Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ottaisitko asuntolainan yli 40v?

Vierailija
09.02.2015 |

Miten on? Meillä on molemmilla mennyt 40 rikki ja lapset ovat pieniä.

Nyt työtilanne on parantunut ja omakotitalo kiinnostaisi, mutta onkohan järkevää enää näin vanhana lähteä 20 vuoden maksurumbaan?

Vuokralla asumiskulut olisivat vähän pienemmät vaikka omaa ei tietenkään kertyisi.

Jotenkin vaikea päättää...

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksukyky ei enään tästä juuri nouse, mutta tuntuu että se on silti rajoilla lainanhakemiseen. Ainakin osalla on ehtona lainalle se, etteivät lainanhoitokulut ylitä 45% nettotuloista.

Puoliso on nyt poissa työelämästä ainakin toistaiseksi ja näköjään 2200€ nettopalkalla ei ole asiaa omakotitalo-ostoksille.

Ei se isompi vuokra-asuntokaan kovin paljoa halvemmaksi tule. Joudumme kuitenkin muuttamaan nykyisen käytyä jo aivan liian pieneksi.

AP

Vierailija
22/26 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin 47 vuotiaana, oli pakko kun miehen kanssa erottiin. 15 vuoden maksuaika, eli ennen eläkkeelle jäämistä saan maksettua pois.

Anoppi, tai siis ex-anoppi, erosi myös joskus viisikymppisenä ja otti silloin ensimmäisen asuntolainansa, eli hänellä ei ollut edes entisestä asunnosta yhtään rahaa kuten minulla, ja oli pienipalkkaisessa työssäkin, mutta hyvin selvisi ja on maksanut lainansa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt ylipäätään pitää asunnon ostamista fiksuna vetona, niin miksei voisi ottaa?

Mun vanhemmat osti nykyisen asuntonsa hmm. ollessaan 61- ja 63-vuotiaita ja vielä nyt yli 70-vuotiaina heillä on tosi monia kymmeniä tuhansia velkaa asunnostaan edelleen.

Itse taas asustelen vuokralla, joten onhan sekin mahdollista ja jopa taloudellisesti järkevää joissain tapauksissa.

Vierailija
24/26 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ollaan ottamassa velkaa, ikää 41+45 v. On tehty eilen tarjous uudehkosta 120 neliöisestä paritalosta. Meidän vanha velattomaksi maksettu rivari 3-4 h + k on käynyt pieneksi tupla-iltatähtien takia, ja putkiremppakin 7-8 vuoden päästä tulossa. Pientä pihaa ja lisää tilaa tekee mieli ja sitä varten tarvitaan  velkaa lisää. Jos vanha ei mene kaupaksi, me laitetaan se vuokralle, varma maksajaehdokaskin on jo olemassa. Sijainti on hyvä ja kulkuyhteydet. Meillä on jo velaton kesämökkikin ja muutakin vakuutta perintöjen kautta, joten pankki lupasi jo lainan. Myymme asunnon sitten pois, kun lapset lähtee, saahan niitä neliöitä vaihdella. Mutta 15 vuotta vielä voi olettaa, että pirtissämme pyörii jälkikasvua.

Siitä vain, jos tarvetta on ja maksukyky riittää. Itse en ainakaan aio pelätä velkaa, kerranhan täällä vain eletään ja haudassa ei taloa enää tarvitse. Jos velan lyhennys+ muut kulut on sama kuin vuokra, etkä kuitenkaan saa asumistukea, velka on viisautta. Vuokrallakin on tullut nuorena asuttua. Hukkaan heitettyä rahaahan se on, kun jälkikäteen ajattelee. Mutta kyllä meille kelpaa, jos joku haluaa vuokraa asumisesta maksaa!

Vierailija
25/26 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin lainaa 200000 ja ollaan 43 ja 45 v. Saatiin vanhasta kämpästä kylläkin toiset 200000 eli puolet tästä uudesta asunnosta on meidän ja puolet toistaiseksi pankin. Itse jään jo eläkkeelle varmaankin vähän ennenkuin laina on maksettu. Mutta sitten yritetään varmaan myydä tämä, kun lapset joskus lähtevät kotoa.

Vierailija
26/26 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on teidän koko perheen nettotulot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän