mitä tekisit näin nirson 1v2kk ikäisen kanssa?
Ja milloin olette siirtynyt antamaan pelkästään samaa ruokaa muun perheen kanssa?
Lapsi sairasteli 3kk putkeen jonka jälkeen ei ole suostunut syömään enää oikein mitään. Ennen söi hyvin ja enää ei siis kelpaa edes ne täysin samat ruuat kuin ennen.
Nykyään kelpaa siis vain yksi kaupan sose(5kk ikäisille), keitosta syö porkkanat, pastaa ja riisiä vähän maistelee(kastike ruuista) . Laatikoista ei syö mitään, Jotkut hedelmät menee, samoin viili ja raejuusto. Joskus marjat, Joskus leipä. Missään nimessä ei syö perunaa, bataattia, lihaa, kalaa, kanaa tai siis oikeastaan muuta tuon edellä mainitun listan ohi. Ei saa ylimääräisiä välipaloja tai herkkuja. Ennen söi siis itse tehtyjä soseita joidrn seassa oli vaihtelevasti perunaa porkkanaa palsternakka bataattia purjoa kukkakaali parsakaali kesäkurpitsa liha kala kana yms joten on kyllä tottunut eri makuihin. Sairastelun aikana oli ruokahalu niin huonoa että aloitti tämän nirsoilun joka nyt jatkuu vaan..
Olen tehnyt siis niin että olen ensin tarjonnut samaa ruokaa kuin muu perhe syö ja kun ei syö sitä niin olen tarjonnut sitä yhtä ainoaa lihasosetta jota syö että saisi mahan täyteen. Ollaan myös koitettu niin että muuta ruokaa ei ole enää tarjottu ja sillon on ollut käytännössä koko päivän syömättä jonka takia huutaa yön.
Miten tekisit?
Kommentit (22)
Meillä on erittäin hyvin syövä lapsi, joka on nyt 1,5 vuotta. Silti hänelläkin on selvästi kausia siinä miten hyvin syö. Jos lapsi on vähänkin kipeä ei ruoka välttämättä maistu. Välillä lapsi leikittelee ruualla aika paljon ja tutkailee sitä. Kaikki uudet maut ovat epäilyttäviä ja monesti pupeltaa ruokaa suussa ja sitten sylkee sen pois, koska ei saa sitä aina pureskeltua tarpeeksi hienoksi. Kylmät vihannekset ja hedelmät ovat hyvin epäilyttäviä, samoin liian "isot" palaset. Uudet maut ovat epäilyttäviä aluksi melkein aina.
Kun lapsi kuitenkin syö jotain, pyrkisin vaan tekemään ruokailutilanteista positiivisia. Ei kannata hirveesti kommentoida syötyjä määriä lapselle tai tuputtaa. Mä monesti juttelen lapselle mukavia samalla, jos näen, että lapsi irvistää uudelle maulle. Voi vaikka kysyä "oliko kirpeä maku" tai "se olikin uusi maku, et olekaan aikaisemmin maistanut viinirypäleitä". Usein kun lapsi saa rauhassa tutustua ja maistella, huomaa jossain vaiheessa, että lapsi onkin tottunut ja syö tyytyväisenä. Kannatta välttää sitä hyvä-paha arvottamista. Sitten vielä itse esimerkkinä maistelee ja vähän fiilistelee, se toimii meillä ainakin. Enkä painosta maistelemaan mitään ja annan myös lapsen tutkia ruokaa käsin. En korjaa ja kontrolloi koko ajan. Lopuksi sitten siivoan jäljet. Ja lapsi on osaa syödä ikäisekseen tosi hyvin.
Syököön ihan mitä tahansa, kunhan syö. Nyt ei se monipuolisuus ole tärkein, vaan energia. Välipaloja (siis ruoka-ajan ulkopuolisia asioita, ei erityisesti makeita herkkuja) heti kehiin.