Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
521/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

.Dokaan pullon calvadosta ja kuuntelen rokkia ja mussutan juustoa. Ei tässä muutakaan ole.

Illalla kännissä syön ehkä jonkun laatikon.

Vierailija
522/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesivellillä taitaa mennä. Vettä päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen piiitkän päivän töissä..

Vierailija
524/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en aikuisiälläni ole oikeastaan joulua viettänyt juurikaan ja minä jopa kummastelen niitä ihmisiä ketkä viettää joulua. 

No jouluaatto on minulle samanlainen päivä kuin kaikki muutkin vapaapäivät eli nukun pitkään,käyn lenkillä,syön ja saatan pelata jotain peliä.

M31

Vierailija
525/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mieheni kanssa lähdemme aatonaattona mökille. Käymme menomatkalla ostamassa Jouluruuat. Jotain herkkuja olen leiponutkin jo ja leipomosta vielä noudetaan voileipäkakku.

Yksi lapsista asuu USA:ssa ja käy vain kesäisin täällä Suomessa. Toinen lapsistamme lähti perheineen Lappiin vaimon isän luo Joulunviettoon ja kolmas lapsistamme tulee Uudeksi Vuodeksi mökille koko perheen voimalla ampumaan raketteja.

Joten mökillä saunotaan, syödään hyvin ja ulkoillaan. Ei mitään aikatauluja. Luetaan kirjoja, katsotaan hyviä leffoja ja nautitaan. Parasta on, että mökille meno kestää vain tunnin, joten kävästään välillä täällä kotosalla jos huvittaa käydä.

Kaikkien näiden ruuhkavuosien ja Joulukiireiden jälkeen en enää koskaan ota pienintäkään stressiä Joulusta. Hyvää Joukua kaikille tv. Mummi ja Ukki 🎄

Vierailija
526/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa on niin kaunis kirjoitti:

Me mieheni kanssa lähdemme aatonaattona mökille. Käymme menomatkalla ostamassa Jouluruuat. Jotain herkkuja olen leiponutkin jo ja leipomosta vielä noudetaan voileipäkakku.

Yksi lapsista asuu USA:ssa ja käy vain kesäisin täällä Suomessa. Toinen lapsistamme lähti perheineen Lappiin vaimon isän luo Joulunviettoon ja kolmas lapsistamme tulee Uudeksi Vuodeksi mökille koko perheen voimalla ampumaan raketteja.

Joten mökillä saunotaan, syödään hyvin ja ulkoillaan. Ei mitään aikatauluja. Luetaan kirjoja, katsotaan hyviä leffoja ja nautitaan. Parasta on, että mökille meno kestää vain tunnin, joten kävästään välillä täällä kotosalla jos huvittaa käydä.

Kaikkien näiden ruuhkavuosien ja Joulukiireiden jälkeen en enää koskaan ota pienintäkään stressiä Joulusta. Hyvää Joulua kaikille tv. Mummi ja Ukki 🎄

Kiitos, niin myös sinne Ukille ja Mummille 💫

Vierailija
527/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on halunnut kokeilla vaihteeksi mustaa messua jouluna niin pitkään, että tänä vuonna on sen vuoro.

Vierailija
528/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Televisiota saatan katsella, aamulla käväsen kävelylenkillä.

En viitsinyt kinkkuakaan ostaa, riskiryhmäläisenä kun ei tule ihmisiä jouluna nähtyä. Kalaa on pakkasessa ja parempaa se onkin kuin kinkku. Laatikkojakaan ei viitsinyt itselle tehdä, niitä tuli muutama valmis ostettua ja valmista riisipuuroa (mikä on kyllä tuhlausta, puuroriisi ei kallista ole mutta valmis puuroannos pari euroa.)

Joinain jouluina olen tapanintansseissa käynyt, tavallista ilosempaa väki niissä ollut. Tänä jouluna hallitus peruuttanee ne niiltäkin jotka uskovat rokotteiden tehoon. 

Joulusaunakin jäänee väliin.

Toisaalta eipähän tarvinnut lahjoja ostella, joulunaikaan turhan täysiä kaupat ja kaikilla on jo kaikkea joten hankala keksiä ostettavaa.

Jos olisivat järkeviä olleet, ei koko koronaa olisi ollut enää pitkään aikaan koska se olisi varsin helppoa ollut tukahduttaa. Nyt jos päättäisivät tukahduttaa, eli ffp3-pakko, etäkoulu, etätyöt, kaikki turhuus kiinni niin laskiaisen paikkeilla sitä ei enää olisi - tehokkaammilla toimilla tammikuun lopussa - mutta uutisia ollut että koulut pitävät auki lähiopetuksessa niin epidemia jatkuu. Enempi joutuvat lapsetkin etäkouluja käymään tartuntojen myötä kuin siinä että kerralla lopettaisivat epidemian maasta.

Vierailija
529/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen ruokia, jossain vaiheessa lahjojen jako, ne ilmestyvät kuusen alle tai ovikello soi ja pukin lahjasäkki oven takana. Sitten kun on lahjat ihmetelty niin syödään.

Varmaan joku joulukävelylenkki vielä.

Vierailija
530/890 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on luultavasti ihan tavallinen päivä kuten joulukin. Ollaan vaan kotona, katsellaan telkkaria ja tietokonetta. Tavanomaisen siivouksen tein eilen eikä meillä paikat sotkeudu.

Mä oikeesti en tykkää viettää joulua,  vanhat muistot on aina haikeita.

Joululahjoja en ole antanut enää pariinkymmeneen vuoteen, enkä ole lahjoja saanutkaan.

Kyllä mä olen leiponut mutta leipomukset on jo melkein syöty.

Kaupassa käyn ehkä huomenna ja sitten joulun jälkeen, kaikkea on kaapeissa ja pakkasessa.

Vierailija
531/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun tyttären kans. Ei tykätä jouluruuista. Syömme mitä sattuu jouluna tekemään mieli. Aikuisille lapsille laitan rahaa lahjaksi. Että tämmöstä. Rentoa ja helppoa. Ei kiinnosta miten muut viettää:)

Vierailija
532/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastelen naisen kanssa niinkuin viimeiset 50 vuotta joka päivä.

Vierailija
533/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkunaomastatahdosta kirjoitti:

Asun tyttären kans. Ei tykätä jouluruuista. Syömme mitä sattuu jouluna tekemään mieli. Aikuisille lapsille laitan rahaa lahjaksi. Että tämmöstä. Rentoa ja helppoa. Ei kiinnosta miten muut viettää:)

Joulutorttu maistuu varmasti tyttärellekin ja vihreät kuulat. Niistä pitävät kaikki.

Vierailija
534/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpariskunnan luona vietän jouluaaton, useamman vuoden perinne.

Meitä on kolme aikuista, koira ja kolme kissaa. 

Meillä on tapana niin, että minä teen suomalaista jouluruokaa ja torttuja, he sitten hankkivat muuta syötävää pöytään. Asun ulkomailla. 

Lahjoja jaetaan ja vain ollaan. Mukavan rentoa aattoa vietetään. Joulupäivänä he menevät miehen vanhempien luo, minä nautin hiljaisuudesta omassa kodissani ja jos ilma sallii teen lenkin ja mitä nyt sitten keksinkin. 

Olen asunut ulkomailla 26 vuotta.

Vierailija
535/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluaatto olisi muuten ihan leppoisa, mutta kun viimeistään viideltä pitää lähteä ensin toisen vanhemmille ja sitten toisen vanhemmille, niin päivä on kiireinen. Pitää aamulla laittaa kello soimaan, että ehtii tehdä kaiken tarvittavan. Viime vuonna minun piti jättää joulusaunakin välistä, kun en ehtinyt. Meillä on aattona jouluruoka ja syömisen jälkeen pitää saada hetki huokaista. Joskus ollaan lähdetty suoraan pöydästä ja se oli ihan hirveää.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi jouluaattona on hyökättävä vielä saunaankin! Sauna kun sauna, ei se jouluaatto sitä muuksi muuta.

Vierailija
536/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupalavuoron töissä ja saan tuplapalkan🤑eikä tartte joulusta hössöttää.

Vierailija
537/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvuoro menee töissä ja loppupäivä perheen parissa.

Vierailija
538/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän sietää miehen sukulaisia.

Olen sillä rajalla jääkö suhde plussalle, sillä sukulaiset aiheuttaa niin paljon tuskaa, mut mies haluaa olla heidän kanssaan.

Eli hirveä stressi jo nyt.

Joulu ei tule näyttämään yhtään minun joululta.

Vierailija
539/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluaattoaamu alkaa uunissa yön yli olleen kinkun tilanteen tarkistuksella. Sitten aamukahvit kynttilän valossa rauhallista joulumusiikkia kuunnellen, monesti yksin kun muut perheestä vielä nukkuvat. Valmistelen jouluruokia hiljokselleen, keittelen rosollijuurekset, laitan riisipuuron valmistumaan pitokokkiin eli haudutuspataan.

Kun koko perhe on heräillyt niin lähdemme joko koko poppoolla tai osalla siitä, käymään kävelyllä ja ulkoilemassa, laitetaan pihalle lyhdyt valmiiksi ja viritellään joulusauna pihasaunaamme vihtoineen ja havuineen.

Ennen klo 12:00 kokoonnutaan riisipuurolle ja maistelemme joulukinkkua ja kalaruokia. Siinä samassa kuuntelemme joulurauhan julistuksen radiosta.

Ruokalevon jälkeen aloittelemme saunomisen ja sen haluan tehdä ajan kanssa nautiskellen.

Sitten juomme kahvit ja syömme makeita herkkuja. Sitten levätään, kuunellaan jouluohjelmia ja lauluja radiosta.

Sitten alamme valmistella joulun pääateriaa, perunat kiehumaan, rosolli ym ruat viimeistellään ja laitetaan tarjoiluvateihin. Katetaan juhlapöytä tupaan ( meillä yli 100 vuotias talo). Syömme aterian kynttilöiden valossa ja nautiskellen.

Aterian jälkeen taas levätään ja sytyteen aidot kynttilät joulukuuseemme ja laitamme kaikki sähkövalot pois. Sitten luetaan jouluevankeliumi ( yleensä joku lapsista haluaa lukea) ja lauletaan joululauluja yhdessä.

Sitten on joulupukin vuoro, joka käy nopeaan tuvassa tervehtimässä pienimmät kädestä pitäen. Pukki kun poistuu niin siitä alkaakin lahjojen avaaminen ja loppuilta kuluu niitä ihmetellessä, karkkia syöden ja lautapelejä pelaten. Täsää vaiheessa olen itse niin väsynyt että menen nukkumaan, osa perheestä saattaa valvoa myöhempäänkin ja joskus lapset nukkuvat tuvan lattialla kuusen alla jouluyön.

Päivä on meille todella erityinen ja sen kaava on hyvin hyvin perinteinen ja hyvällä tavalla samalla kaavalla toistuva. Joulun tunnelma vanhassa talossa tulee kuin itsestään kynttilöiden valossa, pihasaunan satavuotiaiden entisen savusaunan hirsien suojassa. Myönnettäköön että pidän kynsin hampain kiinni perinteisestä joulun vietosta ja tunnelmoinnista, rakastan tunnelman luomista ja talon koristelua luonnon antimilla kukilla, havuilla, kransseilla ja omilla askarteluilla.

Aikuisetkin nuoremmekin odottavat joulua aina innolla ja eivät anna lupaa poiketa kovin vanhoista jouluperinteistä.

Vierailija
540/890 |
02.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samalla kaavalla kuin aiemmin. Aamupäivä ja päivä menee keittiössä, ruuan jälkeen yritän ehtiä käyttää tiskikoneen päällä ennen kuin pitää lähteä kiertämään mummuloita. Inhottaa tuo minuuttiaikataulu ja haluaisin olla vaan kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi