Joululahjaideoita 16-vuotiaalle pojalle, jolla on jo kaikkea?
Kyse ei ole nirsosta lapsesta, vaan ei vaan yksinkertaisesti oikein keksi mitään toivottavaa. Äärimmäisen kiltti, hyvätapainen ja ihana poika, jolla lapsuus on jo loppu, eikä leluja enää toivota joulupukilta.
Poika itse sanoo, ettei ole mitään vailla, niin on vaikea toivoa mitään. Kaikenlaiset vempeleet kännyköistä pelikoneisiin on, eikä toivo niistä mitään uutta tai parempaa versiota.
Ei rahaa, ei kirjoja, ei pelejä, ei vaatteita, ei lahjakortteja, ei leffalippuja.
Ei tarvitse harrastuksiin liittyen mitään välineitä.
Asiallisia, kivoja ehdotuksia?
Kommentit (151)
No vaikkei tuon ikäinen varsinaisesti leluja haluakaan, niin tykkäsikö lapsena rakentaa legoilla? Itse nimittäin olen viime vuodet ostanut nyt 18-vuotiaalle pojalleni niitä legoja, joiden suositusikäraja on 16 v. tai 18 v. Näissä on esim. oikeiden autojen pienoismalleja. Legoillahan nykyisin rakentaa aikuisiakin, ei vain lapsia.
Meillä vähän sama tilanne. 3D virtuaalilasit oli viimeksi tosi mieluisat. Vähän kalliit tosin.
Vierailija kirjoitti:
Villasukat ja vihreitäkuulia.
Kummatkin on jo paketoituna :) Ihan näillä ei kuitenkaan joulua tule.
ap
Vierailija kirjoitti:
No vaikkei tuon ikäinen varsinaisesti leluja haluakaan, niin tykkäsikö lapsena rakentaa legoilla? Itse nimittäin olen viime vuodet ostanut nyt 18-vuotiaalle pojalleni niitä legoja, joiden suositusikäraja on 16 v. tai 18 v. Näissä on esim. oikeiden autojen pienoismalleja. Legoillahan nykyisin rakentaa aikuisiakin, ei vain lapsia.
Meillä on Legoja aivan tolkuton määrä ja nimenomaan noita aikuisten Legoja. Mies enemmän ja vähemmän harrastaa niitä. Ei itse oikein ole niistä innostunut, vaikka isän kanssa niitä usein jouluisin rakenteleekin yhdessä. Ei siis tarvitse omia Legoja.
ap
Jäsenyys johonkin luonnonsuojeluyhdistykseen. Saa ajankohtaista tietoa ja oman valinnan mukaan ruveta itse toimimaankin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän sama tilanne. 3D virtuaalilasit oli viimeksi tosi mieluisat. Vähän kalliit tosin.
3D-lasit meiltä löytyy jo. Jotain tämän tyyppistä voisin ostaakin, mutta tuntuu siltä, että pojalla on jo kaikkea.
Poika ei koskaan ruinaa tai mangu mitään, eikä siis saa kaikkea maan ja taivaan väliltä noin vaan. Ei vaan pyydä mitään turhaa tai halua sitä ja tätä ja tuota muuten vain tai siksi, että muillakin on. Helpompaa olisi, jos olisi joku älytön toivelista, josta sitten harkittaisiin jonkun toteuttamista.
ap
Miksi pitäisi hankkia mitään, jos kaikkea on eikä halua mitään? Jatkossa ostatte vuoden aikana harkinnalla, niin riittää toivottavaa jouluunkin. Kaikkea ei tarvitse saada.
Vierailija kirjoitti:
Jäsenyys johonkin luonnonsuojeluyhdistykseen. Saa ajankohtaista tietoa ja oman valinnan mukaan ruveta itse toimimaankin.
Kiitos! Tämäpä onkin aivan uusi ehdotus, jota en ollut edes ajatellut. Katson tämän!
ap
Vuohia Bangladeshin tai koulukirjoja Bambustaniin.
Lähtisin jatkoa ajatellen pohtimaan miten on päädytty tilanteeseen, että tuon ikäisellä on jo kaikkea. Ei ole kasvatuksellisesta näkökulmasta kovinkaan viisasta, että lapsi on saanut kaiken tarvitsemansa ja haluamansa. Toki hienoa, että poika ei silti selvästikään ole ahne.
Miksi ei lahjakortti käy? Lähtisin miettimään jotain sarja/kuukausikorttia jonnekin. Käykö salilla, kiipeilemässä, miten tennis? Laskettelukeskukseen kausikortti? Jokin elämyslahja? Jotain mihin voisi mennä kavereiden kanssa (pakopeli, Megazone tms. pojalle ja kaverille)? Entä joku matka?
Jos on varaa, niin perusta hänelle osakesäästötili tai arvo-osuustili
Esim. nordnetilla perustaminen ja olemassaolo ilmainen. Ostat sinne sitten
alkupääomaksi jotain.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi hankkia mitään, jos kaikkea on eikä halua mitään? Jatkossa ostatte vuoden aikana harkinnalla, niin riittää toivottavaa jouluunkin. Kaikkea ei tarvitse saada.
Ei ole vuoden aikana saanut mitään. Vaatteita lähinnä. On tyytyväinen kaikkeen, mitä jo on. Ymmärrän silti, että 16v vielä odottaa joulua ja toivoisi "jotain". Muistan itsekin sen ajan, kun en keksinyt mitään toivottavaa (juuri tuo lapsuuden loppu), mutta silti toivo sitä jotain, josta tulee se joulufiilis.
Ei ole pakko hankkia mitään älytöntä, mutta jotain villasukkien ja vihreiden kuulien lisäksi.
ap
Miksi pitää ostaa lahja jos hänellä on kaikkea? En käsitä! Anna rahaa.Jos on pakko jotain ostaa,outoa ? Ei kai joulu ole lahja pakko tuon ikäiselle,jolla kaikki on jo? Eikö se ole mukavaa yhdessä oloa?
Listasit että ei lahjakorttia, mutta miksi ei? XXL on tuossa suhteessa kovin monopuolinen kauppa, josta voi ostaa sitten kun tulee tarve. Eihän sitä lahjakorttia tarvitse heti käyttää. Luulisi että keväällä tulee tarve vaikka uusille lenkkitossuille tms. Myös kunnollinen kuoritakki maksaa, jos sellaiselle on tarvetta.
Tai entä muutama laadukas astia? Yleensä astiat yhdistetään tytöille ostettaviin lahjoihin, mutta ei tuossa montaa vuotta mene kun nuori muuttaa omilleen. Uunivuoka ja vaikka saman sarjan salaattikulho mitkä sopivat minkä tahansa astiaston kanssa? Ettei kaikkea tarvitse lähteä ostamaan sieltä Ikeasta kun muutto tulee. Ymmärtääkö poika tällaisten päälle lainkaan vai tyytyykö kertakäyttöasioihin tai vaikkapa siihen että yksi syö matalasta lautasesta, toinen syvästä ja kolmas koirankupista, kun ei välitä asioista?
Älykello (kaikki ei ole kalliita applewatchejq)
Urheiluranneke(fitbit)
Reppu ja termospullo retkeilyyn
Kånken puhelinkaulapussi (kånken pocket)
Kaikki em jutut olleet omalle 15v lapselle mieluisia
Villasukat ja vihreitäkuulia.