Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KÄTILÖT: rehellisesti, vaikuttaako synnyttäjän pärstä+käytös kohteluunne?

Vierailija
09.02.2015 |

Ts. saako mukava ja sympaattinen synnyttäjä parempaa kohtelua teiltä, kuin hankala ja ärsyttävä? Vastatkaa ihan rehellisesti, täällä sen voi tehdä anonyymisti. :)

Olen itse saanut aina hyvää kohtelua joka ikiseltä kätilöltä johon olen synnytyksissäni törmännyt, myös kiireisellä Kätilöopistolla. Monilla tuttavilla taas on negatiivisempia kokemuksia, joskus olen miettiny vaikuttaako synnyttäjän oma käytös/habitus siihen, millaista kohtelua saa?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla synnytykset on sujuneet hyvin, ei moitittavaa henkilökunnan puolelta, mutta ne ultrat ennen sitä.. kiesus, voisko ne eukot olla yhtään enempää naama norsunvitulla? Lisäksi tuli ihan asiatonta vittuilua, huomasi, ettei neiti ultraaja ollut tosiaankaan itse ollut kertaakaan raskaana.

Näin siis naistenklinikalla.

Vierailija
62/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:07"]Täytyy kyllä myöntää että joskus uuden synnyttäjän tullessa meille saatan pään sisällä ihailla "Vautsi, mikä ruumiinrakenne, tostahan me saadaan vauva helpolla ulos" mutta eipä se minun käytökseen synnytyksen aikana millään tapaa vaikuta :D [/quote] No millainen kroppa aiheuttaa tällaisen reaktion? :D [/quote] Pitkähkö nainen, leveät lanteet, tietyn mallinen maha.

[/quote]

No entäs lyhyehkö tai enintään keskipituinen nainen (noin 165 cm), jolla on leveät lanteet? Minkä mallinen sen mahan pitää olla, että tulee tuo reaktio?

t. 165 cm ja lantio aina hoikkanakin yli 100 cm ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:00"]

Minä luulin (oikeasti!) huutaneeni kuin hullu synnytyksessä, mutta kätilön ja miehen mukaan en ollut juuri äännellyt. En käsitä.

[/quote]

Kuinkahan outoa mua on pidetty kahdessa synnytyksessäni, kun en ole huutanut ollenkaan enkä äännellyt juuri muutenkaan? Ponnistamisesta tulevaa puhinaa lukuun ottamatta tietenkin. Mä en huuda muutenkaan sattuipa kuinka tahansa, vaan lähinnä jähmetyn äänettömäksi. Synnärin äänettömin synnyttäjä? :D

Vierailija
64/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:24"]"Ja tämänhän takia sitä parempaa kohtelua on turha jatkossakaan odotella, kun jopa muut naiset kokevat huonona sen jos huutaa synnyttäessä. Siis ihan oikeasti: Sinusta tulee ulos iso pötkylä, joka mahdollisesti aiheuttaa isoja repeämiä matkallaan ulos. Olet mahdollisesti joutunut puskemaan sitä ja kestämään kipuja jo kymmeniä tunteja, mutta ET SAA HUUTAA KIVUSTA? Miettikääs nyt vähän uusiksi. [/quote]

Toistan vielä.en ole kieltänyt ketään huutamasta. Ne voimat nyt vaan voi käyttää johonkin muuhunkin kun siihen pää punaisena rääkymiseen. Ja kyllä, olen synnyttänyt kaksi 4500g lasta panadolin ja ilokaasun voimalla, en huutanut. Ehkäpä siinä osasyy miksi en myöskään saanut yhtään repeämää, keskityin siihen synnytykseen ja ponnistuksiin enkä karjunut taukoamatta miehelle ja kätilölle."

Jokainen äiti ja synnytys on kuitenkin erilainen. Joillekin synnytyskivut voi olla esim. asteikolla 1-5  kuin 1. olisi kovan kakan ulostamista kun asteikko 5:lla oli kuin henki ja taju läksisi ja se on sitä ihan todellisuutta.

Ja jokainen kokee kivun eri tavalla ja siksi syyllistäminen ja vähättely on turhaa, jos itsellä ei ole ollut koskaan vaikeuksia kivun kanssa tai sen hallinnassa ja siksi synnytyksien vertaaminen keskenään on turhaa.
[/quote]

Ei se huutaminen ole välttämättä kätilölle ja lapsen isälle karjumista. Itse en voinut ilokaasua paria henkäystä enempää kerralla vetää koska se salpasi hengityksen. Yhdistelmänä toimi sitten pari vetoa kaasua ja huuuuuuuuuto. En ollut ketään sättimässä, sattui vain niin vitusti. Tämä siis avautumisvaiheessa. Onneksi epiduraali vei ponnistusvaiheessa sen pahimman kivun, siltikin sattui. Ymmärrän kätilön turhautumisen jos ponnistusvaihe menee huutamiseksi. Silloin on pihtailtu kipulääkityksistä ja saatu äiti siihen tilaan että ei ymmärrä omaa ja lapsensa parasta.

Vierailija
65/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös synnytyksessä nimenomaan auta säännöllinen hengitysrytmi ja rentoutuminen? Vaikea kuvitella, että kiroilemalla ja huutamalla onnistuisi kumpikaan. Itse ainakin keskityin ihan täysillä hengittämiseen aina supistuksen ajan. Vaikea kuvitella, että siinä ois edes huutaminen tullut mieleen.

Vierailija
66/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:11"]On se kumma jos ei saa huutaa vaikka perse olisi repeämässä!
[/quote]
No mulle 19 vuotta sitten kätilö sanoi, että ihan turha huutaa, ei auta. Mieluummin puhaltelee ja puuskuttaa, mutta turha huutaminen pois. Ja näinhän se lopultakin oli.

Vierailija
67/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:50"]

Eikös synnytyksessä nimenomaan auta säännöllinen hengitysrytmi ja rentoutuminen? Vaikea kuvitella, että kiroilemalla ja huutamalla onnistuisi kumpikaan. Itse ainakin keskityin ihan täysillä hengittämiseen aina supistuksen ajan. Vaikea kuvitella, että siinä ois edes huutaminen tullut mieleen.

[/quote]

Jos vatsallesi kaadetaan bensaa ja tuikataan tuleen, niin tosissaanko siinä sitten vain makoilet ja keskityt hengittelyyn kivusta huutamisen sijaan?

Pahat kivut kun voivat tuntua siltä, että koko vatsa olisi tuikattu tuleen.

Vierailija
68/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:56"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 15:50"]

[/quote]

Jos vatsallesi kaadetaan bensaa ja tuikataan tuleen, niin tosissaanko siinä sitten vain makoilet ja keskityt hengittelyyn kivusta huutamisen sijaan?

Pahat kivut kun voivat tuntua siltä, että koko vatsa olisi tuikattu tuleen.
[/quote]

No olen kyllä synnyttänyt pelkän ilokaasun avulla nelikiloisen pojan, ulos sitä ponnistettiin 45 min, että uskoisin tietäväni jotain kivusta.

On mulla myös murtunut käsivarren luu sirpaleiksi ja ollut auto-onnettomuudessa, jonka jälkeen kesti kolmatta tuntia ilman kipulääkettä ennen kuin pääsin leikkaukseen.

En silti ole kokenut huutamista mielekkääksi. Kun sattuu tarpeeksi, niin käännyn kivun kanssa sisäänpäin ja tosiaankin keskityn hengittämiseen. Jos leikkaan sormeen tai lyön varpaan, silloin kiroilukin tosiaankin tuntuu hyvältä!

Vierailija
69/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:20"] Toki onhan sitä kiljuvaa ja kiroilevaa mammaa kohtaa vaikeampi osoittaa ystävällisyyttä - mutta se johtuu yleensä ihan siitä etteivät kyseisti käyttäytyvät henkilöt ole kovin vastaanottavaisella tuulella. AINA olen mahdollisimman ystävällinen ja empaattinen ja tietyissä tapauksissa myös tiukka. Omaa ääntäänkin joutuu välillä korottamaan (ihan jo siksi että saa sen äänensä kuuluviin kiljunnan ylitte) Joidenkin synnyttäjien kanssa pystyy viljelemään kovastikin huumoria - nämä ovat minun "lempi"synnyttäjiä. [/quote] Mietin vaan, että se kiljuminen ja kiroileminen usein tapahtunee siinä vaiheessa kun sattuu jo todella paljon. Että onko siinä tilanteessa sitten kovin fiksua olla tyly? En ole koskaan synnyttänyt, mutta voisin kuvitella itsekin kovassa tuskassa vain huutavani kurkku suorana ja toivovani, että taju menisi (pohjaten nyt muutaman kerran kokemaan todella kamalaan menkkakipuun, jolloin taju lopulta sitten lähtikin). En sitten tiedä miten asennoituisin, jos tämän johdosta saisin tylyä käytöstä osakseni. Onko siis synnytettävä hiirenhiljaa, että saa hyvää kohtelua? [/quote] Huutaminen ei kyllä auta tilanteessa yhtään. Ohis

[/quote]

On kylläkin ihan tieteellisesti tutkittu juttu, että ääntely (voi) auttaa paremmin kestämään kipua missä tahansa muodossaan. Kyllä ihminen aika pitkälti itse tietää. Tuskin siellä kukaan mitenkään huvikseen meteliä pitää.

Vierailija
70/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 12:20"] Toki onhan sitä kiljuvaa ja kiroilevaa mammaa kohtaa vaikeampi osoittaa ystävällisyyttä - mutta se johtuu yleensä ihan siitä etteivät kyseisti käyttäytyvät henkilöt ole kovin vastaanottavaisella tuulella. AINA olen mahdollisimman ystävällinen ja empaattinen ja tietyissä tapauksissa myös tiukka. Omaa ääntäänkin joutuu välillä korottamaan (ihan jo siksi että saa sen äänensä kuuluviin kiljunnan ylitte) Joidenkin synnyttäjien kanssa pystyy viljelemään kovastikin huumoria - nämä ovat minun "lempi"synnyttäjiä. [/quote] Mietin vaan, että se kiljuminen ja kiroileminen usein tapahtunee siinä vaiheessa kun sattuu jo todella paljon. Että onko siinä tilanteessa sitten kovin fiksua olla tyly? En ole koskaan synnyttänyt, mutta voisin kuvitella itsekin kovassa tuskassa vain huutavani kurkku suorana ja toivovani, että taju menisi (pohjaten nyt muutaman kerran kokemaan todella kamalaan menkkakipuun, jolloin taju lopulta sitten lähtikin). En sitten tiedä miten asennoituisin, jos tämän johdosta saisin tylyä käytöstä osakseni. Onko siis synnytettävä hiirenhiljaa, että saa hyvää kohtelua? [/quote] Huutaminen ei kyllä auta tilanteessa yhtään. Ohis

[/quote]

No itse asiassa kivusta huutaminen kyllä auttaa, ainakin joidenkin tutkimusten mukaan.

Ja vaikkei auttaisi, niin sinäkö päätät kua saa huutaa ja kuka ei? Jos sinua lyödään halolla takaraivoon, niin oletko ääneti? Et päästä pihaustkaan kivusta?
[/quote]

Auttaa ehkä muuhun kipuun, muttei edistä synnytystä. Synnytystä edistää rento lantionpohja, ja huutaminen estää sen. Ja kyllä, olen synnyttänyt useammankin kerran. Kipuun voi siis huutaminen auttaakin, mutta onko se nyt sitten loppuviimein avuksi jos synnytys voisi mennä nopeammin ilman sitä.

Vierailija
71/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:15"]Ja tämänhän takia sitä parempaa kohtelua on turha jatkossakaan odotella, kun jopa muut naiset kokevat huonona sen jos huutaa synnyttäessä.

Siis ihan oikeasti: Sinusta tulee ulos iso pötkylä, joka mahdollisesti aiheuttaa isoja repeämiä matkallaan ulos. Olet mahdollisesti joutunut puskemaan sitä ja kestämään kipuja jo kymmeniä tunteja, mutta ET SAA HUUTAA KIVUSTA? Miettikääs nyt vähän uusiksi.
[/quote]
Toistan vielä.en ole kieltänyt ketään huutamasta. Ne voimat nyt vaan voi käyttää johonkin muuhunkin kun siihen pää punaisena rääkymiseen.
Ja kyllä, olen synnyttänyt kaksi 4500g lasta panadolin ja ilokaasun voimalla, en huutanut. Ehkäpä siinä osasyy miksi en myöskään saanut yhtään repeämää, keskityin siihen synnytykseen ja ponnistuksiin enkä karjunut taukoamatta miehelle ja kätilölle.
[/quote]
Voi jumalauta...
T: lapseton

Vierailija
72/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessä auttaa matalat äänet, murina ja ehkä jopa ulina. Ja syvään hengittäminen. Huuto vain jumittaa tilanteen. En ole huutanut synnyttäessä ja ponnnistusvaiheet 3min, 3min ja 1min.

Vierailija
73/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 13:15"]Ja tämänhän takia sitä parempaa kohtelua on turha jatkossakaan odotella, kun jopa muut naiset kokevat huonona sen jos huutaa synnyttäessä. Siis ihan oikeasti: Sinusta tulee ulos iso pötkylä, joka mahdollisesti aiheuttaa isoja repeämiä matkallaan ulos. Olet mahdollisesti joutunut puskemaan sitä ja kestämään kipuja jo kymmeniä tunteja, mutta ET SAA HUUTAA KIVUSTA? Miettikääs nyt vähän uusiksi. [/quote] Toistan vielä.en ole kieltänyt ketään huutamasta. Ne voimat nyt vaan voi käyttää johonkin muuhunkin kun siihen pää punaisena rääkymiseen. Ja kyllä, olen synnyttänyt kaksi 4500g lasta panadolin ja ilokaasun voimalla, en huutanut. Ehkäpä siinä osasyy miksi en myöskään saanut yhtään repeämää, keskityin siihen synnytykseen ja ponnistuksiin enkä karjunut taukoamatta miehelle ja kätilölle.

