Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Krooninen väsymys -miten tästä helvetistä pääsee eroon?

Vierailija
21.11.2021 |

Olen kärsinyt jonkin sortin kroonisesta väsymyksestä koko aikuisikäni eli noin 20 vuotta. En koskaan herää virkeänä. Voin nukkua joko 8 tai 9 tuntia tai kellon ympäri ja siltikin olen väsynyt. Olen viimeiset 1,5 vuotta nukkunut lääkkeillä. Olen parhaimmillani illalla klo 20.00 jälkeen ja epäilen, että minulla myöhäistynyt vuorokausirytmi.

Olen käynyt otattamassa omakustanteisesti labroja ja ferritiini sekä D-vitamiini ovat olleet alhaiset mutta ferritiini oli lääkärien hehkuttamissa viiterajoissa (17). Olen syönyt vitamiineja ja rautaa purkista pitkiä aikoja. Jossain vaiheessa aina kyllästyn siihen, koska en huomaa eroa olossani, syön tai en syö vitamiineja.

Väsyn ihmisten seurassa. Selviän töissä asiantuntijatehtävissä mutta iltaisin kotona en jaksa mitään tai ketään. Etätyöt ovat sopineet minulle hyvin ja korona-aika on sopinut minulle erinomaisesti, koska nyt ei tarvitse selitellä, miksi en pääse, eli jaksa, lähteä tapaamaan ihmisiä tai osallistua mihinkään.

Tämä väsymys estää minua tekemästä asioita kotona. Remonttitarpeita on omakotitalossa paljon mutta niitä on turha aloittaa, koska ne jää luultavasti kesken, kuten suurin osa projekteistani.

Liikun jaloin tai julkisilla, jotta saan hyötyliikuntaa. Syön kasvis- ja kalapainotteisesti. En polta tai käytä juurikaan alkoholia. Olen luopunut myös kahvin juonnista. Limua en myöskään juo.

Miten tästä helvetin väsymyksestä pääsee eroon? Onko kanssakärsijöitä, jotka ovat löytäneet jonkun kikka kolmosen?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ylipainoa? Mites verensokerit? Masennus? Jätä ainakin alko kokonaan pois. Jos otat oluen jouluna ja juhannuksena niin siiten sillä ei tosin oo ehkä väliä..

Ylipainoa on nyt mutta ei sitä esim. vielä 10 vuotta sitten ollut. Verensokerit ovat aina olleet hyvät, kun esim. raskauksien aikana ja muutaman kerran muutenkin on niitä kontrolloitu. Masennusta tämä ei ole vaan väsymystä.

Vierailija
22/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet teistä on ehdottanut uniapneaa. Te, joilla itsellä on kokemusta tai tietoa uniapneasta, niin olisinko voinut kärsiä tästä koko ajan, koska väsymystä on jatkunut sen yli kaksikymmentä vuotta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt myös tästä reilut kymmenen vuotta. Syy ei tosin kuitenkaan välttämättä ole sama kuin sinulla. Itselläni on havaittavasti auttanut berberiini ja Q10, karnosiinista taisi myös olla apua. Maksimiannos berberiiniä oli paras. Koska oma ongelmani ei kuitekaan ratkennut sillä, valmisteet ovat kalliita enkä ole työkykyinen, en itse tällä hetkellä syö niitä.

Itse epäilen oman jatkuvan uupumukseni aiheutuvan suolistosta. Näin voi olla silloinkin, vaikkei olisikaan ärtyvää suolta. CFS eli uupumussyndrooma on yhdistetty suoliston epätasapainotiloihin.

Viljojen poisjättäminen tai liotettuna/fermentoituna syöminen voi auttaa. Monilla on hyviä kokemuksia tästä ja vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.

Ferritiini kannattaa ihan ehdottomasti ottaa vakavasti, ja uniapnea selvittää myös. Kilpirauhanen on yksi mahdollinen aiheuttaja. Kannattaa käydä hyvällä funktionaalisella lääkärillä, vaikka se kallista onkin.

Vierailija
24/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko keliakia tutkittu?

Sekin ilmenee väsymyksenä.

Vierailija
25/25 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan laihduttaa. Ylipainoiset on aina väsyneitä ja eivät saa mitään aikaan. Piristäviä lääkkeitä ovat mm. amfetamiinijohdannaiset jotka ovat suosittuja Amerikassa.