Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jo viidettä kertaa ilman synttärikutsua

Vierailija
12.02.2015 |

6-vuotiaalla Miralla (nimi muutettu) ei ole esikoulussa ainuttakaan kaveria. Häntä kiusataan ja syrjitään. Mira jäi tällä viikolla myös viidettä kertaa ilman synttärikutsua – ainoana lapsena. Uudellamaalla sijaitsevassa kunnassa esikoulua käyvän Miran päivät ovat vaikeita.

– Hän on ujo ja hiljainen tyttö. Lapset syrjivät häntä selvästi. Hän jää esikoulussa muiden jalkoihin. Hänet on jätetty yksin isossa ryhmässä. Hän joutuu leikkimään joka päivä yksin, tytön äiti kertoo Ilta-Sanomille.

Miran syrjiminen tuli esiin jälleen tällä viikolla. Hän oli ryhmänsä ainut tyttö, joka ei saanut kutsua toisen esikoululaisen synttärikutsuille. Ja tämä tapahtui jo viidettä kertaa. Mira aloitti esikoulun viime vuoden elokuussa.

– Hän ei ole saanut siis ainuttakaan synttärikutsua esikoulunsa aikana. Tästä on tullut jo vitsi lastenkin keskuudessa. Lapset huutavat Miralle päin naamaa, miksei hän saa kutsua, ja henkilökunta ei puutu asiaan millään tavalla, äiti sanoo.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1423709487954.html?pos=ok-nln

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten maailma on kyllä julma. Olin itse myös syrjitty ja kiusattu lapsi, siksi minua kovasti mietityttääkin uskallanko omia lapsia koskaan tehdä. En haluaisi kenenkään lapsen joutuvan kokemaan sitä surua yksinjäämisestä ja niitä kelpaamattomuuden tunteita mitä minullakin oli. Kamalinta näissä tapauksissa onkin kuinka joskus lasten vanhemmat sallivat tällaisen syrjimisen ja toiminnallaan ihan täysin tukevat sitä. Kusipäiset vanhemmat kasvattavat kusipäiset lapset, joista suurimmasta osasta tulee uusia kusipäisiä vanhempia :/

Kyllä, näin se menee. Aikuiset ne tässä julmia ovat. Silloin, kun nämä synttärit meillä oli ajankohtaisia, pidettiin kyllä tarkka huoli, että ryhmästä yhtä ei voi jättää kutsumatta. Jos lapsi ei millään halunnut kutsua jotain lasta omille synttäreilleen, taustalla saattoi olla kiusaamista ymv. Silloin otettiin käyttöön suunnitelma B, eli kutsuttiin päiväkotiryhmästä vain pari parasta kaveria.

Yhtä kamalaa on se, että kukaan ei tule lapsen synttäreille. Tässä on aikuisilla vastuu.

Vierailija
22/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:11"]

"Jo viidettä kertaa ilman synttärikutsua"

Kamalaa tottakai jos on totta, mutta eiköhän ne nyt ole vanhemmat jotka päättävät kenet kutsutaan ja kuulostaa oudolta, että vanhemmat sorsisivat ja kiusaisivat tätä yhtä. En usko tarinaan.

[/quote]

No normaalitilanteissa, tavallisissa koululuokissa, niin kyllä minä uskon että vanhemmilta voi jäädä huomaamatta että siellä on yksi joka ei saa kutsua, kuten itsekin tuossa kerroin sellaisesta tilanteesta hiljattain lapsen luokalla. Oma tyttäreni on myös kerran jäänyt kutsumatta ja tuolloin synttärisankari oli selittänyt lapselleni että tätä ei kutsuta siksi ettei vain yhtä voi jättää pois, joten minun lapseni on sitten se toinen joka jätetään, ja tällöinhän asia oli ilmeisesti taas ok...

Mutta lehtijutun perusteella siellä ei pitäisi olla mitenkään vahingossa mennyt ohi vanhemmilta.

Itsekin kyselin lapselta että miksei sitä yhtä kutsuta, ja oma lapseni kuulemma tämän kanssa koulussa on, mutta muut eivät kuulemma tykkää. Täytyypä vielä ottaakin puheeksi että muistaa olla tämän yhden kanssa ja koettaa saada muidenkin porukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa tottakai jos on totta, mutta eiköhän ne nyt ole vanhemmat jotka päättävät kenet kutsutaan ja kuulostaa oudolta, että vanhemmat sorsisivat ja kiusaisivat tätä yhtä. En usko tarinaan.

[/quote]

Kuinka moni vanhemmista tietää kaikki lapsen eskariryhmäläiset nimeltä? Ja muistaa moniko siitä 25 lapsesta olikaan tyttöjä.

Meillä ainakin kutsuihin kirjoitettiin ne nimet jotka lapsi luetteli, olen vilpittömästi pahoillani jos joku on häneltä unohtunut. No okei, olisin siinä naulakolla voinut lukea kaikki nimet läpi ja tarkistaa että jokaiselle on kutsu, mutta seisoin ovella kengät jalassa ja katsoin ja ihmettelin kun lapseni tiesi jokaisen naulakkopaikan ulkomuistista.

Moniko niistä kutsuista hukkuu matkalle, ennenkuin vanhemmat edes näkevät niitä? Sitten vanhempien kesken joku kysyy kyytiä millan juhliin ja toinen sanoo ettei meitä kutsuttu.... ja kutsukortti lojuu pariviikkoa eskarin kenkähyllyn alla, kun siivoojakaan ei ehdi lattiaa moppaamaan.

Vierailija
24/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:30"]

[/quote]

Kuinka moni vanhemmista tietää kaikki lapsen eskariryhmäläiset nimeltä? Ja muistaa moniko siitä 25 lapsesta olikaan tyttöjä.

Meillä ainakin kutsuihin kirjoitettiin ne nimet jotka lapsi luetteli, olen vilpittömästi pahoillani jos joku on häneltä unohtunut. No okei, olisin siinä naulakolla voinut lukea kaikki nimet läpi ja tarkistaa että jokaiselle on kutsu, mutta seisoin ovella kengät jalassa ja katsoin ja ihmettelin kun lapseni tiesi jokaisen naulakkopaikan ulkomuistista.

Moniko niistä kutsuista hukkuu matkalle, ennenkuin vanhemmat edes näkevät niitä? Sitten vanhempien kesken joku kysyy kyytiä millan juhliin ja toinen sanoo ettei meitä kutsuttu.... ja kutsukortti lojuu pariviikkoa eskarin kenkähyllyn alla, kun siivoojakaan ei ehdi lattiaa moppaamaan.

[/quote]

Lasten määrä selviää puolessa minuutissa hoitajilta kysymällä.

Vierailija
25/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi omassa lapsuudessani ja lasteni lapsuudessa oli tapana kutsua synttäreille vain parhaat ystävät, ei suinkaan koko luokkaa tai kaikkia taloyhtiön lapsia. Niitä kutsumatta jääneitä oli siis aina useampia kuin vain yksi. 

Vierailija
26/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttöä kiusasi tarhassa ja eskarissa yksi poika. Se oli semmoista eristämistä muista, nipistelyä, sormien vääntämistä ja tönimistä. Puhuin tarhan henkilökunnan kanssa ja sanoivat, etteivät viitsi ottaa yhteyttä pojan vanhempiin, kun sen pojan isä on niin ankara. Yrittivät sitten siellä kieltää poikaa ja nuhdella, mutta eihän siitä mitään apua ollut.

Kun sitten mentiin kouluun, sama homma jatkuu edelleen, ilmoitin opettajalle, joka sanoi olevansa yhteydessä pojan kotiin. No eipä ollut. Tämä kävi ilmi, kun lopulta tuli mitta täyteen ja otin itse yhteyttä vanhempiin.

Ja mitä siitä seurasi? No varmaankin hyssyttelyä ja päänpaijausta, kun poika jatkaa samalla linjalla edelleen.

Eli ihan hyvä että lehtijutun vanhemmat pistivät laspensa eri kouluun kuin muut eskarilaiset, ei toi lopu sitten niin millään. :(

Vierailija
27/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan elävästi sen joidenkin tyttären kavereiden pelaamisen ennen synttäreitä "mä en  kutsu sua mun synttäreille ellet......." 

ja totta tosiaan, vanhemmat hyväksyivät tämän koska nehän on Elliadalmiinan synttärit, hän saa kutsua kenet tahtoo.

Vierailija
28/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:44"]

Muistan elävästi sen joidenkin tyttären kavereiden pelaamisen ennen synttäreitä "mä en  kutsu sua mun synttäreille ellet......." 

ja totta tosiaan, vanhemmat hyväksyivät tämän koska nehän on Elliadalmiinan synttärit, hän saa kutsua kenet tahtoo.

[/quote]

Niin saavat.... saavat kutsua joko pari kaveria tai saavat kutsua koko ryhmän tytöt/pojat, ihan kummin tahtovat.

Vierailija
29/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:30"]

[/quote]

[/quote]

Lasten määrä selviää puolessa minuutissa hoitajilta kysymällä.

[/quote] Määrä ehkä, mitään nimiä eivät kerro.

Vierailija
30/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa taas tapahtuu! Ei tällaista oikeasti ole. Tai sitten mirkku on oikeasti ihan dille jota kukaan ei halua kotiinsa riehumaan. Siinä tapauksessa aloittaa syksyllä koulunsa erityisluokalla.

Vierailija
31/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenenkään ole pakko kutsua ketään synttäreilleen. Ei se ole kiusaamista. Jos ei miran kanssa synkkaa, miksi kutsua synttäreille? Kutsut voi lähettää sähköisesti, eikä kortteina eskarissa.

Vierailija
32/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että myöhemmin luokalle tulee samanlainen ja saa siitä seuraa.
Munblapsen luokalle tuli yläkoulissa tuollainen syrjäytynyt ja lopulta lapseni rupesi olemaan sen kanssa.

Vierailija
33/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, mutta edes lapsia ei voi pakottaa kutsumaan kaikkia synttäreilleen, jos eivät halua.

Meillä synttäreille on ollut tapana kutsua vieraita suunnileen lapsen ikää vastaava määrä vieraita, eli 6 vuotiaana se olisi voinut olla 6 vuotta. Jos ryhmässä voi olla jopa noin 20 lasta, niin meille sellaista laumaa ei todellakaan kutsuttiai ja onhan lapsella muitakin kavereita kuin päiväkotiryhmä, joten ihan väkisin siinä ryhmässä jää paljon sellaisia joita ei kutsuta.

Usein synttäreillä järjestetään myös ohjattua toimintaa (uimahalli tms.) ja silloin ohjelman järjestä asettaa rajoituksia, monesti ryhmän koko on jotain 8-12 ja taas jää monta luokkakaveria kutsumatta ja varsinkin kun mitä vanhemmaksi lapset tulee sitä enemmän on kavereita muualta kuin samalta luokalta ja naapurustosta.

Vierailija
34/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 14:44"]

Porvoossa taas tapahtuu! Ei tällaista oikeasti ole. Tai sitten mirkku on oikeasti ihan dille jota kukaan ei halua kotiinsa riehumaan. Siinä tapauksessa aloittaa syksyllä koulunsa erityisluokalla.

[/quote]

Kyllä meilläkin on joskus lapsi sanonut että sitä ja sitä ei kutsuta koska ne aina pilaa kaikki leikit ja kiusaa muita. Sitten voi tietysti olla sellaisia lapsia, jotka ovat vähän syrjään vetäytyviä, eikä heitä edes muisteta kun kutusuja laaditaan.

Minusta tämä kutsumattomuudesta pahastuminen on nyt vähän tätä amerikkailaistyylistä suosituimuudesta kilpailua. Pitää olla niin perkeleen sosiaalinen sekä suosittu ja suosiosta kilpaillaan juuri juhlakutsujen määrällä ja somen tykkäämisillä ja kaverilistoilla.

Vierailija
35/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:20"]

Voi helvetti, eihän tuo voi olla totta edes. Tosin itselläni on seiskalta ulkopuoliseksi jätetty ja kiusattu teini, ja toisellakin oli vähän vaikeampi aika alakoulussa, ja nytkin juuri kuulin että luokasta kaikki muut paitsi yksi oli kutsuttu hiljattain synttäreille. Mutta jos tapaus on noin selvä ja tökerö niin eihän se voi olla totta etteivät muiden lasten vanhemmat tee tosiaan mitään ja henkilökuntakin kattelis vaan?

[/quote]

Kotona järjestettyjen synttäreiden kutsumiset ei kyllä kuulu hevon vittua päiväkodin tai koulun henkilökunnalle. Joissakin päiväkodeissa on kuulema keilletty päiväkotikutsujen jakaminen päiväkodissa, juuri siksi että joku voi pahoittaa mielensä, kun ei mahdu kutsulistalle.

Enkä nyt ota tuota lehtijuttua niin vakavasti, voi olla keksitty juttu tai jos on totta niin voi olla siihen on joku pätevä syy että ei ole kutsuttu.

Vierailija
36/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minäkään koskaan saanut synttärikutsua ollessani eskarissa, ala-asteellakin luokkakavereiden syntymäpäivät laskettavissa yhdellä kädellä.

En edes silloin ihmetellyt asiaa, näin jälkeenpäin vasta olen tajunnut asian. Yksinäinen kyllä olin mutta ei siinä synttärikutsut mielessä ollut, kai se oli ihan normaalia minulle... Toivottavasti äiti ei isoon ääneen voivottele asiaa...

Vierailija
37/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmöisen takia alle kouluikäiset tenavani eivät itse päätä ketä synttäreille kutsutaan. ihan sama vaikkeivät olisikan parhaita kavereita, sen ikäisten asenteita pystyy vielä hyvin muuttamaan tuottamalla heille positiivisia kokemuksia. Tekee myös pahaa ajatella, että oma lapseni tarhassa lesoilisi että ei kutsu sitä ja tätä synttäreilleen, ja minä vielä äitinä mahdollistisin sellaisen. Jos lapseni toteaa että "miraa" ei ainakaan kutsuta ( ja syy ei ole se että mira on se pahin öykkäri ja lapseni kiusaaja ) niin ihan sata varmasti lähtee kutsu miralle. Olen itse ollut lapsena syrjitty, ja samaa en toivo kenellekään muulle. 

Vierailija
38/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:25"]

Koko juttu kuulosti erittäin väritetyltä. Rajansa kaikella.

[/quote]

Niin koska itsemurhaan ajavaa koulukiusaamista ei Suomessa esiinny? Hehheh. Kunpa olisi näin.

[/quote]

Enkeli-Elisa ja Minttu Vettenterä

Vierailija
39/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 12:15"]

Tää on kyllä ihan kamalaa:( mutta tältä palstalta ei hirveästi sympatioita saa, muiden äitien mielestä on ihan ok, jättää yksi ilman kutsua, se on katos elämää.

Voin vain hyvillä mielillä sanoa että onneksi ei ole meidän elämää eikä me tehdä tuollaista elämää kenellekkään vaan aina kutsutaan kaikki:)

[/quote] Meillä ei voida kutsua kaikkia, mutta ei jätetä vain yhtä tai kahta pois, vaan kutsutaan sitten vain pari läheisintä kaveria, joista nyt viimeksikään yksikään ei ollut samalta luokalta.

[/quote]

Ja kun kaikki perheet tekee saman, voi olla ettei joku lapsi saa kutsua lainkaan. Raadollista, mutta niin vain voi käydä. Toisaalta ymmärrän että kutsutaan ne hyvät kaverit ja omalle lapselle läheisimmät lapset. 

Vierailija
40/49 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 13:44"]

[/quote]

Minä vanhempana sanon monta saa kutsua ja lapsi tekee valinnat. Toki voin ehdottaa ja muistuttaa että kutsuuko hän jotain tiettyä kaveria. Jos ryhmässä on 20 lasta ja jos keskimäärin kutsutaan 6 lasta päiväkotiryhmästä, niin keskimäärin 13 jää kutsumatta. Tuossa nyt tehdään kusumattomuudesta pikkasen elämää suurempi asia. Jos taas on niin että kuusivuotiasta ei kukaan koskaan kutsu, niin siinä voi olla jokus syy.