[/quote]

Niin, SINÄ olet voinut synnyttää panadolin voimalla.

Mutta oletkos koskaan sattunut kuulemaan sellaista, että kivunsietokyky on hyvin ihmisestä riippuvaa? Kiputilakin voi olla ihan erilainen eri ihmisillä, jollakin on menkkakivut todella pahat ja jollakin ei niitä ole ollenkaan. Joku voi synnyttää ääneti ilman kivunlievitystä, koska ne kivut eivät ole hänellä pahoja. Joku toinen taas ei voi synnyttää ilman kivunlievitystä, koska synnytyksestä aiheutuva massiivinen kipu aiheuttaisi tajunnanmenetyksen.
[/quote]
Kyllä olen. Ja sanoinko että synnytykseni oli täysin kivuton? En. Kyse olikin siitä, että en puuduttanut itseäni täysin tunnottomaksi enkä siitä huolimatta huutanut ja haukkunut kätilöä ja miestä. Edelleen keskityin siihen synnyttämiseen, en siihen karjumiseen. Ja edelleen, en ole kieltänyt ketään huutamasta.
[/quote]
Kivusta huutaminen ei ainakaan tietääkseni ole sama asia kuin haukkuminen, mistä ihmeestä olet tuon haukkumisen vetänyt?

Vierailija
74/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:07"]Täytyy kyllä myöntää että joskus uuden synnyttäjän tullessa meille saatan pään sisällä ihailla "Vautsi, mikä ruumiinrakenne, tostahan me saadaan vauva helpolla ulos" mutta eipä se minun käytökseen synnytyksen aikana millään tapaa vaikuta :D
[/quote]
No millainen kroppa aiheuttaa tällaisen reaktion? :D
[/quote]

Pitkähkö nainen, leveät lanteet, tietyn mallinen maha.
[/quote]

Hah, perjantaina lääkärillä käydessäni lääkäri just kerto kuinka se ulkomuoto ei vaikuta niihin lantion yms sisämittoihin mitenkään, juuri tuollaisen näköinen minkä kuvailit, saattaakin olla todella pieni sisämitoiltaan, kun taas joku pienenpieni tosi siro nainen saattaa olla sisämitoilta oikea jättiläinen :D

Vierailija
75/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan synnyttämättömänä ka ei edes terveydenhuoltoalan ihmisenä sanoisin että tietnkin pärstä ja käytös vaikuttaa miten asennoidut, mutta eihän se ammattitaitoon vaikuta. Vastuullinen kätilö varmaan hoitaa kaikki synnyttäjät yhtä hyvin, mutta toisten kanssa voi olla kivempaa vaikka kuin toinen välillä huutaisi ja raivoaisi. Ihme kysymys. Mikä tahansa asiakaspalveluala toimii samalla periaatteella. Ihmisiähän me kaikki ollaan.

Vierailija
76/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="09.02.2015 klo 14:07"]Täytyy kyllä myöntää että joskus uuden synnyttäjän tullessa meille saatan pään sisällä ihailla "Vautsi, mikä ruumiinrakenne, tostahan me saadaan vauva helpolla ulos" mutta eipä se minun käytökseen synnytyksen aikana millään tapaa vaikuta :D
[/quote]
No millainen kroppa aiheuttaa tällaisen reaktion? :D
[/quote]

Pitkähkö nainen, leveät lanteet, tietyn mallinen maha.
[/quote]

Hah, perjantaina lääkärillä käydessäni lääkäri just kerto kuinka se ulkomuoto ei vaikuta niihin lantion yms sisämittoihin mitenkään, juuri tuollaisen näköinen minkä kuvailit, saattaakin olla todella pieni sisämitoiltaan, kun taas joku pienenpieni tosi siro nainen saattaa olla sisämitoilta oikea jättiläinen :D
[/quote]

Kyllä siitä jotain selvää saa silti ulkoapäinkin :) Toki yllätyksiä tulee kun tekee sisätutkimusta, mutta aika usein ulkonäkö kertoo jo paljon. t. kätilönä 10 vuotta.

Vierailija
77/77 |
09.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan saa huutaa jos kovasti sattuu, mutta jotkut raivoaa ja haukkuu kätilöille ja kiroileekin, se on huonoa käytöstä. Huutamisen ei ole pakko olla vihamielistä ja sisältää kiroilua ja muuta paskaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme