Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haku yliopistoon vai välivuosi?

Vierailija
12.02.2015 |

... Mulla ei ole mitään tietoa mitä voisin opiskella. On muutamia vaihtoehtoja, (matematiikka, lääkis, kemia, rakennustekniikka), mutta kaikissa on merkittäviä huonoja puolia. 

Matikka on mielenkiintoista ja tykkään etenkin sellaisista todistamistyyppisistä jutuista mitä yliopistossa tehtäisiin, olen harjoitellut sellaisia omaksi ilokseni ja matikan koulutusohjelma kuulostaisi kyllä minulle sopivalta, mutta ne työtehtävät mihin voisin työllistyä ei nappaa, etenkin opetustyöhön en halua.

Lääkis on liian vaikeapääsyinen, vaikka paperini (LEC tähän mennessä) on ihan jees, niin sinne tulee niin paljon porukkaa jotka lukee pääsykokeeseen 10 tuntia päivä, hakee ties monettako kertaa yms. että sen varaan en uskalla laskea. Terveyskeskuslääkärin työkään ei ole ihan sitä mitä haluaisin.

Kemian työllisyys on vaan surkea, eikä se ole edes (minun mielestäni) niin kiehtovaa kun matikka.

Rakennustekniikka (tai ehkä joku muu tekniikka) voisi olla ihan jees, mutta en ole lukenut fysiikkaa ollenkaan, enkä edes tiedä onko käsitykseni alasta oikea. Mahdolliset työt (minun käsityksen mukaan) ehkä mielenkiintoisimpia näistä aloista mitä harkitsen.

Mietin sitten että pitäisinkö välivuoden, että saisin lisää miettimisaikaa ja ansaittua hieman rahaa käymällä töissä, ja ehkä jos saan rahaa opiskelisin hieman avoimessa jotta näkisin millaista se opiskelu oikesti on. Onko muita välivuotta harkitsevia tai onko jollain kokemuksia noista mun aloista? 

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä välivuosi!

Vierailija
22/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:30"]

Ihan paskoja neuvoja. Ensikertalaisuuden painotus 2016 alkaen tarkoittaa sitä, että "mitä tahansa" korkeakoulupaikkaa ei kannata enää ottaa vastaan, ellei ole varma, että kyseessä on se ainoa oikea ala jolla aikoo olla loppu elämänsä. Joku kokeiluna aloitettu, kesken jäänyt koulutus vie pahimmassa tapauksessa myöhemmän mahdollisuutesi päästä enää muualle.

[/quote]

Kun on saanut opiskelupaikan, ei ole homma eikä mikään vaihtaa pääainetta, jos ala ei miellytäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:30"]

Ihan paskoja neuvoja. Ensikertalaisuuden painotus 2016 alkaen tarkoittaa sitä, että "mitä tahansa" korkeakoulupaikkaa ei kannata enää ottaa vastaan, ellei ole varma, että kyseessä on se ainoa oikea ala jolla aikoo olla loppu elämänsä. Joku kokeiluna aloitettu, kesken jäänyt koulutus vie pahimmassa tapauksessa myöhemmän mahdollisuutesi päästä enää muualle.

[/quote]

Kun on saanut opiskelupaikan, ei ole homma eikä mikään vaihtaa pääainetta, jos ala ei miellytäkään.

[/quote]Ensinnäkin pääaineen vaihto ennen kandia lopettaa opintotuen maksamisen kokonaan ja lopullisesti. Toiseksi vaihto onnistuu vain normaalin pääsykokeen kautta, ja siinä vanha opiskelija on uutta heikommilla uudistuksen myötä.

Vierailija
24/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on tehnyt kandin, on paljon vaihtoehtoisia maisteriopintoja, samassa tai eri tiedekunnassa, joihin voi hakea. Pääainetta ei tarvitse vaihtaa, vaan maisteriopinnot voi tehdä vaikka johonkin monitieteiseen kokonaisuuteen.

Vierailija
25/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 20:41"]

Kun on tehnyt kandin, on paljon vaihtoehtoisia maisteriopintoja, samassa tai eri tiedekunnassa, joihin voi hakea. Pääainetta ei tarvitse vaihtaa, vaan maisteriopinnot voi tehdä vaikka johonkin monitieteiseen kokonaisuuteen.

[/quote]Joo, ja kansiin rinnastettavilla amk-raksainssin papereilla voi siirtyä vaikka tekemään oikeustieteen maisteriopintoihin tai lukea lääkäriksi kahdessa vuodessa. Turha enää tuhlata aikaa ja rahaa pääsykokeisiin! Näin helppoa se nykyään on!

Vierailija
26/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon mars :) kouluputki on hyvä pitää päällä, ja rakennusala on todella mielenkiintoinen. Opiskelen itse arkkitehdiksi ja dippainssiksi, paras päätös elämässäni! Välivuoden ottanut kaverini työskentelee mäkkärin kassalla ja hoitaa yksin rennon välivuoden tuotosta, festarivauvaa... Jos vaan voit, niin älä pidä välivuotta ellet vastaanota opiskelupaikkaa ensin.

Vierailija
27/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:34"]

Yliopistoon mars :) kouluputki on hyvä pitää päällä, ja rakennusala on todella mielenkiintoinen. Opiskelen itse arkkitehdiksi ja dippainssiksi, paras päätös elämässäni! Välivuoden ottanut kaverini työskentelee mäkkärin kassalla ja hoitaa yksin rennon välivuoden tuotosta, festarivauvaa... Jos vaan voit, niin älä pidä välivuotta ellet vastaanota opiskelupaikkaa ensin.

[/quote]

Miten pystyt tekee sekä DI:n että arkkarin samaan aikaan? 

T: en päässyt arkkariksi viime vuonna, nyt teknillisessä mutta en arkkitehtinä :(

Vierailija
28/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 21:34"]

[/quote]

Miten pystyt tekee sekä DI:n että arkkarin samaan aikaan? 

T: en päässyt arkkariksi viime vuonna, nyt teknillisessä mutta en arkkitehtinä :(
[/quote]
Erikoisjärjestelyt ja periaatteessa kaiken vapaa-ajan uhraaminen opiskeluajan ajaksi. Opiskeluissa kestää myös pidempään, vaikka opintopisteitä ropisee urakalla. Mutta on kuitenkin mahdollista :) ensimmäisen vuoden seurasin vain arkkitehtuurin ohjelmaa.

Vierailija
29/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisithan hakea opiskelemaan rakennustekniikkaa, jos sua eniten kiinnostaa ja siinähän on sitä matikkaa myös. :)

Vierailija
30/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae nyt täysillä, pidä välivuosi sitten, jos et pääse mihinkään. Ei sitä tahallaan kannata hukata sitä etua, mikä saman vuoden ylioppilaalla on hakuprosessissa.

Vierailija
31/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko, että tekniikan alalle välttämättä tarvitsee fysiikan osaamista. Luultavasti jo pelkkä matematiikan osaaminen antaa tarvittavat valmiudet.

Vierailija
32/32 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sinne matikalle jos se sua kiehtoo :) jos et halua opeksi niin ei se ole ainoa vaihtoehto, voithan tehdä vaikka väitöskirjan ja taas viettää pari vuotta elämästäsi sinua kiinnostavan asian parissa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme