Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun muutan Turkuun, minusta tulee turkulainen. Entä jos muutan Lappiin?

Vierailija
22.11.2021 |

Saamelainen minusta ei tietenkään tule, vaan mikä?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

lappalainen.

Vierailija
2/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet etelän pelle edelleen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lappilainen.

Vierailija
4/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat joikhaamaan, juomaan venäläisiltä rekkakuskeilta ostettua pontikkaa ja tekemään taikoja lantalaisten päänmenoksi neljän tuulen hattu päässä noitarumpua paukuttaen.

Vierailija
5/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnan nimen mukaan sitä joksikin sanotaan, ei maakunnan mukaan.

Lapissa on eri paikkakuntia tosi paljon jopa kaupunnkeja, kuten Kemi, Kemijärvi ja Rovaniemi.

On Kittilää, Sodankylää, Savukoskea, Sallaa, Inaria ja Ivaloa ja vaikka mitä.

Turku sijaitsee Varsinais-Suomessa.  Kun muutat Turkuun ei kukaan kutsu sinua varsinais-suomalaiseksi, vaan turkulaiseksi.

Samahan se on kun muutat Lappiin.  Jos vaikka Ivaloon muutat. Ei sinua sanota lappalaiseksi vaan ivalolaiseksi.

Vierailija
6/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten mene noin.

Olen asunut paikkakunnallani nyt yli 10 vuotta. Minusta ei kuulemma tule "kauhajokista" vaikka kuinka kauan asuisin. Olen aina sen alueen edustaja, missä olen syntynyt.

Näin kaikki vanhat ja viisaat täkäläiset ovat opastaneet

Vierailija
7/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susta tulee poro.

Vierailija
8/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet etelleen lantalainen, laphilaista sinusta ei saa tekehmälläkään.

Vierailija
9/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kulttuurin varastaja ja saat saamelaispäällikkö miisan kimppuusi.

Vierailija
10/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinusta tulee junantuoma. Jos jaksat asua siellä kauemmin kuin muutaman vuoden, ja opit paikallisille tavoille, sinut voidaan hyväksyä ainakin osittain lappilaiseksi. Lappalaista sinusta ei tule, saati saamelaista, mutta periaatteessa voit kyllä mennä naimisiin saamelaisen kanssa, jolloin statuksesi kohoaa, mutta omasta käytöksestäsi viime kädessä riippuu lähes kaikki.

Vierailija
11/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinusta tulee junantuoma. Jos jaksat asua siellä kauemmin kuin muutaman vuoden, ja opit paikallisille tavoille, sinut voidaan hyväksyä ainakin osittain lappilaiseksi. Lappalaista sinusta ei tule, saati saamelaista, mutta periaatteessa voit kyllä mennä naimisiin saamelaisen kanssa, jolloin statuksesi kohoaa, mutta omasta käytöksestäsi viime kädessä riippuu lähes kaikki.

Onko rotujen väliset avioliitot tosiaan Suomessa sallittu? Milloin?!

Vierailija
12/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippu minne paikkakunnalle muutat. Olet sitten inarilainen , ivalolainen tai joku muu , että näin.

Vierailija
13/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkulaiseksi päässee helpommalla kuin lappalaiseksi? Olen 40 v asunut täällä, osaan pukeutua, kulkea kairassa jalan, kelkalla tai mönkijällä; osaan metsästää, nylkeä ja valmistaa riistaa; olen naimisissa paikallisen naisen kanssa... Siltikin mie olen se "etelän mies". Lappilainen saatan jo varauksin olla, lappalaiseksi en pääse koskaan vaikka haluaisi.

Vierailija
14/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko rotujen väliset avioliitot tosiaan Suomessa sallittu? Milloin?!

Tuota, oletko pöljä vai esitätkö sellaista? Ja mitä edes tarkoitat rodulla? Suomalais-saamelaisia avioliittoja on ollut vaikka kuinka kauan, eikä näitä kansoja voi pahalla tahdollakaan sanoa eri roduiksi. 

Vierailija
15/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muutat Hesaan, susta tulee tatin kunti.

Vierailija
16/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inari123 kirjoitti:

Turkulaiseksi päässee helpommalla kuin lappalaiseksi? Olen 40 v asunut täällä, osaan pukeutua, kulkea kairassa jalan, kelkalla tai mönkijällä; osaan metsästää, nylkeä ja valmistaa riistaa; olen naimisissa paikallisen naisen kanssa... Siltikin mie olen se "etelän mies". Lappilainen saatan jo varauksin olla, lappalaiseksi en pääse koskaan vaikka haluaisi.

Ei se ole helppoa turkulaiseksikaan. Täällä on sanonta, että asu ensin kaupungissa 50 vuotta ja katsotaan sen jälkeen..

Vierailija
17/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppo

Vierailija
18/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappilainen

Vierailija
19/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lappi TL oli ainakin aikaan Turun lähellä kun istuin vanhempien auton takapenkillä matkalla mummolaan. Siellä varmaan asuu lappilaisia, joten lappilainen kai sinustakin tulisi.

Vierailija
20/29 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inari123 kirjoitti:

Mites jos muutan Ruotsiin, niin tuleeko minusta jossain vaiheessa tietyin varauksin ruotsilainen, muttei koskaan ruotsalaista? Vai pysynkö aina vain (ruotsin)suomalaisena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi