Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon lasten menot kasvavat kun he tulevat kouluikään?

Vierailija
13.02.2015 |

Taitaa olla taloudellisesti helpointa aikaa tämä päiväkotiaika?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh... Ip-hoito maksaa noin satasen, vähän kunnasta ja järjestäjästä riippuen.

Useimmat ostavat lapselle kännykän ja siihen puhe-paketin, sanotaan kk-kuluiksi vaikkapa parikymppiä.

Vaatekulut ovat aika samat, paitsi että kuriksia ei enää koululaisille tarvitse ostaa.

Kouluun tarvitsee ostaa jonkun verran urheiluvälineitä, esim. meidän lasten koulussa on kyllä lainattavana luistimia ja suksia, mutta ne ovat vuosien käytän jäljiltä aika kauheassa kunnossa. Lasketaan tälle vaikka nyt noin 120 per lukuvuosi eli kymppi kuussa. Voi toki löytää jostain halvemmallakin, mutta jos ei ole hyviä urheilukirppiksiä likellä ja joutuu ostamaan uutena, niin tuo menee kaksinkertaisena. Kattaa myös muut urheilutamineet, lenkkarit yms.

Harrastuksia yleensä lapset ovat harrastaneet jo ennen kouluunmenoakin, itse asiassa osa lopettaa niitä koulun alkaessa, koska koulu jo itsessään iltapäiväkerhoineen vie niin paljon aikaa ja energiaa. Siksi en ihan ehkä laskisi harrastusmenoihin mitään nousua. Joillain nousee, joillain laskee.

Ruokaa kuluu sama määrä, lapsethan syövät iltapäivävälipalan siellä ip-kerhossa. Ja jos taas eivät käy ip-kerhossa, sillä satasella kuussa ostaa aika hyvin välipalat (joka siis ip-kerhomaksuissa siinä tapauksessa jää säästöön).

Leluihin ja peleihin menee aika samalla lailla rahaa eskarilaisella kuin ekaluokkalaisellakkin. Jos joku on törsännyt lapsen mielitekoihin paljon päiväkoti-iässä, hän todennäköisesti jatkaa samalla linjalla kouluikäisen kanssakin ja päinvastoin. Kouluunmeno sinänsä ei vaikuta.

Joten kulut ovat siis 130 euroa. Se on keskituloisen perheen päivähoitomaksuihin verrattuna selvästi halvempaa.

SUMMA SUMMARUM, kulut laskevat koulun alkaessa.

Vierailija
22/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:27"]

Ok, mikä nostaa yläasteella kuluja?

[/quote]

Kuluneelta viikolta viisitoistavuotiaan kanssa:

"äiti, mä meen Siirin kanssa buble-teelle, anna vitonen"

"äiti, mä haluun lisää copic-tusseja, anna viisikymppiä"

"äiti, mun dödö ja peitevoide on loppu, anna 20"

"äiti, mä haluaisin sinne festareille elokuussa, mennäänkö yhdessä, liput yhteensä 200"

Että tätä rataa. Tietysti voi sanoa Ei, mutta pointti on, että teinillä mieliteot ovat kalliita, samoin harrastukset. Esim. Minun teinini on kova kuvataideharrastaja, käy kuvataidekoulua ja kuvataidepainoteista yläkoulua, ja siinä missä päiväkoti-ikäisenä riittivät Tiimarin tussisetit, nyt tarvitaan noita sivellin-tusseja, jotka maksavat kappaleelta saman mitä ennen koko setti.

8

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä on tietenkin jokaisen perheen oma valinta. Mutta meillä nosti

-pituuskasvupyrähdykset, vaatekerrat jouduttiin uusimaan yllättävän monta kertaa

-nuori tarvitsee jo eri tavalla taskurahaa

-koulutöiden tekemiseen piti ostaa omat läppärit (ei toki ole siis välttämätön, mutta elämä helpottui, kun ei lasten tarvinnut tehdä kirjastossa tehtäviään)

-Yläkoulussa nuoret alkoivat huomata muodin ja enää ei kelvannut kirppiksen halpisfarkut

-harrastukset kallistui (oma valinta, nuoren ei ole pakko harrastaa mitään)

Monta muutakin rahareikää tuli eteen, kun nuori alkoi itsenäistymään. Mutta kuten sanoin, se on oma valinta. Yläasteen voi käydä lävitse 25 euron halpispuhelimella, ilman tietokonetta, kirppisvaatteilla ja ilman harrastuksia ja taskurahaa

Vierailija
24/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koululainen tarvitsee - tai siis suostuu käyttämään - paljon vähemmän vaatteita, mitä päiväkodissa. Sillä on jotkut suosikkihousut ja takki ja huppari ja niillä mennään ihan koko ajan. Joskus ajattelen, mitähän ope miettii lapsen pukeutumisesta, "eikö noilla ole varaa vaatteisiin", mutta toisaalta, ihan sama mulle.

Harrastukset ovat halpoja, partio 50 e ja siinä kaikki. 

Teinipojan menot ovat myös pienet. Ehdotin tässä yks päivä, että ostaisi itselleen jotain uusia vaatteita, mutta kun ei kuulemma tarvi ja bändipaidat ostaa keikoilta. Keikkoihin menee rahaa n. 300 e vuodessa, tavoitteellisen liikuntaharrastuksen jäsenmaksu ja vakuutus 200 e. Ns. sosiaalisia menoja eli viikottainen dokaaminen ja tupakointi ei ole ollenkaan.

Soittimet, joilla harrastaa kotona, osti rippirahoilla ja toiset sai muistaakseni synttärilahjaksi. 

Eli menot riippuvat hyvin paljon harrastusten laajuudesta ja siitä, onko jonkin sortis ostoholisti vai ei. Jos vaatteita hankitaan käytön mukaan, ei niihin näytä menevän enempää kuin tarhaikäiselläkään, ei edes tuolla melkein aikuisella.

Vierailija
25/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 14 v poika, ja oikeastaan menot on vähäisiä. Koska ei nyt hirveästi ole tullut kasvupyrähdystä vielä, niin vaatteisiinkaan ei kauheasti mene. Olen kyllä tarjoutunut ostamaan, mutta tykkää pitää tietryjä vaatteita, eikä kuulemma tartte uusia. Jonkun verran menee harrastuksiin, mutta ei muihin. Enää ei juuri pelaile, joten ei tartte ostaa enää niitä, legot yms ei eneää kiinnosta. Joskus ostelee jotain harrastuslehtiä ja kirjoja. Käy joskus syömässä kiinalaisessa kavereiden kanssa. Harvoin elokuvissakaan.

Vierailija
26/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:54"]

Minulla on 14 v poika, ja oikeastaan menot on vähäisiä. Koska ei nyt hirveästi ole tullut kasvupyrähdystä vielä, niin vaatteisiinkaan ei kauheasti mene. Olen kyllä tarjoutunut ostamaan, mutta tykkää pitää tietryjä vaatteita, eikä kuulemma tartte uusia. Jonkun verran menee harrastuksiin, mutta ei muihin. Enää ei juuri pelaile, joten ei tartte ostaa enää niitä, legot yms ei eneää kiinnosta. Joskus ostelee jotain harrastuslehtiä ja kirjoja. Käy joskus syömässä kiinalaisessa kavereiden kanssa. Harvoin elokuvissakaan.

[/quote]

Eikö pojallasi ole kavereita?

Vierailija
27/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:38"]

[/quote]

"äiti, mä haluaisin sinne festareille elokuussa, mennäänkö yhdessä, liput yhteensä 200"

Että tätä rataa. Tietysti voi sanoa Ei, mutta pointti on, että teinillä mieliteot ovat kalliita, samoin harrastukset. Esim. Minun teinini on kova kuvataideharrastaja, käy kuvataidekoulua ja kuvataidepainoteista yläkoulua, ja siinä missä päiväkoti-ikäisenä riittivät Tiimarin tussisetit, nyt tarvitaan noita sivellin-tusseja, jotka maksavat kappaleelta saman mitä ennen koko setti.

8

[/quote]

Ennen kuin joku vastaa tähän, että kyllä nuori pärjää itsekin ja tienatkoot itse rahansa omiin mielihaluisin

Omalla tytöllä on kaveri, kenellä ei ole koskaan rahaa. Tyttöäni harmittaa, kun kaveri ei pääse oikein mihinkään. Olen sitten usein maksanut kyydit ja kuskannut tätä kaveria ja ostanut ruoat ja maksanut sisäänpääsyt, jos olemme menneet jonnekin, sekä yöpymiset. Muuten tämä kaveri ei pääsisi mihinkään.

Tämä ei tietenkään kuulu toisaalta asiaan, mutta ihmettelen, että äidillä on silti varaa kulkea joka viikonloppu ravintoloissa ja ostaa itselleen uusia bilevaatteita, mutta tytölle ei riitä rahaa mihinkään. 

Vierailija
28/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen vaatimat kaikenmailman urheiluvälineet ja vaatteet maksaa ja ne on kalliimpia isommalle lapselle. Lisäksi lapsi saattaa ruvate haluamaan kaikenlaista koska "kaverillakin on". Luokkaretkimaksut, iltapäiväkerhomaksu, harrastusmaksut ym. Kuitenkin paljon kiinni mitä vanhemmat on valmiit kustantamaan. Meille oli varmaan kallein aika kun lapset oli siinä 15-18 vuotiaita, silloin tippuu lapsilisät pois mutta taas koulu maksaa eniten kun kirjat ja mahdolliset muut koulun vaativat välineet maksaa eniten.

Vierailija
29/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:54"]

[/quote]

Eikö pojallasi ole kavereita?

[/quote]

Mitenkähän tämä pitäisi tulkita " Käy joskus syömässä kiinalaisessa kavereiden kanssa. "

Vierailija
30/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:59"]

[/quote]

8

[/quote]

Ennen kuin joku vastaa tähän, että kyllä nuori pärjää itsekin ja tienatkoot itse rahansa omiin mielihaluisin

Omalla tytöllä on kaveri, kenellä ei ole koskaan rahaa. Tyttöäni harmittaa, kun kaveri ei pääse oikein mihinkään. Olen sitten usein maksanut kyydit ja kuskannut tätä kaveria ja ostanut ruoat ja maksanut sisäänpääsyt, jos olemme menneet jonnekin, sekä yöpymiset. Muuten tämä kaveri ei pääsisi mihinkään.

Tämä ei tietenkään kuulu toisaalta asiaan, mutta ihmettelen, että äidillä on silti varaa kulkea joka viikonloppu ravintoloissa ja ostaa itselleen uusia bilevaatteita, mutta tytölle ei riitä rahaa mihinkään. 

[/quote]

Mitä äiti sanoo siitä, että tyttö on jopa yöreissuissa eikä omaa rahaa kulu ollenkaan? Oletko itse kysynyt "pääseekö xx meidän mukaamme sinne ja sinne". Ehkä likka ei ole edes pyytänyt kotoa rahaa, kun ilmankin pääsee.

Vierailija
31/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti 264€ - ip-kerho 80€.

Vähemmän retkiä joihin omat eväät.

Koulureppu 20€, muutama kynä ja kumi...

Vaatteet, urheiluvälineet, harrastukset, kaverisynttärit +/- 0€.

Päiväleirit lapsen kesäloman alussa 100-200€? Poissaolot töistä ekaluokkalaisen lomien aikana ?€, joudun varmaan pitämään palkatonta 4-6 viikkoa.

Lomat sesonkiaikaan kalliimpia. Muutkin työkaverit haluaa olla joulun välipäivät pois... hiihtolomasta ja kesästä helpompi sopia.

Eli ekaluokkalaisen äitinä sanoisin, että kulut eivät ole muuttuneet. Loma-aikojen järjestelyt aiheuttaa harmaita hiuksia ja välillisiä kuluja.

Vierailija
32/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella maksaa kk-kortti bussiin. Kenkäkoko kasvaa yhtäkkiä pari numeroa, pituuskasvu on järkyn nopeaa, hygieniatuotteita käytetään jo paljon. Jos harrastaa jotain, seura- ja varustemaksut maksaa. Ruokaa menee valtavasti, tämä ainakin pojilla. Siinä lähinnä pakolliset jutut. Sitten päälle jos haluaa tehdä jotain tai käydä jossain kavereiden kanssa.

Vierailija
33/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen "kustannukset" nousee tasaisesti kaiken aikaa kun hän vanhenee. Kaikkein kallein paukku tulee kun lapsi täyttää 18 (jos maksaa hänelle ajokortin) ja lapsilisäkin loppui kun täytti 17.

Vierailija
34/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kasvupyrähdyksissä menee äkkiä koko vaatearsenaali uusiksi ja vaatteiden suhteen alkaa olla jo vähän vaatimuksia, ihan mikä tahansa tarjous t-paita ei enää tahdo kelvata.

Vierailija
35/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:59"]

[/quote]

8

[/quote]

[/quote]

Teini alkaa liikkua toisiaan aika paljon kodin ulkopuolella. Pitää olla bussirahaa ja jos on pois kotoa, niin pitää ehkä ostaa jotain syötävääkin jne.

Vierailija
36/36 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tajua miten tuo kasvupyrähdys muka nostaa kuluja.... ihan samalla lailla lapsi on kasvanut vauvasta asti, jatkuvasti saa olla ostamassa isompaa vaatetta ja varustetta, kunnes se kasvu joskus teini-iän loppupuolella lakkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi