Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joskus saa kohtauksen ennen nukahtamista?

Vierailija
20.11.2021 |

Joskus on käynyt niin että kun menee nukkumaan niin siinä hereillä olon ja nukkumisen rajamailla yhtäkkiä säpsähtää ja pomppaa sängyssä istumaan, aivan kuin rinnassa muljahtaa, viime yönä kävi sellainen tilanne ennen nukahtamista että aivan kuin joku olisi lyönyt kattilan pohjat yhteen, päässä tuntui sellainen ääni ja pomppasin ylös. Onneksi nämä ovat hyvin harvinaisia mutta mistä johtuu? Missään muussa tilanteessa ei tule tuollaisia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
2/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla kokemuksia vastaavista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla tuollaista ole ollut. Paniikkihäiriö on joskus tullut unen aikana ja herännyt siihen. Tuntuu että pyörtyy ja sydän takoo lujaa.

Vierailija
4/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räjähtävän pään syndrooma, hurjasta nimestään huolimatta ihan harmiton ilmiö, joskin voi säikäyttää ekoilla kerroilla. Liittyy usein stressiin ja/tai joihinkin lääkkeisiin. Mulla on vakioherätysäänenä ovikellon sointi aamuyöstä, pari kertaa oon jo vetäny vaatteita päälle ennen kuin oon tajunnut, että kuulin olemattomia.

Vierailija
5/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ja usein on ollut. Ei pitäs olla vakava.

Vierailija
6/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilijä kirjoitti:

Räjähtävän pään syndrooma, hurjasta nimestään huolimatta ihan harmiton ilmiö, joskin voi säikäyttää ekoilla kerroilla. Liittyy usein stressiin ja/tai joihinkin lääkkeisiin. Mulla on vakioherätysäänenä ovikellon sointi aamuyöstä, pari kertaa oon jo vetäny vaatteita päälle ennen kuin oon tajunnut, että kuulin olemattomia.

Tuntui siltä että olisi saanut sähköiskun aivoissa, vähän aikaa jo mietti sen jälkeen että nytkö tuli lähtö. Mutta erikoista että nuo molemmat oireet on tapahtunut vain nukkumaan menon jälkeen illalla.

Vierailija
7/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus lihakset nytkähtää, jotenkin päivän lihasjännitykset purkautuu, juuri ennen nukahtamista.

Vierailija
8/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuota tapahtuu, en nyt sentään istumaan hyppää mutta tunne tosiaan on kuin saisi sähköiskun. Vaaraton juttu.

Vierailija
10/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtaessa keho siirtyy autonomisen hermoston hallintaan. Minulle tulee myös välillä jotain tuon tapaisia kohtauksia. Juuri nukahtaessa tuntuu, kuin aivoissa tapahtuisi joku virhetilanne, ja herään. Melkein pelottaa, että saattaisi kuolla. Sydän saattaa alkaa hakkaamaan voimakkaasti. En usko, että se välttämättä on täysin vaaraton tila. Sydämen toimintaan vaikuttavat asiat saattavat altistaa veritulpille yms.

Vierailija
11/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko säikähdys sinut nousemaan istuma-asentoon?

Vierailija
12/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen säpsähdyksen olen joskus kokenut. Olen ajatellut sen olevan kehon oma "sähköhoito." (https://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4hk%C3%B6hoito, huh!)

Noin voimakkaasta reaktiosta en ole kuullut, että sydän muljahtaisi ja ääniharhakin kuuluisi.

Lähteekö "shokki" sydämestä??

Vierailija
13/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on "shokin" alkuperä?

Vierailija
14/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räjähtävän pään syndroomalta kuulostaa. Itsellä on näitä ajoittain myös. Äänet liittyy siihen, vähän kuin räjähdys pään sisällä, ovikello tyyppinen ääni joskus myös. Tulee herkemmin jos on yliväsynyt, kuormittunut henkisesti.

Vierailija
15/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasomniat: ilmiöitä unen ja valveen rajoilla--> Uni-valvesiirtymän häiriöt  --> Nukahdusvaiheen säpsähdykset ja sensoriset tuntemukset. https://www.duodecimlehti.fi/duo95098

Vierailija
16/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan "räjähtävän pään syndroomasta." Onpa erikoinen nimi - mutta niin on ilmiökin.

Vierailija
17/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saiko säikähdys sinut nousemaan istuma-asentoon?

Paniikissa pomppaa istumaan sänkyyn.

Vierailija
18/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollaista sydämen muljahtelua tai istumaan nousua ollut, mutta joskus ennen nukahtamista saattaa tuntua kuin saisin jotain sähköiskuja tai välillä kuin putoaisin sängystä :D

Vierailija
19/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heräilijä kirjoitti:

Tuntui siltä että olisi saanut sähköiskun aivoissa, vähän aikaa jo mietti sen jälkeen että nytkö tuli lähtö. Mutta erikoista että nuo molemmat oireet on tapahtunut vain nukkumaan menon jälkeen illalla.

Syötkö mitään mielialaan vaikuttavia tai psykotrooppisia lääkkeitä? SSRI:t ainakin voi tehdä sähköiskumaisia tuntemuksia aivoihin. Toisaalta niitä tulisi varmasti muissakin tilanteissa kuin nukahtaessa. Uskon edelleen, että kyseessä on tuo räjähtävän pään syndrooma tai se "hypnic jerk" tai niiden välimuoto. Osaan itse melkein jo odottaa pidempien stressipätkien mukana noita yöllisiä ovikellon pimputuksia sun muita haamuääniä. Niiden lisäksi mulla on välillä just noita lihasnykäyksiä ja pari kertaa on ollut unihalvaus. Joskus joku lääke aiheutti sellaista, että unohdin hengittää/en pystynyt nielaisemaan ja heräsin siihen tunteeseen jatkuvasti. Se tapahtui myös juuri nukahtamishetkellä ja kiskaisi aina nopeasti valveille.

Vierailija
20/26 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heräilijä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräilijä kirjoitti:

Syötkö mitään mielialaan vaikuttavia tai psykotrooppisia lääkkeitä? SSRI:t ainakin voi tehdä sähköiskumaisia tuntemuksia aivoihin. Toisaalta niitä tulisi varmasti muissakin tilanteissa kuin nukahtaesa. Uskon edelleen, että kyseessä on tuo räjähtävän pään syndrooma tai se "hypnic jerk" tai niiden välimuoto. Osaan itse melkein jo odottaa pidempien stressipätkien mukana noita yöllisiä ovikellon pimputuksia sun muita haamuääniä. Niiden lisäksi mulla on välillä just noita lihasnykäyksiä ja pari kertaa on ollut unihalvaus. Joskus joku lääke aiheutti sellaista, että unohdin hengittää/en pystynyt nielaisemaan ja heräsin siihen tunteeseen jatkuvasti. Se tapahtui myös juuri nukahtamishetkellä ja kiskaisi aina nopeasti valveille.

Siltä kuulostaa.  Sama ilmiö kai pohjimmiltaan. 

Hengityksen lakkaaminen: Toiminnallinen äänihuulisalpaus (laryngospam)?

Nielemisrefleksi normalisoi äänihuulien toiminnan heti - jos vain pystyy nielaisemaan, ilman vesitilkkaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi