Löysin ex-mieheni kadonneen pojan FB:stä, sotkeudunko kuvioon?
Exälläni, jonka kanssa mulla on hyvät välit, on 18-vuotias poika, joka lähti vahingossa alulle silloisen tyttöystävänsä kanssa. Puhutaan siis lähes 20 vuoden takaisista asioista. Poika muutti Suomesta äitinsä kanssa ollessaan noin 2-vuotias. Exä piti alussa jonkinlaista yhteyttä poikaan mutta tämä äiti on aika erikoinen henkilö ja vaikeutti yhteydenpitoa ja jossain vaiheessa tuli tieto että kortit ei mene enää perille. Tämä äiti siis puoleksi ulkomaalainen (eurooppalainen kyllä) ja muutti lapsuudenmaahansa ja katkoi välinsä moniin Suomessa asuviin sukulaisiinsa. Exäni ei ole tämän jälkeen kuullut pojasta mutta ymmärtääkseni ei ole halunnut asiaa kauheasti selvittääkään.
No, mulla ja exällä meni poikki ja elämät menivät eteenpäin vaik ollaankin ihan hyvissä väleissä lähinnä FB:n kautta. Exällä on avovaimo, ei muita lapsia. Sain sattumalta tietää että kului monta vuotta ennen kuin exä kertoi pojastaan nyk. avovaimolleen. Koko poika-asia on kait semmoinen "haudattu juttu" josta ei paljoa puhuta eikä exä kauheasti pojasta välitä kun ei oikein koskaan ehtinyt luoda suhdetta lapseen, asui siis eri puolella Suomea kuin poikansa ja tämän äiti ja kohtahan he muuttivatkin ulkomaille.
No, muutama päivä sitten selasin FB:tä ja ihan random-seikan takia päädyin yhden tuntemattoman tytön profiiliin. Yhtä profiilikuvaa oli kommentoinut poika jonka nimi oli FB:ssä muotoa sanotaanko vaikka Matias-Inge Schulz (Ahokas) ja välittömästi yhdistin, että ei helkutti tämä on exäni poika! Koska etunimi tosiaan on kyseinen erikoinen yhdistelmä suomalaista ja toisenmaalaista nimeä ja sukunimi täsmäsi vaikka olikin sulkeissa. No minähän sit kävin läpi koko profiilin ja ihan sydäntä riipaisi, kuinka paljon poika on exäni näköinen! Lisäksi hän harrastaa yhtä samaa asiaa kuin exäni aikoinaan. Siinä yön pikkutunteina pistin kaveripyynnön ja hän hyväksyi.
Nyt olen sit selannut profiilia ja on käynyt ilmi että hänen biologinen äitinsä on häipynyt ja hän on asunut jo vuosia tätinsä ja tämän miehen luona, tätä miestä pitää "sankarinaan" koska Ask.fm-tilin (linkattu profiiliin) mukaan adoptoi (?) tämän perheeseensä huolimatta "kaikesta vihasta häntä kohtaan" ja kutsuu tätä isäksi muutamissa yhteyksissä.
Suomessa poika ei ole käynyt (askissa kysyttiin, onko käynyt ulkomailla) mut kaverilistan perusteella on muutamia suomalaisia kavereina, ilmeisesti serkkuja tms.
Sit pitkän sepustuksen jälkeen itse asiaan: Ilmaisenko pojalle, että tiedän hänen varhaisvaiheistaan ja biologisesta isästään? Entä kerronko exälle, että löysin hänen poikansa?
Mä olen niin kahden vaiheilla, koska pelkään vain sotkevani sillä toisten ihmisten elämän. Mutta samalla mietin, että mitä jos poika haluaisi tietää oikeasta isästään edes jotain?
Nyt uusin tieto näyttää olevan että poika etsii asuntoa. Kyselee majapaikkoja seinällään. Siinä sit joku ehdottaa jotain hostellia, toinen jotain nuorten asunnottomuuteen suunnattua keskusta tms. eli ilmeisesti poika on joutunut lähtemään kodistaan aika yllättäen. En tiedä että mikä tässä on taustalla tms. Ei ole ihan hirveän aktiivinen FB:ssä. Tästäkin tuli mieleen että mitä jos poika on about rahaton ja koditon (tosin näyttää käyvän töissä kaupassa), niin onkohan hänellä ensisijaisena motiivina ottaa yhteyttä isäänsä rahan takia. Elareitahan joutuu maksamaan takautuvasti muutaman vuoden.
Exä ei ole yhtään elareita maksanut, silloin kun poika oli vielä Suomessa, exä opiskeli eikä ollut tuloja. Sen jälkeen ei äiti tosiaan ole ollut missään yhteydessä exääni. Nyt hän on ihan hyväpalkkaisessa ammatissa eikä lapsia ole.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Ja pahoittelut pitkästä viestistä. Toivotaan että edes kappalejaot pysyvät kun mobiilisti kirjoittelen...
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:23"]
Ota ex-mieheen yhteyttä, ja hän päättää, mitä tekee.
[/quote]
Miksi vain mieheen? Eikö pojalla ole yhtäläinen oikeus "päättää, mitä hän tekee"? Todennäköisesti asia kiinnostaa poikaa paljon enemmän kuin isää, joka ei mitä ilmeisimmin ole selvittelyjä tehnyt vaikka se nykyään on mahdollista ihan toisen valtion viranomaisten jne.kautta, netissä, pojan suomalaisten sukulaisten kautta (kai nyt joku sentään jotain tietää...). Pojalle asia voi olla ihan hirveän tärkeä juttu identiteetin rakentamisessa. Ja kun kerran kyseessä ei ole tapaus, että poika olisi syntynyt miehen hairahduksesta avioliiton aikana ja informoinnista seuraisi kiusallinen tilanne, kenties aviokriisi ja avioliitossa syntyneiden lasten kysymykset, tunteet velipuolta kohtaan, jopa perintökysymykset... Mies on muuten lapseton lukuunottamatta tätä ulkomailla asuvaa poikaansa, joka on saanut alkunsa jonkinlaisessa suhteessa jos oikein ymmärsin, ei siis pettämisen seurauksena eli pojan löytyminen EI LOUKKAISI KENENKÄÄN TUNTEITA.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:23"]
Ota ex-mieheen yhteyttä, ja hän päättää, mitä tekee.
[/quote]
Miksi vain mieheen? Eikö pojalla ole yhtäläinen oikeus "päättää, mitä hän tekee"? Todennäköisesti asia kiinnostaa poikaa paljon enemmän kuin isää, joka ei mitä ilmeisimmin ole selvittelyjä tehnyt vaikka se nykyään on mahdollista ihan toisen valtion viranomaisten jne.kautta, netissä, pojan suomalaisten sukulaisten kautta (kai nyt joku sentään jotain tietää...). Pojalle asia voi olla ihan hirveän tärkeä juttu identiteetin rakentamisessa. Ja kun kerran kyseessä ei ole tapaus, että poika olisi syntynyt miehen hairahduksesta avioliiton aikana ja informoinnista seuraisi kiusallinen tilanne, kenties aviokriisi ja avioliitossa syntyneiden lasten kysymykset, tunteet velipuolta kohtaan, jopa perintökysymykset... Mies on muuten lapseton lukuunottamatta tätä ulkomailla asuvaa poikaansa, joka on saanut alkunsa jonkinlaisessa suhteessa jos oikein ymmärsin, ei siis pettämisen seurauksena eli pojan löytyminen EI LOUKKAISI KENENKÄÄN TUNTEITA. [/quote]
Juuri samaa mieltä. Pojalla oikeus tietää.
Mä en nyt tiedä yhtään,mitä mä teen. Olen jotenkin ihan jumissa tän homman kanssa. Kummalleko mun nyt pitäisi kertoa eka? Jos kerron ex-miehelleni ja hän ei siihen reagoi mitenkään niin miten sit? Annan vain olla? Tai jos otan ensin poikaan yhteyttä niin exä pitää ihan varmasti sitä selkänsä takana vehkeilynä ja vetää herneet nenään. Olen melko varma, että exäni ei reagoi tietoon mitenkään hyvillään, hän tuntuu elämäänsä tyytyväiseltä, "elämä mallillaan" on itse sanonut. Poika, jota ei ole moniin moniin vuosiin tavannut... ja jonkinlaisen suhteen luominen häneen tai kannan ottaminen häneen... Niin onhan se aika vaikeaa. Ehkä mun olisi pitänyt antaa koko asian olla. Nyt tuntuu, että mikä tahansa ratkaisu on jonkun kannalta huono ja pyörittleen vaan asiaa mielessäni.
-ap
Ap onko tää provo ? Kuulostaa ainakin ihan siltä..jos ei oo niin soita sille exälles jos ootte kerran niin hyvissä väleissä.
Ap, tunsitko sinä siis tämän pojan myös pikkuisena? Voithan sinä ihan omissa nimissäsi hänelle kirjoittaa, että tunsit hänet kun hän oli pieni ja asui vielä Suomessa ja bongasit nimen sattumalta ja päätit ottaa yhteyttä. Tiedän hieman vastaavanlaisen tapauksen, jossa äiti ja lapsi muuttivat Venäjälle ja sitten monien vaiheiden kautta isän ja lapsen välille syntyi kontakti. Eipä se sen kummempaan kuitenkaan johtanut, tämä lapsi oli jo siis aikuinen, ei hänellä ollut mitään "vaatimuksia" isälleen, ja kun ei ollut tunnesidettäkään niin lähinnä yhteydenpito oli (ja on kait edelleen) syntymäpäiväkorttien lähettelyä puolin ja toisin ja joskus soittelevat. Alussa kai he kävivät enemmän keskusteluja varhaisvaiheista mutta ei sen kummempaa. Isä oli ihan hyvillään saadessaan edes jonkinlaisen kontaktin lapseensa vaikkei ollutkaan koskaan hänen elämässään läsnä ollut mut kun ikää tuli niin tuli tarve saada kontakti jälkeläiseen. ja lapselle se oli kans ymmärtääkseni tärkeää saada eräs iso kysymysmerkki elämästä selvitettyä.
