Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

sos. tukien. mukaan pitää jäädä käteen 470 e\kk

Vierailija
14.02.2015 |

No mä käyn töissä ja mulle jää alle 400e käteen ja sillä ostettava ruuat ym. Vittu että tekis mieli heittäytyä työttömäksi.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:53"] Mulle 230 e, pitänee lopettaa opiskelu ja nostaa rahaa Kelan sijaan sossusta. Eikun heh, opiskelijoiden pitääkin ottaa lainaa, vaikka tekevät työtä tukien eteen. [/quote] En minä ottanut lainaa opiskeluaikana vaan elin menot tulojen mukaan. Asuin solukämpässä ja käytin hyväkseni kaikki opiskelija-alennukset ja opiskelin mahdollisimman nopeasti, ettei tarvinnut liian kauan kärvistellä ja säästin kesätyöpalkat talvea varten. Minusta on ihan aiheellista ottaa superhalpaa opintolainaa, jos haluaa rällätä, koska itse opiskelu on kuitenkin ilmaista. Kesällä voi tehdä kirjatenttejä, että saa asumislisän. Jos haluaa välttämättä opiskella juuri Helsingissä, vaikka voisi opiskella samaa jossain halvemmassakin kaupungissa, sitten vain lainaa nostamaan tai asumaan vanhempien nurkkiin, jos siis on helsinkiläinen eikä ymmärrä, että elämää on muuallakin. [/quote] Tulen toimeen kyllä ilman lainaa, heitin ihan vain tiedoksi, että eipä jää opintuellakaan niin hirveästi käteen. Ja opiskelen Tampereella ja asun edullisesti. En nosta lainaa, minulla on säästöjä töistä, jod paha paikka tulee. En misdään välissä edes sanonut, ettei tuella pärjäisi, se nyt vain ei täytä tuota otsikon määritelmää. ;)

[/quote]

Tampereella minäkin opiskelin. Opintotuki on tosiaan paljon pienempi kuin muut tuet, vaikkakin veroprosenttikin on sitten pienempi. Opiskelija ja työtön pääsevät suurin piirtein samoille "ansioille". Opintotuella pärjää, jos on lapseton sinkku, mutta perheen elättäminen on kyllä sitten jo ihan eri juttu.

Vierailija
2/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Nyt saa asumistukea, vaikka onkin omaisuutta. Se on reilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:05"]Hyvä jos jää 200 euroa elämiseen. Bruttopalkka 2950 euroa. Lainat, vakuutukset, lääkkeet jne. Ei paljon naurata. [/quote] Mitkä lainat? Ei sossun asiakkaallekaan jää 470€ elämiseen jos makselee asunto tai autolainoja sillä ne on maksettava tuosta perusosasta itse.

[/quote]

Niin, plus ne auton vakuutukset sun muut. Itselläkään ei lainojen jälkeen jää, mutta ei sossusta tule mitään asumiseen. Tai no, ehkä ne korot huomioisi menona, onkohan 50e mullakin.

Vierailija
4/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden on turha valittaa. Valtio maksaa kalliit opintonne. Siinä teille tukea riittämiin.

Vierailija
5/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:40"]

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:53"] Mulle 230 e, pitänee lopettaa opiskelu ja nostaa rahaa Kelan sijaan sossusta. Eikun heh, opiskelijoiden pitääkin ottaa lainaa, vaikka tekevät työtä tukien eteen. [/quote] En minä ottanut lainaa opiskeluaikana vaan elin menot tulojen mukaan. Asuin solukämpässä ja käytin hyväkseni kaikki opiskelija-alennukset ja opiskelin mahdollisimman nopeasti, ettei tarvinnut liian kauan kärvistellä ja säästin kesätyöpalkat talvea varten. Minusta on ihan aiheellista ottaa superhalpaa opintolainaa, jos haluaa rällätä, koska itse opiskelu on kuitenkin ilmaista. Kesällä voi tehdä kirjatenttejä, että saa asumislisän. Jos haluaa välttämättä opiskella juuri Helsingissä, vaikka voisi opiskella samaa jossain halvemmassakin kaupungissa, sitten vain lainaa nostamaan tai asumaan vanhempien nurkkiin, jos siis on helsinkiläinen eikä ymmärrä, että elämää on muuallakin. [/quote] Tulen toimeen kyllä ilman lainaa, heitin ihan vain tiedoksi, että eipä jää opintuellakaan niin hirveästi käteen. Ja opiskelen Tampereella ja asun edullisesti. En nosta lainaa, minulla on säästöjä töistä, jod paha paikka tulee. En misdään välissä edes sanonut, ettei tuella pärjäisi, se nyt vain ei täytä tuota otsikon määritelmää. ;)

[/quote]

Tampereella minäkin opiskelin. Opintotuki on tosiaan paljon pienempi kuin muut tuet, vaikkakin veroprosenttikin on sitten pienempi. Opiskelija ja työtön pääsevät suurin piirtein samoille "ansioille". Opintotuella pärjää, jos on lapseton sinkku, mutta perheen elättäminen on kyllä sitten jo ihan eri juttu.
[/quote]
Yksi syy siihen, miksi pysyttelen lapsettomana... itse voin syödä halvasti ja ostaa vain yhtä lajia vihanneksia, mutta en sitä lapsilleni haluaisi. Jospa sitten, jos valmistumisen jälkeen työllistyisi.

Vierailija
6/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:49"]Opiskelijoiden on turha valittaa. Valtio maksaa kalliit opintonne. Siinä teille tukea riittämiin.
[/quote]
Maksaahan valtio työttömienkin elämän. Miksi he siis olisivat enemmän oikeutettuja kitisemään kuin me? Kyllä minä tiedän olevani etuoikeutettu, kun valtio kustantaa opiskeluni, mutta se ei tarkoita sitä, että olisi kivaa kituuttaa. No mutta, siihenkin tottuu.

Vierailija
7/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ai ihan tein YLIOPISTO-OPISKELIJOIDEN :D olet yliopistossa etkä osaa edes yhdyssanoja? Ja miksi luulet TEIDÄN olevan jotenkin erityisoikeutettuja verrattuna muihin? :`D Terveysasemalla käynti maksaa 14 € kaikille ja joka vitun ikinen opiskelija saa bussista ja junasta 50 % alennuksen :D Nolo." - Teen varmasti yhdyssana virheitä, koska noin viidentoista vuoden asuminen ei ole saanut suomeani äidinkieleni tasolle, vaikka varmasti osaan suomea premmin kuiin vaikkapa vanhempani. Viestilläni yritin vain ehtiä kertoa kuinka hyvin Suomessa yliopistossa opiskelijiolla asiat ovat. Minä olen kuullut monen opiskelijan valittavan suomessa siitä kuinka väärin on kun työttömät saavat heitä enemmän rahaa, Minusta on etuoikeutettua ja harvinaista kun saa opiskella yliopistossa, niin ettei tarvitse huolehtia siitä, että onko rahaa ensilukukautena maksaa lukukausimaksut, jonka jälkeen täytyy maksaa kaikki muu.

Vierailija
8/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:55"]"Ai ihan tein YLIOPISTO-OPISKELIJOIDEN :D olet yliopistossa etkä osaa edes yhdyssanoja? Ja miksi luulet TEIDÄN olevan jotenkin erityisoikeutettuja verrattuna muihin? :`D Terveysasemalla käynti maksaa 14 € kaikille ja joka vitun ikinen opiskelija saa bussista ja junasta 50 % alennuksen :D Nolo." - Teen varmasti yhdyssana virheitä, koska noin viidentoista vuoden asuminen ei ole saanut suomeani äidinkieleni tasolle, vaikka varmasti osaan suomea premmin kuiin vaikkapa vanhempani. Viestilläni yritin vain ehtiä kertoa kuinka hyvin Suomessa yliopistossa opiskelijiolla asiat ovat. Minä olen kuullut monen opiskelijan valittavan suomessa siitä kuinka väärin on kun työttömät saavat heitä enemmän rahaa, Minusta on etuoikeutettua ja harvinaista kun saa opiskella yliopistossa, niin ettei tarvitse huolehtia siitä, että onko rahaa ensilukukautena maksaa lukukausimaksut, jonka jälkeen täytyy maksaa kaikki muu.

[/quote]
Tämä taas ei selitä ensimmäisen viestisi omahyväisyyttä, ihme oletuksia ja halveksuntaa. Et ole palstan ainoa yliopisto-opiskelija.

Vierailija
9/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki kannattaa hakea ensin. Ja toimeentulotukea voi saada työssäkäyväkin. Perusosa on muuten nykyään 485,50e yksinasuvalle. Vaikka olis omaisuuttakin, voi saada tukea muutamaksi kuukaudeksi. Samoin opiskelijat, vaikka ei olisi lainaa nostettu. Mutta siis vain kuukausi pari.

Vierailija
10/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te opiskelijat tajua, että useimmissa maissa opiskelu on todella kallista. Saatte valtiolta siis rahat opintomaksuihinne. Miksi tätä on niin vaikeaa käsittää.
Itse olen DI ja kiitollinen ilmaisesta tutkinnosta, yths:stä ja opiskelijaruokalasta.

Vierailija
11/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo taitaa koskea pitkäaikaistyöttömiä/muuten syrjäytyneitä, koska en minä ainakaan saa työttömänä sossusta mitään. Laskujen jälkeen käteen jää vajaa 200€.

Joskus kun on ollut isompia menoja, olen yrittänyt hakea sossusta apua että ei tarvitse jäädä ruuatta. Ei heru mitään. Teen sitten kaikki loma-ajat huonopalkkaista keikkaduunia ja säästän.

Syksyllä taas opiskelemaan, jospa tämä koulutus ei olisi yhtä tyhjän kanssa, niinkuin edellinen on.

Vierailija
12/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:59"]Ettekö te opiskelijat tajua, että useimmissa maissa opiskelu on todella kallista. Saatte valtiolta siis rahat opintomaksuihinne. Miksi tätä on niin vaikeaa käsittää.
Itse olen DI ja kiitollinen ilmaisesta tutkinnosta, yths:stä ja opiskelijaruokalasta.
[/quote]
Tietenkin ymmärretään, mutta se ei edelleenkään tarkoita sitä, että meidän pitisi hyppiä vain ilosta koko ajan. Välillä pistää vituttamaan, kun työttömänä saisi saman verran tai jopa enemmän.

Vierailija
13/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turha valittaa jos on itse menonsa törsännyt niin isoksi ettei elämiseen jää rahaa.
Jos työssä käyvä asuu sossu normien hintaisessa asunnossa, eikä osta eikä omista mitään niin tasan varmasti elämiseen jää enemmän kuin se 470.

Vierailija
14/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 18:05"]Tuo taitaa koskea pitkäaikaistyöttömiä/muuten syrjäytyneitä, koska en minä ainakaan saa työttömänä sossusta mitään. Laskujen jälkeen käteen jää vajaa 200€.

Joskus kun on ollut isompia menoja, olen yrittänyt hakea sossusta apua että ei tarvitse jäädä ruuatta. Ei heru mitään. Teen sitten kaikki loma-ajat huonopalkkaista keikkaduunia ja säästän.

Syksyllä taas opiskelemaan, jospa tämä koulutus ei olisi yhtä tyhjän kanssa, niinkuin edellinen on.
[/quote]Ei vaan työttömät ja syrjäytyneet ja kaikki joutuu maksamaan ne laskut siitä 485e perusosasta. Eli netti, puhelin, liikkuminen (auto tai julkiset)... Eli vuokran, sähkön, veden ja julkisen terveydenhuollon kulujen jälkeen kaiken muun. Että turha täällä porukan vinkua että lainan, autoverojen ja vakuutusten jälkeen ei jää noin paljon. Ei kuulukaan, ne lainat, verot ja vakuutukset pitää maksaa tuosta 485e.

Vierailija
15/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla IKINÄ jäänyt sossun viivan alle tuota perusosaa. Se laskenta kaava kun menee näin: KAIKKI tulot sis. as.tuki (työssäkäyviltä jätetään 150e huomiomatta) miinus menot: perusosa+vuokra+kotivakuutus / kk + sähkö/kk + muut hyväksyttävät menot (työmatkakulut jos on). Se mitä jää viivan alle on se mitä saa tukena ja se summa EI ole tuon perusosan verran!

Vierailija
16/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:59"]

Ettekö te opiskelijat tajua, että useimmissa maissa opiskelu on todella kallista. Saatte valtiolta siis rahat opintomaksuihinne. Miksi tätä on niin vaikeaa käsittää. Itse olen DI ja kiitollinen ilmaisesta tutkinnosta, yths:stä ja opiskelijaruokalasta.

[/quote]

Minäkin olin kiitollinen kaikesta, mitä opiskeluaikana sain. Vasta jälkeenpäin kylläkin ymmärsin, että hammaslääkäri maksaa aivan pirusti. Opiskelijanahan tuo oli puoli-ilmaista, ja YTHS:llekin pääsi aina heti samana päivänä, kun sairastui.

Vierailija
17/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 17:59"]

Ettekö te opiskelijat tajua, että useimmissa maissa opiskelu on todella kallista. Saatte valtiolta siis rahat opintomaksuihinne. Miksi tätä on niin vaikeaa käsittää. Itse olen DI ja kiitollinen ilmaisesta tutkinnosta, yths:stä ja opiskelijaruokalasta.

[/quote]

Niissä muissa maissa myös työttömien tuet ovat pienempiä.

Mutta tokihan me yliopisto-opiskelijat ollaan alinta paskaa, paljon parempi olisi jos jäätäisiin kotisohvalle makaamaan! Ei tarttisi yhteiskunnan maksaa kalliista yliopistoista!!!

Vierailija
18/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työtön, saan työmarkkinatukea noin 700e/kk-verot=500e/kk. Kelan myöntämä asumistuki 200e/kk. Avopuoliso on opiskelija, ja opintotuki nostaa yhteiset kk-tulomme 1300 euroon. Tuosta asumiskulut -550e. Muihin laskuihin (esim puhelinlaskut ja vakuutukset) sekä elämiseen jää siis noin 375e/kk/hlö. Ei ole tullut mieleenkään hakea sossusta toimeentulotukea, koska nykyiset tulomme kattavat kyllä menomme.

Tottakai joudumme joissain asioissa tinkimään, esimerkiksi emme omista tiskikonetta tai autoa, emme tilaa lehtiä, meillä ei ole maksukanavia, meillä ei ole osamaksulla ostettuja asioita jotka kertamaksuna olisivat meille liian kalliita, emme syö ulkona joka viikko, emme myöskään käy kuppiloissa viikoittain. Emme ostele juuri mitään mitä emme tarvitse ja joskus mieliteko-ostoksen sattuessa myymme jonkun edellisen mieliteko-ostoksen pois. Vältymme samalla turhalta tavarapaljoudelta :). Eikä meidän talouden naishenkilö käy kampaajalla, kosmetologilla taikka laitata feikkiripsiä ja -kynsiä. Ihan ihmisarvoiselta tuntuu se elämä näinkin vaikka palkkatöissä ollessa olisi varaa suurempaan asuntoon, auton pitoon, uusimpaan tekniikkaan, yms.. tai ilmeisesti ei tähänkään vähään jos edeltäviä vastauksia on uskominen :D.

Tiedän kyllä pariskunnan, jotka laittavat joka kuukausi palkoistaan 700e säästötilille, maksavat asuntolainaa, autolainaa, osamaksuja, maksukanavia, useita lehtitilauksia, kytkypuhelimiaan ja virkistystoimintaa joka viikolle (keilaus, ravintola, leffa tms). Silti heillä "ei jää rahaa elämiseen" ja pariskunnan nainen joutui alusvaatekaupassa soittamaan äidilleen kysyäkseen josko äitinsä maksaisi hänen toiset liivinsä kun itsellään ei ole varaa. Hieman särähti siinä vieressä korvaan, ostosteni ollen kaksi kertaa kalliimmat ja maksaessani ne ihan itse tuosta 700e tulosta, hänen nettopalkkansa ollessa yli kolminkertainen :D. Samoin pariskunta kustantaa hotellilomansa vanhemmillaan, kun muuten "ei ole varaa käydä missään". Se on vähän siitä kiinni miten ne tulonsa päättää käyttää. Aikamoiset saisivat asumiskulut olla, jos pariskunnan yli 9000e kk-palkoista jää edes tuota sossun minimimääräistä 470e/hlö. Pitäsköhän ehdottaa, että kävisivät sossusta kinuamassa kun ei kerran millään rahat riitä :/.

Vierailija
19/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäydy vaan.

Vierailija
20/43 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 16:51"]Heittäydy vaan.
[/quote]niin taianki. Jää aikaa nukkua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän