Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko seksistä kieltäytyminen syntiä lestadiolaispiireissä?

Vierailija
10.02.2015 |

Itse kun tätä asiaa mietin, niin jos mieheni haluaisi seksiä ehdottomasti ilman ehkäisyä heti synnytyksen jälkeen, saisi olla kyllä kokonaan ilman. Itseasiassa saisi olla ilman ainakin 1-2 vuotta.

Lestadiolaisilla kuitenkin noita lapsia saattaa tulla jopa alle vuoden välein, ja minun on vaikea uskoa, että juuri synnyttänyt 10-lapsinen nainen edes ajattelee seksiä 1kk synnytyksen jälkeen, varsinkaan ilman ehkäisyä. Onko siis niin, ettei nainen edes uskalla kieltäytyä seksistä peläten että sekin on syntiä? Mies nyt tuossa tilanteessa laittaa itsekkäästi omat seksihimonsa vaimonsa (ja lastensa) hyvinvoinnin edelle, mutta eikö naisella ole mahdollisuutta kieltäytyä seksistä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:44"]

Seksistä kieltäytyminen ei ole syntiä. Olisi hyvä, jos kaikki voisivat elää selibaatissa. Mutta kun ei voi. Silloin on parempi elää avioliitossa. Ja avioliitossa on velvollisuus puolisoa kohtaan vahtia ja tukea tätä ja pitää huolta siitä, ettei toinen lankea syntiin. Avioliiton ulkopuolinen seksi on syntiä, eikä toista pidä ajaa sellaiseen.

[/quote]

Ymmärränkö oikein, että sinusta olisi parasta, ettei kukaan harrastaisi seksiä eikä lisääntyisi?

[/quote]

Tottakai se olisi hyvä, paljon parempi. Paratiisissa ei ollut seksiä, eikä muutakaan syntiä. Syntiinlankeemuksen jälkeen sitä ilman vaan ei ole voitu tulla toimeen ja on ollut pakko ottaa huomioon sellaisestkin asiat kuin että pitää olla lapsia jotka huolehtivat vanhemmistaan kun näistä tulee vanhoja - siihenhän Onanin synti alunperin perustui, että halusi kieltää veljensä leskeltä lasten tarjoaman vanhuuden turvan. Paratiisissa ei vanhennuttu, ei tämmöisestäkään tarvinnut välittää.

[/quote]

Et ilmeisesti ole lestadiolainen. Tieto tausta-ajattelusta auttaisi lukijoita hahmottamaan viitekehystäsi.

Vierailija
22/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:56"]

Seksistä kieltäytyminen ei ole syntiä. Olisi hyvä, jos kaikki voisivat elää selibaatissa. Mutta kun ei voi. Silloin on parempi elää avioliitossa. Ja avioliitossa on velvollisuus puolisoa kohtaan vahtia ja tukea tätä ja pitää huolta siitä, ettei toinen lankea syntiin. Avioliiton ulkopuolinen seksi on syntiä, eikä toista pidä ajaa sellaiseen.

Seksistä kieltäytyminen sinänsä ei siis ole synti, pikemminkin se voisi olla hyve. Samalla lailla alkoholi sinänsä ei ole synti, eikä televisio. Mutta ne houkuttavat toisiin synteihin ja siksi omat tarpeensa pitää panna taka-alalle toisen suojelemiseksi. Ei pidä mennä katselemaan sitä telkkaria kun se houkuttaa syntiin, ei pidä juoda viiniä juopon läsnäollessa eikä pidä ajaa miestä haureuteen kieltäytymällä avioseksistä. SE on syntiä.

[/quote]

Voisiko joku vastata, onko tämä kirjoittaja tosissaan ja ajatteleeko VL-ihmiset oikeasti näin? Olen järkyttynyt.

[/quote]

Mä ensin ajattelin, että on tosissaan. Mutta lue vastaus numero 19, se paljastaa että joku provoilee. Olisi kyllä kiva saada vastauksia ihan oikealta lestadiolaiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:56"]

Seksistä kieltäytyminen sinänsä ei siis ole synti, pikemminkin se voisi olla hyve. Samalla lailla alkoholi sinänsä ei ole synti, eikä televisio. Mutta ne houkuttavat toisiin synteihin ja siksi omat tarpeensa pitää panna taka-alalle toisen suojelemiseksi. Ei pidä mennä katselemaan sitä telkkaria kun se houkuttaa syntiin, ei pidä juoda viiniä juopon läsnäollessa eikä pidä ajaa miestä haureuteen kieltäytymällä avioseksistä. SE on syntiä.

[/quote]

Voisiko joku vastata, onko tämä kirjoittaja tosissaan ja ajatteleeko VL-ihmiset oikeasti näin? Olen järkyttynyt.

[/quote]

Ei tämä henkilö varmastikaan ole vl tai ei ainakaan edusta vl-ajattelua. Hän joko haluaa tuoda aivan omia mielipiteitään esille tai sitten haluaa mustamaalata vl-yhteisöä. Arvelen näin ex-vlnä.

Vierailija
24/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selibaatti ehkäisyn takia on syntiä, mutta terveyssyistä selibaatti sallitaan. Mieskään ei siis saa pidättäytyä seksistä, jos hän ja vaimo ovat terveitä.

Vierailija
25/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vl, ja minusta viesti 12 oli tosi outo. En todellakaan jaa ajatuksiasi!! Oikein suuututtaa alkoi. Siis väitätkö todella että jos on vaikka väsymystä, niin olisi pakko vain harrastaa seksiä, ettei pakota miestään pettämään.

Vierailija
26/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mielenkiintoinen näkökanta. Onko itsetyydytys sitten syntiä, verrattavissa aviorikokseen?

Vierailija
27/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai olen"lestadiolainen", uskomassa. 12/19.

Vierailija
28/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"paratiisissä ei ole seksiä, eikä muutakaan syntiä." Sinä siis meinaat, että seksi on siis syntiä?? Kannattaisiko sinun nyt vähän miettiä mihin oikein uskot..

Olen vl ja olimme pitkään selibaatissa ja nyt olemmme alkaneet käyttämään varmoja päiviä.

Vierailija
29/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin nähdään, miten paljon lestadiolaiset itse ajattelevat ja pohtivat näitä asioita. Ja ne jotka alkavat ajatella omilla aivoillaan lähtevät liikkeestä. Anteeksi, mutta tälläisen käsityksen minä olen saanut.

Vierailija
30/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:01"]

Olen vl, ja minusta viesti 12 oli tosi outo. En todellakaan jaa ajatuksiasi!! Oikein suuututtaa alkoi. Siis väitätkö todella että jos on vaikka väsymystä, niin olisi pakko vain harrastaa seksiä, ettei pakota miestään pettämään.

[/quote]

Viestin 12 kirjoittaja ei ole vl. Haluaa vain lietsoa kauhistusta.

Vierailija
31/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:12"]

"paratiisissä ei ole seksiä, eikä muutakaan syntiä." Sinä siis meinaat, että seksi on siis syntiä?? Kannattaisiko sinun nyt vähän miettiä mihin oikein uskot.. Olen vl ja olimme pitkään selibaatissa ja nyt olemmme alkaneet käyttämään varmoja päiviä.

[/quote]Uskaltaisitko sanoa tuon saman ääneen yhdistyksellä?

Vierailija
32/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:00"]

Selibaatti ehkäisyn takia on syntiä, mutta terveyssyistä selibaatti sallitaan. Mieskään ei siis saa pidättäytyä seksistä, jos hän ja vaimo ovat terveitä.

[/quote]Näin se menee saarnoissa. Kummasti on kuitenkin perheet alkaneet pienentyä.

Vierailija
33/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun tehdä selkoa omasta seksielämästä ry:llä? Ei minusta. Tiedän kyllä että jotkut ajattelevat asiosta eri tavalla, mutta itse uskon että en tee syntiä, jos tunnistan omat voimavarani, enkä tahallaan aja perhettäni ahdinkoon. Kaikki eivät ole jaksavia superihmisiä.

Vierailija
34/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:25"]Tulipas alapeukkuryöppy aloitukseen!  :D  Ihan vilpittömästi näin naisen näkökulmasta asiaa pohdiskelin erään perheen kertomuksen luettuani.
[/quote]
Alapeukutin, koska kuulosti siltä, että seksiä voi käyttää kiristykseen. "Jos teet näin tai näin, et saa seksiä."
Muuten on kyllä ihan hyvä aihe pohdittavaksi.

Vierailija
35/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ne saarnaajat, niin papit kuin maallikotkin, noudata Raamatun sanaa? Raamatussa ei varmasti puhuta e-pillereistä tai kondomeista, joten ne on helppo kieltää. Jos oikein muistan, niin itsetyydytys mainitaan synnilliseksi teoksi, siemen ei saa vuotaa maahan tai jotain sinne päin. On vaan niin omituista, kun säännöt ja määräykset laatii pelkistä miehistä koostuva ryhmä. Miehillä ei kuitenkaan ole omakohtaista kokemusta naisena olosta. Vaikka olisi vaimokin, niin kyllä se on vain sivusta katsomista. Tulee mieleen vanha hölmöläistarina, jossa mies lastasi puita hevosen rekeen ajatuksella, jos tuon jaksat vetää, niin jaksat tämänkin. Eli jos olet synnyttänyt tusinan lapsia, niin kyllä jaksa vielä muutaman.

Vierailija
36/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai seksistä saa kieltäytyä, sehän on annettu lahjaksi, eikä kyllä ole tarkoituksen mukaista, että siitä tulee painajainen. Ei avioliitossa(kaan) saa raiskata ja sitähän se on, jos toinen ei halua. Olipa kyseessä kumpi osapuoli tahansa. 

Vierailija
37/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lestadiolainen mutta tuttavissani näitä on. Jotkut jopa puhuvat avoimesti siitä että 4-5 lasta riittää heille ja toiset elävät ohjekirjan mukaan. Minä olen itse sitä mieltä että jokainen perhe eläköön niin että omat voima varat riittävät.

Vierailija
38/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyssyitä ne mielenterveydellisetkin syyt ovat? Tunnen useita vl-naisia, jotka tasapainottelevat suurten perheiden ja esim. opiskelun tai työelämän kanssa. Se ei varmastikaan ole helppoa. Varmasti ainakin tietyillä seuduilla naisenkin on pakko jotain henkensä pitimiksi tehdä, koska jo pelkästään tarpeeksi suuressa asunnossa asuminen on hirveän kallista eikä välttämättä mahdollista niin että toinen vanhempi on koko ajan vain kotona.

Vierailija
39/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on kyse siitä, että kasvatetaan tämä lahko niin isoksi että sen lonkerot ulottuvat yhteikunnan joka kolkkaan. Hyvin on jo onnisttu. Esimerkiksi joukkomuutot Etelä-Suomen kuntiin on oiva esimerkki tästä. On monia kuntia joissa ei ole ollut yhtään lahkolaista ja yhtäkkiä niitä on pari perhettä ja heidän perässää tulee lisää. Sen jälkeen on rakennettu kirkot ja muut. Jokaisen koulun johtokunnassa on pari perhettä ohjailemassa koulun toimintaalahkon näkemyksen suuntaan. Tämä ehkäisykielto on suoraan sitä, että halutaan kasvattaa lahkolaisten määrää. Tällainen lisääntyminen ei ole nykypäivää. Lapsilisät tulisi ottaa pois neljännen lapsen jälkeen. Eli jos on varaa tehdä lapsia maailmaan tulisi kantaa heistä myös vastuu. Eihän nämä äidit näiden lasten kanssa ole. Perheet hoidattavat toistensa lapsia ristiin vanhimmilla lapsilla.

Vierailija
40/40 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:25"]Tulipas alapeukkuryöppy aloitukseen!  :D  Ihan vilpittömästi näin naisen näkökulmasta asiaa pohdiskelin erään perheen kertomuksen luettuani. [/quote] Alapeukutin, koska kuulosti siltä, että seksiä voi käyttää kiristykseen. "Jos teet näin tai näin, et saa seksiä." Muuten on kyllä ihan hyvä aihe pohdittavaksi.

[/quote]

Ok, et siis ihan ymmärtänyt pointtiani.Eli tarkoitin, että jos mies vaatisi minulta seksiä ehdottomasti ilman ehkäisyä, hän saisi olla sitten ilman kokonaan vaikka vuosia, mikäli en jaksaisi uutta raskautta. Jos käytettäisiin ehkäisyä, niin asia olisi eri. t.ap