Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eettisempää ruokaa normiperheeseen?

Vierailija
12.02.2015 |

Kuulisin mieluusti asiaan perehtyneiden kommentteja ja neuvoja, koskien eettisemmin tuotetun ruuan hankintaa.

Miten voisi valita eettisemmin tuotettua ruokaa marketista? Mitä se on? Kertokaa ihan tuotteita, joista on parempi vaihtoehto tarjolla.

Esimerkiksi mikä lihatuotanto aiheuttaa vähiten kärsimystä eläimille? Mikä on eettisin liha?

Entäs kalatuotteet? Mitä valita, mitä vältellä ja miksi? 

Entäs kasvikset ja hedelmät?

Luulen että täällä on muitakin, joita kiinnostaa tehdä parempia valintoja arjen ruokaan, mutta tietous puuttuu. :)

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhon rasvaisimmat osat.

Vierailija
2/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhah, myönnän tappioni, olin todella ainoa jota kiinnostaa. :D

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:57"]

Hahhah, myönnän tappioni, olin todella ainoa jota kiinnostaa. :D

-ap

[/quote]

Ethän ollut!

Vierailija
4/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärjistäen vähemmän eläinkunnan tuotteita, enemmän kasvikunnan ja nekin kausiperiaatteella. Toki tämä vähän riippuu siitäkin mitä ajattelet eettisellä. Itselläni esim. käsitys, että kananmuna on aika hyvä ilmaston ja proteiinin kannalta ajateltuna mutta tietenkin jos eläinten oikeuksia miettii niin ei ehkä niinkään. Mutta kananmunista tietenkin luomutuotteet.

Kalasuosituksia kannattaa varmasti etsiä wwf:n kalaoppaasta, lihaan ottanee joku muu kantaa (itse syön lihoista vain kalaa).

Lautasille linssejä ja papuja. Kannattaa itse liottaa ja keittää esim. linssikeittoja yms. Juurekset ovat myös eettistä syötävää samoin kuin viljatuotteet. Kasvikunnan tuotteista ilmaston ja ympäristön kannalta esim. kotimaiset tomaaatit ja kurkku eivät ole näin talvisaikaan hyviä. Olisi parempi suosia enemmän juureksia, kaalia yms. Kotimaiset marjat kannattaa myös muistaa. Soijatuotteita voi myös kohtuudella syödä (lihansyöjät kuluttavat välillisesti joka tapauksessa suurimman osan soijasta).

Itse uskon kohtuuteen kaikessa. Meilä syödään monenlaista, välillä varmasti eettisesti kyseenalaistakin mutta paljon kuitnekin juureksia, marjoja yms.

Vierailija
5/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jäi vielä miettimään mikä on normiperhe ja mitä tarkoitat sillä. Meillä minä ja mies ja kaksi lasta. Kasvis-kalaruokaa syömme. Olemme varmaan aika normiperhe mutta harvoin nimittäisin meitä niin. Luomu ja gmo-vapaus kannattaa muistaa samoin kuin reilun kaupan tuotteet (esim. banaani, teet, kaakao, suklaa jne)

Vierailija
6/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://ask.fm/Moisala kysy täältä

Vierailija
7/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:06"]

Kärjistäen vähemmän eläinkunnan tuotteita, enemmän kasvikunnan ja nekin kausiperiaatteella. Toki tämä vähän riippuu siitäkin mitä ajattelet eettisellä. Itselläni esim. käsitys, että kananmuna on aika hyvä ilmaston ja proteiinin kannalta ajateltuna mutta tietenkin jos eläinten oikeuksia miettii niin ei ehkä niinkään. Mutta kananmunista tietenkin luomutuotteet.

Kalasuosituksia kannattaa varmasti etsiä wwf:n kalaoppaasta, lihaan ottanee joku muu kantaa (itse syön lihoista vain kalaa).

Lautasille linssejä ja papuja. Kannattaa itse liottaa ja keittää esim. linssikeittoja yms. Juurekset ovat myös eettistä syötävää samoin kuin viljatuotteet. Kasvikunnan tuotteista ilmaston ja ympäristön kannalta esim. kotimaiset tomaaatit ja kurkku eivät ole näin talvisaikaan hyviä. Olisi parempi suosia enemmän juureksia, kaalia yms. Kotimaiset marjat kannattaa myös muistaa. Soijatuotteita voi myös kohtuudella syödä (lihansyöjät kuluttavat välillisesti joka tapauksessa suurimman osan soijasta).

Itse uskon kohtuuteen kaikessa. Meilä syödään monenlaista, välillä varmasti eettisesti kyseenalaistakin mutta paljon kuitnekin juureksia, marjoja yms.

[/quote]

Soijaa ei kannata syödä. Lihoista pitäisi kelvata muutkin osat kuin fileet.

Vierailija
8/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, nro 5 kattavasta vastauksesta! :)

Lihapuolella ja niissä kananmunissa tarkoitin tuotteita, jotka aiheuttavat mahdollisimman vähän kärsimystä eläimille. Näissä varsinkin kaipaisin neuvoa?

Yleisesti olen vähentänyt jo lihan kulutusta ja syön kasviksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja enemmän. Syön lähiruokaa sekä kasvatan itse hieman jotain ja kerään marjoja.

Mutta lihapuoli? Olen aiemmin kuullut että broilerituotanto aiheuttaisi paljon kärsimystä eläimille? Mikä olisi parempi vaihtoehto korvaavaksi?

Takaako Suomessa myytävä luomu aidosti sen että eläin on kasvanut paremmissa oloissa? Esim. kananmunien kohdalla joku kirjoitti jossain nettipalstalla, että eri munilla ei olisi paljon eroa, jos miettii kanan kärsimyksen vähentämistä.

-ap

Vierailija
9/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kavereilla on noita ruohonleikkurilampaita, sellaisesta saa usein ostaa puolikkaan.

Vierailija
10/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläimet pitäisi myös ruokkia lajin mukaisella ravinnolla.

Vierailija
11/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha pois tai vähintäänkin murto-osaan nykyisestä (jos ootte keskivertokuluttajia). Luomua ja riistaa.

Tilalle linssejä, papuja, pähkinöitä jne.

Maustakaa kasvikset hyvin, niin ette kaipaa eläinten syömistä.

Vierailija
12/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papusoppaa niin perkeleesti!

Vierailija
13/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on palkokasveille (linssit, pavut, pähkinät, herneet, soija jne) allerginen?

Vierailija
14/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:45"]

Liha pois tai vähintäänkin murto-osaan nykyisestä (jos ootte keskivertokuluttajia). Luomua ja riistaa. Tilalle linssejä, papuja, pähkinöitä jne. Maustakaa kasvikset hyvin, niin ette kaipaa eläinten syömistä.

[/quote]

Höpöhöpö

Vierailija
15/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lihaa haluaa, niin ehdottomasti luomua kaikki. Kaikki eläinperäiset tuotteet kannattaa ostaa luomuna, sillä luomueläimiä ainakin yritetään kohdella paremmin. Hyvin toki pärjää ilmankin (ja edullisemmin). Paljon siis kasviksia, hedelmiä ja marjoja kauden mukaan. Tämä kannattaa laittaa esille ja muistaa katsoa:

http://www.yhteishyva.fi/documents/18010/250039/YH0814_satokalenteri_pysty_Low.pdf/6249e11b-13a5-423e-a81e-9f4155c337bb

Vierailija
16/20 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä, siellä olikin paljon vastauksia aiheesta. :)
Yksi selkeä muutoskohde tuli tuolta löydettyä, jonka voisin helposti toteuttaa itsekin, eli poistan ruokavaliostamme kokonaan kananmunat, broilerin sekä pyrin vähentämään maidonkulutuksen minimiin. Vähennän muutoinkin lihan ostoa ja yritän kauppareissulla löytää jotain laadukkaampaa ja asiallisesti tuotettua punaista lihaa. Kalaa voisimme syödä enemmänkin.
Ap

Vierailija
17/20 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:57"]

Kiitos linkistä, siellä olikin paljon vastauksia aiheesta. :) Yksi selkeä muutoskohde tuli tuolta löydettyä, jonka voisin helposti toteuttaa itsekin, eli poistan ruokavaliostamme kokonaan kananmunat, broilerin sekä pyrin vähentämään maidonkulutuksen minimiin. Vähennän muutoinkin lihan ostoa ja yritän kauppareissulla löytää jotain laadukkaampaa ja asiallisesti tuotettua punaista lihaa. Kalaa voisimme syödä enemmänkin. Ap

[/quote]

Ootko ihan viisas?

Vierailija
18/20 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eettisyys, voi helvata mikä sana. Ei tuu muuta mieleen kuin rahalla ostettu hyvä omatunto ja tärkeilevä luonne "katsokaa alempiarvoiset kun minä olen nyt niin kovin eettinen"

Vierailija
19/20 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:57"]Kiitos linkistä, siellä olikin paljon vastauksia aiheesta. :)
Yksi selkeä muutoskohde tuli tuolta löydettyä, jonka voisin helposti toteuttaa itsekin, eli poistan ruokavaliostamme kokonaan kananmunat, broilerin sekä pyrin vähentämään maidonkulutuksen minimiin. Vähennän muutoinkin lihan ostoa ja yritän kauppareissulla löytää jotain laadukkaampaa ja asiallisesti tuotettua punaista lihaa. Kalaa voisimme syödä enemmänkin.
Ap
[/quote]

Jos taas haluatte syödä terveellisesti niin broileri ja kananmunat ja maitotuotteet on kyllä paljon parempi kuin se punainen liha..
Ja ekologisesti myöskin kana ja kananmunat on parempi vaihtoehto kuin nauta ja sika.

Vierailija
20/20 |
13.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 00:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 23:57"]Kiitos linkistä, siellä olikin paljon vastauksia aiheesta. :) Yksi selkeä muutoskohde tuli tuolta löydettyä, jonka voisin helposti toteuttaa itsekin, eli poistan ruokavaliostamme kokonaan kananmunat, broilerin sekä pyrin vähentämään maidonkulutuksen minimiin. Vähennän muutoinkin lihan ostoa ja yritän kauppareissulla löytää jotain laadukkaampaa ja asiallisesti tuotettua punaista lihaa. Kalaa voisimme syödä enemmänkin. Ap [/quote] Jos taas haluatte syödä terveellisesti niin broileri ja kananmunat ja maitotuotteet on kyllä paljon parempi kuin se punainen liha.. Ja ekologisesti myöskin kana ja kananmunat on parempi vaihtoehto kuin nauta ja sika.

[/quote]

Perustele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä