Mitä te teette jouluaattona?
Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?
Kommentit (890)
Kinkun ja joulupuuron teko leivinuunissa. Pihasaunassa saunominen ennen jouluruokaa.
Yksin olen joulunakin niikuin aina muulloinkin.
Syön hyvin, kinkkua ja muita laittamiani joulunajan herkkuja.
Kai töllöstä jotain muutakin edes jouluna tulee kuin jenkkikuraa ja vihervasemiston ilmastohapatusta.
Huoh. Ketä kiinnostaa mitä joku muu tekee keskity omiin asioihin ja omaan kaupalliseen perhejouluusi
Mä olen ihan yksin, tai no, lemmikit on seurana. Luultavasti saan kavereilta ja vanhemmiltani jotain jouluntoivotusviestejä tai -puheluita, joihin vastatessa pitää tsempata, että kaikki on ok. Mutta ei oo. Avioeron jälkeen mä olen ollut yksin koko ajan. Pyhän ja arjen. En harrasta kännäämistä, mutta avaan luultavasti viinipullon. Syön jotain perushyvää ruokaa, kuuntelen joululauluja, vaikka en oo jouluihminen. Eroaapahan edes vähän normaalista elämästäni. Ja surkeudestani kertoo jotain se, että mun on vaikea lähteä ulkoilemaan, koska silloin koko maailma näkisi, miten yksin mä oon (oon vähän sellaisella alalla töissä, että ihmiset olettaa mun elämän olevan mallillaan, onhan se, yksinäisyys vaan vaivaa).
Toivottavasti jouluun mennessä ne piikittäjät ovat jo paikassa minne kuuluvat rangaistuksena elämämme pilaamisesta.
Oon ollut viimeiset 10 joulua yksin, lapsi on aina ex-miehen ison suvun joulujuhlissa.
Nyt minulla on maailman ihanin uusi miesystävä, jouluaatto töitä, ja exän suvun vanhukset eivät enää jaksa järjestää joulua. Pojallakin jo tyttöystävä. Olen tervetullut miesystävän kotiin, poikani ei tiedä omista joulusuunnitelmista.
Eli ei oikein aavistusta miten joulu menee. Joulun alla käydään miehen kanssa etelässä lomamatkalla ja sitten rennosti katsotaan mitä keksitään.
Pääasia että kaikilla on hyvä mieli. Toivottavasti ainakin.
Nukumme pitkään.
Käymme puolisoni sukulaisilla/minun sukulaisillani syömässä lounaan.
Illalla olemme joko kahdestaan kotona jouluruokinemme tai jomman kumman sukulaisten luona. Tai mökillä kaukana kaikesta vouhotuksesta, nauttien hiljaisuudesta ja ihanasta talvimaisemasta.
Juomme viiniä, syömme hyvin. Olemme kiitollisia kaikesta hyvästä elämässämme.
Emme ole uskovaisia. "Vietämme" joulua vain tavan vuoksi.
Hyvä syy vain nauttia ja hengähtää.
Olen yksin kotona. Jaksa mennä kuuntelemaan sitä sisarusten vittuilua äidin luona.
Oi, ihanaa joulu <3 Päivällä riisipuuroa, Lumiukko telkkarista, lahjojen jako jo päivällä ja päivällisaikaan täyspöydällinen ihania perinteisiä jouluruokia. Illalla pelaillaan lasten kanssa lautapelejä ja syödään suklaata ja karkkia. Ja sitten vielä yksi rasiallinen suklaata, nam!
Matkustan Suomeen ulkomailta vanhemmille joulun viettoon. Rokotukset otettu ja boosterin taidan hakea tällä viikolla.
Äitini on yleensä se tunnelman pilaaja. Valittaa aina kaikesta ja päästää sammakoita suusta.
Onneksi on erillinen mökki jossa sitä marmatusta ei tartte aina kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Matkustan Suomeen ulkomailta vanhemmille joulun viettoon. Rokotukset otettu ja boosterin taidan hakea tällä viikolla.
Äitini on yleensä se tunnelman pilaaja. Valittaa aina kaikesta ja päästää sammakoita suusta.
Onneksi on erillinen mökki jossa sitä marmatusta ei tartte aina kuunnella.
Miksi menet sinne joulunviettoon, kun tiedät etukäteen, että äitisi pilaa tunnelman. Et halua kuunnella marmatusta, älä siis mene sinne.
Joulu ei eroa mitenkään arjesta. Yksin oon kissani kanssa kuten aina, oli arki tai pyhä. No, jouluaattona pimeän tultua vien kynttilät vanhempien ja isovanhempien haudoille. Siinäpä se joulu. Olen vegaani, joten ei mitään kinkkuja eikä kaloja. Kokkaan jotain kasvisruokaa, kuten yleensäkin.
Siskoni asuu satojen kilometrien päässä, ei tule käymään. Pienet lahjat lähetämme toisillemme.
Hyvää joulua kaikille, jotka saatte viettää sen rakkaittenne seurassa.
Mennään iltapäivästä anoppilaan syömään ja sitten kun appiukko on kipannut kriittisen määrää viiniä kurkkuunsa, lähdetään kotiin ja löhöillään paketteja availlen ja jouluruokia nautiskellen.
Ollaan aattona lentokoneessa. Tänä vuonna lasten joululoma koulusta alkaa vasta 24. päivä täällä Sveitsissä.
