Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua toimeentulotuen kanssa kaivataan!

Vierailija
11.02.2015 |

Elikäs tilanteeni on seuraava: opiskelen tällä hetkellä, mutta en saa opintotukea enää koska tukikuukadet ovat täynnä. Valmistumiseen on muutama vuosi jäljellä, eli ei ihan lyhyestä ajasta ole kysymys. Saanko siis haettua toimeentulotukea selvitäkseni? Ja joudunko/saanko silti nostaa opintolainaa? Kuinka tarkasti joudun selvittämään raha-asiani, ja kuinka usein? Ja mitenkäs kun minulla on ASP-tili jota ei voi sulkea tai sieltä ei voi nostaa rahaa, vaikuttaako se saamaani tukeen? Auttakaa hädässä olevaa tietämätöntä!

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mikä tulee yhteiskunnalle kalliiksi, niin monet osittain päällekkäisetkin tutkinnot.

Ymmärrän sen, ettei uutta toista tutkintoa suorittavia tueta sen enempää kuin että opiskelu on ilmaista.

Vierailija
42/84 |
12.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yougov.fi/refer/_NvC4WDTixSdn0qjEkac-w/

Itse olen opiskelija ja kaikki lisäraha tulee tarpeeseen. Ylimäärästä aikaa ei aina kovin paljoa ole, mutta aina on aikaa täyttää jossain välissä 5-10 minuutin kysely.

Tähän mennessä olen tienannut 60 euroa. Ei kovin paljoa mutta kaikki on kotiinpäin:) Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun täällä mut haukutaan yhteiskunnan loiseksi vaikka en elämässäni penniäkään ole saanut sossusta, ja töitä olen tehnyt siitä lähtien kun täytin 18. Jos ensimmäisestä tutkinnosta ei ole työmarkkinoilla hyötyä, on joidenkin mielestä siis parempi että jään työttömäksi kuin opiskelisin uuden ammatin? Asp-tilini 2000 € ei kovin pitkälle riittäisi kattamaan elämistä, mieluummin siis maksan sillä opintolainaa pois ennen toimeentulotuen hakemista. Jos siis minua pidetään loisena sen vuoksi että kaipaan jotakin tukea että voin jatkaa opintoni loppuun, eikö samalla logiikalla jokainen tukea nostava ole loinen? Jokainen työtön, opiskelija, kaikki äitiyspäivärahaa tai lapsilisää nostavat?

Vierailija
44/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 21:09"]

Pääsääntöisesti opiskelijaa voidaan tukea toimeentulotuella kuuden kuukauden ajan, jos hänellä ei ole enää oikeutta opintotukeen eikä hän pysty muuten rahoittamaan elämistään. Tuona aikana opiskelijan tulisi etsiä esim. jotain töitä, joilla rahoittaa opintojen loppuaika. Toimeentulotukea voi saada tuon kuuden kuukauden jälkeenkin, mutta perusosaa voidaan tuolloin leikata 20%:lla. Olen itse tuleva sosiaalityöntekijä, ja rahoittanut opintoni viimeisen reilun puolen vuoden ajan toimeentulotuella, koska tukikuukaudet loppuneet kesken kahden yhtäaikaisen maisterin tutkinnon suorittamisen vuoksi.   

[/quote]

Eli toisinsanoen ei kannata pyrkiä kerryttämään tilille säästöjä lyhytaikaisista töistä vaan nauttia hetkellisestä elintason noususta, koska työttömänä varattomana opiskelijana voi saada toimeentulotukea, mutta tilanteessa jossa olisi saanut useamman tonnin säästöön tukea ei tulisi? 

[/quote] Näinpä! Tämä seikka tässä juuri ärsyttääkin kun olen tehnyt paljon töitä opintojeni ja töiden oheen. Tuntuu turhalta että olen edes yrittänyt säästää mitään jos sen vuoksi menetän kaiken tuen. Siksipä aion siis käyttää tuon rahan ennen tuen hakemista. Ap

Vierailija
45/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa maksaa laina ensin pois! Eikö juuri ne lanarahat siellä asp-tilillä olleet korkoa kasvamassa? Toivottavasti tililtä nosto ei syö summaa hurjasti, niin että saat niillä maksettua lainan pois. Valitettavasti ymmärrystä näyttää riittävän enemmän passivoitumista kuin uudelleen kouluttautumista kohtaan. Tsemppiä ap! 

Vierailija
46/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sosiaalitoimistoon ja varaa aika. Kerro tilanteesi, rehellisesti kaikki, sekä kysy puhelimessa mitkä liitteet tarvitsee toimittaa. Näin saat kaikista luotettavimman vastauksen kuin täältä mutu-tuntumalla. Ja voit myös googlata sosiaalitoimiston ohjeet, Google: toimeentulotuki, niin tulee vastauksia ainakin osaan kysymyksiin.

Vierailija
47/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on säästöjä tileillä niin sossun mukaan ne on käytettävä eka. Asp tili mukaan lukien.

Vierailija
48/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis säästät itse asuntoon ja haluat että sossu kustantaisi elämisesi? :D jopas. Moni opiskelija myös työskentelee koulun ohella, kannattaa kokeilla.

Vierailija
49/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä riippuu kaupungista. Minä sain aika helposti muutaman kuukauden ajan, ja sitten pyysivät käymään. Ei kuitenkaan sitten tarvinnutkaan mennä, kun muutin muualle. Ny pyytävät täällä koko ajan erilaisia selvityksiä - täytyy olla työnhaku voimassa, pitää tehdä suunnitelma kuinka rahoittaa opintonsa, selvitys onko mahdollisuutta lisäopintotukeen jne. Minullakin on tukikuukaudet täynnä ja olen ollut sen jälkeen töissä, kunnes se loppui. Pitää ilmeisesti hakea jatko-opintotukea? Sossusta sanoivat että toimeentulotuella ei voi rahoittaa opintoja. 

Vierailija
50/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:35"]

Miten olet voinut nostaa opintotukea ilman opintojen esdistymistä?

[/quote]

Kamalan hätäistä tuomitsemista tietämättä asiasta sen enempää. Opinnot ovat edenneet ihan ajallaan, kyse on toisesta korkeakoulututkinnosta jonka suorittamiseen ei tuon ensimmäisen vuoksi ole jäänyt riittävästi opintokuukausia. ap

Vierailija
51/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:46"]

Siis säästät itse asuntoon ja haluat että sossu kustantaisi elämisesi? :D jopas. Moni opiskelija myös työskentelee koulun ohella, kannattaa kokeilla.

[/quote] Työskentelen kyllä opintojeni ohella koko ajan. Opintojen välissä olen työskennellyt useampia vuosia täyspäiväisesti, joten tuo alentuva sävysi ei nyt oikein osu maaliin tällä kertaa. Enkä tietenkään jatkossa säästäisi enempää, mutta en voi tuota asp-tilillä olevaa summaa käyttää muuhun kuin asunnon ostoon. Ja kyllä, toivon että sossu kustantaisi osittain elämiseni sen muutaman vuoden minkä opintojen loppuunvieminen vaatisi.

Vierailija
52/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:47"]

Tämä riippuu kaupungista. Minä sain aika helposti muutaman kuukauden ajan, ja sitten pyysivät käymään. Ei kuitenkaan sitten tarvinnutkaan mennä, kun muutin muualle. Ny pyytävät täällä koko ajan erilaisia selvityksiä - täytyy olla työnhaku voimassa, pitää tehdä suunnitelma kuinka rahoittaa opintonsa, selvitys onko mahdollisuutta lisäopintotukeen jne. Minullakin on tukikuukaudet täynnä ja olen ollut sen jälkeen töissä, kunnes se loppui. Pitää ilmeisesti hakea jatko-opintotukea? Sossusta sanoivat että toimeentulotuella ei voi rahoittaa opintoja. 

[/quote] Mistä tätä jatko-opintotukea voi hakea? Sanoivatko sossusta että millä opintoja voi rahoittaa jos ei tuota jatko-opintotukea voi enää saada? Ala jota opiskelen on kuitenkin erittäin vaativa ja aikaa vievä, joten kovin paljon sen ohella ei ehdi töitä tekemään. ap

Vierailija
53/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei sulle mitään toimeentulotukea makseta kun voit ottaa opintolainaa?

Vierailija
54/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:58"]Siis ei sulle mitään toimeentulotukea makseta kun voit ottaa opintolainaa?
[/quote]

Opintolainaan ei ole oikeutta jos ei ole oikeutta opintotukeenkaan. Ja toisekseen opintolainaan oikeutettukin voi saada toimeentulotukea mikäli se ei kata kuluja.

Vierailija
55/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:36"]

Jos sulla on iso summa ASP-tilillä, et todennäköisesti ole oikeutettu tukeen.

[/quote]

Ei ole kyse kuin ihan muutamasta tuhannesta. Mutta olen opintolainaa tallettanut asp-tilille, joten jos tuo tili vaikuttaa päätökseen niin yritän sen tietenkin tyhjentää riittävän ajoissa ja siirtää vaikka vanhempieni säästötilille jemmaan. ap

Vierailija
56/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:47"]

[/quote] Mistä tätä jatko-opintotukea voi hakea? Sanoivatko sossusta että millä opintoja voi rahoittaa jos ei tuota jatko-opintotukea voi enää saada? Ala jota opiskelen on kuitenkin erittäin vaativa ja aikaa vievä, joten kovin paljon sen ohella ei ehdi töitä tekemään. ap

[/quote]

Opinnot pitää rahoittaa osa-aikatyöllä. Opintotuelle voi saada jatko-aikaa 9kk, mutta en tiedä ketä tämä koskee. 

Vierailija
57/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:58"]

Siis ei sulle mitään toimeentulotukea makseta kun voit ottaa opintolainaa?

[/quote] Näin olisi jos saisin opintotukea, asumislisää ja opintolainaa. Mutta tilanteessani en saa mitään noista, eli tuloni ovat työstä saatu noin 200 €/kk. Typeräähän se olisi että joutuisin lopettamaan opinnot ja jättäytymään vaikka työttömäksi tullakseni toimeen. ap

Vierailija
58/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:36"]

[/quote]

Ei ole kyse kuin ihan muutamasta tuhannesta. Mutta olen opintolainaa tallettanut asp-tilille, joten jos tuo tili vaikuttaa päätökseen niin yritän sen tietenkin tyhjentää riittävän ajoissa ja siirtää vaikka vanhempieni säästötilille jemmaan. ap

[/quote]

En tiedä miten tuo asp-tili toimii, mutta aloitusviestissäsi sanoit ettei sitä voi sulkea tai nostaa rahoja pois. Nyt olet kuitenkin nostamassa rahat piiloon sossulta. Joten nostat ne rahat ja elät niillä.

Vierailija
59/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:36"]

[/quote]

[/quote]
Ja niin taas huijataan!!!! Toivottavasti et saa tukea. Mua sitten kyrpii nämä joilla on säästöjä, mutta niitä ei haluta käyttää omaan elämiseen, vaikka nyt onkin kyse asuntosäästämisestä. Ekaksi omat rahat/säästöt ja sitten vasta kinuamaan lisää. Että suksi vi***un ap!

Vierailija
60/84 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko lainata mieheltäsi, ei aina tarvi valtion taksulla käydä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi