Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt tarvitsen apua (PMS) :(

Vierailija
10.02.2015 |

Kirjoitin tänne hirveistä PMS-oireista, jotka jatkuvat ja jatkuvat, mutta menkat eivät vain ala. No nyt ne sitten alkoivat ja halusin odottaa niiden alkua, jotta voin sanoa 100 %:n varmasti tämän olevan PMS:ää.

Eli parisen viikkoa minua on vaivannut ihanhirveä masentuneisuus, ahdistus, vitutus, itkuisuus ja lievät fyysiset oireet. Olen joka aamu yrittänyt lähteä kotoa, mutta lopulta kaikki on kaatunut niskaan ja olen vain jäänyt lattialle istumaan ja itkemään 'paskaa elämääni.'
Menin aivan sekaisin, olin jo pilaamassa tärkeän asian, enkä edes välittänyt siitä. Nyt hirvittää ajatella, että kaikki olisi saattanut mennä oikeasti pahasti pieleen ja olisin vihannut itseäni ikuisesti. Nyt olen päättänyt mennä lääkäriin hankkimaan todistuksen tästä, koska nämä oireet vaikuttavat elämääni erittäin pahasti ja minä tidella tarvitsen todistuksen siitä, että en ole välinpitämätön, laiska paska vaan kärsin tästä todella.

Kysymys kuuluu: voinko käydä terveysasemalla asian tiimoilta vai onko pakko varata aika ihan lääkärilääkäriin? Minulla ei olisi varaa muualle kuin terveysasemalle, mutta saako sieltä kunnollisen todistuksen tästä PMS-jutusta vai kirjoittaako hoitsu vain tyyliin "ollut pois huonon olon takia" ?

Tarvitsen nimenomaan todistuksen siitä, miten pahasti ja vakavasti tämä vaikuttaa mielialaani ja elämääni.

Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:42"]Mihin ihmeeseen tarviit jotain todistusta PMS- vaivoihin? Hoida vaivat pois. Onnistuu oikealla ruualla.
[/quote]

Ehkä vaikka siihen ihmeeseen, etten lennä pihalle joka paikasta siksi että kärson pahasta PMS:stä :)

Vierailija
22/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:42"]Mihin ihmeeseen tarviit jotain todistusta PMS- vaivoihin? Hoida vaivat pois. Onnistuu oikealla ruualla.
[/quote]

Ehkä vaikka siihen ihmeeseen, etten lennä pihalle joka paikasta siksi että kärson pahasta PMS:stä :)
[/quote]

*kärsin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:02"]

Varaa aika naisgynegologille. Mene ekaksi terveyskeskuslääkärille tai työterveyteen. Kyllä pms on oikea vaiva. Enkä yhtään ihmettelisi jos jollain se esiintyisi todella pahana.

[/quote]

On tietty oikea vaiva, mutta hoituu ruualla.
[/quote]

:D:D Vittu mikä ääliö.

Vierailija
24/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:38"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 10:02"] Varaa aika naisgynegologille. Mene ekaksi terveyskeskuslääkärille tai työterveyteen. Kyllä pms on oikea vaiva. Enkä yhtään ihmettelisi jos jollain se esiintyisi todella pahana. [/quote] On tietty oikea vaiva, mutta hoituu ruualla. [/quote] :D:D Vittu mikä ääliö.

[/quote]

Et siis usko ruualla olevan vaikutusta terveyteen?

Vierailija
25/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voit alkuun käydä siellä terveysasemalla juttelemassa vaivasta ja varmasti auttavat eteenpääin ja varataan aika lääkärille. Jos oireet ovat noin pahat, ei tietenkään auta pelkkä saikkulappu, vaan pitää saada lääkitys tai keksiä muita keinoja parantaa oloasi.

PMS on ihan todellinen, mutta oireet eivät ole kaikilla samanlaisia. Ihmeellistä, miten tällainenkin asia voi olla aikuisille vieras!

Vierailija
26/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:16"]

Ap, voit alkuun käydä siellä terveysasemalla juttelemassa vaivasta ja varmasti auttavat eteenpääin ja varataan aika lääkärille. Jos oireet ovat noin pahat, ei tietenkään auta pelkkä saikkulappu, vaan pitää saada lääkitys tai keksiä muita keinoja parantaa oloasi.

PMS on ihan todellinen, mutta oireet eivät ole kaikilla samanlaisia. Ihmeellistä, miten tällainenkin asia voi olla aikuisille vieras!

[/quote]

Ootko tosiaan noin tyhmä!! Luonnolliseen asiaan joku lääke!!! Perkele, kun mammat osais syödä oikeaa ruokaa, niin lääkkeitä ei tarttis.

Vierailija
27/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:16"]Ap, voit alkuun käydä siellä terveysasemalla juttelemassa vaivasta ja varmasti auttavat eteenpääin ja varataan aika lääkärille. Jos oireet ovat noin pahat, ei tietenkään auta pelkkä saikkulappu, vaan pitää saada lääkitys tai keksiä muita keinoja parantaa oloasi.

[/quote]

Älä muuta sano... "nauravat pihalle, ei ole oikea vaiva..." Jep jep. Menen tänään syömisen jälkeen terveysasemalle enkä aio tyytyä pelkkään saikkulappuun.

Vierailija
28/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:16"]

[/quote]

Ootko tosiaan noin tyhmä!! Luonnolliseen asiaan joku lääke!!! Perkele, kun mammat osais syödä oikeaa ruokaa, niin lääkkeitä ei tarttis.
[/quote]

Lopeta nyt se vitun ruokavouhotus ja tajua, että kaikki tässä elämässä ei suju sormia napsauttamalla ja puputtamalla porkkanaa!

Vierailija
29/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 09:21"]

PMS:ää ei ole olemassa. http://www.theage.com.au/it-pro/pms-may-be-gone-but-women-are-in-no-mood-to-lose-anger-20130114-2cpnd.html

[/quote]

Mä voisin tehdä tutkimuksen siitä, sattuuko miehiä munille potkiminen. Tutkimuspotilaina käyttäisin neliraajahalvaantuneita.

Vierailija
30/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljattain muuttanut yhteen miehen kanssa ja saman tien pms on muuttunut kamalaksi. Pipoa kiristää, itkettää.
Olen hämmentynyt!
Voiko parisuhde laukaista oireet pahemmaksi vai enkö ole aiemmin vaan huomannut oireita näin selvästi?
Muilla kokemuksia?

Vierailija
31/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, täällä yksi kohtalontoveri :)

Minulla on PCOS:sta johtuen ylipitkä kierto, ja viimeiset viikot aina ennen kuukautisten alkamista ovat kauheita. Tuntuu kuin kroppa yrittäisi käynnistää kuukautisia mutta ei vain onnistu, turpoan, hikoilen, olo on kauhea, vatsaa kramppaa viikkotolkulla jo ennen varsinaisen vuodon alkamista... Psyykkisistä oireista puhumattakaan.

Joskus aikoinaan kun yritin laihduttaa, meni aina alkukierto hienosti ja paino putosi hyvin... sitten viimeisinä viikkoja ennen menkkoja kaikki tuli takaisin. Tämä oli kauhea kierre! Söin joskus aikanaan mielialalääkettä pienellä annostuksella pitääkseni olotilani kurissa, ja siitä olikin apua, mutta muiden haittojen takia en tuota lääkitystä jatkanut kovin pitkään.

Käsittääkseni vaivaan ei ole saatavilla muita lääkkeitä kun masennuslääkkeet tai e-pillerit. E-pillereitä (drospirenonia sisältäviä, toimii antiandrogeenina eli vähentää testosteronin vaikutuksia) söin viitisen vuotta ja sinä aikana ei PMS-oireita ollut, olin siis tasainen kuukaudesta toiseen. Lopetin hormonaalisen ehkäisyn kuitenkin lopulta muista syistä. 

Nyt olen pärjäillyt ruokavalion avulla melko hyvin jo viimeisen vuoden. Tuo yksi jankkari ei siis ole aivan väärässä. Vähähiilihydraattinen ruokavalio pitää mielen tasaisena ja PMS:ään usein liittyvän syömishimonkin kurissa. Karppaaminen on minulla myös huomattavasti säännöllistänyt kuukautiskiertoani, pitää ihon kunnossa jne. Turvotusta ei kerry kuukautisten alla ollenkaan samoja määriä kuin ennen. Sokeri ei ylipäätään ole kenellekään tarpeellista tai hyväksi, ja sillä sokerilla tarkoitan kaikkea runsashiilihydraattista syötävää kuten viljatuotteet, peruna, riisi, pasta jne...

Vierailija
32/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 11:57"]Olen hiljattain muuttanut yhteen miehen kanssa ja saman tien pms on muuttunut kamalaksi. Pipoa kiristää, itkettää.
Olen hämmentynyt!
Voiko parisuhde laukaista oireet pahemmaksi vai enkö ole aiemmin vaan huomannut oireita näin selvästi?
Muilla kokemuksia?
[/quote]
No sua on vaan alkanut ärsyttämään mies ja sen tavat enemmän, nyt kun olette jatkuvasti yhdessä. Ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
33/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

33, tuota juuri mietin että voiko olla mahdollista. Olen kuitenkin rakastunut mieheen eikä hänessä ole isoja vikoja.
T: 31

Vierailija
34/34 |
10.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:16"]33, tuota juuri mietin että voiko olla mahdollista. Olen kuitenkin rakastunut mieheen eikä hänessä ole isoja vikoja.
T: 31
[/quote]
Ei nämä asiat poissulje toisiaan. Toki voit olla rakastunut (oletkin) ja silti tavat voi alkaa ärsyttämään, kun et aiemmin "kärsinyt" niistä välttämättä joka päivä. Ja jatkuva yhdessäolo voi alkaa ahdistamaan ja se näkyy ärtyisyytenä. Olette nyt eritavalla koko ajan yhdessä kuin ennen, siis oletan toki että ette 24/7 ennen nyhjänneet keskenään. Kenties ajan kanssa menee ohi, kun alat hyväksymään miehen uudet piirteet tai sitten menee pahemmaksi ja et kestä yhtään miehen läsnäoloa.