Ulkomailla asujat! Onko vessoissa wc-suihkua?
Eli sitä bideesuihkua wc-pöntön vieressä? Siis valmiina asunnossa, jossa asutte, ei teidän laittamana. Jos on, niin mikä maa? Ja missä maissa ei ollut, saa luetella niitäkin. Mietin, kun ei ole missään maailmalla tullut moista vastaan, että onko tämäkin erinomainen keksintö suomalainen erikoisuus?
Kommentit (36)
Irakin Kurdistanissa olen parissa asunnossa nähnyt bideesuihkun. Tavallisempi näky on kuitenkin pieni kastelukannu.
Ei ole Pohjois-Irlannissa eikä ollut Englannissakaan.
Thaimaassa ja muuallakin kaakkois-aasiassa on lähes joka vessassa missä on ylipäätään pytty.
Edellisessä asunnossa ei moista hienoutta ollut, kyse suomalaisesta opiskelija-asunnosta. Bidee- suihkun virkaa toimitti lasten muovinen Hello Kitty- kastelukannu.
En ole koskaan nähnyt täällä bideesuihkua mutta en mene vannomaan ettei niitä jossain olisi. Sen sijaan meidän kylppärissä on sellainen bideeallas, ihan turha tietenkin. Takapuoleni pesen tarvittaessa suihkussa tai kylpyammeessa. En Suomessakaan ole bideesuihkua käyttänyt koskaan eli en sitä kaipaa. Itävalta.
Olen Tavannut vessan käsisuihkuja Suomess, Ruotsissa ja Sveitsissä. Muistan kaivaneeni niitä Briteissä, Ausseissa ja usassa.
Ja todellakin käytän sitä, ja kaipaan. Eik ole mitään niin vastenmielistä kuin ajatus mennä käylpyyn pesemättömällä alapäällä ja stten lillua sielä pesuvedessä... Kun sellaista ei ole ollut, olen kyttänyt kannua tai vesipulloa
Hollantilaisissa kampissa ei ole. Kaikissa vessoissa ei ole edes lavuaaria! Anoppilan vessan lavuaari on kooltaan 20x30 cm, siis olkomitoilta. Pese siina kadet sitten.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:26"]Edellisessä asunnossa ei moista hienoutta ollut, kyse suomalaisesta opiskelija-asunnosta. Bidee- suihkun virkaa toimitti lasten muovinen Hello Kitty- kastelukannu.
[/quote]
:'D
Kerran törmäsin muuten johonkin tee-se-itse -jenkin videoon YouTubessa jossa tyyppi asensi itselleen käsisuihkun. Kytki sen kylläkin pelkkään kylmävesiputkeen ja koko kommenttiboksi oli täynnä asialle naureskelevia suomalaisia. Tyyppi itse oli sitä mieltä, että joku lämminvesi alapään huuhtomiseen olisi naurettavaa tuhlausta :D
Pesulappuja olen Brittein saarilla käyttänyt. Sítä oppii huomaamaan että se on tyhjää paremoi. Ostan itse uuden yleensä...
Thaimaassa oli juu ainakin ihan sellasessa muuten melko vaatimattomassakin bungalowissa. Jännä juttu etten oo edes ajatellut tätä. Ens viikolla Ruotsissa ja parin viikon päästä Turkissa ajattelin kyllä pitää tätä silmällä nyt :D
USa, ei ole veskissä mutta keittiössä on pesualtaalle asennettu ulos vedettävä letkullinen käsisuihku :)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:07"]
Muslimimaissa on pitkanokkainen vesikannu, sielta kai tama suihkuidea on lahtoisin. En kylla ymmarra miten saa itsensa kuivaksi sen kayton jalkeen. Kayttaako koko perhe (ja vieraat) samaa alapaapyyhetta? Yok.
[/quote] Tahan kuivauskysymykseen ei ole kukaan vastannut vai onko niin paivanselvaa etta ei kuivata ollenkaan?
Italiassa on usein kodeissa bideallas, mutta siinä ei ole käteen otettavaa suihkua.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 17:07"]
Muslimimaissa on pitkanokkainen vesikannu, sielta kai tama suihkuidea on lahtoisin. En kylla ymmarra miten saa itsensa kuivaksi sen kayton jalkeen. Kayttaako koko perhe (ja vieraat) samaa alapaapyyhetta? Yok.
[/quote] Tahan kuivauskysymykseen ei ole kukaan vastannut vai onko niin paivanselvaa etta ei kuivata ollenkaan?
[/quote]
omat pyyhkeet tietenkin. Vieraat voi taputella paperilla.
Albaniassa on taas jokaikisessä vessassa jossa olen käynyt on ollut bideeallas. Kaikissa vessoissa ei toisaalta ole ollut wc-paperia vaan aina pestään vedellä.