Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuolirooleja korostavat vanhemmat ja yhteishaku

Vierailija
13.02.2015 |

Eli olen ysillä, ja yhteishaku lähestyy. 

Vanhempani ovat erittäin konservatiivisia. He näkevät työt "miesten töinä" ja "naisten töinä" ja korostavat sukupuolirooleja. Konservatiivisuus näkyy muissakin asioissa, kuten yliuskonnollisuutena, homofobiana ja tunnepohjaisena rasismina, mutta joo, tää sukupuoliroolien korostaminen. Mun hakusuunnitelma olis sähköala, sillä matikka ja fysiikka on vahvimpia aineitani sekä kiinnostavia ja fyysinen kuntokin on kunnossa. Vanhemmilleni se ei kuitenkaan varmasti sovi. Heidän mielestään sähköasentajat ovat sähkömiehiä ja en taatusti voisi pärjätä koulutuksessa. Tarvitsen heidän tukeaan tässä sillä amis minne hakisin on noin 20 kilometrin päässä ja tarvin rahaa bussilippuihin yms. Tiedän että he eivät voi pakottaa minua hakemaan "naisten työhön" mutta he voivat tuomita valintani (ja en jaksaisi enää sitä arvostelua) ja olla antamatta rahaa. 

Mitä siis tekisin, onko jotain keinoa avata hieman tätä heidän ajattelutapaansa, miten asia kannattaisi ottaa esille ? :)

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae vaan :) t. samanikäinen, joka kuitenkin valitsee lukion.

Vierailija
22/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, vasta nyt muistin tän ketjun kun nyt otin asian esille vanhempien kanssa.

He sanoivat suurinpiirtein sen mitä odotinkin, eli että haluavat minun valitsevan jonkin tytölle sopivamman ja turvallisemman alan, ja että en tule pärjäämään miesten kanssa töissä, ja selittivät sukupuolten välisistä eroista ja siitä että niillä on erilaisia tehtäviä (ja noista eroista olen kyllä täysin tietoinen).

Ymmärrän tavallaan mistä tuo ajatusmalli tulee, sillä vanhempani ovat asuneet ikänsä samalla paikkakunnalla (kuin myös minä, luonnollisesti) ja asumme aika syrjässä eikä erilaisuutta täällä niin näe. Heidät on kasvatettu tuohon ajattelutapaan, ja olen varma että he haluavat minulle sitä minkä he kokevat olevan parasta. Tässä vain minä uskon tietäväni paremmin asianlaidan itseni kohdalle. 

Ja 23, olen miettinyt kyllä tuota kiusaamisjuttua. Olen silti sitä mieltä että en halua antaa kiusaajien estää minua opiskelemasta ja koen itsetuntoni riittävän ottamaan haukutkin asiallisesti. Tietenkin mistään ei ehkä tule helppoa, mutta minä tiedän nuo vaikeudet, ja onhan niitä varmasti joka paikassa :/ 

Lukiokaan ei ehkä olisi paha vaihtoehto, ja se sopisi vanhemmilleni, mutta juurikin tuo kaikki muu, etenkin ruotsin kieli kyllä hieman hirvittää. Motivaatio hieman tässä kohtaa kyllä horjuu. Yksi vaihtoehto olisi lähteä noin 100 kilometrin päähän matikkalukioon, mutta se olisi varmasti vielä vaikeampi mun kannalta, koska vanhemmat haluaa että asun kotona 18-vuotiaaksi, eikä minulla ole rahakaan muuttaa. Päivittäin tuo 100km on vaan liikaa kun bussejakaan ei mene muuten kuin niin että lähtisin noin puoli seitsemän ja tulisin kotiin jälkeen viiden jos koulua olisi esim. 9-15. 

Ja uskovaisille, anteeksi jos loukkasin teitä tällä keskustelulla. Se ei ollut tarkoitus, minulla ei ole mitään uskovaisia vastaan. Pahoittelen jos "yliuskonnollisuuteen" tuli hyökkäävä sävy.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haistatin vitut vanhemmille ja hain sille alalle mihin halusin. Siitä tulikin iso riita, onneks nyt olen saanut välit paikattua ja tutkintokin on taskussa. Mitä sitten teetkin, kannatta hoitaa asia sivistyneesti, sen vinkin annan.

Vierailija
24/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hae ihmeessä sinne mihin haluat. Lukion voit suorittaa tarvittaessa myöhemminkin aikuislukiossa, sen sijaan perusopinnot ammattioppilaitoksen nuorisopuolella eivät välttämättä enää lukion jälkeen onnistu. Amiksen jälkeen voit siirtyä suoraan työelämään tai jatkaa opiskelua, mikä sillä hetkellä hyvältä tuntuu.

Vierailija
25/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, jos yhtään lohduttaa niin kirjotat hyvin ysiluokkalaiseksi. Siitä ainakin luulisi olevan lukiossa apua jos sinne päädyt. Ja tietty melkein missä vain.

Vierailija
26/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt siis vain oman näkemykseni mutta ehkä kannattaa kokeilla lukiota. Mä menin lukioon kakkosvaihtoehtona ja olen onnellinen että en päässyt parturi-kampaajaksi mihin halusin. Mäkin olen matikka/fysiikkaihmisiä (enkä tiennyt olevani kun lukion aloitin) ja lukiossa niiden opiskelu on tosi kiinnostavaa, vaikka en edes ole matikkalukiossa. Vaihdoin lyhyeltä pitkälle matikalle kahden kurssin jälkeen ja fysiikatkin aloitin vasta nyt. 

