Olen lastenhoitaja päiväkodissa ja niin pettynyt tähän työhön.
Rakastan itse työtä ja lapsia. Päiväkotimaailma on kuitenkin armotonta. Alle 3 v lapsia 14 ja hoitajia 2-3 tilanteesta riippuen. Sijaisia ei oteta. Pelkään palavani loppuun. En osaa kuvitella edes viiden vuoden päähän. Harmittaa oman jaksamisen ja etenkin lasten puolesta. Haluaisin pystyä antamaan niin paljon enemmän lapsille. He ovat syy miksi jaksan, ovat aivan ihania.
Kommentit (45)
Kuule näin on näreet. Olen aikuisiällä vaihtanut alaa. Kaksi vuotta päiväkodissa takana. Homma on ihan p..seestä. Pelkään itsekin palavani loppuun.
Miksi ryhmä on noin täysi? Ovatko kaikki 14 suurimman osan viikkoa paikalla? Ovatko työkaverisi ihan reippaita? Millainen päivärytmi teillä on?
t: lastenhoitaja, jonka ryhmässä 12 lasta ja hyvin me kolme hoitajaa heille riitämme.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:19"]Miksi ryhmä on noin täysi? Ovatko kaikki 14 suurimman osan viikkoa paikalla? Ovatko työkaverisi ihan reippaita? Millainen päivärytmi teillä on?
t: lastenhoitaja, jonka ryhmässä 12 lasta ja hyvin me kolme hoitajaa heille riitämme.
[/quote]12 lasta ja 3 hoitajaa vielä menisikin. Meillä vielä ryhmässä 3 vauvaa.
Sama tunne minulla.
Vika ei ole työpaikassa, työssä eikä lapsissa. Vaan erittäin epäammattitaitoisista ja paikalleen jumittuneissa työkavereissa.
Ahdistaa töissä, kun tietää että asiat voisi tehdä 655 kertaa paremmin, mutta se ei vaan onnistu yksin.
Muutosta olen yrittänyt saada jo esimiehen avulla, mutta ei niin ei.
Keväällä amk-haku ja ammatin vaihto.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:19"]Miksi ryhmä on noin täysi? Ovatko kaikki 14 suurimman osan viikkoa paikalla? Ovatko työkaverisi ihan reippaita? Millainen päivärytmi teillä on? t: lastenhoitaja, jonka ryhmässä 12 lasta ja hyvin me kolme hoitajaa heille riitämme. [/quote]12 lasta ja 3 hoitajaa vielä menisikin. Meillä vielä ryhmässä 3 vauvaa.
[/quote]
3 vauvaa? Miten ihmeessä olette suostuneet tuollaiseen? Laissakin puhutaan vain tilapäisistä ylityksestä. Jos ryhmässä on 14 kokopäivähoidossa olevaa lasta on se jo enemmän kuin tilapäistä.
Oletko yksityisellä vai kunnalla töissä? Isossa vai pienessä kaupungissa?
Ei yhden surkean päiväkodin takia kannata menettää uskoaan alaan.
Kyseessä varmasti yksityinen päiväkoti...
Myös kunnallisella osataan,
Ryhmässä 15 lasta, yksi sopimuspäivillä.
Kaksi yli 3v, 3 alle 1v.......
Mun unelma työ on päiväkodissa pienten lasten tarhantätinä, oon ollutkin päiväkodissa joskus kesätöissä ja tetissä yht 3krt. En pääse edes alan koulutukseen, koska mulla on teini ajoilta väkivaltatuomio.
Älkää laittako vauvoja päiväkotiin!!!!
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:41"]Mun unelma työ on päiväkodissa pienten lasten tarhantätinä, oon ollutkin päiväkodissa joskus kesätöissä ja tetissä yht 3krt. En pääse edes alan koulutukseen, koska mulla on teini ajoilta väkivaltatuomio.
[/quote] Ei ole este koulutukselle saati työlle. Vakkari paikkaa et saa mut kuka niitä nykyään uutenkaan saa. Toisaalta jos kerran olet saanut tuomion tuskin olet ollut se kivoin tyttö luokalla. Ihan hyvä jos pysyt poissa lasten parista.
miten jotkut voi laittaa vauvoja päiväkotiin?
meidänkin pallinaama meni tarhaan vähän vajaa 2v,meillä ei onneksi ole noin paljon lapsia ryhmässä ja poika viihtyy tosi hyvin.
Suomessa on pakko käydä töissä, vaikka lisääntyisikin, ja varsinkin siksi, että lisääntyy. Päiväkodissa on ammattikasvattajia ja pedagoginen varhaiskasvatussuunnitelma. Kyllä ne vauvat siellä tulee hoidettua ihan hyvin. Ei tämä sentään mikään Romania ole. Lisäksi moni äiti ja isä on parempi vanhempi lapselleen, kun saa olla työelämässä mukana.
Itse olin päiväkodissa töissä ja lopetin viime keväänä koska en pystynyt enää jatkamaan. Olin 4v ryhmässä, 16 lasta ja 2 aikuista. Välillä olin heidän kanssa ihan yksin. Vaikka tykkään lapsista tosi paljon ja harmitti he jättää mutta oman terveyden takia se oli pakko tehdä. Joka puolelta vaan säästetään ja se on surullista :/ Jotkut vanhemmat huomasit kyseisen asian ilta-ulkoilussa ku ulkona oli 30 lasta ja 3 aikuista. He aloit kysellä mistä kyse ja heti tuli pikku muutos. Aikusia ei otettu lisää vaan työvuoroja muokatiin:/ olen kanssa ajatellu toista ammatti tai perhepäivähoitajan hommia mut saa nähdä mitä elämä tuo:)
Jos olet nuori niin ala yrittäjäksi! Nykyään on paljon hyvätuloisia vanhempia jotka toivoisivat lapsilleen ammattitaitoista hoitajaa, kodinomaista ympäristöä ja pientä hoitoryhmää. Näillä vanhemmilla ei töiden puolesta ole mahdollisuutta jäädä kotiin, mutta lapsen hoito silti tärkeysjärjestyksessä korkealla ja myös rahaa maksaa siitä hyvin. 4 lasta, 1000 per lapsi tekee jo 4000/kk. Kyllä siitä eläkettäkin makselee. Yrittäminen ei toki sovi kaikille, mutta toisaalta kun olet ammattiin valmistunut niin palkkatöihin pääsee kyllä takaisin!
Minä taidan olla erikoinen vanhempi, koska en edes väitä että meidän lapsilla on niin ihanaa päiväkodissa. Pirun raskasta lapsille ja hoitajille. Paljon hoitajatkin kertovat työntekijäpulasta. Pidän lapset kotona aina kun mahdollista.
2
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:58"]Jos olet nuori niin ala yrittäjäksi! Nykyään on paljon hyvätuloisia vanhempia jotka toivoisivat lapsilleen ammattitaitoista hoitajaa, kodinomaista ympäristöä ja pientä hoitoryhmää. Näillä vanhemmilla ei töiden puolesta ole mahdollisuutta jäädä kotiin, mutta lapsen hoito silti tärkeysjärjestyksessä korkealla ja myös rahaa maksaa siitä hyvin. 4 lasta, 1000 per lapsi tekee jo 4000/kk. Kyllä siitä eläkettäkin makselee. Yrittäminen ei toki sovi kaikille, mutta toisaalta kun olet ammattiin valmistunut niin palkkatöihin pääsee kyllä takaisin!
[/quote] pienet päiväkodit eivät vaan lyö leiville.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 20:47"]miten jotkut voi laittaa vauvoja päiväkotiin?
meidänkin pallinaama meni tarhaan vähän vajaa 2v,meillä ei onneksi ole noin paljon lapsia ryhmässä ja poika viihtyy tosi hyvin.
[/quote]Mikä hemmetin pallinaama??
Pienessä yksityisessä päiväkodissa sitä vasta saakin niska limassa raataa. Yleensä ruuanlaitto, tiskaus ja siivous kuuluvat kaikkien työnkuvaan sen lastenkasvatuksen lisäksi. saati, että moisen yrityksen pyöritys leiville löisi.
Jos yhtään lohduttaa, niin mun lapset on hoidossa vain koska on pakko. Väsyneitä raukat ovat.