Kampaajat, miten desinfioitte kammat ja sakset asiakkaiden jälkeen?
Ette kai käytä samoja saksia toisen asiakkaan kanssa?
Kommentit (55)
Mua pelottaa jalkahoitolat kun ei tiedä desinfioidaanko ne välineet
Siivoojana on joskus tullut vastaan yllätyksiä kerran viikossa siivottavassa ammattikampaajan työpisteessä. Pesuallas jatkuvasti kamalassa kunnossa. Voi vaan toivoa, että se oli poikkeus.
Mainoslauseissa ja paperilapuissa lukee että siivoamme ja desinfioimme ja huolehdimme jnejne.
Todellisuudessa ei niitä ole ennen desinfioitu, eikä desinfioida nytkään.
Olen istunut kampaajalla pitempään kun odotan lasten hiusten leikkaukset valmiiksi. Missään paikassa ei putsata välineitä. Vain irtokarvat tiputetaan lattialle. Yhdessä paikassa kysyin, ja kampaaja kertoi, että toisinaan kammat ja muoviharjat pestään astianpesukoneessa. Täistä sanoi, että kyllähän kampaaja näkee, jos asiakkaalla on täitä tai ihosairaus.
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että välineet desifioidaan tai pestään. Mutta pitääkö tämä paikkansa todellisuudessa?
Tuli mieleen kun kaveri oli töissä vuokrafirman kautta eräässä keittiössä, jossa tehtiin ruokaa päiväkotiin ja kouluun. Hänellä ei ollut koulutusta eikä kokemusta eikä kukaan ei kysynyt salmonellatestin eikä hygieniapassin perään. Sopimus oli parin viikon pituinen ja hänen työtehtäviin kuului esim. salaatin teko.
Tarkoituksena ei siis ole haukkua kaveriani vaan kertoa kuinka käytäntö ja säännöt ei aina kohtaa.
Ihan lyhyissä alle 3kk työsuhteissa ei vaadita hygieniapassia .
Pitäisi olla laki, että välineet desinfioidaan joka asiakkaan jälkeen.
Koronan vuoksi jätin kampaajakäynnit. Taidan jatkaa samalla linjalla...
Jos asiakkaalla on täitä niin hänet lähetetään kotiin. Kaupat, kammat, sakset ym. desinfioidaan+myös asiakkaan istuin... Jos lapsiasiakkaalla on täitä, niin sama juttu.Siis aika rumban aiheuttaa, joten olis kiva jos soittaisi etukäteen ja kysyisi, että voiko tulla?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin oma kampaajani pesee harjat ja kammat asiakkaiden välissä, tai siis niitä on useat.
Mutta kertokaa, miten meikkaaja laittaa ripsivärin asiakkaalle kun sitä harjaa pitää käyttää siellä purkissa välillä? Samalla harjalla kaikille? Yäk.
Siis en tosiaan tiedä, kun en ole koskaan meikattavana ollut.
Minäkään en ole käynyt, mutta jos miettii, että kaikki klamydiat ym. tarttuu kaikille limakalvoille eli myös silmiin, niin eipä tee mieli meikattavaksi mennä.
Samoin jos miettii jotain sairaalabakteereita, niin hoitolaitoksissahan näille potilaille on yleensä omat harjat jne. ettei esim. MRSA tarttuisi muihin potilaisiin tai henkilökuntaan.
Samaa olen myös itse miettinyt. Desinfioidaanko myös esimerkiksi hammashygienistin tai -lääkärin luona olevat "aurinkolasit" jokaisen asiakkaan jälkeen? Elokuvateatterin 3D-lasit taidetaan onneksi pestä joka kerta.
Olin leikkauttamassa tukkaa, kun parturin kaveri tuli pistäytymään koiransa kanssa. Parturi sanoi käyvänsä pikaisesti kaverinsa luona hoitamassa jonkun asian. Hän rapsutti koiraa päästä ja tuli sitten jatkamaan minun tukkani käsittelyä pesemättä käsiä. Oli viimeinen kerta siinä parturissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakset ja kamman pesen vedellä sitten kun ne rasvoittuu niin, että niitä on iljettävä käsitellä. Harjasta otan irtokarvat pois kun niitä näkyy.
🤮
Ei varmaan tosissaan sanonut ja jengi uskoo kaiken.
Mä olen kasarilta saakka käyttänyt kampaamopalveluita ja ainahan asiat on neo amiseptissa läträtty.