Vierailija
27/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko sanoa nyt itsekin tässä 9-luokkalaisena että olen vähän kans ongelma tilanteessa. Keskiarvoni riittää mihin tahansa lukioon (9.0) ja olen menossa oman kotikaupunkini lukioon jonne vaaditaan 7.5. Vanhemmat tökkivät että pitäs mennä viereisen kaupunkiin lukioon. Koska vaatimus on isompi ja kun päätä riittää jne. menusin muuten mutten matkoja jaksaisi ja kun on reenejäkin niin usein.
Mutta yksi juttu tohon sähköjuttuun. Se on ylityöllistetty ala. Kannattaa harkita tarkkaan. En sano että on huono mennä amikseen mutta koska sulla riittää matikkapäätä, menisin lukion kautta. Itse kuitenkin päätät ja katsokin että teet OMAN päätöksen, sen aion itsekin tehdä. Punnitsen nyt vain vaihtoehtoja.

Vierailija
28/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 16:47"]

Harvinaisen fiksun kuuloista tekstiä 9-luokkalaiselta! Mäkin suosittelen sulle ihan jo tän perusteella lukiota tai vähintään kaksoistutkintoa. Ylioppilastutkinnon avulla pääsisit helpommin korkeakouluun, jossa vaihtoehtoja on niin paljon enemmän kuin amiksessa!

[/quote] ehdottomasti lukioon ja sitten teknilliseen yliopistoon, DI

Vierailija
29/34 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro heille, että sähköasentajan alkupalkka on noin 3 €/ tunti parempi kuin kokin. Tämä tieto faktaa, koska tyttäreni valitsi sähköalan nimenomaan hyvän palkan perusteella. Sähköalalla on muuten paljon ns. tyttöjen töitä. Esimerkiksi valokuituhitsaus on yhtä pikkutarkkaa hommaa kuin hiustenpidennys, mutta paljon paremmin palkattua.

Kerro vanhemmillesi, että aiot 'erikoistua' sisustuksiin, ja kun nyt ensin suoritat sen sähköalan tutkinnon, aiot jatkaa jossakin siisteihin sisätöihin johtavassa koulutuksessa.

Kerro heille myös, että sähköasentajakoulutukseen, varsinkin kaksoistutkintoon on aika vaikea päästä, mutta sinä nyt kokeilet. Ehkä luottavat siihen, että et sinä kuitenkaan pääse. Vasta toiselle tai jollekin muulle hakusijalle laitat vanhempiesi toiveet.

Kiusaamista on muuten todella paljon naisvaltaisilla aloilla. Oman ja perheen kokemuksen mukaan kiusaamista on vähiten niin koulussa kuin työpaikoilla yleensä silloin, kun siellä on sekä miehiä että naisia siten, että kumpikaan ei ole selvä vähemmistö. Sähköalallakin alkaa olla tyttöjä aika paljon, ei sentään liikaa.

ps. Äidiltä terveisiä sekä kokille että sähköasentajalle, jos satutte lukemaan.

Vierailija
30/34 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:13"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 18:08"]

Tää on taas joku aikuinen uskovais-vastainen liberaaliprovoilija, jonka mielestä kaikki on ihan OK. "haluat nussia vuohta ja ommella kyrvät korviesi paikalle, hei mut jokaisen oma päätös ja ihan OK hei..ihanan modernia"-tyylillä...häpeäsit.

[/quote]

Ja tässä näkyisi olevan joku uskovaisprovoilija.... Siis mene vaikka sinne kirkkoon, tai jotain, AP ei sanonut mitään uskovaisia loukkaavaa. 

APlle, haet sinne minne haluat. Vanhempasi eivät siihen voi vaikuttaa. Minun vanhempani halusivat että menisin lukioon, mutta menin amikseen unelma-alallesi eläintenhoitajaksi ja oli ihan nappivalinta. En voisi kuvitella itselleni parempaa alaa :) 
[/quote]

Hahahahahahah! Opettele lukemaan ja ymmärtämään.

Vierailija
31/34 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
32/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen matematiikkalijnjaa, niin muutkin aineet tuntuu helpommilta: http://www.paivola.fi/fi/matematiikka/

Vierailija
33/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valmistun kuukauden päästä sähkötekniikan insinööriksi (AMK). Työpaikkakin on jo hommattuna ja tulee olemaan niinkin "naisellinen" kuin teollisuuden sähkösuunnittelija. :D Lukion kautta kyllä AMK:hon päädyin mutta ei niillä amiksen puolelta tulleilta mitään ongelmia ollut. Korkeintaan matemaatiikkojen ja fysiikoiden kanssa, sillä eivät olleet ilmeisesti kaikkia asioita opiskelleet, jotka oletettiin olevan pohjatietona jo. Suosittelen suuresti sähköalan opiskeluja jos oikeasti kiinnostaa. Miesten kanssa on helppoa tulla toimeen koulussa ja töissä, vaikka ainoa tyttö olisistkin kuten itse olin pitkään. :)

Vierailija
34/34 |
16.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä vanhemmillesi, että ammattikoulunkin jälkeen voit jatkaa opintoja amk:ssa tai yliopistossa. Kun ovat niin huolissaan siitä, miten pärjäät sillä sähköpuolella. Eihän se selviä, jos sitä ei kokeile! Mutta jos/kun matematiikka ja fysiikka ovat sinulle helppoja, suosittelen minäkin harkitsemaan myös lukiota. Onko paikkakunnalla mahdollista yhdistää lukion ja ammattikoulun opintoja? Vaikka ei tekisi varsinaista kaksoistutkintoa, sinulle voisi olla hyödyllistä ja antoisaa opiskella laajan matematiikan ja fysiikan kursseja. Jos/kun haluat syvällisemmin ymmärtää sähköpuoltakin.

Joku linkkasikin Päivölän matematiikkalinjasta. Ehkä vanhemmat uskaltaisivat päästää sinut sisäoppilaitostyyppiseen paikkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä