Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi se, jos ei pidä jotakuta viehättävänä = kateutta?

Vierailija
11.02.2015 |

Kaikki eivät pidä samoista asioista, eivät myöskään ulkonäön suhteen. Jonkun mielestä komea mies on toisen mielestä kamala ja päinvastoin. Miksi naisena se, ettei pidä jotakuta naista kauniina, tarkoittaa monen mielestä sitä, että "on vaan kateellinen". Esim. minä pidän hyvin harvaa luonnostaan vaaleaa naista viehättävänä, mutta kauneimmat naiset löytyvät yleensä luonnostaan tummista - tarkoittaako tämä siis, että olen kateellinen vaaleille (joita en kuitenkaan useimmiten pidä hyvännäköisinä, joten "kateudessa" ei olisi edes mitään järkeä)? Ja miksi koko kateus edes otetaan esille, enhän kiistä jonkun naisen kauneutta vaan voin hyvinkin kehua mielestäni kaunista naista, joka nyt kovinkaan todennäköisesti ei ole vaalea vaan tumma?

Miten tämä kateus-logiikka toimii kun se ei oikein tunnu olevan järjellistä?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:35"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:21"]Aika usein se on niin, varsinkin kun pitää kovaan ääneen mitätöidä kyseisen henkilön ulkonäköä tai muuten alentaa. Täällä on monia ketjuja, joissa haukutaan kovaan ääneen jonkin ihmisen ulkonäköä ja tekemisiä. Jos suhtautuu ihan neutraalisti, ei tarvitse myöskään asiaa kovasti miettiä. Saati huudella [/quote] Tämä pätee myös ylhäällä kirjoitettuun lihavuus kommenttiin. Jos suhtautuu kanssaihmisiin ja itseensä normaalisti, ei tarvitse toisten ihmisten ulkonäköä päivitellä negatiiviseen sävyyn

[/quote]

Siis sitä ulkonäköä on kommentoitava positiiviseen sävyyn? Siis on sanottava kauniiksi vaikka ei niin ajattelekaan? Siitähän tässä oli kyse, ei ulkonäön moittimisesta. Vai onko se moittimista, jos sinä kysyt eikö olekin lissu upeannäköinen ja minä vastaan, että ei minusta mutta pike sitä vastoin on. Miten se on päivittelyä? Ja miksi saa sanoa, että jollakulla on upean hoikka vartalo, mutta sitä ei saakaan sanoa että jollakulla toisella on ylikiloja? Samanlaista faktaahan ne on.

[/quote]

Älä sano mitään, jollei sinulla ole hyvää sanottavaa. Tämä pätee minusta kaikkeen, mikä ei ole olennaista arvioitavaksi. Toki jos sinun on  esim. valittava ostoksista, mitä otat, arvioit myös ne negatiiviset puolet, mutta täytyy olla anteeksi vaan aika lapsellinen, jos luulee, että ok heitellä ilkeää kritiikkiä, varsinkin jos sitä heittelee pyytämättä.

Jos olet ap, enpä ollenkaan ihmettele, miksi sinulle on tyrkytetty kateuskorttia. Et vaikuta kovin taitavalta sosiaalisesti, ja töksäyttelet mielipiteesi kömpelösti.

Toisin sanoen mielipiteensä voi sanoa niin monella tavalla. Rakentavasti ja kohteliaasti ja tökerösti ja ilkeästi.

Ja jälkimmäisen kohdalla tulee väistämättä mieleen, mikä ajaa ihmisen olemaan tökerö? Onko taustalla esim. Voimakas tunne kuten kateus...?

[/quote]

En ole tuo, kenelle kommentoit, mutta miten voi olla kateellinen jos kuitenkin kehuu jotakuta? Kateus on minusta sitä, että ei näe missään tai kenessäkään mitään hyvää ja positiivista.

Minäkin voisin luetella heti monta ns. yleisesti kauniina pidettyä naista, jotka eivät minusta ole lainkaan kauniita, ja vastaavasti monta, joita pidän todella kauniina. Pelkästään vartalotyyppi on eräs "jaottelija", josta saa ns. pisteitä tai joka vähentää niitä. Kenelle siis olen kateellinen? Jotta en olisi kateellinen, olisiko minun pidettävä jokaista naista kaikkialla kauniina?

Vierailija
22/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:21"]

Aika usein se on niin, varsinkin kun pitää kovaan ääneen mitätöidä kyseisen henkilön ulkonäköä tai muuten alentaa. Täällä on monia ketjuja, joissa haukutaan kovaan ääneen jonkin ihmisen ulkonäköä ja tekemisiä. Jos suhtautuu ihan neutraalisti, ei tarvitse myöskään asiaa kovasti miettiä. Saati huudella

[/quote]

Tuosta haukkumisesta olen samaa mieltä. Vaikkei omaa silmää viehätä, niin joissain tapauksissa saattaa ymmärtää, miksi joku on muiden mielestä kaunis. Itse pyrin olemaan sanomatta mitään, jos jonkun naama ei miellytä millään tavalla. Itsekseni kauhistelen :D (joka ei tosin sekään hirveän fiksua ole)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ju

Vierailija
24/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sekin on kuulemma "kateutta muodoista", jos ei ihastele ylipainoista löysää pyllerövartaloa, vaan hoikkaa ja treenattua. Sellainen pyllerökroppahan onkin paljon hankalampi hankkia kuin timmi, joten kateuteen on todellakin aihetta :D

Näissä kateusväitteissä logiikka katoaa nimenomaan siinä, että jos olisi kyse kateudesta, ei pitäisi MINKÄÄNNÄKÖISTÄ naista viehättävänä - nythän kateellisuudeksi väitetään sitä, ettei pidä samaa kauniina kuin kateelliseksi väittäjä (joka ehkä itse on vaalea tai pyllerö ja siksi se, että joku ei pidä kauniina, on katkera asia).

Vierailija
25/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein se on niin, varsinkin kun pitää kovaan ääneen mitätöidä kyseisen henkilön ulkonäköä tai muuten alentaa. Täällä on monia ketjuja, joissa haukutaan kovaan ääneen jonkin ihmisen ulkonäköä ja tekemisiä. Jos suhtautuu ihan neutraalisti, ei tarvitse myöskään asiaa kovasti miettiä. Saati huudella

Vierailija
26/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:21"]Aika usein se on niin, varsinkin kun pitää kovaan ääneen mitätöidä kyseisen henkilön ulkonäköä tai muuten alentaa. Täällä on monia ketjuja, joissa haukutaan kovaan ääneen jonkin ihmisen ulkonäköä ja tekemisiä. Jos suhtautuu ihan neutraalisti, ei tarvitse myöskään asiaa kovasti miettiä. Saati huudella
[/quote]

Tämä pätee myös ylhäällä kirjoitettuun lihavuus kommenttiin. Jos suhtautuu kanssaihmisiin ja itseensä normaalisti, ei tarvitse toisten ihmisten ulkonäköä päivitellä negatiiviseen sävyyn

Vierailija
27/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menepä ylipainoisena sanomaan ääneen jostain laihasta/normipainoisesta, että eipä sytytä tai viehätä tai ei ole minun tyyppiäni, niin johan olet "kateellinen läski", no ei, en ole. Minulle kun se luonne ja ihmisen kokonaisuus merkitsee enemmän, kuin vaikkapa lihakset, tissit, hiustenväri tai ruumiinrakenne. Minä en kadehdi muita, enkä toisaalta yritä tuoda itsessäni esiin puolia, joita toiset kadehtisi, minä näen ihmiset ihmisinä, enkä vain kauniina t a i vähemmän kauniina kehoina, ja jos sen sanon ääneen, se ei tarkoita että olen kateellinen. Olen ihan omakohtaisesti sen kokenut, että lainojen on vaikea hyväksyä sitä, että kaikki ylipainoiset eivät häpeä itseään ja kadehdi laihoja, jos kadehtisin, tekisin asialle jotain!

Vierailija
28/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska on vaikea löytää muutakaan motiovaatiota toisten ulkonäön negatiiviselle kommentoinnille. Se kun on täysin hyödytöntä.

Vierailija
29/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kysyy, eikö olekin upeannäköinen tämä henkilö x, siihen saa kai kertoa oman mielipiteensä? Jos se on, että ei minusta, onko se kateutta vaikka pidän henkilöä y kauniina? Jotta nainen ei olisi kateellinen ulkonäöstä, onko hänen siis kehuttava jokaista naista kauniiksi, on tämä millainen luirohiuksinen suoraripsinen punakkaihoinen pottunenäinen plösö tahansa? Koska tokihan muuten on tooodella kateellinen.

Vierailija
30/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:21"]Aika usein se on niin, varsinkin kun pitää kovaan ääneen mitätöidä kyseisen henkilön ulkonäköä tai muuten alentaa. Täällä on monia ketjuja, joissa haukutaan kovaan ääneen jonkin ihmisen ulkonäköä ja tekemisiä. Jos suhtautuu ihan neutraalisti, ei tarvitse myöskään asiaa kovasti miettiä. Saati huudella [/quote] Tämä pätee myös ylhäällä kirjoitettuun lihavuus kommenttiin. Jos suhtautuu kanssaihmisiin ja itseensä normaalisti, ei tarvitse toisten ihmisten ulkonäköä päivitellä negatiiviseen sävyyn

[/quote]

Siis sitä ulkonäköä on kommentoitava positiiviseen sävyyn? Siis on sanottava kauniiksi vaikka ei niin ajattelekaan? Siitähän tässä oli kyse, ei ulkonäön moittimisesta. Vai onko se moittimista, jos sinä kysyt eikö olekin lissu upeannäköinen ja minä vastaan, että ei minusta mutta pike sitä vastoin on. Miten se on päivittelyä? Ja miksi saa sanoa, että jollakulla on upean hoikka vartalo, mutta sitä ei saakaan sanoa että jollakulla toisella on ylikiloja? Samanlaista faktaahan ne on.

Vierailija
31/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kateuskortti on vaan helpointa vetää esiin. Kertoo siitä, että kateellisuudella asian selittävä ei ole kykenevä kovin monisyiseen pohdiskeluun. 

Vierailija
32/32 |
11.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 14:30"]Jos joku kysyy, eikö olekin upeannäköinen tämä henkilö x, siihen saa kai kertoa oman mielipiteensä? Jos se on, että ei minusta, onko se kateutta vaikka pidän henkilöä y kauniina? Jotta nainen ei olisi kateellinen ulkonäöstä, onko hänen siis kehuttava jokaista naista kauniiksi, on tämä millainen luirohiuksinen suoraripsinen punakkaihoinen pottunenäinen plösö tahansa? Koska tokihan muuten on tooodella kateellinen.

[/quote]

No mielestäni jokaisella on oikeus sanoa mielipiteensä, mutta tarvitseeko se negatiivinen kommentti sitten pamauttaa niin monien soraäänien kera? Voisiko vain tyytyä vastaamaan, että ei hän minusta niin ihmeellinen ole?