Minusta ulkoisilla arvoilla (merkkivaatteet, hienot autot ja talot)
brassailevat ihmiset ovat typeriä ja sivistymättömiä!
Ihailen ihmisiä, joilla on rahaa (ahkeria tai hyvinkoulutettuja =) mutta myös uskallusta pukeutua myös huonoihin/merkittömiin vaatteisiin ja ajella millä louskulla huvittaa!
Kommentit (50)
että mikä tahansa varakkaan ihmisen tekemä hankinta on heti rahvaan silmissä " brassailua" . Jos keskituloinen ostaa keskihintaisen auton, se on asianmukainen ja fiksu valinta. Jos varakas ostaa paremman auton, se on brassailua. Hoh hoijaa...
En ymmärrä, miksi varakkaiden pitäisi leikkiä jotain rääsyihin pukeutuvia vaihtoehtomiljonäärejä vain siksi, ettei kukaan pääsisi puolivahingossakaan loukkaantumaan brassailusta.
Vierailija:
Minun mielestäni ulkoiset kulissit; talot ja merkkivaatteet sinänsä eivät vielä tee ketään pröystäilijäksi (ellei nyt sitten ihan linnassa elellä ;-), vaan lähinnä se, tuodaanko varakkuutta ja omaa kuviteltua ylemmyyttä jatkuvasti puheissa ja teoissa esiin.
Ei se ole pröystäilyä, se on vaan kivaa :-).
Tietysti jos hirveästi koko ajan ostellaan uutta, niin ei se ekologista ole. Mutta ei ole tämä McDonalds - H&M -kulttuurikaan ekologista, ja eiköhän se ole enemmän keskiluokan ja alempien luokkien kulttuuria kuin todella varakkaiden. Varakkailla on myös varaa ostaa esim. suomalaista käsityötä tai teettää vaatteensa halpatuontivaatteiden sijaan.
Vierailija:
Voi olla esteetikko tai perheestään huolehtiva muutenkin kuin ostamalla jatkuvasti uutta, suurta, näyttävää, kiiltävää jne. Omanarvontunto on muista asioista kiinni kuin rahasta. Toisilla sitä on enemmän kuin toisilla.
Mun mielestäni tässä keskustelussa menee vähän puurot ja vellit sekaisin.
Mulle tulee ainakin mieleen sellainen ostohysteria, jota välttämättä ne varakkaat eivät niinkään harrasta. Enemmän ne, jotka haluavat materiaa ja yleellisempää elämäntapaa, kuten tässä ketjussa yksi merenrannalle muuttanut Gantin vaatteiden käyttäjä itseään ilmaisi. Elää siinä huumassa, mitä saa hankittua ja miltä näyttää.
Jotenkin esimerkiksi käy jostain lehdestä katsomani toimittaja, joka ei varmasti kovin hyvin palkattu ole (oisko ollut seiskan tms toimittaja!). Omaisuudestaan en tiedä. Esitteli kuitenkin Vuittoneitaan kuvassa ja kertoi vielä kuinka paljon niitä on kotona. Jotenkin tyyppillinen esikuva. Ei oikeasti varakas, haluaa vain näyttää sellaiselta.
Sama tulee joskus mieleen vauvan tarvike palstaa lukiessa. Nuo merkkivaatteet lapselle. Tottakai vaatteita on kiva hankkia, mutta se niiden itseisarvo!
Ja kandeeko laittaa kaikki kympit vaatteisiin? Sijoittamalla niitä kuukausittain pienen summan, kerää mukavasti pesämunaa, jolla sitten voi hankkia jotain suurempaa tai varautua tuleviin remppoihin (toisin nää taitaa asua kaikki vuokralla, jotka sijoittaa vaatteisiin ;).
Ja jos ajatukset kulkee vain siinä miltä näyttää/näytämme, ei välttämättä ole sitä muuta elämää nimeksikään.
Joku jo toikin esille, että Jollekulle leveilyä on jo toisen lapsen uusi Reimatec. Ihminen, joka toisen omaisuudesta häiriintyy, on jollakin tasolla kateellinen. Eri asia sitten, jos omaa ekologisen maailmakuvan. Tosin tällöinkään fiksu ihminen ei toisia tuomitse, vaan pyrkii vaikuttamaan jotakin muuta kautta.
Entäpä sellaiset ihmiset kuin minä? Ostan useinkin merkkivaatteita, mutta inhoan sitä, että merkit näkyvät. Pidän vilpittömästi tietyistä merkeistä, käytän vaatteitani pitkään, mutta oikein toivon, että kukaan ei kiinnittäisi merkkeihin huomiota. On todella kiusallista, kun joku kommentoi Hilfigerin paidasta. Minäkin ole esteetikko, pidän kauniista kodista ja kauniista vaatteista (tietysti lastenvaatteet lasten ehdoilla), mutta säästän siinä, että meillä ei ole autoa. Emme pääkaupungissa sitä tarvitse. Ihmiset laittavat rahaa niin eri asioihin. Toinen harrastaa joka vuosi laskettelua Alpeilla, toinen ostaa kalliin viulun.
Ja älä nyt yritä sanoa että he eivät ylpeilisi.
Muistan koulu ajoilta miten se merkki vaate oli pakollinen ja miten ilkeitä ne varakkaammat olivat niille joille se merkkivaate oli taloudellinen mahdottomuus. Raha oli se yksi ja ainoa jumala mitä palveltiin.
Nyt minulla on rahaa ja hieno talo jne. mutta nuukasti kuitenkin eletään. Ei ole tarvetta hienostella.
Arvostan paljon enemmän sitä joka omistaa miljoona sukanvarressa kuin sitä joka siitä numeron tekee.
Näiden kahden erona on ylpeys.
Ja harvoin se kaikesta numeroa tekevä on rikas. Useinmiten heillä on paljon velkaa, luulevat olevansa muita parempia - ja luulevat olevansa muita rikkaampia.
mutta 51lle sanoisin, että sana Nousukas kuvaa juuri sinunlaisiasi. Se kertoo jo paljon, että kun vaurastuu niin se talo pitää ostaa sieltä kalleimmalta alueelta.. Mistä se muusta kertoo, kun siitä että halutaan näyttää, että rahaa on? Ei se alue aina muuten ole se paras.. Joten en ihmettele sukulaisiasi, todennäköisesti olette rahan myötä muuttuneet..
Asiasta viidenteen, ettei se auto, talo, merkkivaatteet yms. välttämättä kerro siitä että rahaa on: lainaa ja erilaisia luottoja saa valitettavasti ihan liian helposti. Joten kivat kulissit on kyllä helppo hankkia..
Jos joku ei kestä sitä että, mä hehkutan meidän viimeisintä ulkomaanmatkaa, niin ei voi mitään. Mä haluan ehkä puhua siitä.
Ostan surutta itselleni ja lapsille vaatteita, ihan sama onko merkkivaattetteita vai ei, kunhan vaan miellyttää silmää ja on hyvännäköiset ja tuntuiset päällä. Hintoja en rupea salailemaan jos sitä joku kysyy. Ja usein kysytäänkin, miksi? varsinkin kun teillä " köyhemmillä" ei siihen ole kuitenkaan varaa.
Autoja on kaksi, molemmilla omat. Vaikka mä en edes välttämättä autoa tarvitsisi. Ja merkkiä en suinkaan rupea häpeilemään. Mä tykkään mersusta, ja musta on ihan sama mitä joku siitä ajattelee. Olkoon vaikka vanhojen pappojen auto, tai luulkoon mun ajelevan mieheni autolla. Minä tiedän totuuden ja jatkan mersulla ajoa.
Omakotitalo löytyy, mutta jos mä haluasin asua kerrostalossa, niin asuisin. Oon joskus jopa ajatellut muuttoa sellaiseen, jossa ois iso terassiparveke.
Pointti on se että, mua ei paskaakaan kiinnosta mitkä on teidän arvonne, tai mitä te ajattelette. Meillä on varaa ja siitä nautitaan. Mä en kehuskele, mutta en rupea valehtelemaankaan ja salailemaan omia jutksia kateellisten takia. Pää pystyssä mennään eteenpäin, ei nokka.
Vierailija:
Hintoja en rupea salailemaan jos sitä joku kysyy. Ja usein kysytäänkin, miksi? varsinkin kun teillä " köyhemmillä" ei siihen ole kuitenkaan varaa.
Pointti on se että, mua ei paskaakaan kiinnosta mitkä on teidän arvonne, tai mitä te ajattelette. Meillä on varaa ja siitä nautitaan. Mä en kehuskele, mutta en rupea valehtelemaankaan ja salailemaan omia jutksia kateellisten takia. Pää pystyssä mennään eteenpäin, ei nokka.
" köyhemmillä"
- Keitä he ovat?
Kyllä siihen samaan kamaan on varaa, ei vaan ole tultua ostettua. On muutakin tekemistä rahan kanssa.
Ja te suurkuluttajat ette sitä ymmärrä. Miksi suututte kun joku varakas ei olekaan kova tuhlaamaan? Tekeeko se hänestä " köyhemän" ?
Ehkä sitä varakasta ei paskaakaan kiinosta se että sinun arvon mukaan sinua varakkaampi ja vähemmän kuluttava on " köyhempi" .
Miksi pitäisi asua rumassa, epäsiistissä talossa.... Näinhän sä asian esitätä...
Nro 31:n kanssa samoilla linjoilla. Mutta olen kyllä myös sitä mieltä, että monella (vaikka sitä ei myönnetä!) kateus vaikuttaa omiin mielipiteisiin ihmisistä. Jo pelkästään tieto siitä, että naapuri on varakkaampi kuin joku toinen, vaikuttaa mielipiteisiin. Kytätään todella tarkkaan mitä ostetaan ja mistä jne. Ja toisten mielestä ne ostokset on sitten aina sitä pröystäilyä!
Pieni esimerkki... Huvitti iltapäivällä, kun avasin nämä sivut ja näin tuon Kannustalomainoksen. Heti ajattelin, että nyt kyllä ovat laittaneet mainoksensa aivan väärään paikkaan. Eihän niitä täällä av:lla sovi mainostaa, koska av:n mittapuun mukaan Kannustalon hankkijat ovat ärsyttäviä pröystäilijöitä :). Ja niinhän siinä kävikin... Monta ketjua, joissa vaadittiin mainoksen poista ja HETI. Se kun oli niin ärsyttävä! Miksiköhän... ;)
Yhtään ei ole itselläni hajua onko se rikkaiden vai vähemmän varakkaiden talo.. Hohoijaa. Hassua että sulle tuli jotain hnoin outoa edes mieleen..=)
Niin pakko mainita että minä köyhä en edes ymmärtäisi kadehtia näitä tässä ketjussa mainittuja varakkaiden merkkituotteita, sillä en monia ole koskaan edes kuullut(lähinnä puhun vaatemerkeistä), ne eivät ole ikinä kiinnostaneet. Siksi kai tässä köyhiä ollaankin, kun tuo raha ei ole koskaan jaksanut kiinnostaa. Toki olisi miellyttävämpää jos sitä lompakosta, nykyisen puutteen sijaan, löytyisi ;)
Vierailija:
Vierailija:Hintoja en rupea salailemaan jos sitä joku kysyy. Ja usein kysytäänkin, miksi? varsinkin kun teillä " köyhemmillä" ei siihen ole kuitenkaan varaa.
" köyhemmillä"
- Keitä he ovat?
Kyllä siihen samaan kamaan on varaa, ei vaan ole tultua ostettua. On muutakin tekemistä rahan kanssa.Ja te suurkuluttajat ette sitä ymmärrä. Miksi suututte kun joku varakas ei olekaan kova tuhlaamaan? Tekeeko se hänestä " köyhemän" ?
Ehkä sitä varakasta ei paskaakaan kiinosta se että sinun arvon mukaan sinua varakkaampi ja vähemmän kuluttava on " köyhempi" .
Älä ota ongelmaa, jos sulla on varaa, niin hyvä juttu. Mun puolesta saat tehdä niillä mitä haluat. Niin mekin tehdään omillamme.
Toisaalta mä ihmettelen miksi sä otat herneen nenuus, tosta köyhempi sanasta. Mistä helvetistä mä tiedän minkä verran sun pankkitililläsi rahaa.
Minä esim. tajusin vasta reilu parikymppisenä, jo kotoa pois muuttaneena, että mun porukoilla on aina pitänyt olla 200.000 - 300.000 markkaa rahaa pankkitilillä " pahan päivän varalle" . AINA. Ja ulospäin ovat olleet koko ajan niin s**tanan köyhiä olevinaan. Auto on kyllä joskus ollut ihan kunnollinen, kunnes se on " rahapulassa" vaihdettu pois huonompaan.
Lapsuudessani me kaikki (etenkin me lapset) kuljettiin rikkinäisissä ja usein myös likaisissa vaatteissa, jotka nekin oli peritty käytettyinä serkuilta. Likaisia ne oli siksi, että meillä ei mukamas ollut varaa hankkia kunnon pyykkikonetta (sellainen kamala pulsaattorikone oli, jolla ei puhdasta tullut, varsinkin kun useinkaan ei saanut ottaa pesuun kuumaa vettä tai käyttää tarpeeksi pesuainetta). Suihkussa ei saanut käydä kuin keskiviikkona lauantaisaunan lisäksi, ettei kulu kuumaa vettä. Kenkiä ei edes kiivaimmassa kasvuvaiheessa saanut joka vuosi uusia, joten liikavarpaat on tuttu juttu. Harrastusvälineitä ei saatu kuin omista lapsilisistä säästämällä, ei aina edes niillä (esim. luistimia ei saatu, kun koulun jämävarastostakin niitä sai lainaan... vanhempamme tiesivät tämän). Ja mitä tästä seurasi: olin koulukiusattu jo ala-asteelta, koin pahimmillaan fyysistä väkivaltaa ja henkisen väkivallan jälkiä on korjailtu sitten yhteiskunnan varoilla (nyttemmin myös omilla) vuosia...
Arvatkaa, oliko shokki, kun kuulin tästä rahatilanteesta. Ja on siis ollut ihan satavarmaa, että koko mun lapsuuteni ajan porukoilla on ollut rahaa. Meihin lapsiin sitä ei käytetty. Olen kyllä katkera. Ja kaiken takana ON OLLUT TÄMÄ AH NIIN IHASTELTU SAITUUS! Voihan p**kele sanon minä.
Vierailija:
mun porukoilla on aina pitänyt olla 200.000 - 300.000 markkaa rahaa pankkitilillä " pahan päivän varalle" . AINA. Ja ulospäin ovat olleet koko ajan niin s**tanan köyhiä olevinaan.
Tuskin kovinkaan yleinen.
ap vain ihmetteli niitä joilla on niin sanotusti kaikki ja ylpeilevät ja ovat muita parempia.
on myös sellaisia ihmisiä jotka brassailee sillä etteivät missään nimessä ostaisi merkkivaatteita tms. ja tällainenkin saattaa olla aivan tajuttoman raskasta ja ärsyttävää, niinkuin kaikki brassailu ja itsensä korostaminen.
tiedättekö tyypin: kehutaan omilla käden taidoilla (siis oikeasti hulluna kehutaan ja brassaillaan, ujutetaan omaa kätevyyttä ja taitavuutta joka saatanan keskusteluun vaikka kuinka hataran aasinsillan kautta), kulttuuriosaamisella, tiedostavuudella, kriittisyydellä jne.
ja sitten katsotaan nenänvartta pitkin kun joku ihan viattomana on ostanut itselleen vaikka laadukkaan merkkipaidan. tai hankkinut kotiin jotain muodikasta.
masentavaa. tukehtukaa niihin hemmetin tuohivirsuihinne jos ette osaa yhtään arvostaa muiden makua ja valintoja.
ihmiset ovat saman arvoisia. Oli joku sitten jenkkimiljonääri tai toinen nepalilainen todella köyhä perhe. Osaan ajatella muutakin kuin rahaa ja kauheeta ostamista. Mutta en mä sitä rahaa kuitenkaan ala piilottamaan ja ajatellemaan, että en voi ostaa jotain, ettei kukaan tulis kateelliseksi.
Vierailija:
ap vain ihmetteli niitä joilla on niin sanotusti kaikki ja ylpeilevät ja ovat muita parempia.
Niinpa, brassailu ON arsyttavaa, brassaillaan sitten koyhyydella tai rikkaudella.
Pröystäilevät rikkaat ovat joskus aika koomisia, myönnetään, mutta enemmän ärtymystä herättävät nämä köyhäilijät, jotka vasta kuoltuaan paljastuvat miljonääreiksi. Ketä hyödyttää rahojen makuuttaminen? Brassailijat sentään pyörittävät tätä taloutta kuluttamalla, maksavat alveja sun muita eli hyödyttävät yhteiskuntaa.