Veimme vaippoja päivähoitoon ja he vaativat
teippivaippoja eikä housuvaippoja. Aamulla kun annoin vaipat hoitajalle sanoivat haluavansa teippivaippoja. Tämän päivän kuulemma voivat niitä käyttää, mutta kun haen lapsen on ne otettava kotiin ja tuotava niitä teippivaippoja. Yleensä ostamme päivähoitoon teippivaippoja, mutta nyt otimme kotoa paketin housuvaippoja joita lapsi käyttää kotona. Meillä on niitä ostettuna koko kuukaudeksi ja koska, nyt on rahallisesti niin tiukkaa, että piti ottaa paketti kotoa eikä ostaa kaupasta erikseen päivähoitoon. Viikko pitäisi porskuttaa vähillä rahoilla ja teippivaippojen ostoon menisi 1,5 päivän ruokabudjetti. Voinko vain todeta, että nyt ei ole rahaa ostaa niitä teippivaippoja, että on pärjättävä housuvaipoilla?
Kommentit (120)
"Just tommosten kusipäiden lapsia annetaan kiusata vapaasti. Tätit ei ehdi meneen millään väliin,kun on näitä vaippoja vaihdettava. Kosto in suloinen. :)" Täti on väärällä alalla. Päivähoidossa ei tunneta kosto-ajatusta! Toivottavasti työkaverit ilmiantavat tädin ja esimies järjestää työnohjausta.
Niinhän sä luulet. ;)"
Kuten ylläolevasta voi päätellä, päivähoidossa on isompiakin ongelmia kuin housuvaipat. Hoitaisivat ensin nuo kosto-tädit pois sieltä ja vaatisivat vasta sitten niitä housuvaippoja. Jos aikuisissa on asennevammaa ja persoonallisuushäiriöitä (lapselle kostaminen on huomattavan häiriintynyttä!) niin ei siinä housuvaipat tilannetta pelasta.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:55"]Jos olet ikinä työskennellyt lastrn kanssa niin vaatisit itsekkin trippivaippoja. On se vaan niin totta, että aikuidia on liian vähän ja kiire on jatkuva. Kuka haluaa käyttää aikansa vaatekerroksien kanssa sekoiluun kun on olemassa teippivaippoja? Ihan totta, lapsia voi olla kolkyt. [/quote] Pienten ryhmän enimmäis määrä yhtä hoitajaa kohden 4 lasta. Ei ole mitenkään mahdollista, että niitä lapsia olisi siellä kolmekymmentä.
[/quote]
Hmm. ryhmän lapsimäärän ylärajaa ei ole rajoitettu. Kun henkilökuntapulan takia yhdistetään 2 ryhmää, on niitä pieniä jo 24kpl. Yksi hoitaja sairaana, toinen koulutuksessa, kolmas vuosilomalla. Ei sijaista. Yksi on tullut työhön 6-12, toinen 8-16 ja kolmas 10-17. Siinäs sitten vietätään koko päivä housuja riisuen ja päälle pukien. Mutta pääasia, että äiti sai tuoda housuvaippoja lapselleen, piste.
No minä veisin housuvaippoja jos niitä meillä käytettäisiin. Jos ei hoitajalle kelpaa niin pitäkööt lasta ilman vaippaa ja siivotkoon niitä pissoja sitten.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 16:02"]No minä veisin housuvaippoja jos niitä meillä käytettäisiin. Jos ei hoitajalle kelpaa niin pitäkööt lasta ilman vaippaa ja siivotkoon niitä pissoja sitten.
[/quote]
Minä, minä, minä, minä, minä,...
Itse olen hankkinut lapselle teippivaipat ja Kuoma-kengät ihan päiväkodin pyynnöstä koska tajuan että lapseni on uniikki lumihiutale vain kotona ja päivähoidossa ihan samanlainen osa porukkaa kuin muutkin. Jos kaikki mukautuvat ja aikaa säästyy niin sen säästetyn ajan voi käyttää leikkeihin eikä siihen että puetaan ja riisutaan kun muut ähöttävät tuskastuneen hikisinä eteisessä. (ja saavat hoitajatkin joskus ansaitsemansa kahvi tai juttelutauon)
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:27"]
Minäkin olen pph ja meillä saa käyttää housuvaippoja koska lapsia on max.4 eikä koskaan kaikki ole kerralla olleet vaippaikäisiä. Päiväkoti taas on ihan eriasia. Vaikka teoriassa hoitajia pitäisi olla yksi aina 4 lasta varten käytännössä tämä ei todellakaan toteudu! Hoitajat tekevät töitä vuoroissa tai joku hoitajista on sairaalan tms. Olen nähnyt joskus opiskelijana tilanteen, kun pirneten ryhmässä oli 1 aikuinen ja 12 alle 3v. Lasta. Tällaisia tilanteita on valitettavan usein ja niistä ei vanhemmilla ole mitään tietoa! Suutin syy itsellä alkaa perhepäivähoitajaksi oli se, että päiväkodissa ei yksinkertaisesti ollut resurseja hoitaa lapsia kunnolla! Siksi ymmärrän, että pyytävät teippivaippoja. Ihan varmasti ymmärtävät myös jos ja kun kerrot mikä tilanne teillä nyt on. Itse taas en ymmärrä miksi joku ostaa periaatteesta/uhallaan housuvaippoja sinne päiväkotiin. Miksi niin pitää tehdä? Saako nämä vanhemmat jotain tyydytystä siitä tilanteesta? Tottakai ne hoitajat vaihtaa ne housuvaipatkib, mutta se on aina pois jostain muusta!
[/quote]
Miksi ihmeessä yksikään vastuuntuntoinen aikuinen suostuu tekemään töitä sellaisissa oloissa, joissa lasten hyvinvointi vaarantuu ja lakia rikotaan? Miten ihmeessä vieläpä suostuu valehtelemaan asiasta vanhemmille?
Kyllä lasten hyvinvointi lähtee aina meistä aikuisista. En minäkään omassa työssäni suostu vaarantamaan lasten hyvinvointia, miksi siis päiväkodin henkilökunta tekee niin ja vieläpä tahallisesti salaa asian vanhemmilta?
Omat lapseni ovat aloittaneet päiväkodin 2-vuotiaina ja molemmat ovat käyttäneet vaippaa vielä hetken. Kumpikin osasi tosin tehdä tarpeet myös pottaan, joten harvoin oli vaihdettavana täysiä vaippoja. Vein päiväkodille teippivaippoja, kun niin pyydettiin ja perusteltiin juuri tuota helppoutta. Kerran sitten vaipat olivat loppu ja nappasin kotoa kiireessä kasan housuvaippoja ja pyytelin asiaa vuolaasti anteeksi päiväkodissa. Nuori hoitaja vain nauroi ja totesi, että hänelle on aivan sama, kumpia on mutta että itse suosii mieluummin housuvaippoja juuri siksi, että 2-vuotiaat harjoittelevat pukeutumista ja riisumista ja niinpä sen kakkavaipan poistamisen ja pyllynpesun jälkeen lapsi itse riisuu ne housut ja pukee ylleen housuvaipan ja muissa vaatteissa sitten vähän autetaan (sukkahousuissa yleensä, housut menevät paremmin). Päiväkodissamme ei ollut kuin muutama alle 2-vuotias ja näiden hoitamisesta kuulemma hoitajat tappelivat.
Housuvaippoja vierastavatkin eniten ne hoitajat, jotka muutenkin junnaavat siinä "näin on aina tehty"-tilanteessa. Eivät ne housuvaipat ole oikeasti sen hankalampia, lapsen sukkahousuja voi pukea samalla kun sylittelisi muutenkin ja sisätiloissa kun ollaan, niin ei ole ihan kamalaa, vaikka välillä juostaisiinkin paljain jaloin. Omasta lapsestani oli jopa kuva siitä, kun hassutteli vaipan kanssa ja nauratti muuta ryhmää eikä kukaan kokenut tarvetta nipottaa asiasta.
Miten teippivaipat muka on nopeampia? ällö ajatus että paskainen tai käsineen teippivaippa vain kiskaistaan kiireessä sukkahousuja hipoen päältä persettä pyyhkimättä ja jätetään hikiset käsivanat pyllyvakoon haisemaan ja polttelemaan, ja uutta vaippaa vaan päälle ettei tarvi riisua niitä housuja kokonaan. Hyi!
90 korjaa: ja käsineen = kusinen sekä käsivanat = kusivanat . lol tätä iPadia...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:27"]
Minäkin olen pph ja meillä saa käyttää housuvaippoja koska lapsia on max.4 eikä koskaan kaikki ole kerralla olleet vaippaikäisiä. Päiväkoti taas on ihan eriasia. Vaikka teoriassa hoitajia pitäisi olla yksi aina 4 lasta varten käytännössä tämä ei todellakaan toteudu! Hoitajat tekevät töitä vuoroissa tai joku hoitajista on sairaalan tms. Olen nähnyt joskus opiskelijana tilanteen, kun pirneten ryhmässä oli 1 aikuinen ja 12 alle 3v. Lasta. Tällaisia tilanteita on valitettavan usein ja niistä ei vanhemmilla ole mitään tietoa! Suutin syy itsellä alkaa perhepäivähoitajaksi oli se, että päiväkodissa ei yksinkertaisesti ollut resurseja hoitaa lapsia kunnolla! Siksi ymmärrän, että pyytävät teippivaippoja. Ihan varmasti ymmärtävät myös jos ja kun kerrot mikä tilanne teillä nyt on. Itse taas en ymmärrä miksi joku ostaa periaatteesta/uhallaan housuvaippoja sinne päiväkotiin. Miksi niin pitää tehdä? Saako nämä vanhemmat jotain tyydytystä siitä tilanteesta? Tottakai ne hoitajat vaihtaa ne housuvaipatkib, mutta se on aina pois jostain muusta!
[/quote]
Miksi ihmeessä yksikään vastuuntuntoinen aikuinen suostuu tekemään töitä sellaisissa oloissa, joissa lasten hyvinvointi vaarantuu ja lakia rikotaan? Miten ihmeessä vieläpä suostuu valehtelemaan asiasta vanhemmille?
Kyllä lasten hyvinvointi lähtee aina meistä aikuisista. En minäkään omassa työssäni suostu vaarantamaan lasten hyvinvointia, miksi siis päiväkodin henkilökunta tekee niin ja vieläpä salaa vanhemmilta?
[/quote]
Ei lakia rikota, koska laissa on porsaanreikiä: lasten lukumäärä hoitajaa kohtaan saa TILAPÄISESTI ylittyä, tällä kierretään juuri tuota että työvuoroissa ei ole oikeaa määrää porukkaa ja sijaisia ei palkata. Lisäksi tähän vaikuttaa myös koko päiväkodin lasten ja kasvatusvastuullisten yhteismäärä. Jos esim pienten puolella on 10 lasta ja 2 aikuista, ja samaan aikaan isoilla on 12 lasta ja kolme aikuista, eivät rajat ylity kun katsotaan päiväkodin kokonaiskuvaa. Vanhemmilta tätä ei salata, nämä asiat löytyy julkisesti mm. varhaiskasvatuslaista ja kyllähän vanhemmatsen tilanteen näkee tuonti- ja hakutilanteissa, jos vain pitävät silmänsä auki.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:34"]Miten voi lapsiperheen talous olla noin tiukalla, parista eurosta kiinni? Entä jos se lapsi saa ripulin ja vaippoja kuluu enemmän kuin budjetoit?
Mutta sanoisin hoidossa, että laitan mieluummin nyt rahat ruokaan kuin uuteen vaippapakettiin, ensi kerralla tuon toisia sitten.
[/quote]
Niin kuin sanoin meillä on koko kuukaudelle vaipat hankittuna eli 3 pakettia, eiköhän se viikoksi riitä, vaikka ripuli iskisi.
Miksi ei voisi olla parista eurosta kiinni? Joskus tulee vain yllättäviä menoja joihin ei ole voinut millään tavalla varautua. Varmasti jokaisen elämässä tulee kerran tälläinen tilanne vastaan. Ap
[/quote]
Entä jos lapsi sairastuu ja teidän täytyy ostaa lääkkeitä??? Ymmärrän toki jos on taloudellisesti tiukkaa, mutta pitäisihän lapsiperheessä olla aina säästössä jonkin verran yllättäviin menoihin.
Voi luoja. Minä vien ainakin just niitä vaippoja mitä haluan lapsellani käytettävän. Ihan turha tulla vinkumaan pitäisi olla sitä tätä ja tota. Sanon kyllä siinä kohtaa että sitä leipäläpeä pienemmälle kun minä maksan sun palkkasi, ja haluan sille myös vastinetta.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:01"]Mä oon perhepäivähoitaja eikä ole koskaan tullut mieleen alkaa vaatia vanhempia tuomaan teippivaippoja.
[/quote] ei minullekaan pphna tullut.
Rauha, rauha. Kyllä me pk:ssa ihmisiä ollaan. Kerrot tilanteenne, on tajuttava kyllä.
Mikä idea housuvaipoissa edes on jos ne ovat niin hankalat?
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 17:07"]Voi luoja. Minä vien ainakin just niitä vaippoja mitä haluan lapsellani käytettävän. Ihan turha tulla vinkumaan pitäisi olla sitä tätä ja tota. Sanon kyllä siinä kohtaa että sitä leipäläpeä pienemmälle kun minä maksan sun palkkasi, ja haluan sille myös vastinetta.
[/quote] juntit on juntteja
Minä kysyin tuota tilapäisen ylityksen määritelmää ministeriöstä saakka. Alkoi hirveä taholta toiselle pompottelu, eikä vastausta tullut. Mielestäni tästä olisi hyvä tehdä kansalaisaloite ja saada virallinen määritelmä tilapäisyydestä lakiin. Varmasti päivähoitoikäisten vanhemmista moni sen mielellään allekirjoittaisi.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:55"]
Päiväkodilla ei ole oikeutta vaatia tietynlaisia vaippoja. Anna housuvaippojen olla siellä ja älä selittele mitään. Toit vaipat ja sillä selvä. Jos vetoavat siihen, etteivät ehdi housuvaippaa vaihtaa, käy johtajan juttusilla. Päivähoidossa pitää olla riittävät resurssit. Ei ole kaikki kohdallaan, jos housuvaippa kaataa systeemin. Meidänkin päiväkodissa käytiin tiukka keskustelu vaippa-asiasta. Lopulta ilmoitin, että jatkossa tulee vain housuvaippoja. Piste. Ovat sitten pärjäilleet housuvaipoilla jo kaksi vuotta.
[/quote]
Ei voi olla totta. Periaatekysymyksen takia muiden lasten hoitoaikaa omalle lapselle. Just joo.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 14:50"]
Laitase sinkkivoide aamulla niin kyllä se pelittää koko päivän! Tuskin saat lääkäriltä reseptiä!
[/quote]
Tottakai siihen saa lääkäriltä reseptin. Ihan tavalliseen voiteeseenkin saa reseptin.
Kyllä meillä päiväkotiin otetaan vastaan mitkä tahansa vaipat! Mitä me hoitajat ollaan päättämään mitä vaippoja kukin lapsillaan käyttää?
Olisihan tietyt ulkopuvutkin kätevämpiä kuin tliset, mutta ei me niitäkään voida vaatia vanhemmilta, että ostakaaöa tänne tarhaan nyt tällasta...
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 15:47"]"Just tommosten kusipäiden lapsia annetaan kiusata vapaasti. Tätit ei ehdi meneen millään väliin,kun on näitä vaippoja vaihdettava. Kosto in suloinen. :)"
Täti on väärällä alalla. Päivähoidossa ei tunneta kosto-ajatusta! Toivottavasti työkaverit ilmiantavat tädin ja esimies järjestää työnohjausta.
[/quote]
Niinhän sä luulet. ;)