Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä te teette jouluaattona?

Vierailija
20.11.2021 |

Meillä varmaan aika perinteiset jutut, saunaa ei kyllä ole. Olen miettinyt järjesyäisinkö ruokailun tänä vuonna 2 osassa. Eli kalapöytä ikäänkuin alkupalapöytänä vaikka klo/15. Sisältää siis lohet, sillit, blinit, joku juustosalaatti. Sitten lahjojen jako. Lapset ovat jo malttamattomia. Kinkku, laatikot jne sitten toisessa kattauksessa vaikka klo;:17. Onko tästä kokemusta? Toimiiko?

Kommentit (890)

Vierailija
301/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inhoan joulua sydämmeni pohjasta.

Niin kaupallista kuin vaan voi olla.

Joulusta ei tarvitse tehdä kaupallista.Voi vain nauttia extravapaista,tunnelmasta ja syödä hyvin.Ruoankin voi laittaa ihan itse.

Vierailija
302/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sukua, kuten aina. Stressaan kaksi viikkoa ennen joulua. Joulunaika toisten palvelemista. Minun joulu alkaa Tapaninpäpvänä ja kestää uuteen vuoteen asti , rauhoitun, luen , katson kynttilänliekkiä. Huomioikaa, ettette tule ns ” valmiiseen pöytään”, edes vanhemmillenne kun olette jo aikuisia.

Miksi sinä itse annat sukusi tulla valmiiseen pöytään? Oma vikasi, jos et voi omille läheisillesi sanoa, ettei teille voi tulla jouluna kuin täydenpalvelun hotelliin. 

Kukaan ei sinua pakota palvelemmaan toisia koko joulua, sinä itse tuonkin mahdollistat ja sitten leikit marttyyria. Lopeta tuo jo tälle joululle ja ilmoita, ettei luoksesi voi tulla. Haluat olla yksin tai tullla valmiiseen päytään.

Olet ilmeisesti jonkun äiti ja luulet, ettet voi lapsille sanoa, että heidänkin kuuluu tehdä jotakin joulunsa eteen?

ja voi olla jopa niin, että lapset eivät haluaisi tulla jouluna luoksesi, mutta kun on pakko, kun äiti haluaa laittaa......Keskustelkaa asiat halki ja kaikilla on hyvä mieli ja hyvä joulu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Inhoan joulua sydämmeni pohjasta.

Niin kaupallista kuin vaan voi olla.

Joulusta ei tarvitse tehdä kaupallista.Voi vain nauttia extravapaista,tunnelmasta ja syödä hyvin.Ruoankin voi laittaa ihan itse.

Ihan samaa mieltä, kaupallisuuttahan meille toki voimalla tyrkytetään, mutta jokainen päättää silti itse, lähteekö esim sellaiseen, että on kymmeniä lahjoja per nuppi. Ja ostetaanko kaikkea ruokaa järjettömästi, vai vain kohtuullisesti omia suosikkeja. Itse tykkään ostaa jotain joulukukkia ja tehdä niistä itse istutuksia, ja kynttilöistä pidän myös.

Piparit pitäisi jättää syömättå ja joulutortut, vaikka niitä laihduttajana himoitsenkin,

Vierailija
304/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa sais piparia edes jouluna...

t. kilttimies

Kyllähän kilttimies ja vähän tuhmempikin piparia saa, kun menee kauppaa ja ostaa, jos ei siis viitsi itse leipoa. Meillä kyllä piparit leivotaan itse ja mieskin saa niitä syödä. Vaikka ei olekaan kiltti.

Vierailija
305/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja puolisoni, siskoni ja hänen puolisonsa ja minun ja siskoni vanhemmat menemme kaikki yhdessä kolmeksi päiväksi vuokramökille. Jouluruoat laitetaan yhdessä ja vietetään ihan rauhaisaa joulua koko porukan kesken. Ulkoilua, lautapelejä, syömistä, elokuvia. 

Vierailija
306/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä estää toteuttamasta omaa toivejoulua? Ei ole pakko elää muiden ehdoilla joka vuosi.

Vierailija
307/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua juoksemista taas tiedossa. Kehitysvammainen veli tulee meille joulunviettoon, kuten sisarenikin perheineen ja iäkäs isä. Safkan pitää olla valmiina jo ennen puoltapäivää, sitten kahvit heti perään ja lahjat. Tämä kaikki neljässä tunnissa, jotta veli ehtii viettämään joulua myös asumisyksikössä. Tykkään joulusta, mutta en kiireestä. Onneksi kiire loppuu iltapäivällä. Käyn sitten saunassa ja teinit avaavat lahjat ja sitä rataa.

Vierailija
308/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee sukua, kuten aina. Stressaan kaksi viikkoa ennen joulua. Joulunaika toisten palvelemista. Minun joulu alkaa Tapaninpäpvänä ja kestää uuteen vuoteen asti , rauhoitun, luen , katson kynttilänliekkiä. Huomioikaa, ettette tule ns ” valmiiseen pöytään”, edes vanhemmillenne kun olette jo aikuisia.

Miksi sinä itse annat sukusi tulla valmiiseen pöytään? Oma vikasi, jos et voi omille läheisillesi sanoa, ettei teille voi tulla jouluna kuin täydenpalvelun hotelliin. 

Kukaan ei sinua pakota palvelemmaan toisia koko joulua, sinä itse tuonkin mahdollistat ja sitten leikit marttyyria. Lopeta tuo jo tälle joululle ja ilmoita, ettei luoksesi voi tulla. Haluat olla yksin tai tullla valmiiseen päytään.

Olet ilmeisesti jonkun äiti ja luulet, ettet voi lapsille sanoa, että heidänkin kuuluu tehdä jotakin joulunsa eteen?

ja voi olla jopa niin, että lapset eivät haluaisi tulla jouluna luoksesi, mutta kun on pakko, kun äiti haluaa laittaa......Keskustelkaa asiat halki ja kaikilla on hyvä mieli ja hyvä joulu.

Tuo viimeinen kappale on aivan varmasti todellisuutta monissa suvuissa. Mennään velvollisuudentunnosta sukulaisiin/iäkkäiden vanhempien luokse kun ajatellaan että "pitää" mennä ja luullaan että loukkaantuvat jollei mene eikä raaskita sanoa että oltaisiin kotona vaan mieluummin, ja samasta velvollisuudentunnosta kutsutaan ja marttyyrina laitetaan joulua vieraille, kun ei kehdata sanoa ettei nyt enää jaksaisi/huvittaisi. Avoimesti puhumalla selviää moni asia, ja ne sanat voi asetella kauniistikin eikä vain pamauttaa että ei ole tänne asiaa. Sanoo vaikka, että nyt on sen verran uupunut olo, ettei jaksa joulua laittaa. Vietetäänkö joulua teillä tänä vuonna vai tuletteko mieluummin vain tapanina kahvilla käymään?

Vierailija
309/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselen aamulla lastenohjelmia ja syön karkkeja ja hedelmiä. Käyn myös lenkillä ja kuuntelen samalla joulumusiikkia.

Lounaaksi saatamme keittää puuroa tai tehdä lohileipiä tai muuta kevyttä.

Tämän jälkeen tehdään hautuumaakierros ja haetaan isovanhemmat vanhempieni luokse, sitten jutustellaan ja laitetaan ruuat pöytään.

Syödään pitkän kaavan mukaan.

Sitten vietetään yhdessä aikaa höpötellen ja katsellaan ohjelmia, kuunnellaan musiikkia ja ollaan vain rennosti.

Kahvit juodaan jossain vaiheessa iltaa ennen lahjojen avaamista, tehdään piparit ja tortut sekä muut leivonnaiset yleensä edellisenä päivänä valmiiksi.

Avataan lahjat ja sen jälkeen juodaan taas kahvia, glögiä tai viiniä.

Illalla viedään isovanhemmat takaisin ja käydään toisella hautuumaalla samalla.

Sen jälkeen kotona syödään vielä herkkuja ja katsellaan yhdessä elokuvia ja lämmitetään saunaa, käydään ulkona ja otetaan viiniä tai konjakkia.

Rakastan Joulua ❤

Vierailija
310/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuulle on varattu etelänmatka, josta palataan muutama päivä ennen aattoa. Ennen reissuun lähtöä laitan kodin kauniiksi (joulukoristeet, kukat ja koristelen kuusen), järjestän kavereille pikkujoulut, käydään joulutorilla ja tehdään muuta joulukivaa. Nautitaan tunnelmasta. Yleensä olen joulua viettänyt äidin luona ja sinne on kerääntynyt sekalainen joukko sisaruksia ja niiden perheenjäseniä. Kuka on päässyt tai jaksanut lähteä sinne joulunviettoon.

Meillä on perinteisesti ollut aamupuurot ja piirrettyjä, sitten aattosaunaan, jonka jälkeen aletaan valmistella joulupöytää, joka katetaan mahdollisimman kauniisti. Kuunnellaan joululauluja ja hörpitään viiniä, hölistään siinä lomassa kuulumiset. Joulupöytä on tavallisesti ollut joskus neljän maissa. Ollaan syöty pitkään ja nautiskellen, sitten olohuoneeseen löhöämään ja sulattelemaan ruokaa, lahjojen avaus ja kahvit sekä jälkkärit sen jälkeen. Illat ollaan pelailtu jotain yhdessä, katsottu joululeffoja tai lueskeltu joululahjaksi saatuja kirjoja. Muksuja jos on läsnä, niin riehuvat omien lahjojensa kanssa sillä välin kun aikuiset jutustelevat. Joulupäivän iltana yleensä haudoille, joku päiväkävely jos on hyvä sää. Sukulaisissa kyläilyä ei olla harrastettu yli kymmeneen vuoteen muuten kun omien perheenjäsenten kesken. Kuusi koristellaan yleensä viimeistään aatonaattona, sitä on niin ihana katsella aattoaamuna. Pukkia ei meillä käy. Jos on lapsia läsnä, niin tonttu jättää lahjat kuusen alle tai käy tuomassa oven taakse.

Tänä jouluna ajattelin olla ihan yksin kotona ensimmäistä kertaa. Tullaan reissusta niin myöhään, että en jaksa lähteä minnekään sukuloimaan. Ei oikein huvita muutenkaan tänä vuonna. Tilaan ruuat etukäteen pitopalvelusta ja ruokakaupasta kotiintoimituksella, niin ei tarvitse reissun jälkeen lähteä kauppoihin juoksemaan. Vietän joulua samalla kaavalla, mutta keskenäni. Nautin tunnelmasta, syön hyvin ja maistelen hyviä viinejä. Aattona päivällisen alkuun lasi shamppanjaa, joku laadukas punkku ja kenties hyvä konjakki kahvin kanssa. Joululauluja tykkään kuunnella koko päivän aattona. Saatan käydä kävellen viemässä haudoille kynttilät. Tilasin itselleni pari hyvää kirjaa joululahjaksi. Ne laitan pakettiin ja avaan sitten aattona ilahtuneena. Jääpähän lahjaruljanssikin väliin, kun ei mene sukuloimaan.

Vierailija
311/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jouluihminen - tykkään laittaa joulua vähän kerrallaan joulukuun alusta lähtien. Astmaatikkona kuusi jää kauppaan, mutta muuten koristelen kotia, laitan vähän kerrallaan jouluvaloja ja ostan joulukukkia.

Aattona syön aamulla joulupuuron ja katselen joulurauhan julistuksen. Sitten menen iäkkäiden vanhempieni luokse ja laitamme yhdessä jouluruoat. Kaupasta ostetut laatikot ja kalkkunarulla menevät uuniin, ja sienisalaatti ja rosolli valmistuu helposti, joten syömiset ei aiheuta liikaa stressiä. Kello 14-15 maissa syömme yhdessä ja illalla osa porukasta saunoo. Isä lukee jouluevankeliumin ja yhdessä laulamme joululauluja. Sitten avaamme ne parit lahjat mitä nyt aikuisten kesken olemme hankkineet.

Kotiin palattuani katson digiboksilta Samu Sirkan joulutervehdyksen ja jonkun joululeffan konvehtirasia kainalossa.

Välipäivinä tulee veljen perhe kylään, jolloin pääsee leikkimään lapsukaisten kanssa 😊

Vierailija
312/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin laittaa edelliseen viestiin, että Jouluradio soi myös joulukuun alusta lähtien. On ihana fiilistellä joulua pitkin syksyä musiikin parissa ja pieniä lahjoja suunnitellessa.

Vierailija
313/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteitä mukaillen aaton kulku on seuraavanlainen: herään aamulla ennen miestä, laitan riisipuuron uunin ja saunan lämpenemään. Taustalla telkkarissa Joulupukin kuuma linja tuo hyvää mieltä ja tunnelmaa. Pikkuhiljaa mieskin heräilee ja käydään jouluntuoksuisessa saunassa ja syödään rauhassa riisipuurot. Syömisen jälkeen puetaan ja valmistellaan kylään vietävät lahjat sun muut viemiset ja allekirjoittanut vähän touhottaa aina tässä vaiheessa. Huh. Joulurauhan julistus tulee kuunneltua aina ennen lähtöä ja tässä vaiheessa laitetaan viestitse viimeiset jouluntoivotukset. Tämä on myös se hetki, kun herkistyn jouluna ehkä eniten. Sitten lähdetään viemään muistokynttilät haudoille ja käydään kukkakaupassa hakemassa kukkatervehdykset. Syömme ensimmäisen jouluaterian vanhempieni luona, vaihdamme lahjoja ja vietämme aikaa yhdessä. Joskus alkuillasta lähdemme kotia kohti ja kotona sitten vietetään aattoa ihan vapaamuotoisesti. Milloin pelaillaan, milloin katsotaan joululeffaa tai vaikka torkutaan. Myöhään illalla syödään toinen lämmin ateria ja nautiskellaan. Joulupäivä vietetään yleensä yövaatteissa tai muuten mahdollisimman rennosti pukeutuneena kotona. Tapaninpäivänä sitten taas ihmisten ilmoille ja kävelylle.

Vierailija
314/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa kuin kaikkina muinakin päivinä. Tsosin juhlan kunniaksi ajattelin kutsua Captain Morganin kylään juomaan kanssani Kokista! Jos hän tuuraisi arkivierastani Koskenkorvalta?

Vierailija
315/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä aaton aattona Joulu vapaa välipäivätkin saa olla töitä piipiip.......

Vierailija
316/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti olen vapaalla, mutta mitä luultavammin en ole.

Jos olen töissä niin en tiedä vielä vuoroja, toivottavasti edes jouluaatto olis vapaa, se on mulle ainoa oikea joulunvietto päivä ja on kyllä paskaa olla kaupan kassalla sillon kun koko muu perhe ja suku juhlii yhdessä.

Jos oon vapaalla niin juhlitaan ja herkutellaan perheen ja sukulaisten kanssa, mennään kaikki yhdessä mökille ja lämmitetään saunaa koko päivä ja ilta ja vielä yölläkin, koska tottumuksesta tiedetään että kaikki haluaa käydä eri aikoina. Itse rakastan yösaunaa aattoiltana.

Ai että sitä tunnelmaa, herkkuruokia ja ihanaa rauhallisuutta.

Vierailija
317/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aattona joululounaalla luultavasti ystävän kanssa,sitten kotiin omaan rauhaan,yksin.

Vierailija
318/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneimmat joululaulut on suosikkini vuodesta toiseen - ainakin muutamaan pitää päästä laulamaan 🎶 Odotan, että tänä jouluna pääsisi laulamaan yhdessä, koska koronan vuoksi ei viime jouluna päässyt.

Jouluksi leivon aina äidin reseptillä taatelikakkua ja omilla resepteillä glögijuustokakkua ja piparitryffeleitä. Muuten ostan jouluruoat kaupasta valmiina, eli kalkkunan, peruna- ja porkkanalaatikot ja sienisalaatin.

Vierailija
319/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille Pukki ilmestyy jo anivarhain aattoaamuna ja lahjat koristavat kuusenalusta.  Perheessämme aattoaamuna poristellaan aamuvarhaiset kahvit ja  valmistuu myös puuro ja kiisseli.  Yön aikana on muhissut uunissa kinkku ja pipareiden tuoksukin on vielä ilmassa edellisen päivän paistoksista.   Kofeeniterästyksen jälkeen käymme aina lahjojen kimppuun ja kivaa on.

Kuusen olemme tuoneet tupaan jo ainakin viikko ennen aattoa ja se saakin olla ihan Nuutinpäivään, jos vaan pysyy hyvänä.

Aattosaunakin lämpiää jossain vaiheessa aattoa. Joskus olemme tehneet aattoajelunkin ja ihailleet maailman valoja ja kuusien kimallusta ikkunoissa.

Vierailija
320/890 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni jouluna ei kuulu syödä liikaa, vaan hyviä ruokia, joita ei ihan aina syödä. Varsinaisista joulun perinneruuista mukaan ovat jääneet kinkku, riisipuuro ja purkkiherneet sekä kuoritut keitetyt perunat. Viime vuonna mukaan tuli korvasienimuhennos, muutama vuosi sitten bataattilaatikko. Runsas kalavalikoima on sitä luksusta, samoin kuin luomukinkku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän