IS: Rokotettujen elämää ei tulisi enää rajoittaa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008417781.html
Siis mikä tässä oikein on homman nimenä? Eivätkö oikeasti asiantuntijatkaan tajua, että myös rokotetut sairastuvat koronaan ja levittävät sitä? Ei epidemia tukahdu, jos rokotetut "saavat elää" kuten haluavat, vaan rajoitusten pitäisi koskea kaikkia. Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää?
Ilmeisesti sama aivosumu koskee lähes koko Eurooppaa, kun tautitapaukset kaikkialla kasvussa ja edelleen yritetään syyllistää rokottamattomia.
En ymmärrä, miksi olisi niin paha, jos rajoituksia otettaisiin uudelleen käyttöön KAIKILLE. Onko se rokotettujen "eläminen" tärkeämpää kuin pandemian tukahduttaminen?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tietooni viimeisen kuukauden aikana kahdeksan eri tuttua, jotka ovat sairastuneet koronaan. Kaikki ovat olleet tuplarokotettuja. Ei ainakaan omassa elämässäni näy mikään ”rokottamattomien pandemia”. Ennen tämän vuoden syksyä en tuntenut yhtäkään koronaan sairastunutta.
Korotan yhdellä: Tuttavalla 3 piikkiä ja sairastui koronaan. Näistä ei vaan vielä kirjoiteta missään, kun tällä hetkellä meidän tulee uskoa, että kolmannet piikit pelastaa tilanteen. Keksitään pyörä uudelleen, kun ei muiden maiden numerot kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
b) mahdollistatte sellaisen viruskannan kehittymisen, johon rokotukset eivät enää tehoa
Menepä lukemaan hieman tutkimuksia aiheesta. Variantit johtuvat nimenomaan rokotetuista, minkä vuoksi massarokotuksia ei koskaan pidä tehdä pandemian ollessa päällä. Ihan joko homman alussa Suomessakin tiedettiin tämä asia ja rokotuskampanjaa kritisoitiin väärin ajoitetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut tietooni viimeisen kuukauden aikana kahdeksan eri tuttua, jotka ovat sairastuneet koronaan. Kaikki ovat olleet tuplarokotettuja. Ei ainakaan omassa elämässäni näy mikään ”rokottamattomien pandemia”. Ennen tämän vuoden syksyä en tuntenut yhtäkään koronaan sairastunutta.
Kiinnostavaa. Olivatko tuttusi saaneet milloin viimeksi toisen rokotteen? Eli kuinka kauan meni rokotteen saamisesta sairastumiseen?
Ovatko he minkä ikäisiä, ja ovatko perusterveitä? Tuliko heille rokotteista oireita (siis kuumotusta käsivarteen, lievää lämmönnousua, jne pientä, josta tietää, että rokote toimii ja valkosolut hyökkää)?
Luotan ehkä kuitenkin enemmän asiantuntijoihin kuin sinuun ap. Mutta kiva että oot miettiny näitä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Litmanen ja f1 Hamilton taitaa olla tunnetuimpia koronan sairastaneita urheilijoita tai ex-urheilijoita, jotka ovat kärsineet myös long covidin oireista. Hamilton huippukuntoinen, mutta silti melkein pyörtyi palkintopallille vielä kesällä.
Muttajoo. Olen rokottamaton, kuten olin myös sikaflunssan kanssa. Otan rokotteet sitten vanhempana kun riski kuolla tautiin on isompi.
Hamilton on vegaani, eli monista ravintoaineista on puutteita ja siten alttiimpi taudeille.
Juu en suostu kolmesti rokotettuna rajoittumaan. En suostunut kahdenkaan piikin jälkeen.
Elän ihan normaalisti, käyn juhlissa, ravintolassa syömässä ja matkustan kakkoskotiini Espanjaan monta kertaa vuodessa.
Luotan siihen, etten rokotusten turvin sairastu vakavasti, jos tartunnan saisin. Tähän mennessä en ole saanut. Viimeksi perjantaina kävin testissä maanantaisten monen sadan hengen juhlien jälkeen. Negatiivinen pcr.
Rokottamattomat voivat minun puolestani halutessaan eristäytyä.
Se rokote muuttaa ihmisen perimän ja vaikuttaa aivoihin. Katsokaa kuinka sen ottaneista on tullut pahoja jotka jahtaavat rokottamattomia. Älä ota sitä rokotetta.
Pysyvää immuniteettia koronaan ei kukaan saa mitenkään, mutta elimistö silti muistaa sairastetut taudit pidempään kuin puhdas immuniteetti vasta sairastettuna kestää. Käytännössä siis elimistössä ei ole aktiivisesti vasta-aineita suojaamassa uudelta tartunnalta, mutta immuunipuolustus kauttaaltaan reagoi nopeammin kun tuttu taudinaiheuttaja iskee uudelleen. Sama toiminee myös näillä rokotuksilla, vaikka vasta-ainemäärät laskee 6 kuukauden aikana, elimistö on silti valmiimpi ja nopeampi reagoimaan tartuntaan.
Sinänsä mielenkiintoista että ajatellaan 20% rokottamattomien pystyvän pitämään taudin kiertoa elossa. Jos viruksen tartuttavuus on jotain kertoimella 1,3 on selvää että muutkin kuin rokottamattomat sitä levittää.
Ja ADE on riski, oletettavasti todettu tarpeeksi pieneksi riskiksi että se on päätetty ottaa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement
Mutta aika tekee taudista tutumman kaikille ja miedontaa vaikutuksia...
Litmanen ja f1 Hamilton taitaa olla tunnetuimpia koronan sairastaneita urheilijoita tai ex-urheilijoita, jotka ovat kärsineet myös long covidin oireista. Hamilton huippukuntoinen, mutta silti melkein pyörtyi palkintopallille vielä kesällä.
Muttajoo. Olen rokottamaton, kuten olin myös sikaflunssan kanssa. Otan rokotteet sitten vanhempana kun riski kuolla tautiin on isompi.