4hlö ja 100m2 talo, voitko rehellisesti sanoa
Kommentit (75)
Pieniä taloja teillä, meillä oli neljälle hengelle 450m2. Nyt tosin jo lapset muuttaneet omilleen, joten asutaan tässä kahden. Ihan sopiva koko meille.
Mihin sitä tilaa oikeestaan tarttee. Jos säilytysratkasut on hyvät niin hyvin mahtuu.
Meillä on 102,5 m2 ja viisihenkinen perhe. Tilaa on liikaa parin makkarin ja puolikkaan olkkarin verran, nukutaan nimittäin kaikki samassa huoneessa.
No ei ole. Pieni talo. Itse en tuollaisessa ahtaassa mökkerössä viihtyisi
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:14"]
Mihin sitä tilaa oikeestaan tarttee. Jos säilytysratkasut on hyvät niin hyvin mahtuu.
[/quote]
Jos ei ole tilaa, ei voi olla myöskään säilytystilaa.
Ok-talon ja kerrostalon sama neliömäärä on ihan eri asia. Ok talossa pitää huomioda sellaisia tiloja, joita kerrostalossa tulee "kaupan päälle". Kuten esim varastotilaa.
Minusta 100 neliötä on liian pieni 4 hengen perheelle. 130 neliötä olisi sellainen jo johon saatte tarpeelliset tilat tehtyä. Meillä on 200 neliötä, eikä ole tuntunut koskaan että tämä olisi liian iso. Huoneet on meillä kunnon kokoisia 20 neliötä tai yli riippuu huoneesta.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:22"][quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
Sitten saa olla todella pieni koti jos ei tavaroitaan mahdu säilyttämään. Tai liikaa romuja. Mutta sitä en ajatellut että omakotitaloissa on varastot ja kellarit, toki niihin mahtuu säilöön kaikki tarvittava.
Meillä tekee tiukkaa, 72m2 ja 5hlö. Lemmikit päälle. Ahdasta on, mutta keskituloisella ei ole isompaan varaa tällä alueella. Köyhä ja luottotiedoton saisi asumistukea/toimeentuloa isompaan asuntoon, mutta työssäkäyvä elää ahtaasti. Vituttaa.
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.02.2015 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
Säilytystilan luominen ei ole vaikeaa pieniinkään tiloihin. Ja ihan ensimmäisenä kannattaa miettiä, tarvitaanko kaikkia säilytettäviä tavaroita ym. oikeasti. Turhan tavaran karsimisella säilytystilankin tarva vähenee.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 21:34"]
että tilaa on riittävästi?
[/quote]
114m2 ja 3hlö riittää hyvin, yksi huone on ihan käyttämätön, mutta kodinhoitohuone olisi hyvä olla ja meillä on harrastetilaa 105m2 ja ulkovarasto 60m2
meitä asu neljä 65 neliössä... oli ahdasta mutta nyt ku minä ja veljeni ollaan muutettu pois, vanhemmilla on sopivasti tilaa keskenään.
Riippuu, mitä haluaa. Talosta tilaa vie esim. kodinhoitohuone ja erilliset wc:t. Me just rakennetaan ja tulee 137 neliötä. Meitä on kolme ja halusin kunnon makuuhuoneet, ison olohuoneen (50 neliötä), 2 wc:tä, kodinhoitohuoneen, vaatehuoneen... Meillä siis olohuone/keittiön lisäksi 2 makuuhuonetta, viihdehuone ja vierashuone. Mulle 140 neliötä oli minimi, mutta pari neliötä jouduin pihistämään valmiista toimivasta pohjasta.
Liian isoakaan ei kannata tehdä, koska rakentaminen maksaa, lämmitys maksaa ja joskus, kun lapset lähtee, on vaan liikaa tilaa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 22:38"]
Laske 50 m2 henkeä kohden, saat sopivan neliömäärän.
[/quote]
Voi, ei oo mun elämässä kertaakaan ollut sopivan kokoinen talo. 140 m2 oli lapsuudenkodissa, 5 henkilöö. sit yksin asuin 20 m2, sitten 45m2 miehen kanssa, lasten kanssa 65m2 eli 4 henkilöö, tarkoitus muutaman vuoden päästä hakea lainaa, ja etsiä isompaa
"Laske 50 m2 henkeä kohden, saat sopivan neliömäärän." - Ja kuinka monta kertaa täytyy lotota, jotta voisi saada rahat tai ainakin huomattavan osan rahoista, joilla rahoittaa asuin neliöt, jos haluaisi tai täytyisi asua Helsingissä, hieman viihtyisämmällä alueella. Olen opiskelija ja minua ahdistaa kysymykset ja ajatukset siitä, onko minulla todennäköisesti ihan "tavallisena palkansaajana" varaa koskaan ostaa saati rakentaa tarpeeksi tilavaa asuntoa. (- Ei meillä kaikilla ole lähipiirissä niitä, jotka osaisivat rakentaa hartiavoimin ja talkoo hengessä). Tai onko minulla edes varaa saada lapsia / perhettä. Helsinki ei toki ole ainoa paikka, missä voisin tai edes haluaisin asua, mutta fakta on, että ainakin suurin osa oman alaini, potenttiaalisista työpaikaiikoista sijaitsee kehäkolmosen sisällä.
5hlö 93 neliöö,olis tietty kiva jos olis enemmän mut täl pärjää ei haluttu ottaa liikaa velkaa.