Oikomishoito aikuisena
Onko kellään kokemusta oikomishoidosta aikuisiällä? Mulla kunnan hammaslääkäri suositteli oikomista tiukkojen hammasvälien takia ennen kuin täyttää 30 (parhaat tulokset nuorella iällä?). Samalla saisi kosmeettisesti korjattua vinot hampaat.
Olisiko kellään suositella Vantaa-Hyvinkää (Keski-Uusimaa) väliltä hyväksi todettua yksityistä hammaslääkäriä jotka tekevät oikomista ammattitaidolla? Kunta ei näin aikuisen tee oikomisia ellei hampaiden kunto "haittaa elämistä". Kilpailukykyinen hinta plussaa mutta tiedän kyllä että rahaa oikomiseen uppoaa useampi tonni.
Laittakaa vaan kaikkia kokemuksia ja paljonko teillä on maksanut, missä sitten olettekin asioineet! Nolottaako raudat, olitteko tyytyväisiä lopputulokseen ja onnistuiko hoito?
Kommentit (34)
Mulla on kokemusta. Mutta ei vantaalta :(
Voitko 2 kertoa? Muakin kiinnostaa.
Kaikki kokemukset kelpaa, mutta jos osaatte suositella tuolta alueelta hammaslääkäriä niin se on vaan plussaa!
Olen lukenut noista "näkymättömistä" raudoista eli raudat on kirkkaan väriset tai valkoiset. Tuleeko silti telaketju fiilis? :D
AP
Mistäs aloittaisin.. Elikkä hintaa tuli n. 3000-4000€, erissä maksettiin. Kalleinta taisi olla kun kojeet kiinnitettiin n. 600€. Minulla oli semmoiset ns. "rautakiskot". Etuhampaissa (6 hampaassa) oli valkoiset keraamiset kiinnikkeet, maksoivat 20€ enemmän per hammas. Takahampaissa oli tavalliset metalliset, sillä ne eivät näy siellä takana.
Syöminen oli hankalaa alussa, jos söi vaikka hampurilaista tai subway sämpylän, niin oli raudat täynnä ruokaan, sain mennä wc:n puhdistamaan hampaita :D
Muistan kun kojeet laitettiin suuhun niin itkin, tuntui kamalalta koska eihän nuo kauniit ole. Huulien sisäpinnalle tuli pieniä haavaumia kun olivat terävät kiinnikkeet. Mutta ajallaan suu tottui siihen.
En kadu hetkeäkään että otin hammasraudat, nyt voin hymyillä häpeämättä hampaita! Hinta oli sen arvoinen, kerran sitä eletään.
t. 2
Täällä toinen jota kiinnostaa! Samalta alueelta myös, hampaat suoristettiin lapsena mutta ovat taas 10 vuoden jälkeen palautuneet takaisin vinoon :/
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen jota kiinnostaa! Samalta alueelta myös, hampaat suoristettiin lapsena mutta ovat taas 10 vuoden jälkeen palautuneet takaisin vinoon :/
Mulla sama kohtalo kuin sulla! Ja kaiken lisäksi eivät lapsena suoristaneet kaikkia hampaita vaan jättivät oikasemisen puolitiehen.
Oikomishoito loppusuoralla. Kaksi vuotta meni, kiinteät kojeet, hinta n. 4000, osissa maksan. Ainoa, mikä harmittaa on, etten aloittanut aikaisemmin. En keksi mitään huonoa. N 42
Vierailija kirjoitti:
Oikomishoito loppusuoralla. Kaksi vuotta meni, kiinteät kojeet, hinta n. 4000, osissa maksan. Ainoa, mikä harmittaa on, etten aloittanut aikaisemmin. En keksi mitään huonoa. N 42
Oliko hampaat tosi vinossa vai miten voi olla noin kallista????
No se on kallista. Ja oli ne aika vinot. Mutta maksu 300 - 400 erissä, niin menee huomaamatta. Ja maksaisin uudestaan.
Kukaan kokeillut Invisalign-oikomista tai muita vastaavia jossa ei käytetä perinteisiä rautoja vaan läpinäkyviä "kalvoja".
Vierailija kirjoitti:
Kukaan kokeillut Invisalign-oikomista tai muita vastaavia jossa ei käytetä perinteisiä rautoja vaan läpinäkyviä "kalvoja".
En oo kuullukkaan tollasesta.
Semmonen pieni huomio teille kaikille joilla aikuisiällä on oijottu hampaita. Ne hampaat tuppaavat menemään niihin vanhoihin asentoihin ajan kanssa...
Vaikka siellä olisi retentiolanka tukemassa.
Joku mainitsi tuon Invisaliogn-oikomishoidon. Täältä tietoo: Lue ystäväni blogia...sieltä selviää monen päivityksen kautta invisalign-oikomisprosessi.
Laitan linkin ekaan ja viimeiseen päivitykseen:
http://www.fabfortysomething.com/2015/02/hampaat-suoraksi-aikuisialla-i…
http://www.fabfortysomething.com/2016/05/invisalign-hampaiden-oionta-ch…
Onhan se kallista. Hintahan riippuu ihan mitä siellä suussa tehdään, ei niitä hintoja voi oikein verrata keskenään.
En muista ihan tarkkaa summaa, mitä mulla maksoi , jotain vajaa 6000e kaikkinensa. Samaa mieltä, kuin aiemmat kommentoijat, että raha meni kyllä oikeaan osoitteeseen. Aikaa meni kolmisen vuotta.
Kuulostaa mielenkiintoiselta toi invisalign menetelmä! Harmikseen se taitaa vaan olla aina himppusen kalliimpi vrt. rautakojeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Semmonen pieni huomio teille kaikille joilla aikuisiällä on oijottu hampaita. Ne hampaat tuppaavat menemään niihin vanhoihin asentoihin ajan kanssa...
Ei mene, jos käyttää ohjeiden mukaan kitalakilevyä sen jälkeen, kun kiinteät kojeet on poistettu eikä koskaan poistata retentiolankoja.
Itselläni on pysynyt oikomistulos loistavasti, oikomisesta yli kymmenen vuotta.
Lisää kokemuksia? Voiko raudat laittaa sisäpuolelle, kun itseä ahdistaa ajatus siitä että limakalvot valuu sitten verta, tai huulet.
Itsellä invisalign oikominen juuri menossa ja suosittelen. Kallistahan se on, mutta sen arvoista. Kivuton ja huomaamaton oikomistapa verrattuna "telaketjuihin".
Mulla tulee kokonaisuudessa maksamaan noin 5000€, maksan osissa. Hampaat oli ihan vinksinvonksin ja nyt vuoden jälkeen jo melkein täysin suorat, purenta parantunut huomattavasti.
Mä olen päättänyt pistää rahaa tähän menemään. Jos olen sitten elämäni ehtoolla sen näköinen, että kehtaan nauraa suu auki niin ehkä se on sen arvoista.
Up!
Kokemuksia Vantaa, Kerava, Järvenpää, Tuusula, Hyvinkää?