Miksi on niin että ennen näkemättömän tietotekniikan aikakaudella ihmiset pitää yhä edelleen ängetä kaupunkeihin?
Sen sijaan että kaupunkeja vain kasvatetaan ja kasvatetaan ne pitäisi ennemmin jopa lakkauttaa kokonaan. Jos viisikymmentä vuotta sitten olisi kysytty viimeisimmästä teknologiasta ja sen mahdollisuuksista perillä olleilta ihmisiltä mikä on kaupunkien tulevaisuus, he olisivat pitäneet hulluna ajatusta että kaupungistuminen vain kiihtyy. Ihmisen toiminta on internetin myötä nykyään vähemmän paikkaan sidottua kuin koskaan, ja ainoa syy miksi kaupunki konseptina ylipäätään on kehittynyt, on ollut sen kyky tuoda ihmisiä yhteen. Internet tekee saman aineettomasti silmänräpäyksessä.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungei⁸ssa on kaupat, terveydenhuolto yms palvelut. Maalle kun ei voi kovin helposti tilata ruokia, lääkäreitä tai useita harrastuksia.
APn skenaariossahan kaupunkeja ei enää olisi, vaan ihmiset ja palvelut sijaitsevat hajautetusti.
Asun itse maalla, lähimpään kaupunkiin on +30km. Löytyy parikin elintarvike/päivittäistavarakauppaa, terveysasema, pikaruokapaikka, baari, urheilumahdollisuudet yms. Nettiyhteydet pelaa, naapurit moikataan tavatessa ja aktiivisen kylätoimikunnan ansiosta kaikenlaisia kissanristiäisiä riittää osallistuttavaksi vuoden mittaan. Lisäksi ympärillä on loistavat ulkoilumahdollisuudet, sienestämään, marjaan, metsälle tai vaan vaeltelemaan/hiihtämään pääsee heti kotipihasta ilman autoa.
Täälläkin kiertää useamman eri firman roskakuskit, jatkuvasti joku rakentaa uutta tai korjaa vanhaa. Paikalliset urakoitsijat huolehtivat teiden kunnossapidosta ja talven lumenaurauksista. Useammaltakin isommalta maatilalta voit ostaa tilan tuotteita kuten lihaa, kananmunia, vihanneksia ja juureksia. Myös käsityöalojen yrittäjiä kylältä löytyy. Parikin pientä hotelli/mökkiyrittäjää huolehtii turistien majoituksesta.
Tekemistä, kokemista ja näkemistä riittää. Asukasmäärä on tällä kylällä ja lähialueilla muutama tuhat. Sosiaalisena ihmisenä en palaisi enää erakoitumaan kaupunkiin kerrostaloon mistään hinnasta. Siellä en tuntenut ketään, enkä halunnutkaan tuntea ketään. Kaikki oli fyysisesti liian lähellä.
Niin, minä tyklään vapaalla käydä vaikka uimastadionilla ennemmin kuin puolukassa. Minulle maalla ei ole yhtään mitään tekemistä.
Kirjoitin varmaankin liian pitkästi kun et hoksannut mun pointtia. APn skenaariossa ne uimahallitkin löytyisivät sieltä maalta, kun niitä kaupunkeja ei ole. Kaikki palvelut, harrastukset yms. hajautettaisiin, ei olisi enää kymmenien tai jopa satojen tuhansien tai miljoonien ihmisten muurahaispesiä mihin kaikki palvelut ja työt keskittyvät.
Mulle se on lopultakin se ja sama kuinka muut haluaa elää, mutta hlökoht ajattelen, että mieluummin eläisin tuossa hajautetussa maailmassa.
Onpa lapsellinen ajatus, jos otetaan taloudelliset ja ympäristölliset seikat huomioon. Se uimastadion jossain Kiteen korvessa ei kannatta ja tuhlaa luontoa ainoastaan.
Miksi ei kannattaisi? Siellä ne ihmisetkin tässä maailmassa olisivat. Yksiköiden kokoa voisi myös skaalata pienemmäksi kun käyttäjät hajaantuisivat laajemmalle alueelle. Joukkoliikenne saataisiin myös levitettyä kattamaan pienemmätkin taajamat, poistuisi osa henkilöautoista tarpeettomina.
Etkö sinä tajua, että en minä halua käydä ministadikalla vaan sillä stadikalla missä kaikki muutkin?
En nyt saa selvää trollaatko vaiko etkö oikeasti tajua.
Niitä kaupunkeja ja stadikoita ei tässä skenaariossa edes ole. Kaikki muutkin käyvät niissä pienemmissä.
Mutta kun me nautitaan kaupungin palveluista. Isoista tapahtumista, kattavista palveluista oli kyse sitten etnisistä ravintoloista tai yksityislääkäreistä. Ja haluamme ne kävelyetäisyydelle kotoamme.
Tajuan toki, että haluat luoda dystopian useimmille ihmisille. Enemmistö haluaa kaupunkinsa ja stadikkansa. Pysy sinä siellä maalla, missä insesti ja vaimonhakkaaminen on helpompaa.