Muita joilla epäsäännölliset kuukautiset aikuisiällä?
Olen 22 vuotias ja ongelmani on epäsäännölliset kuukautiset ja mietinkin onko muita samasta asiasta kärsiviä ja mikä teillä on syynä tähän?
Taustaa sen verran että menkat alkoivat minulla 12 vuotiaana ja olivat aika säännölliset alussa. Teini-iässä (14v) keräsin painoa muutaman kilon kesässä ja laihdutin vuoden kuluttua 13kg jonka jälkeen kiertoni vakiintui n.40 päivään. Aina siitä saakka kiertoni oli siis tuota luokkaa (34-40 pv), joskus vähän pidempi. Aloin syömään yaz-pillereitä 17 vuotiaana kun kuukautisten väli oli niin pitkä ja epäsäännöllisyyttäkin oli. Söin yazeja 3 vuotta kunnes lopetin ne kun olin lihonut 20kg. Lihominen johtui kylläkin epäterveellisestä ruokavaliosta mutta halusin lopettaa lääkkeiden syönnin. Samoihin aikoihin lopetin myös venlafaxin lääkkeen jota olin syönyt masennukseen. Meni 7kk kun menkkoja ei kuulunut, hakeuduin gynekologille. Tämä määräsi Terolut-keltarauhaspillerin parina kuurina otettavaksi että menkat käynnistyisivät, sanoi olevan hyvin normaaalia että menkat jäävät tulematta kun pitkään on syönyt e-pillereitä, tutki myös paikat ja totesi että kaikki muuten on ok. Kuukautiset käynnistyivät ja kuurien jälkeenkin on kuukautiset tulleet, se vain että kuukautisten välillä voi olla jopa 90 päivää! Tuon jälkeenkin olen lääkärissä käynyt (tosin tk-lääkärillä) kertomassa vaivasta ja paikat on tutkittu. Syytä ei ole keksitty ja perus gynetutkimuksessa kaikki edelleen ainakin ok.
Hieman ärsyttää tämmöinen epäsäännöllisyys ja olen nyt painoakin alkanut pudottamaan josko se olisi syypää asiaan... Sitten taas kun menkat tulee, niin kun kalenterissa on kp 34 luokkaa, alavatsa kipristelee, "siellä" tuntuu kipristelyä/vihlontaa, sitten menee ties kuinka kauan kunnes rinnat ovat IHAN ÄLYTTÖMÄN kipeät jota kestää reilu viikko ja kun kipu lakkaa rinnoissa, niin parin päivän päästä alkavat todella runsaat muutaman päivän kestoiset menkat ja alavatsa ja -selkä ovat todella kipeät! Viimeksi menkkojen välillä oli 96 päivää, nyt edellisistä menkoista yli 40 päivää eikä tietoakaan rintojen kipuilusta/menkkojen alkamisesta. Ja raskaana en 120% varmuudella ole.
Kommentit (3)
Itse olen 24-vuotias ja "kärsin" epäsäännöllisistä kuukautisista. Yleensä kuukautiskierto on 6-8 viikkoa, mutta toisinaan väliä on enemmänkin. Olen normaalipainoinen, joten alipainosta ei ole kyse (enää, nuorempana olin luonnostani alinpainon rajoilla). Pillereitä söin nuorempana muutaman vuoden, niiden kanssa kierto oli säännöllinen. E-pillereiden lopettamisen kuukautisia ei ollut lähes vuoteen, mutta kun ne taas alkoivat, oli kierto reilun vuoden säännöllinen. Nyttemmin on sitten taas palattu tähän rytmiin, joka minulla oli ennen pillereiden aloittamista. Itseäni epäsäännöllinen kuukautiskierto ei muuten häiritsisi, mutta jatkuva pelko raskaudesta on rasittavaa (vaikka tietenkin kondomi on käytössä).
Oireeni ennen kuukautisia ovat muuten hyvin samanlaisia kuin sinulla, rasittavaa! Lisäksi tavallista on, että n. viikko ennen kuukautisten alkua yhdyntä saattaa aiheuttaa muutaman päivän kuukautisvuodon (ei muita oireita), joka kuitenkin katoaa, kunnes ne "todelliset" kuukautiset alkavat (kaikkine kipuineen).
Mun kuukautiset säännöllistyi melkein säännöllisiksi n. 37-vuotiaana. Sitä ennen ollut pitkö rpäsäännöllinen kierto, joskus jäänyt nenkat välistäkin.