Onko synnytykseen mennessä hyvä pyytää peräruiske tms aluksi?
Mulla on tosi paha ummetus. Oikeasti, voi kerralla tulla lapsen kokoinen jööti. Pitäskö vaan pyytää peräruiske tmv kun synnytys alkaa. Noloa, jos sellainen tulee sinne lavitsalle...
Kommentit (13)
En mä oo ainakaan mitään ehtinyt saada. Sängylle oon paskonut 2/3 synnytyksistä. Ei sitä siinä ehdi miettiä.
Kannattaa! Sain elämäni pahimmat traumat synnytyksen jälkeisestä paskantamisesta. Suoli ei tyhjentynyt synnytyksessä eikä sen jälkeen. Kun sitten parin päivän ummetukseen jälkeen sain vihdoin peräruiskeen niin tuntui että tikit repesivät. Huutoitkin ja paskansin.
Ok, ehken sitten häpeile vaan pyydän. Vai pitäisikö ostaa jokin vastaava jo kotiin? Oikeasti, kukaan ei halua siivota sellaista kasaa synnytyssairaalassa. Joku pieni kikkare eri asia. Voi ei, olisi pitänyt laittaa tuo jo siihen synnytystoivekaavakkeeseen.
Mulle on annettu pyytämättäkin joka synnytyksessä, eli neljä kertaa, kolme eri sairaalaa.:)
Ruiskeesta huolimatta tuli kyllä ulostettakin synnytyksen yhteydessä. Ei se suoli ihan tyhjäksi aina tule. Vaan mitä tuosta, ovat tottuneet
Niin, varmaan sieltä jotain tulee silti. Mutta jos se jotain on isompi kuin mun pää, ei kiva...
mulle kans annettiin heti pyytämättä..
minäkin pyysin ja mikäli joskus siunattu tila minulle vielä suodaan niin pyydän silloinkin. helpotti oloa. tosin ei suoli siitä huolimatta tyhjene täysin. vähän sitä tulee silti. tsemppiä!
mä en oo ihan saletti, mutta multa tais tulla pieni papana synnytyspöydälle. Mutta siis siksi keskusteluun tulin mukaan kun multa puhkaistiin kalvot niin välittömästi tuli aivan järjetön paskahätä! En oo ikinä paskannu niin paljon ku silloin. Niin ja ehdin pöntölle jos jotakuta kiinnostaa. Onko muita jolla vedenmenohetkellä tuli järjetön skekehätä?
Voi kuulkaa. Älkää hävetkö sitä kakkimista! Minkä sille voi että vauva painaa peräsuolesta pökäleet ulos syntyissään. Ihan normaalia. Lisäksi hoitoalan työntekijät (sairaanhoitajat, kätilöt, lääkärit ja ym) on niin tottuneita ulostaminenseen että sitä pidetään vain hyvänä asiana. Aina ollaan iloisia kun suoli toimii, uskokaa pois. :) Sitä paitsi, kokemuksella voi sanoa että kakkaan on niin tottunut ettei välitä minkälaista joutuu siivoamaan. On siivottu vatsatautisen, krapulaisen, influenssa potilaiden ripuleita joten huoli pois! :D Tietenkin peräruisketta kannattaa (ja usein annetaan pyytämättäkin) sillä hälventää monien ulostuspelkoa ja lisäksi miellyttävämpää keskittyä ponnistamiseen kun peräsuolessa ei tunnu ylimääräistä painetta kakan vuoksi (toki painetta tuntuu ponnistamisen takia mutta ei ole ylimääräistä häiriötä). Ja vielä huom... synnyttäessä pääsee usein virtsaakin tai joudutaan ehkä katetroimaan ja sitten vuotaa verta, lapsivettä ja ym. Ruumiin nesteitä ja eritteitä kaikki, ei sen kummempaa :)
T. Sairaanhoitajaopiskelija
[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 23:28"]Kiitos, 21! Helpotti vähän.
[/quote]
Siis 12....
Itse olen aina pyytänyt. Mukavampi olo kun suoli tyhjä eikä tarvitse pelätä, että tulee mitään muuta kun lasta.