3km koulumatkan kävelyttäminen lapsella ls ilmon paikka?
Jos oisin sossu ja joku ilmottais että naapurin lapsi joutuu kävelemään rangaistuksena 3 km kouluun joka aamu, niin en osaisi siihen reagoida. Olen itsekin kävellyt lapsena saman matkan ilman rangaistuselementtiäkin.... Onko se nyt niin pitkä matka?
Kommentit (32)
Ainakin täällä meillä pienet (oiskohan eskari-3luokka) pääsee koulukyydillä tuon 3kilometrin matkan,joissakin paikoissa autokyyti on 5km ja joissakin jopa tuon 3km lyhempi. Riippuen siitä millaisessa paikassa asutaan,eli katsotaanko kulkeva matka vaaralliseksi.
Miten niin rangaistuksena??
Meillä se "rangaistus" tuli ihan kunnan puolelta, heidän mittarin mukaan meiltä koululle on 2995 m joten lapsi joutui 1-2 lk kävelemään kouluun ja 3 lk lähtien sai mennä pyörällä. Bussi kulkee 800 päästä isolta tieltä mutta pysäkki on niin vaarallisessa paikassa että sinne pitäisi kävellä liikenteen sivussa rekkojen seassa ilman jalkakäytävää n 200 m.
Valitettavasti vielä me vanhemmat käymme töissä joten harvakseltaa on kyyditelty naapureiden kanssa vuorotellen pahimpina räntäpäivinä nämä vuodet.
No ois aina helvettiä kävellä joka päivä sen 3 km aamulla ja sama takaisin päin. Minusta ihan liian pitkä matka
Itse olen kävellyt 3km ala-asteella. Ei ollut matka eikä mikåän, jos vaan reippaasti käveli. Meillä koulukyydin olisi saanut vasta 6km kohdalla..
Yläasteella matka oli hieman yli 3km ja silloin oli hieman raskaampi kun oli enemmän kirjoja.
Jos se olisi lastensuojeluilmon paikka, niin aika monen kunnan koulukuljetuksista pitäisi tehdä ilmo. On olemassa vanhempia, jotka ajattelevat , että ei lapset voi olla huonompia kuin he itse aikanaan. Kun isä tai äiti käveli itse sen saman matkan 1970-luvulla, niin kyllä lapsi jaksaa sen 2010-luvullakin.
Alaluokkalaisilla maksuttoman kuljetuksen raja on juuri tuo 3 km, isommilla 5 km. Lapsiperheen ei missään tapauksessa kannata rakentaa taloa 2960 metrin päähän lähikoulusta.
Miten se lastensuojelu tähän liittyy?
Meillä on koulumatka 2.6 km ja yleensä lapset menevät kävellen tai pyörällä. En ymmärrä miksi se muka rangaistus on. Hyvä matka pitää peruskuntoa yllä.
Ei ole lastensuojelun asia. Eikä yksittäinen mustelma (jolle tarjotaan järkevä selitys; pallopeli tmv) ole.
Eikä se, ettei lapsi osaa talviurheilla. Eikä syömätön aamupala, ilman sukkia kulkeminen, unohtuneet läksyt, ei kampaamaton tukka... Muuten lastensuojelun piirissä olisi 50% lapsista
On helpommin sanottu kuin tehty nähdä, milloin yksittäisiä asioita kasautuu tai yksi asia aiheuttaa riittävän ison huolen. Asiaa ei helpora, että perhe, josta ilmoitus tehdään, saa yleensä raivokohtauksen vanhemmuutensa epäilemisestä.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:50"]
Jos se olisi lastensuojeluilmon paikka, niin aika monen kunnan koulukuljetuksista pitäisi tehdä ilmo. On olemassa vanhempia, jotka ajattelevat , että ei lapset voi olla huonompia kuin he itse aikanaan. Kun isä tai äiti käveli itse sen saman matkan 1970-luvulla, niin kyllä lapsi jaksaa sen 2010-luvullakin.
Alaluokkalaisilla maksuttoman kuljetuksen raja on juuri tuo 3 km, isommilla 5 km. Lapsiperheen ei missään tapauksessa kannata rakentaa taloa 2960 metrin päähän lähikoulusta.
[/quote]
Viittaat ilmeisesti tuohon meidän 2995 metriin. Me saimme mittauksissa (ja saamme edelleenkin) hieman yli 3km mutta kunta laski matkan google mapsilla yms joka mittaa reitin vanhan käytöstä poistetun tien kautta.
Toisaalta, pysyy lapset kunnossa kun saavat kävella raittiissa ilmassa tuon matkan edes toiseen suuntaan!
Meillä ekaluokkalainen kävelee kavereineen joka päivä 9,8 km koulumatkaa. Koulun mielestä se on ok. Kyyditys raja 5 km suuntaansa.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:50"]
[/quote]Raja on myös ekalla 5 km lain mukaan.
Pykälien mukaan 3 tai 5km on ok matka lapsen iästä riippuen
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 07:44"]Itse olen kävellyt 3km ala-asteella. Ei ollut matka eikä mikåän, jos vaan reippaasti käveli. Meillä koulukyydin olisi saanut vasta 6km kohdalla..
Yläasteella matka oli hieman yli 3km ja silloin oli hieman raskaampi kun oli enemmän kirjoja.
[/quote]Raja on lain mukaan 5km. Ja kuljetus on järjestettävä sen ylittävälle osalle.
Mielestäni 3 km on pitkä alle 11 v.lle. Kaksi kertaa päivässä. Jos joutuu kulkemaan sen ilman kavereita, niin on varmasti ahdistavaa erityisesti pimeän tai hämärän aikaan. Alle 9v.n ei mielestäni pitäisi kulkea koulumatkojaan yksin ollenkaan, jollei koko matkalla ole kevyenliikenteenväylää. Näin pienet lapset pysyvät kunnossa muutenkin. En laittaisi autojen kanssa samalle tielle. Ei kuitenkaan ilmoituksen paikka, mutta sadistista jollain tavalla on pistää pieni kypsymätön lapsi taapertamaan pitkiä matkoja reppu selässä. Rahaako luistimet ja suksetkin tarvittaessa mukanaan?
omalapseni ei tahdo syödä aamupalaa, enkä minäkään ole koskaan syönyt. En vieläkään. Vaikka olin kympin oppilas ja lajissani suomen parhaita urheilijoita.. Onko tuo aamupala tosiaan joku syy ilmoitukseen. Aivan naurettavaksi mennyt.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:10"]
Meillä ekaluokkalainen kävelee kavereineen joka päivä 9,8 km koulumatkaa. Koulun mielestä se on ok. Kyyditys raja 5 km suuntaansa.
[/quote]
Meidän kunnassa sama juttu. Lapset joutuvat kävelemään, ja koulutaksi hakee naapurista 100 m päästä. Sillä tosiaan on merkitystä metrilläkin, missä kohtaa asuu. Onhan se pienelle paljon kävelyä lähes 10 km koulumatkoja, kun lisäksi on muutakin liikuntaa koulussa, mutta päättäjät ovat päättäneet. Mielestäni tuo 3 km olisi lapselle sopiva raja.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2015 klo 09:44"]
Mielestäni 3 km on pitkä alle 11 v.lle. Kaksi kertaa päivässä. Jos joutuu kulkemaan sen ilman kavereita, niin on varmasti ahdistavaa erityisesti pimeän tai hämärän aikaan. Alle 9v.n ei mielestäni pitäisi kulkea koulumatkojaan yksin ollenkaan, jollei koko matkalla ole kevyenliikenteenväylää. Näin pienet lapset pysyvät kunnossa muutenkin. En laittaisi autojen kanssa samalle tielle. Ei kuitenkaan ilmoituksen paikka, mutta sadistista jollain tavalla on pistää pieni kypsymätön lapsi taapertamaan pitkiä matkoja reppu selässä. Rahaako luistimet ja suksetkin tarvittaessa mukanaan?
omalapseni ei tahdo syödä aamupalaa, enkä minäkään ole koskaan syönyt. En vieläkään. Vaikka olin kympin oppilas ja lajissani suomen parhaita urheilijoita.. Onko tuo aamupala tosiaan joku syy ilmoitukseen. Aivan naurettavaksi mennyt.
[/quote]
Tästä pitäisi laittaa lakialoite eduskuntaan, että yli 3 km koulumatkaan saisi aina kuljetuksen. Nyt raja on 5 km ja se on lapselle paljon! Monia lähikouluja on lakkautettu viime aikoina ja siksi monilla koulumatkat ovat pidentyneet, kun kaikkien on mentävä suurkouluihin.
Taidan nyt sohaista muurahaispesää, mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi koulukyytejä pidetään itsestäänselvyytenä. Miksi pitää muuttaa sellaiseen paikkaan, että lapsen koulumatkat muodostuvat ongelmaksi? Tähän varmaan vastataan, että halvan tontin ja oman rauhan vuoksi. Mielestäni nämä ovat arvovalintoja, ja jos tekee tällaisia valintoja, pitäisi huolehtia itse koulukuljetuksista. Taksilla huristeleminen kun ei ole ihan halpaa lystiä, ja koulukuljetukset rahoitetaan verorahoista. Yhden lapsen kuljetuksen hinta voi olla jopa useita kymmeniä euroja päivässä, ja palveluun on subjektiivinen oikeus, eli vaikka toinen tai molemmat vanhemmista olisi päivät kotona ja ehtisi siten kuljettaa lasta, hoitaa yhteiskunta homman. On toki tilanteita, joissa lähikoulun lakkauttaminen tulee yllättäen, mutta sitä en ymmärrä, että ehdoin tahdoin muutetaan paikkaan, josta lapsi ei pääse kouluun muuten kuin koulutaksilla.
Tässä taisi olla kyse Eerikasta? Jos ei Eerikasta puhuta, niin meillä olisi juuri tuo 3 km lähimpään esikouluun, onhan se aika pitkä matka koululaiselle, mutta jos rauhallinen reitti ja kavereita, niin terveellistä se kävely on. Oppimistulokset paranee jne. Isommat sitten menee pyörällä, ei yhtä terveellistä mutta hyvä silti. Meillä silti reitti on ison tien vartta ilman kävelytietä, joten kuljetus on. Oli se kuljetusten raja mikä tahansa ja mitataan miten tahansa, niin aina on iso joukko perheitä joiden lapsilla koulumatka jää juuri sen rajan alle, ja heidän lapset joutuu sitten kulkemaan heidän mielestään "todella pitkää matkaa". Niin se vaan on.
Riippuu tietenkin lapsen iästä, mutta ei 3 km ole minustakaan kohtuuton kävelymatka.
En ymmärrä sitä rangaistuselementtiä asiassa. Siis pääseekö lapsi muuten jollakin kyydillä, mutta kun hän on ollut "tuhma" hän joutuu kävelemään? Se tuntuu sekä tyhmältä että julmalta, jotenkin kostonhimoiselta. Rangaistus ei mun mielestä saa perustua kostoon.