3km koulumatkan kävelyttäminen lapsella ls ilmon paikka?
Jos oisin sossu ja joku ilmottais että naapurin lapsi joutuu kävelemään rangaistuksena 3 km kouluun joka aamu, niin en osaisi siihen reagoida. Olen itsekin kävellyt lapsena saman matkan ilman rangaistuselementtiäkin.... Onko se nyt niin pitkä matka?
Kommentit (32)
Kyllä minäkin mietin opettajana niitä perheitä, jotka muuttavat 9 km päähän kaikesta keskelle metsää, tekevät sinne 10 lasta, ja kaupunki maksaa joka ikiselle edestakaiset taksimatkat kouluun koko peruskoulun ajan. Lähempääkin taajamaa bussireittien varrella olisi tontteja. Onko ihmisillä oikeus tehdä mitä vaan, ja olettaa että muut maksaa? Nimim. Koululla ei ole enää varaa kielten työkirjoihin, mutta henk koht taksikyyteihin on oltava.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:50"]Jos se olisi lastensuojeluilmon paikka, niin aika monen kunnan koulukuljetuksista pitäisi tehdä ilmo. On olemassa vanhempia, jotka ajattelevat , että ei lapset voi olla huonompia kuin he itse aikanaan. Kun isä tai äiti käveli itse sen saman matkan 1970-luvulla, niin kyllä lapsi jaksaa sen 2010-luvullakin.
Alaluokkalaisilla maksuttoman kuljetuksen raja on juuri tuo 3 km, isommilla 5 km. Lapsiperheen ei missään tapauksessa kannata rakentaa taloa 2960 metrin päähän lähikoulusta.
[/quote]
meiltä on ala-asteelle 4km ja koko ala-asteen pääsee ilmaisella koulukuljetuksella.
Lapseni ala-asteelle oli matkaa n 600 m, ei yhtään kadun ylitystä ja yläasteen painotukseen oli n 2 km bus ja lukioon muutamia kilometrejä. Oli lähilukio mutta lapseni ei kelpuuttanut sitä.
Kirjoitin, ettei syömätön aamupala ole ilmoituksen peruste
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:20"]Pykälien mukaan 3 tai 5km on ok matka lapsen iästä riippuen
[/quote]
Riippuu kunnasta.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:50"]Jos se olisi lastensuojeluilmon paikka, niin aika monen kunnan koulukuljetuksista pitäisi tehdä ilmo. On olemassa vanhempia, jotka ajattelevat , että ei lapset voi olla huonompia kuin he itse aikanaan. Kun isä tai äiti käveli itse sen saman matkan 1970-luvulla, niin kyllä lapsi jaksaa sen 2010-luvullakin.
Alaluokkalaisilla maksuttoman kuljetuksen raja on juuri tuo 3 km, isommilla 5 km. Lapsiperheen ei missään tapauksessa kannata rakentaa taloa 2960 metrin päähän lähikoulusta.
[/quote]
Ilmoitus
Ei oo mikään ihme että nykyään nuoriso ja lapset ovat enenevässä määrin ylipainoisia ja kaikenlaista muuta vaivaa löytyy. Jos 3 km on liian pitkä 8 vuotiaan kävellä niin kyllä sitä pitäisi sitten harjoitella sitä kävelyä. Ihan ekaluokkalaiselle tuo on ehkä vähän pitkä kun vasta opettelee näitä yhteiskunnan normeja, mutta kakkosluokkalaisen kyllä pitäisi tuollaisesta jos selvitä ihan kevyesti.
Mulla on ollut itselläni koulumatkaa 4km ja saatiin kyyti. MUTTA, jos halusin mennä kavereille, ne sain ihan itse sitten hoitaa. Kävellen tai pyörällä. Ja sinne lähimmälle kaverille oli meiltä kotoa 7km matkaa. Eli 14 km reissu. En nähnyt sitä minään ongelmana enkä edes miettinyt sitä sen enmpää. Tossua vaan toisen eteen tai ole kotona. Monesti menin suoraan koulusta kylään ni sitten ei tullu ku toiseen suuntaan kävely/pyöräily. Joskus harvoin tuli isä hakemaan eikä tarvinnut itse kävellä.
Kyllä on ollut huonoa keliä ja räntää ja vaikka mitä. Pyöräilyaikaan oli ruhtinaallista kun pääsi nopeasti paikasta toiseen. Pyöräilin myös 10 vuotiaana isovanhemmille jonne matkaa oli 40 km. Nykyään lapset kuskataan harrastuksiin, kuskataan kavereille, kuskataan sinne ja tänne. Mieluummin lapsi omatoimisesti ja aktiivisesti itse tehdä niitä asioita mitä haluaa kavereiden kanssa, kuin että vanhemmat ohjaa joka paikassa tai harrastusten aikuiset ohjaajat ohjaa joka paikassa.
2 on muistelevinaan jonkun ip-lehden otsikkoa, jossa kerrottiin, että lapsi pantiin rangaistuksena kävelemään 3 km kouluun. Siitä oli joku tehnyt ilmon ja ap viittaa siihen. Ap voisi piipahtaa omassa ketjussaan vähän avaamassa asiaa.
Edelleen lapsen iästä riipuen 3 km ei ole liian pitkä matka kävellä, patikoida metsässä, hiihtää, fillaroida. Lapsen rankaiseminen koulukyydin eväämisellä ei takaa muuta kuin sen, että aikuisena tuo sama lapsi istuu kaikki matkansa autossa ja aiheuttaa haittaa itselleen ja ympäristölle.
2
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:25"]
Kyllä minäkin mietin opettajana niitä perheitä, jotka muuttavat 9 km päähän kaikesta keskelle metsää, tekevät sinne 10 lasta, ja kaupunki maksaa joka ikiselle edestakaiset taksimatkat kouluun koko peruskoulun ajan. Lähempääkin taajamaa bussireittien varrella olisi tontteja. Onko ihmisillä oikeus tehdä mitä vaan, ja olettaa että muut maksaa? Nimim. Koululla ei ole enää varaa kielten työkirjoihin, mutta henk koht taksikyyteihin on oltava.
[/quote]
Pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa noiden tonttien hintaero voi olla hyvinkin 50 000 euroa. Siinä yksi selitys miksei kaikki asu parin kilsan säteellä kuntakeskuksen tai kaupungin koulusta. Kaikissa kunnissa niitä vapaita tontteja ei edes ole enää alle 5 km kouluista....
Valmiin talon osto sitten erikseen mutta siihenkin on monia syitä. Me mittasimme matkan ennen tontin ostoa mutta emme osanneet arvioida sitä että kunta mittaa eritavalla. Kylän muihin palveluihin 800m kävellen, koulu on toisella laidalla.
se 2995m
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 10:47"]2 on muistelevinaan jonkun ip-lehden otsikkoa, jossa kerrottiin, että lapsi pantiin rangaistuksena kävelemään 3 km kouluun. Siitä oli joku tehnyt ilmon ja ap viittaa siihen. Ap voisi piipahtaa omassa ketjussaan vähän avaamassa asiaa.
Edelleen lapsen iästä riipuen 3 km ei ole liian pitkä matka kävellä, patikoida metsässä, hiihtää, fillaroida. Lapsen rankaiseminen koulukyydin eväämisellä ei takaa muuta kuin sen, että aikuisena tuo sama lapsi istuu kaikki matkansa autossa ja aiheuttaa haittaa itselleen ja ympäristölle.
2
[/quote]
Ilmoituksen
Ilmoitus