Saako lapsi kulkea yksin eskarista kotiin vanhempien luvalla? Apua kaivataan!
Asumme eskarin vieressä ja meillä on erittäin vastuuntuntoinen ja luotettava poika. Hän haluaisi tulla eskarista kotiin itse koska ei joudu ylittämään tietä ja asumme eskarin vieressä. Meiltä näkyy ikkunasta sinne.
Päivähoidonohjaaja kuitenkin sanoi, ettei hän saa tulla eskarista yksin kotiin vaan pitää hakea joka kerta. Poika on täysin normaali, hyvinkäyttäytyvä 6-vuotias. Voiko päivähoidonohjaaja päättää tällaisen asian vanhempien puolesta, vaikka antaisimme kirjallisen luvan?
Onko mitään tehtävissä? Onko kellään muulla eskarilaista, joka tulee tai aikoo myöhemmin alkaa kulkea itse kotiin?
Kommentit (61)
Käsittääkseni päiväkodista, eskari mukaan lukien, lasta ei saa päästää lähtemään ilman hakijaa. Päiväkotiin päin saattaisi onnistua yksin meneminen.
Miksi jankkaatte, kun aiemmin kirjottanut lto antoi tyhjentävän vastauksen. Jos lapsi siis pelkästään esopetusajan eskarissa saa kulkea yksin. Päivähoidosta EI saa kulkea! Tämä ei ole kenenkään yksittäisen lastenhoitajan ja opettajan päätettävissä vaan perustuu lakiin.
Onneksi meillä lapsi aloitti 6-vuotiaana koulun, eli silloin kun kalenterin mukaan olisi pitänyt mennä eskariin.
Lapsi on tietysti kouluun saanut kulkea ihan vapaasti, mutta eskarista kotiin ei olisi samaa matkaa saanut kävellä.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2008 klo 14:03"]
keskustele asiasta päivähoidonohjaajan kanssa. Mutta jos heillä on linja että lapset haetaan ja tuodaan, niin rukkaa aikatauluja. Älä tee asiasta liian isoa ongelmaa.
[/quote]Onko katsottu että sun tyttö ei voi kulkee yksin. Onko villi tai jotain muuta?
Ei saa kulkea, mutta ajattele että vuoden aikana kasvavat niin isoiksi että saavat mennä kouluunkin ihan yksin. Suomessa on maaginen raja tuo 7v. Mun mielestä luvan voisi antaa, mutta minkäs sille voin, jos ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 19:16"]
Ei saa kulkea, mutta ajattele että vuoden aikana kasvavat niin isoiksi että saavat mennä kouluunkin ihan yksin. Suomessa on maaginen raja tuo 7v. Mun mielestä luvan voisi antaa, mutta minkäs sille voin, jos ei onnistu.
[/quote]
Minkä takia säkin jankkaat, ettei saa kulkea kun saa kulkea, hittolainen. Jo on joillain vaikee tajuta. Jos on pelkässä eskarissa (ei päivähoidossa lisäksi) niin saa kulkea. Piste. Meillä jokainen lapsi on kulkenut kevätpuolella matkat itse. Lupa on kirjoitettu ja sillä selvä.
Meillä tytön eskaripäivä loppuu 13.15 ja toisen pitäisi nukkua n. 12 aikaan päikkärit. Meiltä matkaa eskarille kuitenkin aikas pitkä matka mutta ei tarpeeksi taksi kyydin saantiin..
Nyt olen todella neuvoton kun pienempi lapsi meinaa nukahtaa väkisin 12 ja autolla toinen pitää hakea myöhemmin...olen yrittänyt jo 2 vkoa siirtää unirytmiä ja saanut pienemmän todella raivoavaksi ja kiukkuiseksi lapseksi...
Nyt kohta palaa hermot kaikilta kun rytmit on ihan sekaisin ja koko perhe olemme ihan väsyneitä.
Olisimme valmiit vaikka maksamaan kyydistä mutta kunnan taksikyytiin ei mahdu ja ei kotiäidillä ole varaa nyt ihan omalle lapselle taksia tilata.
Kunnassa sanotaan että eskari voi kulkea yksin eskariin mutta eskarissa sanotaan että ei käy..
Että ottaa nyt sitten selvää mitä saa tehdä ja mitä ei....
Tällä kirjoituksella halusin laittaa teille kaikille äideille jaksamisia! Ympäri Suomen on varmaan teidän kohtalon tovereita ja oli ihanaa lukea että muutkin painivat samojen ongelmien ääressä.
Sama ongelma. Ongelma nimenomaan. Pienempien unirytmit ihan sekaisin. Aamulla pitää herättää kesken unien, jotta ehditään ajoissa eskariin ja päivällä pitää väkisin pitää hereillä...ei mukavia päiviä! Eskarilainen haluaisi kulkea itse, mutta lupaa ei heru. Ilmeisesti luvan myöntäminen on täysin kiinni opettajasta, koska samassa eskarissa osa kulkee yksin. Ainoa ratkaisu on jättää eskarilainen iltapäivähoitoon,jos ei rytmi ala muuttumaan pienemmillä. Harmittaa todella paljon.
Itselläni on 3 koululaista,eskarilainen ja 2 vielä pienempää ja asutaan n.100m päässä eskarin ovesta. Mukavaa hässäkkää aamuisin kun 3 tenavaa yrittää selviytyä kouluun (poika ei ees meinaa saada aamutoimia tehtyä ilman patistamista) ja mun on lähdettävä eskarilainen viemään tohon nurkalle eli laitettava itseni kuntoon plus nää 2 pientä ja sillä aikaa poika vaan istuu akkari kädessä sohvalla ja koulu alkaa 10min päästä kun tuun takas kotiin. Ja yksinkulku lupaa ei heru päiväkodin johdolta,vaikka tiedän varmaksi että tyttö selvii kun iltasinkin leikkii samoilla pihoilla vailla ongelmia. Kyllä näissä asioissa järkeekin vois käyttää vaikka pääsääntöisesti eskarilaiset ei kulkisikaan yksin. Yhtä hyvin voi jotain sattua jos on sattuakseen jos äitikin on mukana. kyllä se vaan näin menee. Vanhemmat tuntee omat lapsensa varmasti paremmin kun mitkään lastenhoitajat päiväkodissa.
Ymmärrän täysin päivähoidonohjaajan kannan. Vastuu kysymys. Eli jos tosiaan jotain sattuu päivähoidon/eskarin työntekijät ovat vastuussa tapahtuneesta. Minä en ainakaan ottaisi vastuuta, eli en antaisi lupaa. Lupalappukin on vaan lupalappu, vastuu kuitenkin työntekijöillä.
niin haluaisin muutaman muun kirjoittajan tavoin herättää vanhempia ymmärtämään päivähoidon vastuu HEIDÄN lapsestaan. Vaikka vanhemmat kuinka ja paljon väittävät tuntevansa lapsensa ja luottavansa tähän 110%:sti, niin lapset ovat aina lapsia ja voivat keksiä mitä tahansa, jopa sillä sadan metrin matkalla. Tai joku ulkopuolinen voi osua kohdalle pahoine aikeineen. Vaikka todennäköisyys sille, että matkalla mitään pahaa tapahtuu, on häviävän pieni -aika monen kirjoittajan mielestä ilmeisesti olematon, mitä ihmettelen suuresti- niin ikinä ei voi tietää mitään varmasti, joten on parempi pelata varman päälle. Olen aika varma, että moni tässäkin ketjussa lapseensa sataprosenttisesti luottanut ei ihan purematta nielisi, jos jotain kuitenkin kotimatkalla sattuisi. Uskallan näin väittää, sillä aika monen päiväkotilapsen vanhemman kanssa on tullut vuosien mittaan oltua tekemisissä ja pääsääntöisesti syy ikäviin tapahtumiin lapsen ollessa päiväkodissa on ollut päiväkodin. Voihan sitä puhua ja paasata vaikka mitä silloin kun kaikki on hyvin, mutta sitten kun omalle kohdalle sattuu, niin johan muuttuu ääni kellossa...Valitettavaa, mutta totta.
Kyllä näissä asioissa järkeekin vois käyttää vaikka pääsääntöisesti eskarilaiset ei kulkisikaan yksin. Yhtä hyvin voi jotain sattua jos on sattuakseen jos äitikin on mukana. kyllä se vaan näin menee. Vanhemmat tuntee omat lapsensa varmasti paremmin kun mitkään lastenhoitajat päiväkodissa.
Juuri tätä tarkoitin:/ Kyse on nimenomaan VASTUUSTA. Jos lapselle käy äidin kanssa jotain, se on voi voi, mutta jos syy on päiväkodin, niin henkilökunta on oikeudessa. Siinä on vissi ero.
43
Eskarilainen ei saa kulkea yksin kotiin edes vanhempien luvalla. Vaikka vanhemmat kirjoittaisivat lupalapun, vastuu on siellä missä lapsi eskaria käy. Jos onnettomuus sattuu kotimatkalla, lupalapulla ei ole mitään merkitystä. Ei edes koululainen saa kulkea iltapäiväkerhosta tai päiväkodin ip ryhmästä kotiin yksin. Ihan sama siinäkin, lupalappu ei poista ip kerhon vastuuta.
Koko Leipzigin kaupunki etsii epätoivoisesti Michelleä 8v, joka katosi jäljettömiin maanantaina matkalla hoitopaikasta kotiin puoli neljän aikaan iltapäivällä. Michellen kävelymatka koulussa järjestettävän kerhon ja kodin välillä kestää vain kymmenen minuuttia.
Asiasta kertoi Bild-lehti verkkosivuillaan.
Vanhempien mukaan Michelle on erittäin luotettava, eivätkä he usko tytön lähteneen omasta tahdostaan omille teilleen.
...Niin että se siitä "Ei minun luotettavalle lapselleni mitään voi sattua"...
meillä päiväkodin johtaja sanoi, että keväällä, kun yksinkulkemista on hyvä alkaa harjoitella, niin harjoitellaan eskariin tulemista ainoastaan. Vastuu on aina lähettäjän puolella
[quote author="Vierailija" time="13.08.2008 klo 16:18"]
Asumme eskarin vieressä ja meillä on erittäin vastuuntuntoinen ja luotettava poika. Hän haluaisi tulla eskarista kotiin itse koska ei joudu ylittämään tietä ja asumme eskarin vieressä. Meiltä näkyy ikkunasta sinne.
Päivähoidonohjaaja kuitenkin sanoi, ettei hän saa tulla eskarista yksin kotiin vaan pitää hakea joka kerta. Poika on täysin normaali, hyvinkäyttäytyvä 6-vuotias. Voiko päivähoidonohjaaja päättää tällaisen asian vanhempien puolesta, vaikka antaisimme kirjallisen luvan?
Onko mitään tehtävissä? Onko kellään muulla eskarilaista, joka tulee tai aikoo myöhemmin alkaa kulkea itse kotiin?
[/quote]
Hyvä, kun on järkeviä vanhempia.
Lapsen tulee opetella selviämään yksin kulkemisesta.
Mikään päivähoitolaki tai -asetus ei kiellä lapsen lähtemistä yksin kotiin. Päivähoitoväki laittaa itse kiellon suojellakseen itseään, jos jotakin tapahtuisi.
Voit siis määrätä lapsesi päästämisen kotiin. jos eivät muuten usko, laita kirjallisena lupa, jonka allekirjoitat. Jotteivät nipota liikoja toisenkin huoltajan luvasta, laittakoon isäkin nimensä alle.
Terveisin esikoulunopettaja, joka on vain iloinen, että lapsia kasvatetaan ottamaan pieniä vastuutehtäviä, eikä koko ajan sairaalloisesti holhota ja jossitella, jos käy sitä tai tätä. Aina voi käydä jotakin. Myös silloin kun lapsi haetaan.
Mitä enemmän ja pidempään lapsia suojellaan, sitä varmemmin jotain sattuu.
Suomessa on maailman pienimpiä syntyvyyskuolleisuus, mutta suurimpia lapsikuolleisuus. Liika holhoaminen on pahasta!
Vanhemmilla ei tarvitse olla mitään selityksiä, miksi eivät pääse hakemaan. Jos haluavat, että lapsi tulee yksin, yhteiskunnan ei pidä alkaa holhoamaan ja kieltämään.
Kyseessä on kasvatustehtävä ja sillä siisti.
Sosiaalitädit päivähoidossa ovat kaikkein kamalampia! Mitä korkeammalla johtoportaassa, sitä kamalampia!!!!!!!!!
Tämähän on minun aloittamani ketju! :)
Lapsi on jo neljännellä ja hyvin on mennyt. Edelleen fiksu ka vastuuntuntoinen. Eskarista sai lyvan kanssa kulkea keväällä yksin kotiin eikä koskaan sattunut mitään ikävää. Syksyllä silloinen vauvamme jo aloittaa eskarin.
ap
jossa 6v tyttö lähetettiin itse kotiin avainten kanssa. Siitä oli äidin kanssa kirjallinen sopimus ja tyttö asui eskaria vastapäisessä talossa.