Miksi on ok uskoa jumalaan mutta ei kummituksiin?
Onhan paranormaalista energiasta enemmän todisteita kuin jumalasta?
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:39"]
Niinpä. Mä rinnastan enkelit ja kummitukset. En voi uskoa enkeleihin, koska silloin mun pitäisi uskoa myös kummituksiin ja muihin pahoihin henkiin. Mun logiikalla toista ei voi olla ilman toista, se olisi "älyllistä" epärehellisyyttä.
[/quote]
Minä en usko kummitusten olevan yhtä ihmismäisiä kuin enkeleiden uskotaan olevan vaan energialatausta, joka purkautuessaan aiheuttaa ilmiön jota kutsutaan kummitteluksi. Eli en usko sieluun tai siihen, että henkilö pystyy kuolemansa jälkeen jotenkin tietoisesti toimimaan maan päällä, vaan jättää jälkeensä energiajäljen. Ap
Kukaan ei ole pystynyt todistamaan kummitusten olemassaoloa. Siksi.
Samaa olen joskus pohtinut ja vastausta en ole keksinyt.
Molemmat kuuluvat samaan uskoon, nimittäin siihen, että ihmisellä on kuolematon sielu. Kristinuskossa ei ole käsitystä siitä, että sielu jäisi kuolevaisten maailmaan kummittelemaan. Sielu joko raukeaa tyhjiin tai päätyy taivaaseen tai katolisilla kiirastuleen. Jos uskoo kummituksiin, uskoo myös Jumalaan ja hänen luomistyöhönsä.
Kuolleet makaavat haudoissaan tuntematta ja tietämättä mitään ja vasta viimeiselle tuomiolle heidät herätetään.
"Kummitukset" ovat pahoja tietäjähenkiä ja Saatanan palveluksessa. Tämän takia kaikenlainen kuolleisiin yhteydessä oleminen ja nekromantia on suurta syntiä ja kuolleistaennustajat ja spiritistit tuomitaan ikuiseen kadotukseen.
Niinpä. Mä rinnastan enkelit ja kummitukset. En voi uskoa enkeleihin, koska silloin mun pitäisi uskoa myös kummituksiin ja muihin pahoihin henkiin. Mun logiikalla toista ei voi olla ilman toista, se olisi "älyllistä" epärehellisyyttä.
Kummastakaan ei ole mitään todisteita. Uskonasioita molemmat ja kummasti se todistustaakka on niillä jotka eivät usko.
Siksi koska Jumala on! Kummitukset taas ei ja siten koska Raamatussa sanotaan...
Mikä se sielu on? Pelkkä metafora jstkn aineettomasta ja ajattomasta. Fiktioissa se voi olla toimiva, tosielämässä arvoton ja tarpeeton.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:48"]
Mikä se sielu on? Pelkkä metafora jstkn aineettomasta ja ajattomasta. Fiktioissa se voi olla toimiva, tosielämässä arvoton ja tarpeeton.
[/quote]
Sielu on ihmisen psyyke, ajatteleva persoona.
Ei ole ok uskoa kumpaankaan. Mistä olet saanut väärän käsityksesi? Luulevaisilta?
On ok uskoa kumpaakin. Jokaisella ihmisellä on vapaus uskoa ihan mihin haluaa. Tai olla uskomatta.
Jos minä en näe kummituksia, niin ei se tarkoita, ettei joku toinen voisi niitä nähdä. Oma uskoni ei ole absoluuttinen totuus siitä, millainen maailma on.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:39"]
[/quote]
Tarkoitit varmaan "älyllistä epärehellisyyttä". Koko käsite tulee silloin sitaatteihin.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:11"]
[/quote]
Kuinka niin? Jumalahan on energiaa ja Jumalan teot ja johdatus näyttävät ulospäin lähes paranormaaleilta.. Tosin kirjoitit "jumalasta", joten en tiedä, mitä jumalaa tarkoitit. Shivaa, ehkä? Shivaa koskevista todisteista en osaa sanoa mitään.
Jumalien ympärille on kehitetty sellaiset rituaalit, että uskontoja voi kutsua järjestöiksi. Ja järjestäytyneillä aatteillahan on yleensä lupa toimia rauhassa. Ei poliittisista puolueistakaan saa sanoa julkisuudessa ihan mitä sattuu.
Kummituksilla ei ole ainakaan vielä minkäänlaista etujärjestöä. Ensin pitäisi kai olla jonkinlainen pääkummitus tiedossa ja muutama muukin Kummituksen Poika tai vastaava, ja niiden varaan voisi perustaa ja rekisteröidä uskonnon. Ja sitten vain Aave Mariaa joikhaamaan tasavertaisena ristillisten, muslimien ja muiden Omituisten Otusten Kerhojen rinnalle.
[quote author="Vierailija" time="13.02.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 18:11"]
[/quote]
Kuinka niin? Jumalahan on energiaa ja Jumalan teot ja johdatus näyttävät ulospäin lähes paranormaaleilta.. Tosin kirjoitit "jumalasta", joten en tiedä, mitä jumalaa tarkoitit. Shivaa, ehkä? Shivaa koskevista todisteista en osaa sanoa mitään.
[/quote]
Mikä ihmeen Jumalallinen teko? Mikä johdatus? Miksi pitäisi kirjoittaa Jumala, jos ei usko jumalaan.