Luuletteko, että joutuu vielä selittelemään muutamaa vanhaa "aukkoa" CV:ssä, jos viimeisimmässä työssä on ollut 5 vuotta putkeen?
Aukot eivät siis ole mitään dramaattisia, esim. sellainen, että irtisanouduin itse ja meni jonkin aikaa, että löytyi uusi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin haastattelijana kiinnostaa että missä olet ollut... Vankilassa, etsimässä itseäsi, etsimässä töitä, elämän koulussa jne.
Saanut lapsia peräkanaa tms
Ei vaan kiinnostaisi ruveta selittämään jotain vuosien takaista asiaa, että miksi halusin irtisanoutua silloin siitä työstä. Voiko tämä oikeasti kiinnostaa?
Eri asia, jos olisi pelkkiä lyhyitä pätkiä, niin sitten varmaan herää epäilys, että miksi vaihtaa jatkuvasti työpaikkaa.
Ei tietenkään. Riippuu toki vähän alastakin, mutta ei cv:hen enää edes tarvi listata kaikkia työpaikkoja, sillain vuodesta toiseen.
Voi listata esim. ko työpaikan hakemiseen liittyvät relevantit työkokemukset, ja muut joko jättää kokonaan pois, tai vaikka esim. tyyliin "kokemusta on myös xx, yy, zz".
Itselläni on CV:ssä 15 vuoden aukko. Sitä ei enää selitetä.
Voin siis hyvillä mielin olla työttömänä vain.
Sano perhesyyt, ja niitä ei saa udella!
Jos kysytään, niin voi kertoa miten asia on. Mutta enpä haluasi mennä sellaisen työnantajan palvelukseen, joka tuollaisia kovasti utelee.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika epäilyttävältä jos sanoo syyksi perhesyyt muttei avaa asiaa enempää. On totta ettei ole pakko sanoa mutta jos ei halua kertoa, jää epäilys roikkumaan ilmaan.
Ja ne haastateltavat jotka sanovat haastattelussa että minun ei tarvitse kertoa, jäävät kyllä kasan pohjalle.
Ei minua haastattelijana kiinnosta se että miksi olet irtisanoutunut, vaan se miksi et ole ollut töissä viiteen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ainakin haastattelijana kiinnostaa että missä olet ollut... Vankilassa, etsimässä itseäsi, etsimässä töitä, elämän koulussa jne.
Mee luuseri takas koloosi. Ei kukaan usko sun valeita
Ikävuosina 22-32 tyhjä aukko. Veikkaan että rekrytoijaa kiinnostaisi, jos cv:n joskus tekisin.
Tuskin on vaikea (kysyttäessä) täyttää aukko jollakin salonkikelpoisellaa (teko-)syyllä:
-Lähdin reppureissaamaan maailmallle
-Keskityin sairaan sukulaisen hoitamiseen
-Halusin keskittyä vuoden ajan vain harrastukseeni, ja kokeilla onko siitä ehkä jopa päivätyöksi (kirjoittaminen/maalaaminen/soittaminen tms.)
-Halusin omaa aikaa vaikeassa perhetilanteessa
-Rakensin kesämökin hartiapankilla
Etc. eiköhän jokainen JOTAIN keksi...
Ja te jotka ihmettelette sitä että haastattelija "utelee".
Suuri merkitys on toki ammattiosaamisella mutta ihan yhtä suuri merkitys on sillä että millainen tyyppi hakija on ihmisenä. Ja miten tulisi toimeen muiden työntekijöiden kanssa. Haastattelutilanteessa pyritään tutustumaan ihmiseen. Jotkin kysymykset tuntuvat ehkä hassuilta, mutta jutustellessa sitä tutustuu toiseen.
Myös useimmat haastateltavat jännittävät, joten omasta elämästä kertominen tai haastateltavan mielestä toisarvoisten asioiden kertominen laukaisee jännitystä.
Ja kyllä hyvä haastateltava pistää itsensä peliin.
Ne jotka huutelevat heti että mitä saa/ei saa kysyä, jäävät haastattelijan mieleen sääntöintoisina tiukkapipoina ja saattavat jäädä ilman paikkaa koska haastattelija epäilee että mahtavatko tulla sitten toimeen muiden kanssa.
Tai että ovatko sitten töissä valittamassa/vaatimassa jotain.
Sano että olit työttömänä. Meillä ainakin tiedetään että sellaiset arvostaa työtään.
Entisellä työkaverilla oli parin vuoden aukko CV:ssä. Kukaan ei kysellyt mitään eikä varmaan olisi kysellytkään, kunnes alkoi tulla selittämättömiä poissaoloja ja lopulta työkaveri oli humalassa työpaikalla. Oli joskus nuorempana ryypännyt pari vuotta, mutta kuntoutti itsensä silloin ja palasivtyöelämään. Nyt ei hoitoonohjaus yms enää auttaneet. Minun mielestäni kannattaa olla rehellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä paha siinä on jos toteaa oppineensa jotain tärkeää, jopa elämän suunnan muuttanutta, siinä elämänkoulussa? Kaikkihan sitä käyvät ja osa ottaa opikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika epäilyttävältä jos sanoo syyksi perhesyyt muttei avaa asiaa enempää. On totta ettei ole pakko sanoa mutta jos ei halua kertoa, jää epäilys roikkumaan ilmaan.
Ja ne haastateltavat jotka sanovat haastattelussa että minun ei tarvitse kertoa, jäävät kyllä kasan pohjalle.Ei minua haastattelijana kiinnosta se että miksi olet irtisanoutunut, vaan se miksi et ole ollut töissä viiteen vuoteen.
Kuinka moni haluaa ihan oikeasti lähteä avaamaan esimerkiksi lapsensa syöpää ja sen vuoksi toisen vanhemman kotonaoloa? Siis ihan oikeasti? Lapsihan on todennäköisesti parantunut syövästä, säilyttänyt normaalien sosiaalisten taitojen kehityskykynsä kun vanhempi on ollut siinä peilinä vaikeatkin elämäntilanteen vuoksi. Osa miettii ihan oikeasti niinkin, että se lapsi on tuossa tilanteessa rahaa tai työpaikkaa tärkeämpi kun ei voi tietää, kuinka lapsen käy.
"Kuinka moni haluaa ihan oikeasti lähteä avaamaan esimerkiksi lapsensa syöpää ja sen vuoksi toisen vanhemman kotonaoloa? Siis ihan oikeasti?..."
Haastattelija: tässä onkin tällainen väli sulla, mitäs puuhailit?
Työnhakija: lapsi oli vakavasti sairaana ja hoidin häntä kotona.
Haastattelija: tässä onkin tällainen väli sulla, mitäs puuhailit?
Työnhakija: en halua kertoa perhesyistä.
Palkkaisin ensimmäisen vastaajan.
Rehellisyys on tärkeä ominaisuus. Koetut sairaudet, elämän vaikeudet yms ovat elettyä elämää ja niistä saa kokemusta, viisautta ja voimaa.
Ei minua haastattelijana haittaa nämä.
Se haittaa että joku ei kerro, peittelee tai sanoo ettei tarvitse kertoa. Se herättää epäilyksiä että mistä oikein kyse. Kenties jostain sellaisesta mistä haastateltava tietää että jos kertoisi, ei palkattaisi.
Hah, oma cv:ni on yhtä peräkkäistä aukkoa. Parikymppisenä asuin poissa Suomesta jonkin aikaa toisen vanhempani luona ja opiskelin vaan. Sitten olin jonkin aikaa töissä. 26-vuotiaana sain ekan lapseni ja heti seuraavana vuonna toisen. Sen jälkeen opiskelin taas ja olin töissä samalla, mutta 2019 aloin odottaa kolmatta lasta ja sitten tulikin korona. Nyt olen hakemassa uutta työtä ja eipä kukaan vielä ole kysynyt, miksi en ole ollut jatkuvasti töissä ikävuosi 18-30.
Vierailija kirjoitti:
Ikävuosina 22-32 tyhjä aukko. Veikkaan että rekrytoijaa kiinnostaisi, jos cv:n joskus tekisin.
Vähän sama tilanne. Tosin olen tehnyt cv:n ja töitäkin jopa hakenut. Mutta kas kummaa ei ole haastattelukutsua kuulunut.
Eli sinänsä haastattelijoita ei näytä kiinnostavan ne aukot ja se miksi olet nelikymppinen ja sulla on vajaat 3 vuotta työhistoriaa. No ensi vuonna pitänee sitten uuden työnhaunmallin mukaisesti vaan lisätä cv:n lähettelyä.