Mulle tehtiin sektio ''mukavuussyistä''
Tai no, pelkään synnytystä ihan älyttömästi, mutta tuntuu että täällä suurin osa pitää ilman fyysistä syytä tehtyjä sektioita mukavuussektioina. Joten pääsette mammat kauhistelemaan!
.
Lisäksi ennen sektioo kävin sekeroimassa sääret, alapään ja kainalot, sekä värjäämässä kulmat ja ripset.
.
Sairaalassa pukeuduin omiin vaatteisiin heti kun oli mahdollista, enkä vauvallakaan käyttänyt sairaalavaatteita.
.
Iloitsin siitä, että kaikki raskauskilot jäi sairaalaan. Ja heti kun sektioarpi antoi ''periksi'' aloin treenaamaan jotta saisin löllövatsan pois.
.
Töihin menin kun lapsi oli vuoden ja muutaman kuukauden ikäinen ja lapsi meni hoitoon..
.
Noniim töydelliset mammat, saatte arvostella niin paljon kun jaksatte, ja parantaa itsetuntoanne!
Kommentit (58)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:06"]pelkosektio on hyvä juttu.
Munkin lapsi syntyi niin ja miljoona kertaa parempi kokemus kuin alatiesynnytys!
[/quote]
Olet siis synnyttänyt myös alakautta?
[/quote]
Kyllä, 5 kamalaa kertaa!
[/quote]
Silti rupesit samaan touhuun aina uudestaan ja uudestaan.
[/quote]
Niinpä ;) ja sain kun sainkin elektiivisellä sektiolla lapsilukuni täyteen. Sekös sua vituttaa?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:16"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:06"]pelkosektio on hyvä juttu.
Munkin lapsi syntyi niin ja miljoona kertaa parempi kokemus kuin alatiesynnytys!
[/quote]
Olet siis synnyttänyt myös alakautta?
[/quote]
Kyllä, 5 kamalaa kertaa!
[/quote]
Silti rupesit samaan touhuun aina uudestaan ja uudestaan.
[/quote]
Niinpä ;) ja sain kun sainkin elektiivisellä sektiolla lapsilukuni täyteen. Sekös sua vituttaa?
[/quote]
Ei vituta. Ite en uskaltaisi sektioon edes mennä, jos ei olisi ihan pakko.
Mulla oli suunniteltu sektio. Pieni arpi jäi, joka koko ajan vaalenee. Synnyksestä 2vuotta. Imetin 6kk ja lapsi meni päiväkotiin 1v1kk iässä. Mun ei tarvitse päteä jollain äitiyshommelilla, kun on tullut elämässä vähän muutakin tehtyä. Saampa kantaa hedelmää niistä kaikesta! Ihana lapsi, normaali alapää, normaali yläpää, normaalit tissit, hyvä koulutus, rahaa ja mukava työ. Hajotkaa siihen äitiysideologiaanne. Elämässä on muutakin. Tosin jos ei muulla alueella oikein pärjää, niin ymmärtäähän sen pätemisen tarpeen toki tässä ;) . Jokainen haluaa olla hyvjossain. Edes omasta mielestä.
Mun äidillä jäi kamala arpi vatsaan sektiosta. Muistan kun näytti sitä. Nahka oli siitä kohtaa ihan rutussa. Haavasta tursus jotain ulos. Siitä varmaan oon saanu pelon sektioon. Olikohan huonosti ommeltu vai mikä... Tulehtuakkin tais.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:13"]
Suomalaisilla naisilla on usein mielestäni hyvin erikoinen asenne synnytystä kohtaan. Kaikkien se pitää kärsiä ja kokea tai sitten on huono äiti, itsekäs yms. Voi luoja. Itse asun ulkomailla ja täällä sektio on ihan normaali tapa siinä missä alatiesynnytyskin. Eikä kukaan tuomitse toisen valintoja eikä arvostele. Lisäksi Suomessa kivunlievitys on ihan älyttömän huonosti hoidettu synnytyksessä, pidetään kiinni vanhentuneista tiedoista ja annetaan äitien kärsiä. Tapelkaa te vain rauhassa siitä kuka on suurin sankari, onneksi täällä me saamme ihan rauhassa ja hyvillä mielin päättää omasta vartalostamme.
[/quote]
Ei onnistu Suomessa. Täällä kaikilla pitää olla yhtä kurjaa ja ikävää. Mitään erityiskohtelua ei saa saada saati vaatia. Miettikää nyt niitä inva-paikkojen kyttääjiäkin. Kadehditaan jotain vammaa tai vastaavaa parkkipaikan vuoksi. Huh huh. Ja nyt tulkaa äkkiä kertomaan tähän ne sektion kustannukset. Pitikö se erikoismaksuluokka sitten poistaa? Varmasti on monia, jotka siitä olisivat olleet valmiita maksamaan edelleen.
Miten lapsen päiväkotiin meno liittyy sektioon?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:10"]
Ettekö te pelkääjät pelkää lapsen puutteellisen suolistoflooran puolesta varsinkin nyt kun on yhä enemmän tutkimustuloksia suolistobakteerien osuudesta jopa henkiseen kehitykseen vastustuskyvystä nyt puhumattakaan? Vai antaako ne sairaalassa leikkauksella syntyneille äidin suolistobakteereita kasvojen iholle?
[/quote]
jos ne olisivat niin tärkeitä, niin etkö luule että sektiolla syntyneet lapset altistettaisi? Ja enemmän minua pelotti lapsen mahdollinen kuolema, aivovaurio tai erbin pareesi.
Ensimmäinen syntyi kiireellisellä sektiolla, jonka viivyttelyyn meinasimme molemmat kuolla, kakkonen pelkosektiolla, tosin leikkaava lääkäri totesi leikkauspöydällä että hyvä että leikattiin, kohtu olisi todennäköisesti revennyt supistuksiin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:45"]
Mun mielestä alakautta synnyttämisen pitäis olla pakollista kaikille kenelle se vaan on anatomisesti mahdollista. Sehän on kaikkein luonnollisin tapa.
[/quote]
Allekirjoitan. Vain psykiatrin lausunnolla sektioon.
[/quote]Joo ja sitten voisi miettiä että pitikö niitä haarojaan availla lainkaan!
[/quote]
Joo, miksi hankkia sinne sisälle jotain, kun ei uskalla saattaa sitä sieltä ulos?
[/quote]
Koska synnyttäminen määrittelee koko äitiyden..?
Miten sektio voi olla mahtava kokemus? Sehän on suuri vatsanalueen leikkaus, jossa on isot riskit. Vaikea kuvitella, että joku hehkuttaisi avosydänleikkausta. Taitaa olla niin, että tiedät, mistä jäit paitsi (alatiesynnytyksestä), ja olet hieman katkera. Ethän itse edes tehnyt mitään lapsesi syntymisen eteen, makasit vain leikkauspöydällä?
Mitä paitsi jäämistä alatiesynnytyksessä on?? Se oli yksi kamalimmista kokemuksistani (eli nytkö en rakasta lastani?) lapsi melkein viisi kiloinen, ei puudutusta(ei ehtinyt vaikuttaa), eikä synnytyssalia, vaan tutkimushuone. En varmasti synnytä toista kertaa, sektiolla tämä seuraava.
Jos nyt en "tee mitään lapseni synnytyksen eteen", mihin tämä vaikuttaa? Veljeni syntynyt sektiolla, minä alateitse, mutta en kyllä keksi miten syntymätapa on vaikuttanut mihinkään. Teen loppuelämäni kaikkeni lasteni takia antaakseni heille hyvän elämän, mutta sitähän ei lasketa kun toinen syntyy sektiolla
M7ksi edes tehdä lapsi, jos hylkää sen muiden hoidettavaksi jo reilun vuoden jälkeen. Kuinkas muuten imetys vierotettiin tuossa vaiheessa? ;)
Mun synnytys luomuna kesti 50min, oli helppo ja nopee ja vauvelikin nippa nappa 3kg. Olin nopeesti pystyssä ja polikliinisesti kotiin eli 6h synnytyksestä :) Sen sijaan kaverini kertoi synnytyksen jälkeen yöpyessään huonekaveristaan jolle oli tehty sektio. Raukka uikutti kivuissaan, ei päässyt kääntymään sängyssä ilman kahta hoitajaa jne. No, minusta pääsin helpolla eikä jäänyt arpia :) Sektio olisi enemmän pelottanut kuin oikea synnytys, siis luonnollinen. Enkä tarvinnut kipulääkkeitä, hyvin sen kestää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:45"]
Mun mielestä alakautta synnyttämisen pitäis olla pakollista kaikille kenelle se vaan on anatomisesti mahdollista. Sehän on kaikkein luonnollisin tapa.
[/quote]
Allekirjoitan. Vain psykiatrin lausunnolla sektioon.
[/quote]Joo ja sitten voisi miettiä että pitikö niitä haarojaan availla lainkaan!
[/quote]
Joo, miksi hankkia sinne sisälle jotain, kun ei uskalla saattaa sitä sieltä ulos?
[/quote]
Koska synnyttäminen määrittelee koko äitiyden..?
[/quote]
Ei mutta se nyt vaan on se pakollinen paha että lapsensa maailmaan saa.
Mun kanssa samassa huoneessa oli äiti jolle oli tehty sektio. Ei pystynyt liikkumaan itse ollenkaan. Vauvan kun halusi viereensä niin piti kelloa soittaa. Kivuliaallekkin kuulosti. Ei kyllä käynyt kateeksi :(
Kaikki toi sama, mutta luomu alatiesynnytys:D
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:45"]M7ksi edes tehdä lapsi, jos hylkää sen muiden hoidettavaksi jo reilun vuoden jälkeen. Kuinkas muuten imetys vierotettiin tuossa vaiheessa? ;)
[/quote]
Miksi edes tehdä lapsi jos ei itse halua hoitaa sitä koko lapsuuden ajan?
On aivan eri asia PÄÄTYÄ sektioon kuin VAATIA sitä!
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:45"]
M7ksi edes tehdä lapsi, jos hylkää sen muiden hoidettavaksi jo reilun vuoden jälkeen. Kuinkas muuten imetys vierotettiin tuossa vaiheessa? ;)
[/quote]
Ai että ihan "hylkää. Myönnän. Repesin. Eikö nyt muuta irronnut. Mä pistin lapsen päiväkotiin jus sen takia, että painun duuniin tekemään vähän kansantalouden tiliä, että yhteiskunta saisi maksettua lattemammojen joutenolon! Ole hEi tarvitse kiittää, koska rakastan myös työtäni.
"hylkää"
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 11:47"]Tai no, pelkään synnytystä ihan älyttömästi, mutta tuntuu että täällä suurin osa pitää ilman fyysistä syytä tehtyjä sektioita mukavuussektioina. Joten pääsette mammat kauhistelemaan!
.
Lisäksi ennen sektioo kävin sekeroimassa sääret, alapään ja kainalot, sekä värjäämässä kulmat ja ripset.
.
Sairaalassa pukeuduin omiin vaatteisiin heti kun oli mahdollista, enkä vauvallakaan käyttänyt sairaalavaatteita.
.
Iloitsin siitä, että kaikki raskauskilot jäi sairaalaan. Ja heti kun sektioarpi antoi ''periksi'' aloin treenaamaan jotta saisin löllövatsan pois.
.
Töihin menin kun lapsi oli vuoden ja muutaman kuukauden ikäinen ja lapsi meni hoitoon..
.
Noniim töydelliset mammat, saatte arvostella niin paljon kun jaksatte, ja parantaa itsetuntoanne!
[/quote]
En ottaisi sektiota, ellei pakko. Siitä jää arpi ja vatsa roikkuu ikävästi, kun arpikudos on tiukempaa, kuin normaali kudos. Mukavuus-ja kauneussyistä synnyttäisin alateitse, jos vaan mahdollista. -2 alatiesynnyksen ja yhden sektion kokenut