Kysy Mensan jäseneltä
Kommentit (91)
Kuinka kauan mensan testi saa korkeintaan kestää? Mitä jos saa täydet pisteet testistä mutta jokaiseen tehtävään meni paljon aikaa?
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:57"]
Mitä Mensaan kuuluminen käytännössä tarkoittaa?
[/quote]
Sitä että kuuluu älykkyysosamäärältään (kuviotestillä mitattava, joka mittaa ns. yleisälykkyyttä) ylimpään 2%. Käytetystä keskihajonnasta riippuen raja on joko 130 tai 148.
[/quote]
Tarkennus tähän: Mensaan kuuluminen tarkoittaa sitä, että on huippuälykäs ja aina oikeassa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 23:10"]
En ajattele asiaa normaalisti ollenkaan. Ainostaan silloin jos joku on jotain mieltä joka mielestäni on selvästi väärin perusteltu niin joskus tekisi mieli sanoa, että olen ajatellut asiaa monelta kantilta enkä ole ihan tyhmäkään. Tämä vain silloin kun joku jääräpäisesti uskoo olevansa oikeassa eikä kuuntele vastapuolta.
Normaalissa kanssakäymisessä esimerkiksi huumorintaju on paljon tärkeämpää kuin yleisälykkyys ja älykkäissä on kohtuu paljon niitä joilla on jotenkin tönkkö huumorintaju.
Ap
[/quote]
Uskon että olet monipuolisesti älykäs eikä minun ole sitä tarkoitus kyseenalaistaa. Itse kuitenkin kyseenalaistan äo testien kyvyn testata monia älyn muotoja. Itse olen visuaalisen alan ammattilainen ja tiedän kolleegoja, joilla on valtavan kehittynyt kyky kuvallisessa ilmaisussa - kyky nähdä rytmejä ja yhteyksiä jne. Sama koskee verbaalista lahjakkuutta. Olen kuullut äo testien puolustajilta (niissä menestyneitä), että kyllä kaikki älyn lajit tulee testeissä hyvin katettua. En ole täyttä mensan testiä tehnyt, mutta vastaavia soveltuvuuskokeita ja kyllä ne ovat selkeästi matemaattispainotteisia logiikkatestejä. Jenkkien mensan sellaista netissä ollutta testiä myös olen kokeillut ja siinä verbaali äly oli yhtä kuin äärettömän laaja sanavarasto. Kysellään mikä lause pitää paikkaansa ja sanasto on keskivertohenkilölle täysin vierasta. Ei vaikuta kovin objektiiviselta.
eli kysymykseni numero 1: Koetko äo testien olevan kattava testi tosimaailman älykkyydestä kaikessa laajuudessan?
ja kysymys numero 2: Koetko, että testeissä tulee millään tavoin testattua alojen rajoja ylittävää älykyyttä? Itse koen, että olen fiksuin juuri siinä, että osaan joskus löytää malleja tai ratkaisuja intuitiivisesti varsin kaukaakin juuri käsillä olevasta ongelmasta.
en oikolukenut. haha
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:54"]Vedä käteen. T: rekamies
[/quote]
Elämämkoulu :D
[/quote]
Sitä että kuuluu älykkyysosamäärältään (kuviotestillä mitattava, joka mittaa ns. yleisälykkyyttä) ylimpään 2%. Käytetystä keskihajonnasta riippuen raja on joko 130 tai 148.
[/quote]Nuo ovat numeroita. Miten jäsenyys näkyy käytännön elämässä? Onko teillä illanistujaisia, yhteisiä matkoja, karonkkoja, palkitsemisia tms kerhojuttuja samaan tyyliin kuin rotareilla, leijonilla, partiolaisilla jne?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:15"]
En ole täyttä mensan testiä tehnyt, mutta vastaavia soveltuvuuskokeita ja kyllä ne ovat selkeästi matemaattispainotteisia logiikkatestejä. Jenkkien mensan sellaista netissä ollutta testiä myös olen kokeillut ja siinä verbaali äly oli yhtä kuin äärettömän laaja sanavarasto. Kysellään mikä lause pitää paikkaansa ja sanasto on keskivertohenkilölle täysin vierasta. Ei vaikuta kovin objektiiviselta.
[/quote]Olen tästä samaa mieltä. Mielestäni suurin älyn/lahjakkuuden laji on sosiaalinen sellainen. Sen avulla saa kaikki muutkin lahjakkuudet käyttöönsä, saa ne muissa asioissa taitavat ihmiset tekemään asioita oman(kin) päämääränsä eteen. Joku voi nimittää tällaista ilkeämielisesti manipuloinniksi. Joskus näin, mutta ei pakosta. Päämäärä ja siitä saatava hyöty voi olla myös yhteinen. m40
Uskon että olet monipuolisesti älykäs eikä minun ole sitä tarkoitus kyseenalaistaa. Itse kuitenkin kyseenalaistan äo testien kyvyn testata monia älyn muotoja. Itse olen visuaalisen alan ammattilainen ja tiedän kolleegoja, joilla on valtavan kehittynyt kyky kuvallisessa ilmaisussa - kyky nähdä rytmejä ja yhteyksiä jne. Sama koskee verbaalista lahjakkuutta. Olen kuullut äo testien puolustajilta (niissä menestyneitä), että kyllä kaikki älyn lajit tulee testeissä hyvin katettua. En ole täyttä mensan testiä tehnyt, mutta vastaavia soveltuvuuskokeita ja kyllä ne ovat selkeästi matemaattispainotteisia logiikkatestejä. Jenkkien mensan sellaista netissä ollutta testiä myös olen kokeillut ja siinä verbaali äly oli yhtä kuin äärettömän laaja sanavarasto. Kysellään mikä lause pitää paikkaansa ja sanasto on keskivertohenkilölle täysin vierasta. Ei vaikuta kovin objektiiviselta.
eli kysymykseni numero 1: Koetko äo testien olevan kattava testi tosimaailman älykkyydestä kaikessa laajuudessan?
ja kysymys numero 2: Koetko, että testeissä tulee millään tavoin testattua alojen rajoja ylittävää älykyyttä? Itse koen, että olen fiksuin juuri siinä, että osaan joskus löytää malleja tai ratkaisuja intuitiivisesti varsin kaukaakin juuri käsillä olevasta ongelmasta.
en oikolukenut. haha
[/quote]
Ainakin Suomen mensan testi mittaa vain ja ainoastaan niin kutsuttua yleisälykkyyttä. Testissä kaikki tehtävät olivat kuviopäättelyä. Verbaalista osiota eikä muitakaan älykkyyden eri osa-alueita siinä ei mitata mitenkään. Mielestäni paras vertaus yleisälykkyydelle on että se tarkoittaa ihmisen "prosessorin" nopeutta.
1) En koe että testi mittaa älykkyyttä kaikessa laajudessaan, ei läheskään.
2) Tähän vastatakseen täytyisi olla älykkyystutkija. Yleisälykkyys korreloi varmaan jonkin verran eri älykkyydenlajien suhteen. Esimerkiksi voisi sanoa että menestyneet taitelijat vaikuttavat usein älykkäiltä muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:39"]
En ole täyttä mensan testiä tehnyt, mutta vastaavia soveltuvuuskokeita ja kyllä ne ovat selkeästi matemaattispainotteisia logiikkatestejä. Jenkkien mensan sellaista netissä ollutta testiä myös olen kokeillut ja siinä verbaali äly oli yhtä kuin äärettömän laaja sanavarasto. Kysellään mikä lause pitää paikkaansa ja sanasto on keskivertohenkilölle täysin vierasta. Ei vaikuta kovin objektiiviselta.
[/quote]Olen tästä samaa mieltä. Mielestäni suurin älyn/lahjakkuuden laji on sosiaalinen sellainen. Sen avulla saa kaikki muutkin lahjakkuudet käyttöönsä, saa ne muissa asioissa taitavat ihmiset tekemään asioita oman(kin) päämääränsä eteen. Joku voi nimittää tällaista ilkeämielisesti manipuloinniksi. Joskus näin, mutta ei pakosta. Päämäärä ja siitä saatava hyöty voi olla myös yhteinen. m40
[/quote]
Riippunee alasta. Olen samaa mieltä että johtajille tunneäly on tärkeä ominaisuus. Toisaalta pelkällä tunneälyllä ei vielä johdeta menestyksellisesti teknologia-alan yritystä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote]Nuo ovat numeroita. Miten jäsenyys näkyy käytännön elämässä? Onko teillä illanistujaisia, yhteisiä matkoja, karonkkoja, palkitsemisia tms kerhojuttuja samaan tyyliin kuin rotareilla, leijonilla, partiolaisilla jne?
[/quote]Mensaan kuuluminen edellyttää paitsi testin läpäisyn, myös jäsenmaksun maksamisen. Me ei juuri saada kertoa mitä siellä tapahtuu. Tai siis, ei siellä mitään tapahdu. Tai tarkemmin sanottuna, ei ole mitään juttua missä mitään tapahtuisi.
Number7****
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote]Mensaan kuuluminen edellyttää paitsi testin läpäisyn, myös jäsenmaksun maksamisen. Me ei juuri saada kertoa mitä siellä tapahtuu. Tai siis, ei siellä mitään tapahdu. Tai tarkemmin sanottuna, ei ole mitään juttua missä mitään tapahtuisi.
[/quote]
Eihän tuo nyt pidä lainkaan paikkaansa. Ei ole kiellettyä kertoa, mitä Mensan bileissä tehdään: juodaan viinaksia ja hölistään. Bileitä on ympäri vuoden siellä sun täällä.
Hys, hys!
...eiku nii, se olikin se toinen jäsenkorttikerho :p
Number1*
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:28"]
Hys, hys!
Number1*
[/quote]Tai ei siellä mitään kortteja ole. Käsimerkki ja huppu. ...no, nahkanaamarihan se on.
Number1*
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 12:28"]
Hys, hys!
Number1*
[/quote]Tai ei siellä mitään kortteja ole. Käsimerkki ja huppu. ...no, nahkanaamarihan se on.
Number1*
[/quote]Pahoittelut. Jatkakaa asiallisemmalla linjalla.
Number1*
Olen ollut Mensan jäsen, mutta en kokenut sitä ryhmää millään tavalla omakseni. Kerhoon pääsyn rajan ylitin kirkkaasti. Olen miettinyt aika paljon tätä älykkyysasiaa, ja se Mensan testihän mittaa vain ja ainoastaan loogista päättelykykyä. Se saattaa auttaa monissa asioissa, mutta ei pelkästään sen avulla esim. menestytä. Saati sitten ratkaista kaikkia maailman epäkohtia.
Joku kysyi sitä, miten älykkyys näkyy arjessa, ja minä kyllä huomaan, että nimenomaan siinä se näkyy. En minä ole ollut koskaan hyvä koulussa enkä ole mitään merkittävää uraakaan luonut, mutta kaikessa jokapäiväisessä ajattelussa se loogisuus auttaa. Mietin aina esim. miten asiat kannattaa tehdä niin, että lopputulos olisi tehokkain. Missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä, mitä tehdä itse, missä pyytää apua, mistä kävellä, jotta matkasta tulee lyhin jne. Se ei ole pakonomaista tai mitenkään rajoittavaa, enemmänkin kuin hauska ajatusleikki.
Eihän siellä testissä mitään ikiä huomioida?
Vasta nyt siihen, että onko olemassa mitään aikarajaa siihen viralliseen kokeeseen?
Mitä muuta hyötyä Mensan jäsenyydestä on kuin se, että pääsee sanomaan sen ääneen?
Oma äo 136, eikä voisi vähempää kiinostaa. Älystäni olen saanut sen hyödyn, että pääsin opiskelemaan kutsumusammattiini.
Se riittää minulle, eikä aiheesta tarvitse puhua.
Eikä mikään mensan jäsenyys korvaa sydämen sivistystä, joka sinulta näyttää puuttuvan, kun tulet asioiksesi tänne brassailemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 22:53"]
Kuinka suhtaudut ihmiseen jonka olet olevan itseäsi vähemmän älykkäämpi?
[/quote]
Tarkoitatko nyt sellaista henkilöä joka ei esim. osaa kirjoittaa?
Toinen mensalainen