Miksi kaupunkilaisuutta pitää jatkuvasti puolustella?
Jatkuvasti maalaiset hyökkäävät täälläkin kaupunkilaista elämäntapaa kohtaan. Onko se niin vaikeaa hyväksyä, että oma tapa elää ei viehätä kaikkia?
Kommentit (30)
Minä taas ihmettelen miksi pitää tehdä vastakkainasettelua maalaiset (ainakin aiemmin käytetty synonyyminä junteista heinähatuista) vs. kaupunkilaiset (helsinkiläisten mielestä kaikki pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat ovat maalaisia)
Minä olen taas huomannut enemmän maalaisten panettelua kaupunkilaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen miksi pitää tehdä vastakkainasettelua maalaiset (ainakin aiemmin käytetty synonyyminä junteista heinähatuista) vs. kaupunkilaiset (helsinkiläisten mielestä kaikki pääkaupunkiseudun ulkopuolella asuvat ovat maalaisia)
Ei se noin oo vaan kaikki Stadin ulkopuolella asuvat ovat maalaisia.
Sitä minäkin ihmettelen. Johtuu varmaan siitä että kaupungeissa voi harrastaa niin monenlaisia asioita joita ei maalla ikinä pystyisi. Ihan kateellisia ovat.
Ymmärrän hyvin molempia ja siksi napsinkin rusinat pullasta, asuen kesät maalla, talvet kaupungissa.
Olin aikaisemmin sitä mieltä, että stadilaisia moititaan turhaan. Sitten kohtasin nopeassa tahdissa niin stereotyyppisen ylimielisiä ko. ryhmän edustajia, että oli pakko muuttaa käsitystäni.
Varmasti suurin osa helsinkiläisistä on ihan OK perussakkia, kyllä minä sen tiedän. Mutta vaikea säilyä neutraalina, kun ne mädät omenat ovat niin kamalia.
Missä pitää muka puolustella?
Eikö kyseessä ole kuitenkin lähinnä kissanhännänveto, jota on ollut ikiaikoja? Sekopäille ei tarvi antaa lisää tuulta siipien alle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin molempia ja siksi napsinkin rusinat pullasta, asuen kesät maalla, talvet kaupungissa.
Voin ottaa sit pullat ja asua maalla.
Tulonsiirrot kaupungeista maaseudulle tulee lopettaa.
Riittää että maalla on infraa ruokin kuljettamiseen ja kouralliselle jättifarmeja operoivia renkejä.
Jos joku haluaa ihan muuten vaan asua siellä, niin ei ole rikkaiden kaupunkien asia elättää näitä pikkukyliä.
Musta henkilökohtaiset valinnat ei ole kenenkään asia. Olen elänyt sekä maalla että kaupungissa, joten vertailupohjaa löytyy. Maalla piti olla auto ja työmatkat oli aina sen 60-100 km, työtä ei löytynyt koskaan samalta kylältä koska sukulaistytöt sai kaikki paikat. Maalla asuminen meni siinä vaiheessa kun lapset oli pieniä, siinä oli omat hyvät puolensa, mutta en näe mitään syytä miksi mun olisi pitänyt jatkaa sitä elämäntapaa lasten kasvettua aikuisiksi. Toisesta lapsista tuli kyllä maatalousalan ihminen ja onnea hänelle, toinen haluaa kaupunkiin. Olemme kaikki koulutettuja ihmisiä, ja tietenkin haluan asua siellä missä on työpaikka. Tälläkin kertaa se löytyi kaupungista, ja nautin nyt siitä että bussi kulkee lähes oven vierestä ja kaupat on lähietäisyydellä. En ymmärrä sitä että joku pahoittaa tästä elämäntavasta mielensä. En ole mikään käytännön ihminen ja asun siksi mieluummin kerrostalossa. En myöskään vihaa ihmisiä, joten siedän hyvin elämisen ääniä kunhan ne ovat kohtuuden rajoissa.
Kaupunkilaisuushan on siinä mielessä hieman noloa että ollaan niin irtautuneita elämän tosiasioista, esim miten pärjäisivät jos kaikki ei olisi ostettavissa palveluina. Sellaiset elämän perustaidot jäävät puuttumaan kun kaupungissa ei tarvi itse osata paljon mitään esim asuntooon tai ruoanhankintaan liittyvää.
Mutta tällä palstalla kyllä enemmän haukutaan maalaisia, varmasti siksi että niin iso osa asuu nykyään aupungissa, siksi tämäkin kommentti saa alapeukkuja kosa hävetään kun tuon nämä faktat esiin.
PS. itse asun keskikokoisessa kaupungissa mutta arvostan enemmän maalla eläviä
En ole huomannut. Mitäpä se kenellekään kuuluu tai on keneltäkään pois jos joku haluaa asua ja elää eri tavalla kuin itse. Henkilökohtaisesti sekä iso kaupunki että pikku kyläpahanen olisi mulle kauhistus. Kohtalaisen pieni kaupunki jossa kuitenkin toimivat peruspalvelut eikä jokaista vastaantulijaa tunne sopii minulle loistavasti.
Kyllä täällä enemmän meitä pienissä kylissä asuvia miehiä haukutaan ja solvataan kuin kaupungeissa asuvia miehiä.
kepun nuoriso säätiö narahti rahoitus virheistään NYT OIKEUDESSA. demari toverit osasivat kupata paremmin kajamon kautta TOVERIA EI TUOMITA SUOMESSA.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä enemmän meitä pienissä kylissä asuvia miehiä haukutaan ja solvataan kuin kaupungeissa asuvia miehiä.
Maalla asuva mieskin varmaan ymmärtää, ettei sieltä kuolevasta kylästä löydy korkeasti koulutetulle naiselle töitä. Paikat jaetaan sen mukaan, kenelle satut olemaan sukua tai tuttava. Ammattitaidolla ei ole niin hirveästi siinä kohtaa väliä.
Itseasiassa olen käynyt maalla töissä, mutta se suhtautuminen vaikkapa homoihin ja ulkomaalaisiin oli niin kuvottavaa ettei osunut yhtään mun arvomaailman kanssa yhteen.
Ne haukkujat ovat itse maalta. Aidot kaupunkilaiset eivät hauku maalla asuvia.
t. monen polven helsinkiläinen
Helsinkiläiset ovat koppavia. Mielenterveys siellä huonossa jamassa kaikilla.
Olen paljasjalkainen stadilainen, mutta en koe että minulla olisi minkäänlaista "elämäntapaa" siksi.
Minä nyt vaan olen kaupunkilaispoika, politisoimatta.