Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua toimeentulotuen kanssa kaivataan!

Vierailija
11.02.2015 |

Elikäs tilanteeni on seuraava: opiskelen tällä hetkellä, mutta en saa opintotukea enää koska tukikuukadet ovat täynnä. Valmistumiseen on muutama vuosi jäljellä, eli ei ihan lyhyestä ajasta ole kysymys. Saanko siis haettua toimeentulotukea selvitäkseni? Ja joudunko/saanko silti nostaa opintolainaa? Kuinka tarkasti joudun selvittämään raha-asiani, ja kuinka usein? Ja mitenkäs kun minulla on ASP-tili jota ei voi sulkea tai sieltä ei voi nostaa rahaa, vaikuttaako se saamaani tukeen? Auttakaa hädässä olevaa tietämätöntä!

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä viitsisi kauheesti valittaa ettei yhteiskunta tue jos opiskelisin toista ilmaista tutkintoani.

Vierailija
22/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:26"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 16:57"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:45"] Eli paras ratkaisu on pimittää yhteiselo avopuolison kanssa ja tyhjentää tuo asp-tili heti jos se on mahdollista? Ei siis muuta kuin maksan säästöillä opintolainan pois ennen tuota hakemista. Kuinkahan paljon muuten puolison tulot vaikuttavat jos hänkin on opiskelija? [/quote] Vaikutat hieman yksinkertaiselta. Et voi vain "pimittää" avoliittoa, sossu ei usko mitään sanallisia lausuntoja vaan kaikesta pitää toimittaa todiste. Joudut siis toimittamaan talonkirjaotteen/vuokrasopimuksen tms. josta selviää kaikki vuokralaiset. En nyt oikein ymmärrä, pärjäisit ilmeisesti ihan hyvin asp-tilin varoillasi ja/tai omilla + avopuolisosi tuloilla, mutta haluat sossurahaa koska muutkin saa ja epistä jos joudut säästösi käyttämään? [/quote] Vaikutat nyt itse hieman yksinkertaiselta. Kyllähän mies voi muuttaa kirjat muualle ja näin ollen ei asu ap:n kanssa. Voi muuttaa poste restanteen jos ei oo vanhempia tms. Toisaalta jos mies on yhtä pa, niin siitäkin tulee se perusosa, eli kannattaako sitte hakea yhdessä..

[/quote]

ja mihin se ne kirjat muuuttaisi, sähkökaappiin vai? minä en kaverilleni enkä lapsellenikaan ,emisi tuollaiseen huijaukseen avuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 07:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:05"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:58"] Siis ei sulle mitään toimeentulotukea makseta kun voit ottaa opintolainaa? [/quote] Näin olisi jos saisin opintotukea, asumislisää ja opintolainaa. Mutta tilanteessani en saa mitään noista, eli tuloni ovat työstä saatu noin 200 €/kk. Typeräähän se olisi että joutuisin lopettamaan opinnot ja jättäytymään vaikka työttömäksi tullakseni toimeen. ap [/quote] Jossulla on jo yksi tutkinto, niin mene hyvä ihminen töihin.

[/quote] Eikös pointtina ollut toisen tutkinnon suorittaminen koska ensimmäisen avulla ei työllisty?

Vierailija
24/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 07:29"]

Mä en kyllä viitsisi kauheesti valittaa ettei yhteiskunta tue jos opiskelisin toista ilmaista tutkintoani.

[/quote] Lue keskustelu uudestaan niin ehkä ymmärrät pointin. Onko parempi että ap jää työttömäksi eikä tee mitään, vai saa käytyä opinnot loppuun ja pääsee töihin? Ikävä kyllä Suomessa ei kukaan elä pyhällä hengellä.

Vierailija
25/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei kyllä riitä ymmärrystä ap:lle, ja toivon, ettei riitä sossullakaan. Miten ap kuvittelee, että valtiolla olisi varaa kannattaa tällaista ikuisuusopiskelua, että aluksi maksettaisiin 5-7-vuoden opintotukea, jonka jälkeen voisi jälleen opiskella 5 vuotta, mutta tällä kertaa toimeentulotuella? Koska jos tällainen sallittaisiin ap:lle, tulisi se sallia kaikille. Jo se on luksusta, että saa opiskella ilman lukukausimaksuja vieläpä toisen korkeakoulututkinnon! Toiseksi, se opintolaina on ollut myös opintoetuus, joten ei olisi siinä mielessä ollenkaan kohtuutonta, että käyttäisit sen nyt opiskelijaelämäsi rahoittamiseen.

Omassa lähipiirissä on ihmisiä, jotka lukevat toista korkeakoulututkintoa, mutta he ovat säästäneet siihen itse rahaa - osa myyneet jopa asuntonsa päästäkseen opiskelemaan, tai sitten tekevät töitä opintojen ohella ja käyttävät muun ajan opiskeluun.

Ymmärrän kyllä sen, että työllistyminen näinä aikoina on hankalaa, mutta toisen asteen tutkintoon saisit kyllä opintotukea, koska korkeakouluopinnoista nostettu tuki ei sitä vähennä. Et olisi ensimmäinen korkeakoulutettu, joka olisi lähtenyt opiskelemaan esim. sähköasentajaksi tai lähihoitajaksi. 

Vierailija
26/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se ap selvittänyt ne Kelan tuet...?

Vierailija
27/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän  ap:n tilannetta. Itse olen nyt valmistumisen jälkeen ekassa oman alan paikassa. Ala on tosi epävarma, ja reilun puolen vuoden sijaispestin jälkeen olen hyvinkin mahdollisesti työttömänä. Tulot on itselle tällä hetkellä tosi ruhtinaalliset (2200 e.)verrattuna opintorahalla kitkuteltuihin vuosiin. Säästöön saisi helposti joka kuukausi yli tonnin samaa nuukailua jatkamalla, mutta ei motivoi yhtään säästämään, jos sen perusteella sitten evätään yhteiskunnan tuki työttömänä.

Vierailija
28/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:31"]

Minulla ei kyllä riitä ymmärrystä ap:lle, ja toivon, ettei riitä sossullakaan. Miten ap kuvittelee, että valtiolla olisi varaa kannattaa tällaista ikuisuusopiskelua, että aluksi maksettaisiin 5-7-vuoden opintotukea, jonka jälkeen voisi jälleen opiskella 5 vuotta, mutta tällä kertaa toimeentulotuella? Koska jos tällainen sallittaisiin ap:lle, tulisi se sallia kaikille. Jo se on luksusta, että saa opiskella ilman lukukausimaksuja vieläpä toisen korkeakoulututkinnon! Toiseksi, se opintolaina on ollut myös opintoetuus, joten ei olisi siinä mielessä ollenkaan kohtuutonta, että käyttäisit sen nyt opiskelijaelämäsi rahoittamiseen.

Omassa lähipiirissä on ihmisiä, jotka lukevat toista korkeakoulututkintoa, mutta he ovat säästäneet siihen itse rahaa - osa myyneet jopa asuntonsa päästäkseen opiskelemaan, tai sitten tekevät töitä opintojen ohella ja käyttävät muun ajan opiskeluun.

Ymmärrän kyllä sen, että työllistyminen näinä aikoina on hankalaa, mutta toisen asteen tutkintoon saisit kyllä opintotukea, koska korkeakouluopinnoista nostettu tuki ei sitä vähennä. Et olisi ensimmäinen korkeakoulutettu, joka olisi lähtenyt opiskelemaan esim. sähköasentajaksi tai lähihoitajaksi. 

[/quote] Eli mielestäsi tuo sama tuki olisi kuitenkin ok antaa työttömälle? Entä jos opintojen ohella työskentelee joniin paljon kuin pystyy, eikä se riitä kattamaan pakollisia menoja? Riippuu hyvin paljon tutkinnosta minkä verran se vaatii aikaa, toiset tutkinnot ovat niin vastivia että sen ohella on mahdoton tehdä kovin paljon töitä. Ja en ymmärrä tuota logiikkaasi tuossa että jos ihminen haluaa vaikka lääkäriksi, niin miksi hänen pitäisi lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi tai sähköasentajaksi? Miksi mielestäsi noihin ammatteihin opiskelemista on ok rahoittaa jos joitakin muita ei ole?

Vierailija
29/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pian 5 vuotta opiskelua takana yhdessä yliopistossa ja olen ensi syksynä vaihtamassa toiseen, jos vain pääsykoemenestystä tulee. Ja tiedossa on siis ainakin ne toiset 5 vuotta opiskelua lisää ja tukikuukaudet on pian lopussa. En kuitenkaan ole missään vaiheessa tehnyt suunnitelmiani sossutukien varaan. Minulla on tällä hetkellä säästöjä ja avopuoliso (syksystä eteenpäin avioimies), joiden avulla on tarkotus pärjätä ja rahoittaa opinnot. Myös töitä on tarkoitus tehdä. Onhan se toki ikävää, että säästämäni rahat, jotka on tarkoitettu asunnon ostamiseen ja muihin tulevaisuuden investointiin, kulutetaan nyt ruokakauppaan ja välttämättömien menojen kattamiseen, mutta sitä se elämä on. Sossu on viimeinen vaihtoehto toimeentuloon, enkä minä ole siihen tällä hetkellä oikeutettu, sillä minulla on omaisuutta ja se mies. Eikä tässä järjestelyssä ole mielestäni mitään epäreilua. Itse olen omat valintani tehnyt, joten minä maksan myös kulut.

Vierailija
30/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:03"]Minulla on pian 5 vuotta opiskelua takana yhdessä yliopistossa ja olen ensi syksynä vaihtamassa toiseen, jos vain pääsykoemenestystä tulee. Ja tiedossa on siis ainakin ne toiset 5 vuotta opiskelua lisää ja tukikuukaudet on pian lopussa. En kuitenkaan ole missään vaiheessa tehnyt suunnitelmiani sossutukien varaan. Minulla on tällä hetkellä säästöjä ja avopuoliso (syksystä eteenpäin avioimies), joiden avulla on tarkotus pärjätä ja rahoittaa opinnot. Myös töitä on tarkoitus tehdä. Onhan se toki ikävää, että säästämäni rahat, jotka on tarkoitettu asunnon ostamiseen ja muihin tulevaisuuden investointiin, kulutetaan nyt ruokakauppaan ja välttämättömien menojen kattamiseen, mutta sitä se elämä on. Sossu on viimeinen vaihtoehto toimeentuloon, enkä minä ole siihen tällä hetkellä oikeutettu, sillä minulla on omaisuutta ja se mies. Eikä tässä järjestelyssä ole mielestäni mitään epäreilua. Itse olen omat valintani tehnyt, joten minä maksan myös kulut.
[/quote] Sä oot onnekas jos sulla on rahaa ja mies joka suostuu sua elättään. Kaikilla ei näin ole...

Vierailija
31/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:04"]

Ymmärrän  ap:n tilannetta. Itse olen nyt valmistumisen jälkeen ekassa oman alan paikassa. Ala on tosi epävarma, ja reilun puolen vuoden sijaispestin jälkeen olen hyvinkin mahdollisesti työttömänä. Tulot on itselle tällä hetkellä tosi ruhtinaalliset (2200 e.)verrattuna opintorahalla kitkuteltuihin vuosiin. Säästöön saisi helposti joka kuukausi yli tonnin samaa nuukailua jatkamalla, mutta ei motivoi yhtään säästämään, jos sen perusteella sitten evätään yhteiskunnan tuki työttömänä.

[/quote]Jos olet yli 6kk (26 viikkoa) työssä ja kuulut työttömyyskassaan, niin saat ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivää.

Vierailija
32/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 08:34"]

Onko se ap selvittänyt ne Kelan tuet...?

[/quote] Onpas täällä käyty keskustelua! Kelalta pitäisi saada jonkin verran asumistukea, mitään varsinaista opintotukea en voi saada, enkä tietenkään peruspäivärahaa tms. koska suoritan liikaa opintoja. Kävin tänään kelalla juttelemassa asiasta ja suosittelivat toimeentulotuen hakemista jotta opinnot saa suoritettua loppuun, etenkin kun toisena vaihtoehtona ei ole työllistyminen. Nuo säästörahat tosiaan täytyy käyttää pois 3 kk ennen tuen hakemista, eli ehdin ne "tuhlaamaan" hyvin tässä ennen kuin opintotuki loppuu, maksan lainaa pois sitten sillä rahalla. Jatkan töitä samaan tahtiin kuin ennenkin, enkä todellakaana oleta että elelisin avomieheni vähillä rahoilla. ap

Vierailija
33/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 20:04"]

[/quote]Jos olet yli 6kk (26 viikkoa) työssä ja kuulut työttömyyskassaan, niin saat ansiosidonnaista päivärahaa 500 päivää.

[/quote]

Kiitos vinkistä 51, mutta käsittääkseni en olisi ansiosidonnaiseen oikeutettu, koska otin viime keväänä uuden opiskelupaikan vastaan juurikin tuon oman alan heikon työllistymistilanteen vuoksi. Työttömäksi jäädessäni olen siis yhteiskunnan näkökulmasta opiskelija.  T.50

Vierailija
34/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:38"]

Sä oot onnekas jos sulla on rahaa ja mies joka suostuu sua elättään. Kaikilla ei näin ole...

[/quote]

Ei sillä ole mitään tekemistä onnen kanssa jos on itse aktiivisesti säästänyt rahaa. Siinä on kyse vain fiksuudesta. Lisäksi aviopuolisot ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, eli eipä miehellä olisi varsinaisesti vaihtoehtojakaan.

Vierailija
35/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 09:38"]

Sä oot onnekas jos sulla on rahaa ja mies joka suostuu sua elättään. Kaikilla ei näin ole...

[/quote]

Ei sillä ole mitään tekemistä onnen kanssa jos on itse aktiivisesti säästänyt rahaa. Siinä on kyse vain fiksuudesta. Lisäksi aviopuolisot ovat elatusvelvollisia toisiaan kohtaan, eli eipä miehellä olisi varsinaisesti vaihtoehtojakaan.

[/quote] Onko nyt hieman mustavalkoinen maailmankuva sulla....? Kaikilla ei ole mahdollisuutta säästää, eikä kaikki noudata elatusvelvollisuutta oli siihen kuinka lain sanelema pakko. 

Vierailija
36/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti opiskelijaa voidaan tukea toimeentulotuella kuuden kuukauden ajan, jos hänellä ei ole enää oikeutta opintotukeen eikä hän pysty muuten rahoittamaan elämistään. Tuona aikana opiskelijan tulisi etsiä esim. jotain töitä, joilla rahoittaa opintojen loppuaika. Toimeentulotukea voi saada tuon kuuden kuukauden jälkeenkin, mutta perusosaa voidaan tuolloin leikata 20%:lla. Olen itse tuleva sosiaalityöntekijä, ja rahoittanut opintoni viimeisen reilun puolen vuoden ajan toimeentulotuella, koska tukikuukaudet loppuneet kesken kahden yhtäaikaisen maisterin tutkinnon suorittamisen vuoksi.   

Vierailija
37/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:09"]

Pääsääntöisesti opiskelijaa voidaan tukea toimeentulotuella kuuden kuukauden ajan, jos hänellä ei ole enää oikeutta opintotukeen eikä hän pysty muuten rahoittamaan elämistään. Tuona aikana opiskelijan tulisi etsiä esim. jotain töitä, joilla rahoittaa opintojen loppuaika. Toimeentulotukea voi saada tuon kuuden kuukauden jälkeenkin, mutta perusosaa voidaan tuolloin leikata 20%:lla. Olen itse tuleva sosiaalityöntekijä, ja rahoittanut opintoni viimeisen reilun puolen vuoden ajan toimeentulotuella, koska tukikuukaudet loppuneet kesken kahden yhtäaikaisen maisterin tutkinnon suorittamisen vuoksi.   

[/quote]

Eli toisinsanoen ei kannata pyrkiä kerryttämään tilille säästöjä lyhytaikaisista töistä vaan nauttia hetkellisestä elintason noususta, koska työttömänä varattomana opiskelijana voi saada toimeentulotukea, mutta tilanteessa jossa olisi saanut useamman tonnin säästöön tukea ei tulisi? 

Vierailija
38/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama, mikä ap:n tilanne on. En voi sietää itsekkäitä oman edun tavoittelijoita ja valehtelijoita. Siis ei mitään moraalia ap:n viesteissä. Nyt äkkiä "tuhlaamaan" rahat, että saa tukia 3 kk:n päästä, siis täh? En itse ilkiäisi moista edes ääneen sanoa.

Toimeentulotuen lait on kaikille samat.

Ja jos vastavalmistuneena jäisikin työttömäksi, ei se työttömyys varmaankaan kestä niin kauan kuin toisen tutkinnon suorittaminen?

Vierailija
39/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:22"]

Ihan sama, mikä ap:n tilanne on. En voi sietää itsekkäitä oman edun tavoittelijoita ja valehtelijoita. Siis ei mitään moraalia ap:n viesteissä. Nyt äkkiä "tuhlaamaan" rahat, että saa tukia 3 kk:n päästä, siis täh? En itse ilkiäisi moista edes ääneen sanoa.

Toimeentulotuen lait on kaikille samat.

Ja jos vastavalmistuneena jäisikin työttömäksi, ei se työttömyys varmaankaan kestä niin kauan kuin toisen tutkinnon suorittaminen?

[/quote] Niin se oli maksamassa lainaa takasin kun ne säästöt oli opintolainasta. Eli ei ap:n omia rahoja vaan lainassa olleita. Ihan yhtä itsekkäitä oman edun tavoittelijoita me kaikki ollaan! Myös sinä, jos käytät julkista terveydenhuoltoa, lastentarhoja, kouluja, vastaanotat mitä tahansa rahallista avustusta valtiolta, mukaanlukien lapsilisät ym. Jossain vaiheessa tehtiin se virhe että joillekin aloille koulutettiin liikaa väkeä, eli kaikille heistä ei ole mahdollista löytää koulutustaan vastaavaa työpaikkaa. Jos ihmisellä riittää äly lukemaan toiseen ammattiin, sellaiseen missä töitä riittää niin miksi hän ei saisi siihen opiskella?

Vierailija
40/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyykö verotodistuksessa merkintää asp-tilistä? Sossuun pitää verotodistus toimittaa ja jos näkyy, niin vaativat selvityksen kyseisestä tilistä, koska realisoitu jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän