Apua toimeentulotuen kanssa kaivataan!
Elikäs tilanteeni on seuraava: opiskelen tällä hetkellä, mutta en saa opintotukea enää koska tukikuukadet ovat täynnä. Valmistumiseen on muutama vuosi jäljellä, eli ei ihan lyhyestä ajasta ole kysymys. Saanko siis haettua toimeentulotukea selvitäkseni? Ja joudunko/saanko silti nostaa opintolainaa? Kuinka tarkasti joudun selvittämään raha-asiani, ja kuinka usein? Ja mitenkäs kun minulla on ASP-tili jota ei voi sulkea tai sieltä ei voi nostaa rahaa, vaikuttaako se saamaani tukeen? Auttakaa hädässä olevaa tietämätöntä!
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:36"]
Jos sulla on iso summa ASP-tilillä, et todennäköisesti ole oikeutettu tukeen.
[/quote]
Ei ole kyse kuin ihan muutamasta tuhannesta. Mutta olen opintolainaa tallettanut asp-tilille, joten jos tuo tili vaikuttaa päätökseen niin yritän sen tietenkin tyhjentää riittävän ajoissa ja siirtää vaikka vanhempieni säästötilille jemmaan. ap
[/quote]
En tiedä miten tuo asp-tili toimii, mutta aloitusviestissäsi sanoit ettei sitä voi sulkea tai nostaa rahoja pois. Nyt olet kuitenkin nostamassa rahat piiloon sossulta. Joten nostat ne rahat ja elät niillä.
[/quote] Jos niiden nosto onnistuu niin nostan ne ja maksan niillä vaikka ennemmin opintolainan takaisin. Eihän siinä taas ole mitään järkeä että moni muu makaa kotona ja saa rahaa tekemättä mitään, itse taas olen elänyt niukasti, tehnyt paljon töitä ja säästänyt ja nyt sitten joutuisin kärsimään ahkeruuteni takia? Ja viestissä luki tosiaan että yritän nostaa rahat tililtä, en usko että se onnistuu. ap
[/quote]
Pistin sinusta vinkkiä sossulle, osaavat valmistautua temppuihisi, LOINEN.
Tiesitkö että ihmisen on tarkoitus elättää itse itsensä? Siksi monet säästävät ns. Pahan päivän varalle. Sossu on viimeinen osoite, kun säästötkin on syöty eikä enää pärjää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:02"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:36"] Jos sulla on iso summa ASP-tilillä, et todennäköisesti ole oikeutettu tukeen. [/quote] Ei ole kyse kuin ihan muutamasta tuhannesta. Mutta olen opintolainaa tallettanut asp-tilille, joten jos tuo tili vaikuttaa päätökseen niin yritän sen tietenkin tyhjentää riittävän ajoissa ja siirtää vaikka vanhempieni säästötilille jemmaan. ap [/quote] Ja niin taas huijataan!!!! Toivottavasti et saa tukea. Mua sitten kyrpii nämä joilla on säästöjä, mutta niitä ei haluta käyttää omaan elämiseen, vaikka nyt onkin kyse asuntosäästämisestä. Ekaksi omat rahat/säästöt ja sitten vasta kinuamaan lisää. Että suksi vi***un ap!
[/quote] Pitäisikö logiikallasi poistaa tuki myös kaikilta opiskelijoilta joilla on säästöjä? Tai tulisiko naisten viettää esim. äitiyslomansa säästöjensä varassa? Entäs ikänsä töitä tehnyt ihminen joka jää työttömäksi? Pitääkö hänenkin ensin käyttää säästönsä ja myydä asuntonsa ennen kuin voi saada tukea? ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:10"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:02"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:36"] Jos sulla on iso summa ASP-tilillä, et todennäköisesti ole oikeutettu tukeen. [/quote] Ei ole kyse kuin ihan muutamasta tuhannesta. Mutta olen opintolainaa tallettanut asp-tilille, joten jos tuo tili vaikuttaa päätökseen niin yritän sen tietenkin tyhjentää riittävän ajoissa ja siirtää vaikka vanhempieni säästötilille jemmaan. ap [/quote] En tiedä miten tuo asp-tili toimii, mutta aloitusviestissäsi sanoit ettei sitä voi sulkea tai nostaa rahoja pois. Nyt olet kuitenkin nostamassa rahat piiloon sossulta. Joten nostat ne rahat ja elät niillä. [/quote] Jos niiden nosto onnistuu niin nostan ne ja maksan niillä vaikka ennemmin opintolainan takaisin. Eihän siinä taas ole mitään järkeä että moni muu makaa kotona ja saa rahaa tekemättä mitään, itse taas olen elänyt niukasti, tehnyt paljon töitä ja säästänyt ja nyt sitten joutuisin kärsimään ahkeruuteni takia? Ja viestissä luki tosiaan että yritän nostaa rahat tililtä, en usko että se onnistuu. ap [/quote] Pistin sinusta vinkkiä sossulle, osaavat valmistautua temppuihisi, LOINEN.
[/quote] ahahahah.... Pistä aivan rauhassa! :)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:10"]
[/quote]
Ei ole kyse kuin ihan muutamasta tuhannesta. Mutta olen opintolainaa tallettanut asp-tilille, joten jos tuo tili vaikuttaa päätökseen niin yritän sen tietenkin tyhjentää riittävän ajoissa ja siirtää vaikka vanhempieni säästötilille jemmaan. ap
[/quote]
En tiedä miten tuo asp-tili toimii, mutta aloitusviestissäsi sanoit ettei sitä voi sulkea tai nostaa rahoja pois. Nyt olet kuitenkin nostamassa rahat piiloon sossulta. Joten nostat ne rahat ja elät niillä.
[/quote] Jos niiden nosto onnistuu niin nostan ne ja maksan niillä vaikka ennemmin opintolainan takaisin. Eihän siinä taas ole mitään järkeä että moni muu makaa kotona ja saa rahaa tekemättä mitään, itse taas olen elänyt niukasti, tehnyt paljon töitä ja säästänyt ja nyt sitten joutuisin kärsimään ahkeruuteni takia? Ja viestissä luki tosiaan että yritän nostaa rahat tililtä, en usko että se onnistuu. ap
[/quote]
Olen kuule minäkin niska limassa painanut hommia ja säästänyt rahaa. Sitten jäinkin työttömäksi ja jouduin syömään säästöni. Kylläpä on epäreilua.
Sossuun mennään vasta sitten, kun ei ihan oikeasti pärjää muuten.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:24"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen kuule minäkin niska limassa painanut hommia ja säästänyt rahaa. Sitten jäinkin työttömäksi ja jouduin syömään säästöni. Kylläpä on epäreilua.
[/quote] Etköhän sä kuitenkin työttömyyskorvausta tai ansiosidonnaista ole saanut. Se on sitten eri asia jos tuo summa ei riitä.
Sen takia sitä säästetään, että pahan päivän tullessa on rahaa jolla elää.
Oliko täällä ketään kenellä oikeasti tietoa että miten tuon asp-tilin kanssa homma menee, miten avopuolison tulot vaikuttavat ja kuinka hirveä rumba tuossa hakemisessa on kuukausittain? Kauheaa huutelua tulee vain kiukkuisilta ihmisiltä jotka eivät tiedä asiasta mitään, sitä en jaksaisi enempää kuunnella. ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:30"]Oliko täällä ketään kenellä oikeasti tietoa että miten tuon asp-tilin kanssa homma menee, miten avopuolison tulot vaikuttavat ja kuinka hirveä rumba tuossa hakemisessa on kuukausittain? Kauheaa huutelua tulee vain kiukkuisilta ihmisiltä jotka eivät tiedä asiasta mitään, sitä en jaksaisi enempää kuunnella. ap
[/quote]
Viestissä numero 6 on sulle vinkki. Lue se, kun nähtävästi et sitä ole huomioinut.
Joka kuukausi toimitat tositteet sun kaikista tuloista sinne. Mitään säästöjä tai omaisuutta ei saa olla, ne tulee realisoida ensin käyttöön. Avopuolison tulot vaikuttavat, kaikkien perheenjäsenten kaikista tileistä tulee toimittaa sinne tiliotteet kolmen kuukauden ajalta. Toimeentulotukea haetaan joka kuukausi erikseen uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:38"]
Joka kuukausi toimitat tositteet sun kaikista tuloista sinne. Mitään säästöjä tai omaisuutta ei saa olla, ne tulee realisoida ensin käyttöön. Avopuolison tulot vaikuttavat, kaikkien perheenjäsenten kaikista tileistä tulee toimittaa sinne tiliotteet kolmen kuukauden ajalta. Toimeentulotukea haetaan joka kuukausi erikseen uudelleen.
[/quote] Eli paras ratkaisu on pimittää yhteiselo avopuolison kanssa ja tyhjentää tuo asp-tili heti jos se on mahdollista? Ei siis muuta kuin maksan säästöillä opintolainan pois ennen tuota hakemista. Kuinkahan paljon muuten puolison tulot vaikuttavat jos hänkin on opiskelija?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:45"]
[/quote] Eli paras ratkaisu on pimittää yhteiselo avopuolison kanssa ja tyhjentää tuo asp-tili heti jos se on mahdollista? Ei siis muuta kuin maksan säästöillä opintolainan pois ennen tuota hakemista. Kuinkahan paljon muuten puolison tulot vaikuttavat jos hänkin on opiskelija?
[/quote]
Ei sitä opintolainaa tarvi maksaa pois.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:45"]
[/quote]
Ei sitä opintolainaa tarvi maksaa pois.
[/quote] Kyllähän ap:n kannattaa se tossa kohtaa maksaa pois jos pystyy kun jossain vaiheessa se kuitenkin on maksettava....
Jopa samassa taloudessa asuvan ASP säästöt lasketaan, ei tarvitse olla edes omia säästöjä.
Tottakai myös työttömäksi jäävän pitää käyttää säästönsä pois ennen kuin voi saada toimeentulotukea.
Ja ap, jos nyt nostat rahat ja maksat niillä opintolainan, ne lasketaan silti sinulle tuloksi koska opintolainan maksu ei ole nyt pakollinen.
Nosta rahat ja elätä niillä itsesi äläkä muiden rahoilla.
Kiitos! Ihana että edes joku ymmärtää tilanteeni. ap
Jos et halua ottaa riskiä ja olla kertomatta säästötilistä niin et saa toimeentulotukea .
Toi 2000 jaetaan sossun normien mukaan ja niin monelta kuukaudelta kun sossun laskelmien mukaan toi säästö riittää et tule saamaan toimeentulotukea.
Sosiaalista luottoa voit toki kysyä sossusta, mutta siihenkin noi omat säästöt voivat olla esteenä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 11:39"]
Jos mikä tulee yhteiskunnalle kalliiksi, niin monet osittain päällekkäisetkin tutkinnot.
Ymmärrän sen, ettei uutta toista tutkintoa suorittavia tueta sen enempää kuin että opiskelu on ilmaista.
[/quote] Mutta miten tämän toisen tutkinnon voi sitten suorittaa jos ei mistään saa euron euroa? Vai pitääkö olla suorittamatta ja nauttia työttömyydestä ja satunnaisista pätkätöistä huonolla palkalla?
[/quote]
[/quote]