Kun muutan Turkuun, minusta tulee turkulainen. Entä jos muutan Lappiin?
Saamelainen minusta ei tietenkään tule, vaan mikä?
Kommentit (29)
Alat joikhaamaan, juomaan venäläisiltä rekkakuskeilta ostettua pontikkaa ja tekemään taikoja lantalaisten päänmenoksi neljän tuulen hattu päässä noitarumpua paukuttaen.
Paikkakunnan nimen mukaan sitä joksikin sanotaan, ei maakunnan mukaan.
Lapissa on eri paikkakuntia tosi paljon jopa kaupunnkeja, kuten Kemi, Kemijärvi ja Rovaniemi.
On Kittilää, Sodankylää, Savukoskea, Sallaa, Inaria ja Ivaloa ja vaikka mitä.
Turku sijaitsee Varsinais-Suomessa. Kun muutat Turkuun ei kukaan kutsu sinua varsinais-suomalaiseksi, vaan turkulaiseksi.
Samahan se on kun muutat Lappiin. Jos vaikka Ivaloon muutat. Ei sinua sanota lappalaiseksi vaan ivalolaiseksi.
Ei muuten mene noin.
Olen asunut paikkakunnallani nyt yli 10 vuotta. Minusta ei kuulemma tule "kauhajokista" vaikka kuinka kauan asuisin. Olen aina sen alueen edustaja, missä olen syntynyt.
Näin kaikki vanhat ja viisaat täkäläiset ovat opastaneet
Olet etelleen lantalainen, laphilaista sinusta ei saa tekehmälläkään.
Olet kulttuurin varastaja ja saat saamelaispäällikkö miisan kimppuusi.
Sinusta tulee junantuoma. Jos jaksat asua siellä kauemmin kuin muutaman vuoden, ja opit paikallisille tavoille, sinut voidaan hyväksyä ainakin osittain lappilaiseksi. Lappalaista sinusta ei tule, saati saamelaista, mutta periaatteessa voit kyllä mennä naimisiin saamelaisen kanssa, jolloin statuksesi kohoaa, mutta omasta käytöksestäsi viime kädessä riippuu lähes kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta tulee junantuoma. Jos jaksat asua siellä kauemmin kuin muutaman vuoden, ja opit paikallisille tavoille, sinut voidaan hyväksyä ainakin osittain lappilaiseksi. Lappalaista sinusta ei tule, saati saamelaista, mutta periaatteessa voit kyllä mennä naimisiin saamelaisen kanssa, jolloin statuksesi kohoaa, mutta omasta käytöksestäsi viime kädessä riippuu lähes kaikki.
Onko rotujen väliset avioliitot tosiaan Suomessa sallittu? Milloin?!
Riippu minne paikkakunnalle muutat. Olet sitten inarilainen , ivalolainen tai joku muu , että näin.
Turkulaiseksi päässee helpommalla kuin lappalaiseksi? Olen 40 v asunut täällä, osaan pukeutua, kulkea kairassa jalan, kelkalla tai mönkijällä; osaan metsästää, nylkeä ja valmistaa riistaa; olen naimisissa paikallisen naisen kanssa... Siltikin mie olen se "etelän mies". Lappilainen saatan jo varauksin olla, lappalaiseksi en pääse koskaan vaikka haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko rotujen väliset avioliitot tosiaan Suomessa sallittu? Milloin?!
Tuota, oletko pöljä vai esitätkö sellaista? Ja mitä edes tarkoitat rodulla? Suomalais-saamelaisia avioliittoja on ollut vaikka kuinka kauan, eikä näitä kansoja voi pahalla tahdollakaan sanoa eri roduiksi.
Jos muutat Hesaan, susta tulee tatin kunti.
Inari123 kirjoitti:
Turkulaiseksi päässee helpommalla kuin lappalaiseksi? Olen 40 v asunut täällä, osaan pukeutua, kulkea kairassa jalan, kelkalla tai mönkijällä; osaan metsästää, nylkeä ja valmistaa riistaa; olen naimisissa paikallisen naisen kanssa... Siltikin mie olen se "etelän mies". Lappilainen saatan jo varauksin olla, lappalaiseksi en pääse koskaan vaikka haluaisi.
Ei se ole helppoa turkulaiseksikaan. Täällä on sanonta, että asu ensin kaupungissa 50 vuotta ja katsotaan sen jälkeen..
Lappi TL oli ainakin aikaan Turun lähellä kun istuin vanhempien auton takapenkillä matkalla mummolaan. Siellä varmaan asuu lappilaisia, joten lappilainen kai sinustakin tulisi.
Inari123 kirjoitti:
Mites jos muutan Ruotsiin, niin tuleeko minusta jossain vaiheessa tietyin varauksin ruotsilainen, muttei koskaan ruotsalaista? Vai pysynkö aina vain (ruotsin)suomalaisena?
lappalainen.