Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsi kulkea yksin eskarista kotiin vanhempien luvalla? Apua kaivataan!

Vierailija
13.08.2008 |

Asumme eskarin vieressä ja meillä on erittäin vastuuntuntoinen ja luotettava poika. Hän haluaisi tulla eskarista kotiin itse koska ei joudu ylittämään tietä ja asumme eskarin vieressä. Meiltä näkyy ikkunasta sinne.

Päivähoidonohjaaja kuitenkin sanoi, ettei hän saa tulla eskarista yksin kotiin vaan pitää hakea joka kerta. Poika on täysin normaali, hyvinkäyttäytyvä 6-vuotias. Voiko päivähoidonohjaaja päättää tällaisen asian vanhempien puolesta, vaikka antaisimme kirjallisen luvan?

Onko mitään tehtävissä? Onko kellään muulla eskarilaista, joka tulee tai aikoo myöhemmin alkaa kulkea itse kotiin?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lähtisikin johonkin seikkailemaan? Ettet vaan päätyisi syyttämään päiväkotia?

Vierailija
2/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten että lapsi jätettiin aikuisen hoiviin ja iltapäivällä siten, että hoitaja näki lapsen haun. Molemmat kirjattiin aina ylös. Myös eskarin vieressä asuvat. Ja saattajan piti olla yli 15 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin kaupunki on tehnyt päätöksen, että lapsi pitää hakea ja noutaa eskarista. Kyse on siitä, että kenen vastuulla lapsi on. Vanhempien kirjallinen lupa ei poista vastuuta päiväkodilta, vaikka sellainen olisikin.

Jos matka on noin lyhyt, miksi hakeminen olisi ongelma?

Vierailija
4/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää itse tehdä valinta. Joko otat vauvan mukaan tai jätät, pk ei hänestä vastuuta ota.

Mulla oli aikoinaan täsmälleen sama tilanne. Ei tullut mielenkään, että esikoinen olisi tullut yksin kotiin. Mä laitoin vauvan vaunuihin nukkumaan eteiseen, sitten mentiin hakemaan esikoinen ja palattuamme vauva jatkoi uniaan partsilla.

Onkohan päivähoidon mielestä parempi, että jätän vauvan yksin itkuhälyyttimen kanssa kotiin ja juoksen eskariin ja takaisin sen 100 m kuin että vastuullinen 6-vuotias kävelee yksin kotiin? Tonttimme on kulmittain eskarin tontin kanssa.

Minusta on kummallista holhoamista ja suorastaan vallankäyttöä, että edes vanhempien luvalla ja vastuulla ei tämän ikäinen saisi kulkea yksin kotiin. Kuitenkin vuoden päästä koulussa sitä suorastaan odotetaan. Ja kyllähän 6-vuotiaita on jo koulussakin, jos menee vuotta aikaisemmin.

Ajat ovat tosiaankin muuttuneet siitä kuin olin lapsi. Silloin kuljin ekalla yksin 1,5 km matkan ja odotin siellä, että vanhemmat tulivat kotiin tai olin ulkona kavereiden kanssa. Varmaan 70-luvulla oltiin hieman vastuuttomia monessa asiassa, mutta tämä menee jo ihan kummalliseksi. Kyllä vanhemmat tuntevat parhaiten omat lapsensa!

Vierailija
5/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sun vauvanhoito-ongelmat ole päivähoidon ongelma?

Sun pitää itse tehdä valinta. Joko otat vauvan mukaan tai jätät, pk ei hänestä vastuuta ota.

Mulla oli aikoinaan täsmälleen sama tilanne. Ei tullut mielenkään, että esikoinen olisi tullut yksin kotiin. Mä laitoin vauvan vaunuihin nukkumaan eteiseen, sitten mentiin hakemaan esikoinen ja palattuamme vauva jatkoi uniaan partsilla.

Siis luitkohan nyt viestini?! Poika on eskarissa, ei päivähoidossa! Lisäksi vauvamme ei nuku vaunuissa, vaan sängyssä. Tiesitkö, että kaikki lapset eivät nukahda vaunuihin?

Ja tuohon, että minun vauvanhoito-ongelmat ole päivähoidon ongelma. Ei olekaan! Ja kuinka minun lapseni kulkee eskarista kotiin ei ole kenenkään muun ongelma kuin minun ja minun perheeni ja lapseni. Siksi minun pitäisi saada se myös itse hoitaa, ei niin, että päivähoidonohjaaja sanelee, mitä teen.

Vierailija
6/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meilläkin lapsi aikanaan pk:ssä klo 12 asti ja minä sitten tein niin, että vauva söi klo 11 ja sitten menimme vaunuilla pk:iin ja sillä matkalla sitten alkoi vauvan päiväunet. Miksei se vauva voisi nukkua uniaan ulkona!

Vierailija
7/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustele asiasta päivähoidonohjaajan kanssa. Mutta jos heillä on linja että lapset haetaan ja tuodaan, niin rukkaa aikatauluja. Älä tee asiasta liian isoa ongelmaa.

Vierailija
8/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos lapselle tapahtuu jotain sen 100 metrin aikana tai hän saa jotain päähänsä? Hänhän on lapsi, vaikka sanotkin hänen olevan vastuullinen. Ikinä et voi 6-vuotiaalta odottaa sellaista vastuuta, etteikö mokia kävisi. Sekin on mielestäni väärin, että lapselle asetetaan liikaa vastuuta ikäänsä nähden.

Vastuu jäisi siis epäselväksi, kun lasta ei ole selkeästi luovutettu hakijalle.

Voihan siinä 100 metrin matkalla sattua vaikka lapsikaappaus kuten Oulussa taannoin..

Vierailija
9/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ymmärrä miksi se lapsen hakeminen on ylivoimaisen työlästä?

Vierailija
10/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kevättalvella hän halusi kulkea yksin ja annoin mennä. Soitin aina päiväkotiin onko tyttö tullut.

Loppukeväästä kysyin voiko tulla itsekseen kotiin ja onnistuihan se kun allekirjoitin lupalapun.

Meillä matkaa oli puoli kilometriä.

Lapsi osoitti olevansa vastuullinen jo koko ikänsä ajan, kertaakaan ei karkaillut pihaltakaan ja piti kaikki sopimukset. Lapsille on annettava vastuuta kunkin kykyjen mukaan. Lisäksi tyttö oli itse aloitteellinen yksin kulkemiseen.

Luotin 100 % lapseeni ja luotan edelleen, on 7. luokalla nyt.

Vierailija
11/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos johtaja sanoo, että lapsi ei saa kulkea yksi, kysy asiaa päivähoidonohjaajalta tms...

Itse olin esiopetuksesta vastaava lto muutama vuosi sitte ja vaikka perheet olisivat allekirjoittaneet minkälaisen lapun tahansa, se ei olisi ollut lakikelpoinen loppujen lopuksi, JOS jotain olisi sattunut matkalla päiväkodista kotiin. Päiväkoti on vastuussa lapsesta siihen saakka, kunnes hänet on luovutettu huoltajalle tai huoltajan nimeämälle henkilölle. Itse työntekijänä en todellakaan halunnut ottaa kyseistä vastuuta, koska minä olisin ollut se joka joutuu ns. liemeen, jos lapselle olisi sattunut jotain.... Ymmärrän tilanteesi, mutta ymmärrätkö sinä päiväkodin työntekijöiden kantaa, jos he eivät päästä lasta yksin kotiin?

Lakiin on voinut tulla muutos, siksi tiedustele asiaa pk:n johtajalta mielummin kuin kysele täältä ja saat vain itselle pahemman mielen näistä kaikenlaisista vastauksista...

Mukavaa eskarinaloitusta teille!

Vierailija
12/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla/mennä yksin kotiin. riippumatta olisinko tilanteessa vanhempi tai eskari-täti. Hoitajana en varsinkaan ottaisi vastuulleni moista. Mitä jos äiti ei olekaan kotona jos jotain sattunut. Lisäksi liikkuu hulluja!!!

Vierailija
13/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en antanut yksin kulkea kertaakaan, vaikka matka lyhyt ja tyttö todella luotettava. Ihan joka räntäsateessakin reippailimme aamulla eskarille eskarilaistytön, 4-vuotiaiden kaksospoikien ja vauvan kanssa, sekä klo 13.00 hakureissu. Ei ollut mikään ongelma, vaan itseasiassa antoi mukavaa runkoa päivän aikatauluille.

Vierailija
14/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi haetaan eskarista, vaikka matka olisi millainen. Pkodin vastuu loppuu vasta kun vanhempi on noutanut lapsen.

Vierailija
15/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkieln muidenkin vanhempien. Ota joko vauva mukaan tai osta siihen päälle pari tuntia päivähoitoa, jos hakeminen on ihan ylivoimaista. Älä pahastu, mutta ymmärtäisin, jos sulla olisi kaksivuotias, nelivuotias ja vauva, mutta 'pelkän' vauvan ja kuusivuotiaan kanssa on kuitenkin aika iisiä.

Vierailija
16/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vanhemmat olisivat kirjoittaneet lapun,jonka mukaan eskarilainen saa mennä yksin kotiin, on vastuu päiväkodilla. Sama koskee myös koululaisten iltapäivähoitoa.

Vierailija
17/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä uku rattaissa. Meillä vähän pidempi matka kyllä. Olen ratkaissut niin, että syötän 1v:n ennen lähtöä, haen lapsen eskarista ja nukutan 1v:n heti kun ollaan kotona. Ei puolen tunnin heitto ole kummoinenkaan.

Vierailija
18/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun äiti kipaisee pari minuuttia eskarilaisen kanssa?

Vierailija
19/61 |
14.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolella tunnilla tai tunnilla.

Vierailija
20/61 |
20.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos jotain sattuu niin se sattuu vaikka ois äiti tai äiti ja isikin mukana. Te ootte naurettavia! Kyllä eskarilainen ain akin meillä leikkii yksin pihallakin ja aina voi sattua mitä tahansa mutta en nyt ihan tän olemattoman uhan takia ala pitää lasta neljän seinän sisällä. Kyllä asioissa SAA järkeäkin hei mammat käyttää. Jokainen tervejärkinen aikuinen osaa arvioida lapsensa koulureitin ja sen jälkeen päättää voiko kulkea yksin vai onko viisainta kuskata lapsi eskariin. Ei meillä ainakaan eskarilaisen toiminta eroa ainakaan negatiivisesti vuotta vanhemman koululaisen meiningistä. Jos suoraan sanotaan niin enempi luotan siihen että eskarilainen tyttö selviytyy paremmin koulun pihalle kun haaveileva vuotta vanhempi poika joka on jo koulussa että repikää siitä. Eli tästä lähtien pitäis kuskata myös ekaluokkalainen kouluun mahdollisten hiippareiden pelossa!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän