Kysy Mensan jäseneltä
Kommentit (91)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:06"]
Vasta nyt siihen, että onko olemassa mitään aikarajaa siihen viralliseen kokeeseen?
[/quote]
Suomen Mensan tällä kirjoitushetkellä käyttämässä testissä on aikaraja.
On toki olemassa myös älykkyystestejä, jotka eivät ole aikarajallisia (mutta näitä Suomen Mensa ei tällä hetkellä tarjoa, vaan tulee kääntyä yksityisen psykologin puoleen joka moisia testejä tarjoaisi).
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:06"]
Vasta nyt siihen, että onko olemassa mitään aikarajaa siihen viralliseen kokeeseen?
[/quote]
Aikaraja on nimenomaan se pointti. En muista enää tarkasti mutta jotenkin niin se oli että oli kaksi 15 minuutin jaksoa. Niiden aikana vastattiin niin moneen kuin ehdittiin. Testi on laadittu niin että kukaan ei ehdi vastata kaikkiin, ainakaan oikein. Tai jos ehtii niin sitten kuuluu äärimmäisen harvinaiseen joukkoon ja sitten kai voisi olla jokin lisätesti.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:08"]
Mitä muuta hyötyä Mensan jäsenyydestä on kuin se, että pääsee sanomaan sen ääneen?
[/quote]
(En ole AP, vastaan silti oman mielipiteeni kun tähän ketjuun satuin törmäämään).
Kysymyksesi on hankala, koska vastaus on yksilöllinen jokaiselle yksilölle. Mitä hyötyä kenenkään on koskaan kuulua mihinkään tai tehdä mitään? Vastaus tähän on aina eri henkilöllä eri.
On täysin luonnollista että toinen ei tarvitse jotain tai ole kiinnostunut jostain, kun toinen taas on.
Älykkyystesti, joka mensan jäsenyyteen tarvitaan, on kuitenkin psykologinen testi, ja moisia tehdään yleensä jos on itsetutkiskelun tarvetta; kaikille tämä ei tietysti ole tarpeen.
Itselleni Mensa järjestönä toi ja edelleen tuo kiinnostavan sosiaalisen ympäristön, verkoston ja jopa kavereita ja ystäviä. (elämäntilanteeni moisia kaipasi liittyessäni). Järjestö tarjoaa silloin tällöin mielenkiintoista ohjelmaa halvalla 35 euron vuosimaksulla, ja siihen päälle vielä nyt todella mielenkiintoisia uudistuksen aikoja elävän jäsenlehdenkin.
Toki jäsenistössä saattaa olla niitäkin jotka haluavat vain jäsenkortin jolla brassailla (passiivijäseninä). Mutta se on heidän ongelmansa, eikä minulta mitenkään pois. Itsekkäitä ihmisiä voi olla myös Marttakerhossa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 13:08"]
Mitä muuta hyötyä Mensan jäsenyydestä on kuin se, että pääsee sanomaan sen ääneen?
Oma äo 136, eikä voisi vähempää kiinostaa. Älystäni olen saanut sen hyödyn, että pääsin opiskelemaan kutsumusammattiini.
Se riittää minulle, eikä aiheesta tarvitse puhua.
Eikä mikään mensan jäsenyys korvaa sydämen sivistystä, joka sinulta näyttää puuttuvan, kun tulet asioiksesi tänne brassailemaan.
[/quote]
En olekaan sanonut asiasta ääneen kellekään. En koe elvisteleväni täällä koska olen anonyymi. Olen samaa mieltä ettei omaa älykkyyttä jaksa kauaa pohdiskella. Se miten sitä soveltaa, ratkaisee.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:56"]
Olen ollut Mensan jäsen, mutta en kokenut sitä ryhmää millään tavalla omakseni. Kerhoon pääsyn rajan ylitin kirkkaasti. Olen miettinyt aika paljon tätä älykkyysasiaa, ja se Mensan testihän mittaa vain ja ainoastaan loogista päättelykykyä. Se saattaa auttaa monissa asioissa, mutta ei pelkästään sen avulla esim. menestytä. Saati sitten ratkaista kaikkia maailman epäkohtia.
Joku kysyi sitä, miten älykkyys näkyy arjessa, ja minä kyllä huomaan, että nimenomaan siinä se näkyy. En minä ole ollut koskaan hyvä koulussa enkä ole mitään merkittävää uraakaan luonut, mutta kaikessa jokapäiväisessä ajattelussa se loogisuus auttaa. Mietin aina esim. miten asiat kannattaa tehdä niin, että lopputulos olisi tehokkain. Missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä, mitä tehdä itse, missä pyytää apua, mistä kävellä, jotta matkasta tulee lyhin jne. Se ei ole pakonomaista tai mitenkään rajoittavaa, enemmänkin kuin hauska ajatusleikki.
[/quote]
Mielestäni arkiset ovat niin yksinkertaisia etten koe että älykkyyteni niissä tekisi paljoa jos mitään eroa suhteessa keskivertoon. Parhaiten älykkyyden edut olen huomannut opiskelussa ja töissä.
Ap
Mitä eroa on menkoilla ja mensalla?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:56"]
Olen ollut Mensan jäsen, mutta en kokenut sitä ryhmää millään tavalla omakseni. Kerhoon pääsyn rajan ylitin kirkkaasti. Olen miettinyt aika paljon tätä älykkyysasiaa, ja se Mensan testihän mittaa vain ja ainoastaan loogista päättelykykyä. Se saattaa auttaa monissa asioissa, mutta ei pelkästään sen avulla esim. menestytä. Saati sitten ratkaista kaikkia maailman epäkohtia.
Joku kysyi sitä, miten älykkyys näkyy arjessa, ja minä kyllä huomaan, että nimenomaan siinä se näkyy. En minä ole ollut koskaan hyvä koulussa enkä ole mitään merkittävää uraakaan luonut, mutta kaikessa jokapäiväisessä ajattelussa se loogisuus auttaa. Mietin aina esim. miten asiat kannattaa tehdä niin, että lopputulos olisi tehokkain. Missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä, mitä tehdä itse, missä pyytää apua, mistä kävellä, jotta matkasta tulee lyhin jne. Se ei ole pakonomaista tai mitenkään rajoittavaa, enemmänkin kuin hauska ajatusleikki.
[/quote]
Lisään vielä että omasta mielestäni tuo enemmän luonteenpiirre kuin älykkyyteen liittyvä asia. Siis se että itseään hauskuuttaakseen pyrkii tekemään arkisetkin asiat tehokkaasti. Jotkut älykkäät saattavat olla välinpitämättömiä arkisten asioiden suhteen koska eivät pidä niitä millään tavalla mielenkiintoisina ja sen sijaan että käyttäisi energiaa lyhimmän reitin pohdiintaan, saattaa kävellä automaatiolla vanhaa tuttua reittiä että voi pyöritellä päässään kiinnostavampia ajatuksia.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:28"]
Ulkoavaruuden olennot sieppasivat arabimiehen ja israelilaisnaisen. E.T.:t lupasivat palauttaa heidät Maahan vahingoittumattomina, edellyttäen että he suoriutuisivat seuraavasta tehtävästä: on kolme huonetta (A, B ja C), jotka ovat neliönmuotoisia ja pinta-alaltaan noin 25 m2. Huoneita yhdistävät ovet, joita kussakin huoneessa on kaksi. Kustakin ovesta pääsee yhteen toisista kahdesta huoneesta. Huoneet ovat akustisesti eristettyjä eikä niissä ole huonekaluja eikä ikkunoita. Seinät, ovet, katto ja lattia ovat kiinteitä ja läpikuultamattomia eikä niissä ole murtumia, aukkoja, salakäytäviä tms. Mies viedään huoneeseen A ja nainen huoneeseen B. Kumpikin saa seuraavat ohjeet:
1 - Kummallakin on aikaa 1 tunti kaikkien kolmen huoneen kiertämiseen ja lähtöhuoneeseen palaamiseen. Heidän on aina käveltävä suuntaan A-B-C-A.
2 - Kummankin on istuttava keskellä oman huoneensa lattiaa kunnes annettaisiin merkki ajanlaskun alkamisesta seuraavanlaisesti: kummassakin ovessa on kaksi lamppua (yksi oven kummallakin puolella), ja merkki on kaikkien näiden lamppujen lähes samanaikainen syttyminen. Kaikki lamput ovat niin kirkkaita, että ne huomaa, vaikkei kiinnittäisikään niihin erityistä huomiota.
3 · Sillä hetkellä kun nainen koskee ovenkahvaan, mies ei enää saa olla ko. huoneessa.
4 · Sillä hetkellä kun mies koskee ovenkahvaan, nainen ei enää saa olla ko. huoneessa.
5 · Naisen on noustava lattialta vasta miehen jälkeen.
6 · Mies ja nainen eivät saa kommunikoida keskenään millään tavoin eivätkä saada muilta henkilöiltä tietoa, joka auttaisi heitä selvittämään missä toinen on. He eivät saa hakata seiniä tai ovia eivätkä aiheuttaa mitään iskuaaltoa. Huoneesta toiseen siirryttäessä on käytetty ovi suljettava. Aluksi kaikki ovet ovat suljettuina. Kaksi tai sitä useammat ovet eivät saa olla auki samanaikaisesti.
7 · Kummallakaan ei ole kelloa eikä mitään muuta instrumenttia, jonka avulla aikaa voisi mitata.
8 · Minuuttia ennen tunnin ajanjakson päättymistä valomerkki annettaisiin uudelleen merkiksi siitä, että aika on umpeutumassa.
9 · Tunnin kuluttua miehen on oltava istumassa huoneen A ja naisen huoneen B keskellä.
10 · Nainen saa istuutua vasta miehen jälkeen.
11 · Miehelle kerrotaan naisen olevan poikkeuksellisen älykäs.
12 - Naiselle kerrotaan miehen olevan poikkeuksellisen älykäs.
Mies ja nainen eivät tunteneet toisiaan entuudestaaan eivätkä olleet aikaisemmin koskaan olleet missään kontaktissa toisiinsa kanssa. He eivät myöskään koko prosessin aikana saaneet mitään yhteyttä toisiinsa (asian selkeyttämiseksi sanottakoon, että he molemmat olivat kuuroja ja mykkiä). Koe suoritetaan, ja he onnistuvat tehtävässä. Koe toistetaan 10 kertaa ja joka kerran he suorittavat tehtävän onnistuneesti, mikä on merkki siitä, ettei onnistuminen perustunut vain hyvään onneen. Sitten heidät palautetaan Maahan, he kääntyvät Zoroastrismiin ja elävät onnellisina elämänsä loppuun asti! Kuvaile heidän käyttämänsä menetelmä ja kummankin ajattelutapa
[/quote]
KOSKA TE VASTAATTE TÄHÄN? Täällä palstalla on niiiiiin paljon noita omasta mielestään älykkäitä, että olisi korkea aika saada jotain todisteita/näyttöä asiasta.
Kysymykseen saa vastata muutkin kuin ap.
Kuinka suhtaudut ihmiseen jonka olet olevan itseäsi vähemmän älykkäämpi?
Käytätkö kahvin kanssa sokeria ja maitoa?
Mitä Mensaan kuuluminen käytännössä tarkoittaa?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:54"]
Vedä käteen. T: rekamies
[/quote]
Vedin jo aiemmin päivällä kerran. Yksi kerta riittää normaalisti per päivä.
Idiootit! Se että on Mensan jäsen ei tarkoita että osaa vastata elämää suurempiin kysymyksiin. Älykyyttä on erilaista - se että looginen ajattelu on huippuluokkaa ei automaattisesti tarkoita että filosofinen päättely tai vaikka kielten oppiminen olisi helppoa.
Miten menestyit sigmatestissä? Paljonko sait Tieteenkuvalehden testistä?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:54"]
Käytätkö kahvin kanssa sokeria ja maitoa?
[/quote]
Molempia laitan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:57"]
Mitä Mensaan kuuluminen käytännössä tarkoittaa?
[/quote]
Sitä että kuuluu älykkyysosamäärältään (kuviotestillä mitattava, joka mittaa ns. yleisälykkyyttä) ylimpään 2%. Käytetystä keskihajonnasta riippuen raja on joko 130 tai 148.
Miten hyödynnät älykkyyttäsi arkisissa kodin askareissa, esim. tiskatessasi, imuroidessasi ja siivotessasi?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:58"]
Miten menestyit sigmatestissä? Paljonko sait Tieteenkuvalehden testistä?
[/quote]
En tiedä mikä on sigmatesti enkä ole tehnyt tieteenkuvalehden testiä. Nettitestit antavat vain sinnepäin tuloksia.
Ap
Iän huomiointi riippuu käytetystä testistä. Älykkyysmittauksen teoriaan kuuluu toki iän vaikutus. ÄO on aina keskiarvosuhteutus koko väestön mukaan, ei absoluuttinen arvo.
Monissa älykkyystesteissä on siksi ns. "ikähyvitys", joka tarkoittaa sitä että ikä vaikuttaa pisteytykseen.
Iän vaikutus on kuitenkin melko pieni, ja tämän hetkinen Suomen Mensan käyttämä testi ei tunne ikähyvitystä, koska testin pituus on lyhyt ja tarkkuusluokka ei yllä aivan kalliimpien testien tasolle. Eli siinä testissä ikä ei vaikuta, koska vaikutus ei ole sillä testillä tilastollisesti merkittävä.
Paljon pidempikestoisissa, kalleissa testeissä iällä voi olla / on vaikutusta pisteytykseen, kun niiden pisteytystarkkuus ja testitulokset ovat syvempiä.