollekin todella pahasti ja sillä on seuraamuksia, kadutko?
Eli kadutko jos sanot jotain törkeää ja sillä onkin seuraamuksensa? Esimerkiksi jos kommentoit muutenkin epävarmalle ihmiselle hänen painoaan nasevasti ja huomaat että hänellä menee laihduttaminen yli? Tai sanot jotain pahaa vaikeassa elämäntilanteessa olevalle ja hyvin pian sen jälkeen hän ottaa vaikka liikaa lääkkeitä? Tai menet huutamaan aralle ihmiselle ja hän saa paniikkikohtauksia?
Kommentit (22)
Kadun kaikkea, vaikka sanomisila ei olisi seuraamuksiakaan. Olen äärettömän kriittinen itseäni kohtaan ja pyrin kontrolloimaan kaikkea käyttäytymistä ja sanojani aina, ihan aina. En huuda koskaan, en kiroile enkä nimittele. Silti pohdin usein, että olisi voinut olla fiksumpikin.
Ei ole helppoa elää tällaisen pään kanssa, kun sisäinen järjestelmä pitää koko ajan tuomaria ja lautamiesten kööriä äänessä :D
No ei ole tapana arvostella toisten ulkonäköä negatiivisessa mielessä.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:03"]
En koskaan toimi noin.
Jos sanon, sanon aina sellaiselle, joka on ylimielinen, kiusaa muita, säännöt eivt koske, on laumasieluisena enemmistönä kiusaamassa jotain yhtä jne.
En ole koskaan sanonut mitään pahaa heikossa asemassa olevalle. Tahallisesti siis ainakaan.
Mulla on kai munaa!
[/quote]
Näitä kunkkuja osaan ärsyttää myös tahattomasti, kai se inho minusta huokuu liikaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 08:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 08:35"]Millaisessa elämässä sinä oikein elät, ap? Ei muuta. [/quote] Pohdin tällaisia koska minulle on tullut elämän aikana aika paljon törkeitä kommentteja esim. työelämässä, tuttavilta, sukulaisilta, naapureilta, joiltain entisiltä ystäviltä jne. ja mietin joskus että pysähtyikö kukaan miettimään. Etenkin kun monien kommenttien aikaan olin nuori jolla itsetunto vielä hakusessa.ap.
[/quote]
Kai olet kertonut loukkaantuneesi? Siis sanonut ettet pitänyt jostain mitä joku sanoi. Vai aloititko vaan esim. tuon työkaverisi kohdalla mykkäkoulun? On vähän vaikea tietää mistä kukakin loukkaantuu, jos ei sitä kerro suoraan vaan itkee netissä.
Minua inhottaa tuo itsemurhilla ym. uhkailu. Se on henkistä väkivaltaa muita kohtaan. Yritetään kiristää koko maailmaa olemaan varpaillaan ja varomaan jokaista sanaansa. Ei ole kauan kun joku ylipainoinen ihminen täällä oli aivan romuna, kun työkaveri oli kysynyt jatkuiko hänen sauvakävelyharrastuksensa vielä. Vaikka olisi miten herkkä ihminen, ei voi vaatia että kaikki ympärillä olevat punnitsevat huolella jokaisen sanansa ja tämä herkkä ihminen väijyy tilaisuutta tulla verisesti loukatuksi.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 15:35"]
Minua inhottaa tuo itsemurhilla ym. uhkailu. Se on henkistä väkivaltaa muita kohtaan. Yritetään kiristää koko maailmaa olemaan varpaillaan ja varomaan jokaista sanaansa. Ei ole kauan kun joku ylipainoinen ihminen täällä oli aivan romuna, kun työkaveri oli kysynyt jatkuiko hänen sauvakävelyharrastuksensa vielä. Vaikka olisi miten herkkä ihminen, ei voi vaatia että kaikki ympärillä olevat punnitsevat huolella jokaisen sanansa ja tämä herkkä ihminen väijyy tilaisuutta tulla verisesti loukatuksi.
[/quote]
Niin, ylipainoiset yksi ryhmä. Ja lapsettomat toinen joka täällä kärkkyy loukkaantumassa jos joku kritisoi hoitoja.
En. Jokainenhan vastaa omasta elämästään, eikä kovin usein yksi tökerö kommentti saa tekemään mitään harkitsematonta, vaan taustalla on jo vuosia jatkuneet vaikeudet. Ainahan se kommentti voi olla viimeinen pisara, mutta jos sen jätän sanomatta niin sehän voi tulla mistä tahansa muualta?
Omia päätöksiähän nuo on. Paitsi ehkä paniikkikohtaukset, mutta jos niitä saa siitä että joku korottaa ääntään niin sitten on varmaan jotain muuta traumaattista taustalla.
En ole vastuussa kenenkään herkkyydestä. Siihen voi hakea apua, ihmisethän nyt voi sanoa/puhua ihan mitä vaan. Jos kaikesta välittää niin on elämä aika heikolla pohjalla.
Millaisessa elämässä sinä oikein elät, ap? Ei muuta.
Vaikea kuvitella, että olisin niin tahditon, että huutelisin kellekään mitään ilkeyksiä. Tervepäinen aikuinen ei koe tarvetta kiusata muita saati lyödä heikompaansa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 08:35"]Millaisessa elämässä sinä oikein elät, ap? Ei muuta.
[/quote]
Pohdin tällaisia koska minulle on tullut elämän aikana aika paljon törkeitä kommentteja esim. työelämässä, tuttavilta, sukulaisilta, naapureilta, joiltain entisiltä ystäviltä jne. ja mietin joskus että pysähtyikö kukaan miettimään. Etenkin kun monien kommenttien aikaan olin nuori jolla itsetunto vielä hakusessa.ap.
Minä nimenomaan haluan että suoltamillani törkeyksillä olisi mahdollisimman paljon vaikutusta ex-tyttöystäväni elämään. En kestä sitä, että hän on niin paljon minua onnellisempi ja kunniallisempi ihminen.
Ja lisään vielä että en ole niiden sanomisten jälkeen tehnyt mitään noista kuten laihduttanut, ottanut lääkkeitä tms. mutta mietin että hyvin voi laukaista jotain tuollaista jonkun sanomista. Ap.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 08:38"]Vaikea kuvitella, että olisin niin tahditon, että huutelisin kellekään mitään ilkeyksiä. Tervepäinen aikuinen ei koe tarvetta kiusata muita saati lyödä heikompaansa.
[/quote]Onko sekin sitten sairautta jos v*ttuilee toiselle kateuden tähden. Jos on suurin osa on vähän sairaita ihmisiä.
Mistä minä tiedän jos sanomani asia suistaa jonkun itsemurhan partaalle? Lauseet voi tulkita niin erilailla. Kysymys "kävitkö kaupassa" on syytös sekopäisille ihmisille, normaaleille se on kysymys johon vastataan joo tai ei. Yksi täti töissä hermostui kun sanoin huomenta enkä hyvää huomenta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 08:39"]Minä nimenomaan haluan että suoltamillani törkeyksillä olisi mahdollisimman paljon vaikutusta ex-tyttöystäväni elämään. En kestä sitä, että hän on niin paljon minua onnellisempi ja kunniallisempi ihminen.
[/quote]
Toivottavasti hänellä menee niin hyvin, ettei välitä. Ja on kuitenkin kannustavia läheisiä. Jos ei ole, niin silloin ehkä välittääkin. Ap.
Ei voi muuta sanoa kuin että täällä on hyvin sairaita ihmisiä :(
Kyllä normaalilla järjellä varustettu ihminen huomaa jos sanoo toiselle tökerösti tai loukkaavasti ja katuu sitä.
En koskaan toimi noin.
Jos sanon, sanon aina sellaiselle, joka on ylimielinen, kiusaa muita, säännöt eivt koske, on laumasieluisena enemmistönä kiusaamassa jotain yhtä jne.
En ole koskaan sanonut mitään pahaa heikossa asemassa olevalle. Tahallisesti siis ainakaan.
Mulla on kai munaa!