Jotenkin mie haluaisin aatella että tässäkin tapauksessa tuo isä, ap:n exä, kyllä varmaan haluaisi tietää jotain lapsestaan koska se on ainokainen. Jos välit lapsen äitiin ovat olleet huonot ja vuosia on vierinyt, niin selväähän se on, että kynnys ottaa yhteyttä nousee.
Älä sekaannu, mun neuvoni. t.mies
Jos mulla on lapsia maailmalla niin en halua tietää. Tuskin on mutta jos on niin pysykööt siellä missä ovat.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 14:25"]Älä sekaannu, mun neuvoni. t.mies
Jos mulla on lapsia maailmalla niin en halua tietää. Tuskin on mutta jos on niin pysykööt siellä missä ovat.
[/quote]
Huono neuvo. T. nainen
Älä sekaannu. Uskoisin että ex-miehesi olisi pojan löytänyt FB:stä itsekin jos olisi halunnut...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:18"]Älä sekaannu. Uskoisin että ex-miehesi olisi pojan löytänyt FB:stä itsekin jos olisi halunnut...
[/quote]
Itse asiassa haulla ei löydä ko. poikaa. Ainoastaan toisen kaverilistan kautta. -ap
Kertoisin exälle. Oma asiansa jos ei tahdo auttaa poikaa tai tuntea tätä, mutta mielestäni ansaitsee ainakin kuulla että oma lapsi on kodittomien suojassa jossain itäeuroopan slummissa kun herra itse mussuttaa pihviä ja nauttii lapsettomasta elämästä.
Totta kai kerrot exälle asiasta. Voi itse siinä kohtaa päättää mitä asialle tekee... et voi tolla tiedolla aiheuttaa vahinkoa kellekkään. Koska päätös on miehen siinä kohtaa.
Kysy exältä muotoa: Kuinka usein mietit sitä poikaasi, kun selaillessa Facea tuli vastaan sama nimi-yhdistelmä mutta jätit siihen, niin mäkin aloin pohtimaan.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:18"]Älä sekaannu. Uskoisin että ex-miehesi olisi pojan löytänyt FB:stä itsekin jos olisi halunnut... [/quote] Itse asiassa haulla ei löydä ko. poikaa. Ainoastaan toisen kaverilistan kautta. -ap
[/quote]
Tuo ei ole mahdollista enää nykyään, hausta ei voi piilottaa itseään fb:n sisällä. Ainoastaan jos henkilö on estänyt sinut, et löydä häntä haulla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:18"]Älä sekaannu. Uskoisin että ex-miehesi olisi pojan löytänyt FB:stä itsekin jos olisi halunnut... [/quote] Itse asiassa haulla ei löydä ko. poikaa. Ainoastaan toisen kaverilistan kautta. -ap
[/quote]
Aika outoa. Vastahan Facebook poisti sen toiminnon, etta voi piiloutua haussa. Enaa ei voi, siksi lahdin pois.
Ilmoita molemmille (pojalle ja isälle) että ottavat sinuun yhteyttä ko. asiassa jos haluavat edetä. Siis ilmoitat isälle että sinulla on tietoja pojasta, haluaako tietää. Ja pojalle että sinulla on tietoja hänen biologisesta isästä, haluatko tietää.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 22:32"]Ilmoita molemmille (pojalle ja isälle) että ottavat sinuun yhteyttä ko. asiassa jos haluavat edetä. Siis ilmoitat isälle että sinulla on tietoja pojasta, haluaako tietää. Ja pojalle että sinulla on tietoja hänen biologisesta isästä, haluatko tietää.
[/quote]
Juu täähän ei sitten oo sekaantumista lainkaan...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2015 klo 12:22"]
Entäs jos poika alkaakin vaatia rahaa ja hänen täti miehineen onkin urpoja jotka alkavat vainota biologista isää... Mitäs sit ap parin vuoden päästä kun huomaat pilanneesi ex-miehesi elämän?
[/quote]
Millähän todennäköisyydellä, ja mikä olisi "vainoamista"? Älä maalaa piruja seinälle. Kehottaisiin ap:ta ottamaan yhteyttä sekä isään että poikaan ja sitten jättämään lopun yhteydenpidon heidän harteilleen ja that's it.