Kammat, harjat, pinnit, hauenleuat, rullat kasteltu aineella. Pinnat pyyhitty miedommalla seoksella. Peräkkäisillä asiakkailla ei samaa kappaa, kun tietenkin kapat pestään asiakkaiden välissä.
Osa vielä laittaa tuon pikkusälän desinfioinnista astianpesukoneeseen. Pyyhkeet ja kapat yms kankaat taas pesukoneessa, jos ei ollut kertakäyttöisiä.
Saksetkin pyyhkäistiin neo amisept aineella. Niitä ei kuitenkaan laitettu pesukoneeseen, kun kuuma tylsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen myös itse miettinyt. Desinfioidaanko myös esimerkiksi hammashygienistin tai -lääkärin luona olevat "aurinkolasit" jokaisen asiakkaan jälkeen? Elokuvateatterin 3D-lasit taidetaan onneksi pestä joka kerta.
Kyllä vaan desinfioidaan asiakkaiden välissä. Ne pyyhitään antiseptisella pyyhkeellä, kuten tuoli ja piuhat ja muut osat. Päivän päätteeksi ne laitetaan myös pesukoneeseen muiden desinfioitavien välineiden kanssa.
Teattereissa ne lasit pestään astianpesukoneissa.
Hysteerisiä ämmiä tässä ketjussa....
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakkaalla on täitä niin hänet lähetetään kotiin. Kaupat, kammat, sakset ym. desinfioidaan+myös asiakkaan istuin... Jos lapsiasiakkaalla on täitä, niin sama juttu.Siis aika rumban aiheuttaa, joten olis kiva jos soittaisi etukäteen ja kysyisi, että voiko tulla?
Monet asiakkaat ovat myös suttuisia. Eivät muka ole tietoisia täistä ja tulevat silti. Usein saanut eteeni asiakkaan, jonka pää kuhisee täitä. Loukkaantuvat sitten, kun asiasta kerron.
Pahin on kuitenkin eräs vanhempi rouva, joka käy puolivuosittain kampaajalla. Eikä pese siinä välissä tukkaansa. Sillä on korvat ja korvan tauksetkin sellaisessa smägmässä, että ällöttää. Hän on oikein fiini ja hieno muuten, mutta se pää... Yök. tuplakäsineet ja pesupaikan vuoraus jo etukäteen... Virutellaan vaan eka vartti, että lähtis suurin osa siitä hyhmästä, jota se puskee.
OCD:läisten kokoontumisajot nähtävästi tässä keskustelussa XD
Vierailija kirjoitti:
Olettaisin, että välineet desifioidaan tai pestään. Mutta pitääkö tämä paikkansa todellisuudessa?
Tuli mieleen kun kaveri oli töissä vuokrafirman kautta eräässä keittiössä, jossa tehtiin ruokaa päiväkotiin ja kouluun. Hänellä ei ollut koulutusta eikä kokemusta eikä kukaan ei kysynyt salmonellatestin eikä hygieniapassin perään. Sopimus oli parin viikon pituinen ja hänen työtehtäviin kuului esim. salaatin teko.
Tarkoituksena ei siis ole haukkua kaveriani vaan kertoa kuinka käytäntö ja säännöt ei aina kohtaa.
Lyhyissä suhteissa ei tarvita henkilökohtaista hygieniapassia tai salmonella todistusta. Riittää kun keittiössä on yhdellä asiat kunnossa.
Tätä sanoo ihan elintarvikelaki, joka on mun mielestä vahvassa ristiriidassa kaiken muun kanssa.
Yleensähän noi asiat hoidetaan jo kouluissa kohilleen ennen harjoitteluita. Ehkä työvoimapula ajaa palkkaamaan ketä sattuu.
Itse en laittaisi vuokrattua työntekijää kypsentämättömän ruuan laittoon. Tiskiin ja hanskojen kanssa. Pienemmissä paikoissa ei vaihtoehtoja ole, joten... :(
Toisekseen. Lähtökohtaisesti luotan välittäjäfirmaan, että sieltä lähtetään terveitä ja paperit kunnossa olevia työntekijöitä. Sinne olen vaatimukseni kertonut ja heidän tehtävänsä on lähettää niillä vaatimuksilla mulle työntekijä.
En tosiaan kysele työntekijältä erikseen, ellen sitten palkkaa häntä pysyvään suhteeseen.
Sattuu muuten helvetisti päänahkaan ne tekokynnet!!!!