Meillä molemmat tekee aattona (ja myös joulupäivänä sekä Tapanina) 12h työ vuoron.
Perustuntipalkaksi muutettuna 144h palkka tulossa.
Sitten sukulaisiin uudeksi vuodeksi.
Ja lahjat ostetaan heti välipäivä alesta, joten siitä myös isosäästö :)
Sitä mitä munakin päivinä. En osallistu näihin pakanallisiin juhliin.
Olen mieheni kanssa kahden ja vietämme hyvin vaatimatonta joulua. Meillä on tekokuusi, koristellaan se nauhoin ja sähkökynttilöillä ja tähti latvaan. Käyn kirkolla ja sytytän kynttilän muualle haudattujen muistolle. Keitän riisipuuron ja sopan. Kuunnellaan joulurauha. Laitan ruoaksi sitä mitä mies haluaa, luultavasti hän haluaa paistettua lohta ja perunoita. Kahvin kanssa otetaan torttuja ja pipareita, ne minä teen kokonaan itse. Jos jaksan niin leivonjouluksi lisäksi karjalanpiirakoita. Meillä ei lähetetä eikä availla joululahjoja, koska niitä ei ole. Emme vieraile jouluna missään, eikä meillä kukaan käy jouluna, koska emme erityisemmin vietä joulua. Meneehän se aika siinä kun olla köllöttelee ja katsoo teklkarista tai tietokoneelta maailman menoa.
Olen miehen ja lasten kanssa kotona. Mummot on mahdollisesti kylässä. Syödään hyvin ja nautitaan joulun tunnelmasta. Lahjoja on hyvin maltillisesti, emme hössötä tai vietä kulutusjuhlaa. Tärkeintä on tunnelmallinen yhdessäolo. Olemme väliviikon lomalla, joten on aikaa tunnelmoida pitkän kaavan mukaan.
Pukki käy joko tuomassa lahjat kuistille, tai sitten tilataan ihan käymään, koska lapset on vielä pieniä. Kuusi koristellaan aatonaattona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olen jouluihminen!
Meillä aika perinteinen joulu myös mutta rento.
Aamu alkaa riisipuurolla ja joulusaunalla kynttilän valossa.
Sitten katsellaan telkkaa kaikessa rauhassa. Nää perinteiset jouluohjelmat.
Jossain kohtaa sisko tulee miehensä kanssa ja välillä myös vanhempani ja veljenikin perheineen.
Sitten aletaan valmistella syömisiä. Sen jälkeen lahjat. Ilta menee makoillessa, osa ottaa alkollista glögiä ja osa alkoholitonta.
Välillä joku hakee ruokaa. Valvotaan aika myöhään. Mieheni ja siskon mies lähes aamuun asti musiikkia kuunnellen. Lapset leikkii leluillaan ja pelaa pleikoillaan. Teinit valvoo myös varman aamuun taas kun on uudet pelit sun muut.
Haudoillakin käydään jossain vaiheessa muttei välttämättä joka vuosi.
Rento, mukava joulu jolloin kaikki saa tehdä mitä huvittaa 🙂 Ja vaikka meillä alkoa otetaan ja osa aamuun asti niin ei kukaan ikinä missään sammumispisteessä ole tai kaatuile tms. Saati haasta riitaa. Kaikilla on hyvä fiilis ja joulua odotetaan kuin kuuta nousevaa! Kuopus 4-vuotias ja hön on jo monta viikkoa puhunut että koristellaan jo kuusi. Lupasin että ens viikonloppuna koristellaan. Silloin käy myös tonttu tuomassa paketit oven taakse. Joulukalenterit ja jotakin pientä vielä siihen mukaan.Toi vois ollakin hyvä idea että ruokailu 2 osassa. Me voitaisiinkin tehdä noin tänä vuonna. Juurikin eka kalapöytä salaatteineen ja myöhemmin kinkku ja laatikot sun muut.
Mitä? Ensi viikolla tonttu tuo paketit oven taakse? Kuukausi ennen joulua. OK.
Kyllä 😁
Tämä perinne on jo lapsuudenkodista että marraskuun vikana viikonloppuna on pikkujoulut ja silloin tonttu tuo kaikille lapsille lahjan oven taakse. Meillä se on se joulukalenteri ja jotain pientä lisäksi. Joku antaa kalenterin käteen, meille sen tuo tonttu.
Ei elämä nyt niin vakavaa ole. Varsinkaan joulun alla 😉Ihana tapa. Saanko kysyä mistä päin Suomea olet? Puolisoni on länsisuomalainen (Turun suunnalta) ja heillä kuulemma pikkujoulu tarkoittaa juuri marras-joulukuun vaihdetta. Mulle pikkujoulut on vain se juhla, jota voi viettää milloin vaan näiltä main jouluun asti.
En ole edellisen viestin kirjoittaja, mutta Tampereella on ainakin ollut jo lapsuudessani 60-luvulla sama marras-joulukuun vaihteen pikkujouluperinne, josta alkoi joulun odotus varsinkin lapsilla. Liittyy myös ensimmäiseen adventtiin.
Ollaan ainakin sulassa sovussa rokotetut ja rokottamattomat. Viime joulu meni jo pilalle median pelottelun ansiosta joten nyt ei enää onnistu! Perinteinen joulu mummolassa 😊