Paljonko antaisit vaaterahaa 15-vuotiaalle /kk?
Eli nuori (tyttö) hoitaisi itse vaate- ja kenkähankintansa, mutta paljonko siihen kohtuudella menee? Ei kasva enää, joten kaikkea ei tarvitse vuosittain uusia. Ei mitään kalliita merkkejä, vaan sellaista perussiistiä tyyliä, millä kehtaa koulussa käydä ja kavereita nähdä.
Kommentit (11)
Mitä hemmetin vaaterahaa? Antaisin sen verran kuin vaate maksaa, silloin kun sille oikeasti on tarvetta.
Vaikea. Oin päättää, helpompi sanoa että tekee ostoksensa ja tuo kuitit kotiin. Sit sovitte jostain periaatteista, että mitään Guccia ei osteta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea. Oin päättää, helpompi sanoa että tekee ostoksensa ja tuo kuitit kotiin. Sit sovitte jostain periaatteista, että mitään Guccia ei osteta.
On helpompi toki, ja siksi näin onkin menty tähän asti. Nuori itse kuitenkin toivoo enemmän itsenäisyyttä. Nythän käy niin, että rahaa irtoaa helpommin jos ollaan tyylistä samaa mieltä. Toiseksi oma raha tuo varmasti enemmän harkintaa hankintoihin. Voi sitten sisällään käydä sitä kinuamis-keskustelua vähemmän välttämättömien hankintojen suhteen.
Itsekin sain tuossa iässä kuukausirahaa, jolla ostin mm vaatteet. Aika nopeasti opin alennusmyyntien ja kirppareiden hyödyn ja rahaa jäikin sitten reilusti kaikkeen muuhun.
Eli hyvä systeemi mielestäni, mietityttää vain se sopiva euromäärä.
Lapsilisät kuukausittain vaatteisiin.
Meillä ei ole käytössä varsinaista viikko/kuukausirahaa enää teinillä, teini pyytää tarvittaessa rahaa hankintoihin/muuhun kaupassa käymiseen ja tapauskohtaisesti mietitään että saako rahaa juuri tähän juttuun.
50 e/kk käyttörahaa jos tekee kotitöitä.Ostakoon vaatetta tai meikkiä tms.Takki,kengät tms. sitten voit antaa muutaman satasen extraa kun on aika niitä hankkia.Ostakoon Guccia ja muuta jos tuosta summasta saa säästettyä sellaiseen.
Sen mukaan ostaa vaatetta kun tarvitsee. Samaten kampaajan me maksamme ja hygieniatuotteet.
150 euroa saa kuukausirahaa.
Meillä lapset pyytää itse rahaa ja annan noin sata euroa/kk molemmille. Myös lasten isä antaa heille rahaa. Ollaan erottu.
Antaisin sen verran mitä tarvittavat vaatteet maksaa. Esim jos oikeesti tarvitsee uuden takin ja kengät nii silloin sen verran että ne saa ostettua. Jos välillä haluaa uusia vaatteita eikä välttämätöntä tarvetta nii ehkä muutaman kympin.
Mielummin antaisin esim viikko tai kuukausi rahaa millä saa ostaa mitä haluaa ja oikeesti tarvittavat vaatteet ja tarvikkeet maksetaan erikseen.
Maksaisin isommat hankinnat itse, esim kunnon talvitakki tai kengät joita ei saa pilipali vaateketjuilta.
Jos vaatekaapissa on sopivan kokoiset siistit vaatteet, vaikkapa kahdet farkut ja muutama pusero niin kaikki muu on ekstraa ja sitä varten voi käyttää omat viikko rahat. Itsellä ei esim ollu erikseen vaate ja huvi rahaa vaan se 10€/v tuli tekemällä kotitöitä. Hyvästä arvosanasta sai bonuksen ja 16 vuotiaana tein muutaman tunnin töitä joka toinen viikonloppu.
Mielestäni viikkoraha on lähin systeemi jota voi verrata palkkaan. Palkkaa saa kun hoitaa omat tehtävät ja siitä maksetaan kaikki oli se sitten heset kavereiden kanssa tai uusi toppi tai huulipuna.
Antaisin 50 e kk tai 300 puolivuosittain ja jos se ei riittäisi lisäsin rahaa tarpeellisiin hankintoihin. (Onko kenkiä ja takkeja valmiiksi?) Vaikka ei tulisi lisää pituutta, niin tytöllä voi jalka ja rintamus kasvaa. Lisäksi hartiat ja lantio kasvoivat ainakin itsellä vielä 19-vuotiaana. Ja tietysti painokaan ei ole mikään standardi.
Itse sain tuossa iässä 150€ vaaterahaa vuodessa ja se ei riittänyt edes välttämättömyyksiin. Nyt yritän katsoa, että omillani on muodikasta ja mieleistä vaatetta mitä kavereillakin ja lisäksi perusvaatteita ja varusteet juhliin, harrastuksiin ja liikkumiseen, niin että voivat olla itsevarmoja ja pysyvät kuivina ja lämpiminä.